Vanmiddag zag ik toevallig dat er een nieuwe versie uit was van Eclipse. Deze heb ik dan ook maar direct geïnstalleerd en hij heeft een heel aantal mooie verbeteringen:
De Javadoc hover heeft nu hyperlinks die je ook kunt volgen, heeft een icoon (interface, class of enum?) en heeft een toolbar.

Daarnaast is er nu ook een Problem hover, waardoor je niet meer op Ctrl-1 hoeft te drukken om een geautomatiseerde oplossing te laten uitvoeren.

Een hele handige toevoeging om makkelijk te kunnen navigeren. Het laat je het pad zien van waar je cursor nu staat.

Het updaten van plugins en onderdelen van Eclipse zelf is een stuk makkelijker geworden. Hiermee kun je eenvoudig zoeken welke nieuwe software beschikbaar is op de bekende servers. Daarnaast gaan dependancies nu ook in een keer goed. Vanmiddag heb ik een aantal UML2 tool geïnstalleerd, en hij pakte daarbij automatisch een hele reeks andere packages bij
Format Only Edited Lines
Ik hoop dat iedereen al de 'Save Actions' optie kent. Hiermee kun je automatisch bij elke save een hele reeks acties laten uitvoeren:
- Format: indents corrigeren, accolades goed uitlijnen, etc.
- Organize Imports: ongebruikte imports verwijderen etc.
- Code style: verplicht accolades bij enkel-regelige if-statements plaatsen e.d.
- Member access: automatisch 'this' voor het gebruiken van member variabelen, of deze juist zo vaak mogelijk verwijderen
- Unnecessary code: verwijder dode stukken code, niet gebruikte variabelen etc.
- Missing code: voegt automatisch @Override annotatiess toe waar nodig, e.d.
- Code Organization: sorteerd functies, variabelen etc.
Nog veel meer opties zijn te vinden onder de bovenstaande links.
In dit topic kunnen we verder discusieren over alle nieuwe mogelijkheden van Eclipse 3.4. Ikzelf heb er nu een dag mee gewerkt, en de bovenstaande opties ben ik direct gaan gebruiken. En de rest die ik gebruikte werkt nog steeds zoals ik verwacht