[Leopard] Hostname niet te wijzigen

Pagina: 1
Acties:

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
Ola,

Sinds de verse installatie van Leopard is de hostname ingesteld op 'bill', alleen heb ik dit nooit ingesteld. Eerst nog in System Preferences naar 'eve' gezet (wat ik wil) maar dit werd doodleuk genegeerd, wat me pas opviel in m'n Terminal. Daar het dus alsnog ingesteld via 'sudo hostname eve', maar een reboot later was dit weer weg. Nu reboot ik niet heel vaak, maar toch.

Een screenshotje zegt meer dan 1000 woorden;
Afbeeldingslocatie: http://wacco.mveas.com/other/bill.png

Zie hoe ik 'eve' heb ingesteld (en dit wordt wel onthouden in deze textarea) maar het voorbeeld nog steeds spreekt over 'bill'. Hoe krijg ik dit eruit? :(

Spolap: Interactive webcomic

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:16
Toevallig gister nog problemen mee gehad, hij trekt dat bill.inet uit je router, of wat je ook gebruikt, ik heb mijn Macbook anders genoemd in mijn speedtouch router, en nu staat er bij mij wel opeens alex@MacBookAlex.lan

• wacco

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
Helaas, lijkt het niet te zijn;
lease 10.0.0.8 {
starts 5 2008/06/27 18:21:43;
ends 5 2008/07/04 18:21:43;
hardware ethernet 00:1f:f3:d0:3b:dc;
uid 01:00:1f:f3:d0:3b:dc;
client-hostname "eve";
}
Router is hier een FreeSCO machine en 10.0.0.8 is de laptop in kwestie die denkt dat z'n hostname 'bill' is. En ik heb net gereboot omdat ik dacht het gevonden te hebben;

Afbeeldingslocatie: http://wacco.mveas.com/other/bill2.png
Veranderd naar 'eve', gereboot, staat nu ook netjes 'eve' en 'eve is currently being used' maar helaas, 'hostname' op de command line geeft nog steeds 'bill.inet' terug. Het inet gedeelte klopt wel, het bill gedeelte niet. :/
Verder nog nooit het hele NetBIOS verhaal gebruikt trouwens dus ik ben het niet geweest die hier bill heeft ingevuld.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Doe op de terminal eens "echo $PS1"

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• wacco

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
Ja, die staat echt naar \h :)
bill:~$ echo $PS1
\h:\w$
Leopard komt standaard trouwens met \h:\W ingesteld en was een van de eerste dingen die ik veranderd had na de herinstallatie. De \h werkt ook gewoon, want 'sudo hostname eve', terminal sluiten, terminal openen geeft 'eve~:$'. Maar dat ga ik dus niet na elke reboot doen :/

Verwijderd

Zoek eens naar alle bestanden met je hostname in:
grep -Rl "`hostname`" /etc

Daaruit zou vanzelf moeten blijken waar de oude waarde is blijven hangen.

• wacco

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
Kreeg permission denied bij sommigen dus even als sudo;
bill:~$ sudo grep -Rl "`hostname`" /etc
Password:
bill:~$ 

Helaas. :(

Heb ondertussen op de router alle dhcpd leases eruit gegooid, mocht dat uitmaken, door /etc/dhcpd.leases leeg te gooien. Router draait verder geen netbios services of iets dergelijks, het is maar een simpel floppy-based systeempje, dus als het van m'n router zou komen heb ik het hierdoor denk ik wel omzeep geholpen. Een reboot later alleen geeft nog steeds 'bill'. :|

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Wat heb je nog aan DNS en WINS spul draaien?

• wacco

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
M'n wins configuratie was al eerder te zien, qua DNS wordt er alleen maar een 10.0.0.1 router gevonden (in Network -> Advanced) welke als "Search Domains" de naam inet heeft. IP adressen worden geregeld via DHCP van die router.

Verder in Sharing staat alleen Remote Login aan. Er zijn wel wat windows pc's hier op het netwerk, maar ik zie daar niet de shared mappen van en zij ook niets van mij.

Ik heb hier verder nog een iBook met OSX 10.4 erop, en daar veranderd de hostname wel direct mee op de command line als ik deze wijzig in Sharing (eerste screenshot in dit topic) dus ik blijf bij het idee dat het Leopard is, en niet de router. :?
Moet ik er wel even bij zeggen dat die zegt dat hij Alice.local is, terwijl de router .inet uitgeeft. Dus daar gaat het ook niet geweldig, maar die extentie zie je iig (bijna) nergens terug dus dat boeit me dan weer niet zoveel.

• jschot
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-07-2025
Kijk eens naar 'scutil'. Wat is de output van:

code:
1
2
3
scutil --get ComputerName
scutil --get LocalHostName
scutil --get HostName

• wacco

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
bill:~$ scutil --get ComputerName
eve
bill:~$ scutil --get LocalHostName
eve
bill:~$ scutil --get HostName
HostName: not set
Kende dit tooltje niet. :)
Heb "sudo scutil --set HostName eve" gedaan, en het lijkt te werken. Ga eens rebooten, hopen dat het blijft staan :P

Edit: Werkt! Super :D

[ Voor 4% gewijzigd door wacco op 02-07-2008 17:11 ]

• jschot
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-07-2025
Oke, maar ik had verwacht dat bij 1 van de drie 'bill' zou staan, ik heb geen idee waar dit dan vandaan kwam.

• wacco

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
Wel apart trouwens dat zodra ik google ging raadplegen voor die tool, ik het probleem (en oplossing) ook bij anderen boven water wist te vissen; onder andere hier. Zoeken naar dingen als "hostname change leopard" etc had tot nu toe helemaal geen zin gehad, maar zoeken naar "scutil" geeft de oplossing direct. Maf. :)

Anyways, het werkt nu, thanks again. Hopen dat het niet weer gebeurd in de toekomst :P

Pagina: 1