Toon posts:

Exchange 2007 probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem met Exchange 2007 SP1 en hoop dat iemand me hiermee kan helpen, ik heb vrij weinig ervaring met Exchange dus wellicht doe ik iets compleet verkeerd.

De situatie is momenteel als volgt:

- Mijn MX record staat te wijzen naar het internet-domein: mail.domeinnaam.eu
- Exchange is geinstalleerd op een Windows 2008 server (lokale fqdn = mainframe2.corp.domeinnaam.eu)
- Mijn pop3-connector download e-mail vanaf het externe domein mail.domeinnaam.eu en stuurt deze door naar de Exchange server
- In exchange staan de berichten in de queue viewer maar ze worden niet bezorgd bij de gebruiker

Als ik mijn SMTP Send Connector configureer zodat ik ook mail kan verzenden (dat werkt wel goed) dan probeert Exchange deze mail door te sturen naar een onbekend mailadres
en vervolgens ben ik de mail kwijt. Als ik de Send Connector uitschakel blijven de e-mails ook in de queue viewer hangen met de melding dat er geen Send Connector gevonden kan worden.

De e-mail die in de queue hangt is gericht aan admin@domeinnaam.eu en moet ook bezorgd worden bij de bestaande mailbox admin@domeinnaam.eu. Waarom probeert Exchange deze mail
door te sturen via een smarthost in plaats van de mail in de lokale mailbox af te leveren?

Alle firewalls e.d. staan verder goed open en ik kan met telnet poort 25 en 110 zonder problemen benaderen. Is dit uberhaupt wel mogelijk met exchange of moet ik misschien een Edge Transport server inrichten?

• shaowoo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-02 18:38
hmm..

ik neem aan dat je 1 exchange server hebt, met de rollen mailbox en hub op dezelfde server. En dat je geen gebruik maakt van een edge server.

Als dat zo is dan heb je waarschijnlijk een connecter aangemaakt (hub tab). Als je veel mail wat als spam krijg dan zal exchange automatisch jouw pop3 server blokken.

eerst kijken of jouw exchange uberhaupt juist geconfigged is:
http://exchange.mvps.org/smtp_frames.htm

Als dit werkt dan zal je moeten kijken of jouw pop3 connector juist is geconfigureerd.

IT Freelancer since 2005, and still loving it.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Staat de domainname wel in de lijst met "accepted domains" op Exchange 2007?

Welke connectors zijn aangemaakt, met welke instellingen?
Welke pop-connector gebruik je?

Is het mogelijk om de pop-connector er tussenuit te halen en mail gewoon via SMTP te ontvangen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties,

Ik heb inderdaad 1 exchange server met de mailbox, client access en hub transport role geinstalleerd. Als ik de telnet commando's gebruik volgens deze website krijg ik de melding "5.7.1 Unable to relay" zodra ik het commando rcpt gebruik. Als ik hier een intern mailadres opgeef werkt het wel maar met een extern mailadres werkt het niet.

Ik heb de volgende accepted domains ingesteld:

- corp.domeinnaam.eu --> Authoritative
- domeinnaam.eu --> Authoritative --> Default

Bij de send connector heb ik de volgende instellingen staan:

FQDN in response to HELO or EHLO = mainframe2.corp.domeinnaam.eu
Address Space = * (scoped staat uit)
Smart host = mail.planet.nl (ik kan mail.domeinnaam.eu niet gebruiken om te verzenden, dit is niet toegestaan dus gebruik ik de mailserver van mijn provider)
Authentication = basic

De pop3 connector die ik gebruik is hexamail, mail via SMTP ontvangen is volgens mij onmogelijk. Het liefst zou ik helemaal geen pop3 connector gebruiken en alle e-mail rechtstreeks naar m'n exchange server sturen maar mijn hosting-partij laat het niet toe om over poort 25 te verbinden met de mailserver, poort 110 mag wel.

De pop3 connector staat volgens mij goed ingesteld want deze levert de mail netjes af bij Exchange maar de Exchange server gaat zoeken naar een SMTP send connector
om de mail weer door te zenden. Als het standaard accepted domain op authoritative staat moet Exchange toch herkennen dat deze mail lokaal bezorgd moet worden?

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:03
Ena sl je nu een andere pop connctor gebruikt? http://www.eclarsys.com/popgrabber/ ??

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 13:21:
De pop3 connector die ik gebruik is hexamail, mail via SMTP ontvangen is volgens mij onmogelijk. Het liefst zou ik helemaal geen pop3 connector gebruiken en alle e-mail rechtstreeks naar m'n exchange server sturen maar mijn hosting-partij laat het niet toe om over poort 25 te verbinden met de mailserver, poort 110 mag wel.
Voor zakelijk gebruik heb je ook een zakelijke verbinding lijkt me, en dan kun je dat regelen met je ISP. Waarom je je hostingpartij vermeldt snap ik niet, zij regelen alleen DNS enzo. DNS moet zo staan:

domeinnaam.eu MX mail.domeinnaam.eu
mail.domeinnaam.eu A [je eigen IP]

Ben je een privégebruiker en klant van een KPN-provider, dan kun je hun mailrelay gebruiken. Meer uitleg vind je bij KPN.

We are shaping the future

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verwijderd

Topicstarter
Een andere POP3-connector gebruiken had ik reeds geprobeerd maar dan kwamen de e-mails niet eens in de queue van Exchange terecht. Ik ga nu de POP3-connector er tussen uit halen en de e-mail rechtstreeks via SMTP ophalen in de hoop dat Exchange de mail ontvangt en naar een mailbox doorstuurt.

Ik heb de MX records ingesteld conform:

waarbij eigen IP m'n remote IP adres is. Moet ik deze MX records nu bij de DNS-instellingen van m'n internet-domein laten staan of bij de DNS-instellingen van Active Directory?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Check het linkje van Alex) even, daar staat alles wel in.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dit linkje had ik even gemist maar deze informatie was me al bekend. Het internet staat vol met berichten over de mailrelay server van planet maar ik kom er helaas niet verder mee omdat ze het alleen maar over het configureren van mx records hebben, deze staan op mijn domein al goed en verwijzen in 1e instantie naar mijn remote ip-adress en in 2e instantie naar de relay server van planet.

Volgens verschillende websites moet je inkomend en uitgaand verkeer via de mailrelay server van planet laten lopen ivm de bekende blokkade van poort 25. Niemand vertelt echter hoe je dit moet configureren in exchange, het lijkt mij logisch om dit bij de receive connector te doen onder remote ip maar zodra ik hier het ip-adres 195.121.6.34 (mailrelay.planet.nl) invoer kan telnet niet meer over poort 25 verbinden en krijg je de melding Service Unavailable.
Telnet werkt alleen als ik hier de range 0.0.0.0-255.255.255.255 invoer. Welke authenticatie ik moet opgeven bij de receive connector is me ook niet duidelijk, voor de send connector gebruik ik alleen externally secured en dat werkt goed dus heb ik dit ook zo ingesteld bij de receive connector.

Als ik rechtstreeks een telnet sessie open naar mailrelay.planet.nl kan ik zonder problemen verbinden dus het lijkt me sterk dat een firewall iets blokkeert. Ik vind het wel vreemd dat de website
www.dnsstuff.com zegt dat ik helemaal geen mx records geconfigureerd heb terwijl deze wel degelijk aanwezig zijn en ook getoond worden via nslookup. Op het moment dat ik vanuit hotmail een mail verstuur naar mijn eigen domein krijg ik een bericht terug met de melding: #550 5.4.6 RESOLVER.FWD.Loop; there is a forwarding loop configured in the directory. Bovenaan het undelivery report staat wel de naam van Active Directory dus hij lijkt wel op de server terecht te komen en het berichtje is ook een seconde zichtbaar in de queue viewer van de exchange server als je blijft refreshen. Het mailtje verdwijnt vervolgens weer uit de queue viewer maar komt niet in de mailbox terecht.

Wanneer ik vanuit mijn eigen internet verbinding mijn remote-ip probeer te benaderen kom ik uit op het configuratiescherm van mijn router (e-tech), vanaf een externe internet verbinding wordt ik gewoon doorgestuurd naar de webserver op poort 80. Is dit normaal of kan dit ook een probleem opleveren voor mijn Exchange Server?

De instellingen van mijn receive connector zijn nu als volgt:

FQDN = mainframe2.corp.domeinnaam.eu
Local IP = 192.168.1.3 (dit is de exchange server mainframe2) --> poort 25
Remote IP range = 0.0.0.0 - 255.255.255.255
Authenticatie = Externally secured
Permissions = Alles aangevinkt

Als iemand nog ideeen heeft of als ik iets fout doe hoor ik het heel graag.

• Raffy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 19:10
Even een hersenspinsel over binnen komende mail met planet als relay.

Volgens mij was het trucje dat je de volgende 2 MX records voor je domein aanmaakt:

50 MX <eigen mail domein>
100 MX <planet mail server>

Nu zal de mail server die een mail naar jou verstuurd proberen om jou mail server op poort 25 te bereiken. Dit lukt niet en daarom zal de versturende mail server het 2e MX record voor jou domein gaan proberen.

Bij planet kan hij die wel afleveren, nadat het bij planet is afgeleverd zal de mail server van planet proberen de mail afteleveren. Een aangezien die in het zelfde netwerk zit als jou prive server zal dit wel gaan.

Volgens mij was dat de truc maar weet niet meer 100% zeker.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik in mijn post had aangegeven staan deze MX-records al goed, ik kan alleen nergens vinden hoe je een receive connector moet instellen in deze setup.

Ik vindt het ook vreemd dat dit niet is opgenomen in het document van KPN, hier staat alleen maar hoe je de MX-records moet configureren maar om Exchange mail te laten ontvangen moet je heel wat meer instellen. Op internet vindt je ook niets over deze instellingen, alleen de standaard instellingen maar dit werkt niet als je ISP poort 25 blokkeert.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 10:37:
Zoals ik in mijn post had aangegeven staan deze MX-records al goed,
Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:46:
Ik heb de MX records ingesteld conform:

Da's dus niet goed....

Wat is je smtp adres, dat controleerd iets makkelijker :)

Verwijderd

Topicstarter
Deze zijn inderdaad niet goed, ik was ook vergeten te vermelden dat de DNS inmiddels is aangepast:

domeinnaam.eu MX smtp.domeinnaam.eu --> Priority 10
domeinnaam.eu MX mailrelay.planet.nl --> Priority 20
smtp.domeinnaam.eu A --> Remote IP van ISP

@Mark: de naam van m'n SMTP adres heb ik per e-mail toegezonden.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2008 14:58 ]

Pagina: 1