Toon posts:

geluid deels weg na plaatsing nieuwe graka

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ok dit het is het probleem:

In de output van de onboard geluidsuitgang van het moederbord gaat een kabeltje naar de tv: resultaat = geen geluid...
Doe ik nou gewoon oortjes in dezelfde output van de onboardoutput van het moederbord heb ik wel geluid.

Ok simpel, je zou zeggen dat het kabeltje dat naar de tv gaat kapot is: dit is dus niet zo aangezien ik na een clean install (voor het installeren van de drivers voor de videokaart) wel geluid heb via de tv. Maar dit is weg na de installatie van de drivers van de videokaart...

Dan zou je dus zeggen dat dat komt omdat er een geluidschip op de videokaart zit, maar dat verklaard niet waarom ik geen geluid heb op de tv maar wel via de oortjes. :?

In apperaat beheer al gekeken naar de geluidschip op de videokaart, deze staat er echter niet bij / heeft een andere naam?
Google geeft geen uitkomst en de Faq ook niet. :(

Asus P5K en 9600GT forceware 175.16

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-05 10:34
geluidschip op een videokaar?
Ahum...dat heb ik nog niet eerder gezien

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is nieuw he. :P
Voor HDMI sound enzo, ;)

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Vermeld even de drivers die je gebruikt like ATi, moederbord, Windows etc :)

Verwijderd

Voor de zekerheid, er is niets met met de tv? Al eens geprobeerd met hetzelfde kabeltje iets simpels aan te sluiten? Mp3-speler ofzo?

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Speedlink schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 10:48:
geluidschip op een videokaar?
Ahum...dat heb ik nog niet eerder gezien
offtopic:
Mmm de Radeon HD2k en HD3k hebben een geluidschip.. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 10:51:
Voor de zekerheid, er is niets met met de tv? Al eens geprobeerd met hetzelfde kabeltje iets simpels aan te sluiten? Mp3-speler ofzo?
Is niks mis mee idd. :)
mp3 speler op dezelfde ingang en er komt gewoon geluid, :)
(en na een clean install van de pc, komt er gewoon geluid via de tv: totdat ik dus de videokaart installeer... dan alleen nog maar via de oortjes.)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2008 10:55 ]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Je graka heeft geen geluidschip, slechts een pinout. Deze moet je aansluiten op een internet S/PDIF aansluiting op je mobo zodat het wordt doorgegeven door de DVI aanluiting wanneer het DVI->HDMI blokje erop zet.

Hoe heb je alles aangesloten? Stereo-out naar je TV en DVI of doe je dit via HDMI?

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik gewoon de onboard geluidsuitgang van me moederbord, in preciepe moet dit gewoon kunnen.

Op de videokaart zit een DVI - HDMI converter van daaruit "logisch" een HDMI kabel in de tv.
En dan gewoon een kabeltje van de onboard geluid van het moederbord naar de stereo input van de tv:

Dit zou gewoon moeten werken, en dat heeft het ook gedaan, tot de installatie van de drivers: als dit met elkaar conflecteerd moet ik dat toch gewoon kunnen aanwijzen oid?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
HDMI voert ook geluid mee, wellicht dat het daardoor conflicteerd. Sluit eens de kabel aan van de S/PDIF header van je mobo naar de header van je graka en haal de stereo kabel uit de TV.

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe kan het dan dat het moederbord wel geluid geeft aan de oortjes?
Verder heb ik hier geen Nvidia converter liggen of een S/PDIF kabeltje...

Optie is dan om het geluid wat de videokaart maakt uit te schakelen?

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik moet zeggen dat je gedachtegangen wat aan de chaotische kant zijn.
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 10:48:
Ja dat is nieuw he. :P
Voor HDMI sound enzo, ;)
Ten eerste zit er op jouw 9600GT uiteraard helemaal geen HDMI.

EDIT: En nee, met wat voor converter dan ook, gaat daar ook nooit HDMI audio uit komen.

Ten tweede, ga eens wat systematischer te werk. Begin bij je TV, zou ik zo zeggen. 10 tegen 1 dat je daar eerst een audio-bron moet/kunt kiezen. Waarschijnlijk gaat je TV er nu vanuit de hij audio ook over HDMI zal ontvangen (omdat ie daar ook video over krijgt). Waarschijnlijk zul je de audio bron dus handmatig op 'optical' moeten zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door albatross op 28-06-2008 12:50 ]

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Bitage schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 11:29:
HDMI voert ook geluid mee, wellicht dat het daardoor conflicteerd. Sluit eens de kabel aan van de S/PDIF header van je mobo naar de header van je graka en haal de stereo kabel uit de TV.
Um, nee, zijn HDMI output gaat zeer beslist geen audio transporteren. Zo'n DVI -> HDMI convertertje is leuk, maar zijn 9600GT gaat never nooit niet ook audio op dat HDMI signaal zetten. Daar heb je dus bv. zo'n spinternieuwe, dure ASUS Xonar audio kaart voor nodig, zodat je HDMI video en audio kunt 'muxen' op de kaart. Of een dure, professionele converter als:

http://www.converters.tv/...to_hdmi_converter_36.html

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
@albatros:
Als je topic wat beter doorlees zie je al staan dat er niks mis is met de tv en dat na een clean install er gewoon geluid uit komt, als ik dan de drivers installeer van de videokaart is het geluid weg, en dan moet het ineens aan de tv liggen... niet dus ;)

Voor zover ik weet geven deze kaarten wel een audio signaal (dat de signalen niet doorgevoerd worden naar de tv omdat ik geen goede converter hebt wist ik allang)

Het gaat er dan gewoon om dat het audio signaal van de kaart het signaal van de onboard geluid op het moederbord stoort.
Alleen het gekke is dus dat ik wel gewoon geluid krijg over de oortjes...

Het probleem ligt hoe dan ook ergens bij de videokaart, aangezien het geluid elke keer verdwijnt als die geinstalleerd word.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Is dit in vista of XP, dat heb ik nog nergens terug kunnen lezen.

Verder je audiodrivers opnieuw installeren na het installeren van je grafische kaart drivers valt ook nog te proberen. Je audiodrivers updaten kan ook nog (ookal heb je de nieuwste, probeer eens een net iets eerdere versie)

En even kort: van je computer naar je tv lopen 2 kabels, 1x audio (3,5mm naar 2x tulip) en 1x video (dvi>hdmi - hdmi)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
^^
Ik heb verschillende audio drivers geprobeerd maar dat gaf geen verschil, nog steeds alleen geluid via de oortjes...

En kwa kabels, dat klopt ja. ;)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 13:54:
@albatros:
Als je topic wat beter doorlees zie je al staan dat er niks mis is met de tv en dat na een clean install er gewoon geluid uit komt, als ik dan de drivers installeer van de videokaart is het geluid weg, en dan moet het ineens aan de tv liggen... niet dus ;)
Vind je het heel bezwaarlijk als ik het daar niet direct mee eens ben?

Van wat ik er van begrepen heb:

Je hebt in jouw situatie dus een TV en een PC.
Tussen de PC en TV heb je twee kabels liggen, namelijk:
  • DVI-uitgang videokaart -> DVI-HDMI convertor -> HDMI kabel -> TV
  • 3.5 mm jack vanaf Audio Output PC -> 3.5 mm Audio Input TV
Er van uitgaande dat dit klopt, redeneer ik verder.
Vervolgens heb je keurig beeld op je TV, maar geen geluid.
Om te controleren prik je even een paar oordopjes in de Audio Output van je PC om te kijken of daar wel geluid uit komt: en warempel ! Daar komt geluid uit.

Je PC lijkt dus keurig zowel video als audio de wilde wereld in te sturen ove zijn uitgangen. Daar lijkt dus alles in orde te zijn, alleen lijkt de TV het niet te accepteren. Mogelijk zul je daar toch met een setting te maken hebben die audio op de HDMI ingang verwacht, welke je misschien kunt omzetten naar de jack ingang.

Minder belangrijk en pure speculatie van mijn kant:
Een mogelijke verklaring voor het feit dat je wel geluid hebt als je geen specifieke videodrivers hebt geïnstalleerd kan zijn dat die videodrivers ervoor zorgen dat je TV in zo'n HD-capable modus springt waar de ingebouwde Windows SVGA driver dat niet doet.
Die ingebouwde SVGA driver poept gewoon domweg beeld uit.
De echte videodriver doet meer dan dat, die communiceert mogelijk ook met de TV. Waardoor beschikbare modi worden overlegt en de TV mogelijk naar een HD modus springt waar het een volledig HDMI (dus met audio) verwacht.
Misschien kan het ook nog met de resolutie te maken hebben.

Al met al vidn ik je posts ook een beetje warrig.
Je hebt geen post waarin ik duidelijk kan zien wat alles nou is, hoe dat aan elkaar hangt en welke instellingen je daarbij hanteert. Om het even op te sommen:
  • Je hardware staat er beknopt, maar welke TV je hebt vergeet je te vermelden.
  • In natuurlijke taal vertel je hoe je dit aan elkaar hebt geknoopt, maar misschien dat een tekening meer zegt dan 1000 woorden.
  • En ik zie nergens welk OS je gebruikt, welke media je probeert af te spelen met welke mediaspeler app en welke resolutie en andere instellingen worden gebruikt.
Er zijn vrij veel variabelen in het spel hier.

offtopic:
Ook heeft dit niets met PMG te maken

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1