Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen,

Mijn moeder krijgt nu bij een overname van haar werk van de ene werkgever naar de andere werkgever een contract aangeboden voor bepaalde tijd.
De overname heeft te maken met het feit dat er een aanbesteding is geweest voor het kantine en ondersteuningspersoneel. Ze gaat over vanuit ISS naar Start People

Ze had eerder een contract bij ISS voor onbepaalde tijd en wordt nu overgenomen door startpeople met een contract voor bepaalde tijd tot de maand waarin ze 65 wordt.Dus mijn moeder is jarig op 28 aug. en het contract loopt tot 31-07-2016.

Ik vraag me af of dit gelijk is of niet ? Ik vind persoonlijk dit een hele vreemde situatie. Start People zegt dat het hetzelfde is, maar gaan het contract niet direct aanpassen.

Ik heb zoiets van dat is niet hetzelfde, bv met aanvragen van een hypotheek of lening wordt hier naar gekeken. Kan een rechter ook niet anders omgaan met contracten met bepaalde tijd en met onbepaalode tijd bij ontslag procedures? Hoe zit het als de pensioen leeftijd omhoog gaat ??

Ze heeft het nu wel aangekaart bij de vakbond, maar ik hoor graag jullie mening /advies hier over.
Wat moet ze doen ?

PS: Is het ook normaal dat je tijdens ziekte geen vakantiegeld opbouwt??

Groetjes
Mark

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik ben geen arbeidsdeskundige maar is een contract voor bepaalde tijd in dit geval niet zekerder; bij ontslag zal Start gewoon door moeten betalen tot het einde van het contract.. Kan je moeder het overigens wel opzeggen?
Vraag is wel of je dan de komende 8 jaar nog in aanmerking komt voor COA- en andere salarisverhogingen?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-01 23:41

Ardana

Mens

voor 'n deel heeft bombadil gelijk en biedt een arbeidscontract voor bepaalde tijd meer zekerheid. Kijk wel goed na of je moeder ook voortijdig kan opzeggen en of er geen secundaire arbeidsvoorwaarden verloren gaan.

Wel kan de rechter, in geval van voortijdige beëindiging door de werkgever, de looneis matigen.

Verder: over ziektegeld moet ook vakantiegeld worden betaald. De wet kent nl. geen ziektegeld meer, het is gewoon loon (in dit geval bij ziekte). En over loon moet vakatiegeld worden gereserveerd. Wat wel mogelijk is, is dat haar loon tijdens ziekte 8% hoger is, dan wordt haar vakantiegeld direct uitbetaald. Ik weet bijv. dat de ABN sowieso het vakantiegeld maandelijks uitbetaald, en de Ziektewet doet hetzelfde. Dus als ze haar geld bij ziekte door het UWV uitbetaald krijgt, is het goed mogelijk dat ze geen vakantiegeld opbouwt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-01 09:41
Je hebt het hier volgens mij over rechtsopvolging van de werkgever. Rechtsopvolging is bijvoorbeeld het geval als je bedrijf of bedrijfsonderdeel wordt verkocht. In zo'n geval gaan alle arbeidsovereenkomsten gewoon met behoud van rechten en plichten over op de nieuwe werkgever. Het is in principe geen reden om bestaande contracten of arbeidsvoorwaarden aan te passen.

(terzijde: aanpassing van de arbeidsvoorwaarden komt wel voor, meestal in het kader van het harmoniseren van de CAO's, als de nieuwe werkgever onder een andere CAO valt dan de oude. In zo'n geval moeten alle arbeidsvoorwaarden die in het nadeel van de werkgever worden aangepast, worden afgekocht.)

Het is voor je moeder niet nodig om het nieuwe contract te tekenen. Ze kan gewoon doorwerken onder het oude contract als ze dat zou willen.

Edit: nog twee puntjes:
- als de nieuwe werkgever niet onder een CAO valt kan het verstandig zijn om wel een nieuw contract te tekenen. In dat geval heeft de werkgever namelijk de mogelijkheid om het oude contract onveranderd te laten --> dus geen loonsverhogingen meer voor de werknemers die het nieuwe contract niet tekenen. Vallen ze wel onder een CAO, of is de functie gewaardeerd op minimumloon, dan heb je deze reden niet. In die gevallen moeten namelijk alle werknemers mee meet de stijging van CAO resp. minimumloon.
- een termijncontract van 8 jaar?
Wettelijke regeling t.a.v. arbeidsovereenkomsten voor bepaalde duur (termijncontracten) is als volgt: maximaal 3 opeenvolgende contracten, maximaal 2 jaar per stuk en maximaal 3 jaar totaal. Bij overschrijding van deze beperkingen wordt je contract vanzelf onbepaalde duur ("vast contract"). Ik weet dat hier per CAO uitzonderingen gemaakt kunnen worden, in beide richtingen. Maar ik heb nog nooit gehoord van zulke lange contracten.

[ Voor 38% gewijzigd door t_captain op 28-06-2008 11:47 ]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Je zou eens langs het juridisch loket kunnen gaan, maar volgens mij is het gunstiger. Immers een contract bepaalde tijd bied meer zekerheid. Maar er kunnen wellicht addertjes onder het gras zitten.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-01 11:03
Kleine tip: wanneer je je 4e contract ingaat zit je automatisch voor onbepaalde tijd in dienst... maar... ook wanneer je langer dan 3,5 jaar bij je werkgever werkt ben je volgens mij voor onbepaalde tijd..
Pagina: 1