Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] Computercrash na infectie en poging tot herstellen*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn schoonvader heeft weer eens een systeemcrash gehad en ik mag het oplossen :D Ik heb alleen geen idee hoe...

Hij vertelde mij waarschijnlijk een verkeerde link in een email heeft aangeklikt en daarmee zijn systeem verpest heeft. Aangezien de scanner (Norton 360) niets meer deed, heeft hij deze verwijderd (geen idee of dat op de juiste manier gebeurd is). Hij heeft geprobeerd een 90 day trial van PAnda te installeren, maar daarna deed de compu niets meer.

Op dit moment wil de computer niet eens meer opstarten. Het Windows XP (Home) scherm verschijnt, het beeld wordt zwart (waarna ik het aanmeldscherm verwacht) en de computer boot opnieuw. Geen enkele andere modus biedt uitkomst (bij alle veilige modi, systeem terugzetten etc. geven hetzelfde resultaat). Ik heb er een extra harde schijf met nieuw OS aangehaakt, waarmee de compu feilloos start. Avast geinstalleerd en de meeste virussen verwijderd (ook van de "oude" HDD). Hetzelfde probleem blijft echter.

Hoe kan ik via het OS van de originele HDD toch opstarten? Help is appreciated! :D

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Blijkbaar is hij besmet. De beste oplossing is dan om de hele handel te formatteren en opnieuw te installeren, anders weet je nooit zeker of hij weer virusvrij is.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

Topicstarter
Dat is juist hetgene wat ik probeer te vermijden. Als het moet, moet het, maar als er ergens een tussenoplossing is (in ieder geval door op te starten met de originele schijf), dan is dat de voorkeur...

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Inderdaad opnieuw beginnen. Is ook het minste werk. Tegen je vader zeg je gewoon iets als: "kuch .. backup" ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• dribibu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-08 16:40
ik heb wel goeie ervaringen met online virusscans, van Trendmicro bv. Als die dan ook geen virussen meer vinden, kun je windows opnieuw installeren zonder de oude installatie te verwijderen. Dat is de tussenoplossing als je niet alles wilt verwijderen...

http://housecall.trendmicro.com/

[ Voor 8% gewijzigd door dribibu op 27-06-2008 22:01 ]

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:53
Als je de bestanden wil redden dan kan je de harde schijf uit zijn computer halen en bij jou in jou computer aansluiten (als het geen laptops zijn). Wel oppassen dat je je eigen computer niet besmet ;)
Daarna gewoon formatteren.

[ Voor 6% gewijzigd door Malantur op 27-06-2008 22:07 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Als er belangerijke bestanden op staan maak dan een dual boot (2x windows xp) en probeer vanuit de nieuwe versie je bestanden vei :) lig te stellen, en natuurlijk scannen op virussen.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Of gebruik een boot-CD zoals bv Knoppix. :)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 21:43:
Mijn schoonvader heeft weer eens een systeemcrash gehad en ik mag het oplossen :D Ik heb alleen geen idee hoe...
Je bent aardig op de goede weg :)
Helaas is het nu onmogelijk om vast te stellen wat er precies mis is gegaan, en waar de oorzaak ligt van je BSOD zonder dat je echt gericht gaat troubleshooten.

Daarvoor vind je in de HOWTO sectie wel wat tips, al denk ik dat je sneller klaar bent met een volledige herinstallatie nadat je alle te herstellen bestanden uit je backup goed gecontroleerd hebt op infecties.

Ik verander wel je topictitel zodat de Windows versie er in staat - als je daar even op wil letten in het vervolg? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1