Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond4ever
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-08 13:28
Ik weet niet goed waar dit topic hoort maar aangezien het in eerste instantie om vista/xp gaat heb ik em maar hier gezet.

mijn probleem

Een aantal maanden geleden heb ik een nieuwe pc gekocht. ik wou em lekker snel en heb dus voor de harde schijven 2x raid gepakt. het gaat om de volgende schijven:

2x WD raptor 150GB 10k rpm
2x WB caviar 500GB 7.2k rpm

Nu wil ik natuurlijk windows op de raptors zetten aangezien die nogal snel zijn en ik ze daarvoor gekocht heb. omdat ik ook een dx10 videokaart heb wil ik Vista installeren. Maar daar zit dus het probleem. zodra ik Vista op de raptors installeer gaat alles goed totdat ie de installatie gaat afronden en dan loopt ie OF helemaal vast OF blijft oneindig doorgaan OF geeft een BSOD. In ALLE gevallen hangt ie vervolgens ook bij het opnieuw starten en vind ie de schijven niet meer.

Maar wacht want er is meer.

Met veel tegen zin heb ik de 2 500GB schijven maar gebruikt als boot schijven en de complete Vista installatie liep vlekkeloos.... geen fouten/vastlopers/BSOD's. Om toch een beetje van de snelheid van de raptors te kunnen genieten heb ik maar geprobeerd om XP daarop te zetten en zolang een dual-boot te draaien. En dit ging dus perfect. de hele installatie verliep vlekkenloos.

Totdat XP volledig was opgestart en ik drivers moest gaan installeren. Ik begon met de chipset drivers zoals ik bij al mijn pc's doe. en hier kreeg ik dus weer EXACT dezelfde vastloper/oneindig doorgaan/BSOD. in de BSOD staat overigens bij XP dat het om het bestand iastor.sys gaat. De BSOD bij vista zie ik niet. die is weg voordat ie op het scherm verschijnt. ik kan nog net zien dat er iets blauw wordt en er een paar letters staan en dan is ie al weg.

wat ik dus vaag vind is dat de installatie met de caviars perfect gaat en de raptors crashen. De raptors zijn ook niet kapot want ik heb ze getest in een andere pc met dezelfde vista dvd en deze gaat ook perfect. Ik heb andere drivers bij de installatie geprobeerd te installeren maar deze maken geen verschil. Mijn vraag is dus... waar ligt dit aan? hardware probleem of software(driver) probleem?

ik heb het forum en internet doorzocht naar oplossingen (al 2 maanden ofzow) maar geen echte oplossingen kunnen vinden. wel zaten er suggesties bij dat de processor niet zou werken op mijn moederbord maar deze werkt gewoon goed en word goed herkend. ook een bios update was een suggestie om het op te lossen. deze heb ik geupdate en heeft geen verschil gemaakt, alleen dat ie nu meer oneindig doorgaat/vastloopt ipv dat ik een echte BSOD krijg. Ik weet ook dat kingston niet op de lijst met ondersteund geheugen staat maar ik heb deze 16 uur getest met memtest en geen fouten gevonden.

specs:
Asus P5E3
Intel core 2 quad Q6600
2GB kingston DDR3 pc8500 1066Mhz
XFX Geforce 8800GT 512MB
2x WD Raptor 150GB
2x WD Caviar 500GB
Pioneer BDC-202 bluray drive

Specs PCtjuh - Specs File Servertjuh - Specs Encode Servertjuh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 23:04

DefLite

Why so serious?

Heb je wel bij het begin van de installatie je Sata Driver geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond4ever
ehm je kan niet verder met de installatie als je geen driver hebt ;) en ik heb em geprobeerd te vervangen maar dit maakte niets uit.... allemaal hetzelfde resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastervissie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:28
Ik had toen ik mijn Dell Inspiron 1720 kocht en installeerde soortgelijk probleem. De installatie van Vista leek goed te lopen, totdat hij op een gegeven moment niet meer verder ging. Paar keer geprobeerd en toen in de bios iets veranderd bij het aanspreken van de SATA-schijven. Ik zal zo even kijken wat ik veranderd heb, maar daarna ging het wel goed.

--EDIT
Ik had SATA Operation van AHCI naar ATA gezet, en toen deed de installatie van Vista wel. Was trouwens al een jaar geleden, toen Vista net uit was, misschien werkt het met SP1 wel, maar nooit geprobeerd.
Ik heb ook nooit uit kunnen vinden of er performance-verschil zit in de twee opties.

[ Voor 29% gewijzigd door mastervissie op 27-06-2008 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
iemand de spellingspolitie zien langskomen? Nee? Mooi :+

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond4ever
zo erg is de spelling nou ook weer niet he.... tis nie helemaal ABN maar goed te lezen hoor :P

operations van AHCI naar ATA (hier IDE dan) kan niet want mijn schijven staan in raid en dan moet die optie op RAID staan. anders ziet ie alle schijven appart. dit is dus helaas geen optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
offtopic:
je had een zpelvaut in de titel staan ;)

Dan zou ik toch eens een verse Intel ICH9R driver opzoeken en die proberen, de kans is groot dat ie daar over struikelt.

Overigens slikt Vista en 2008 Server met de standaard meegeleverde MS iastor.sys driver al een ICH9R Raid-1 set, enige wat je nodig hebt is de Raid matrix manager - al installeert die gelijk de meest recente Intel versie.

[ Voor 3% gewijzigd door alt-92 op 27-06-2008 19:16 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond4ever
net de nieuwste driver gepakt die ik kon vinden op de intel site... van 6/2/2008. installatie gestart en laten lopen... hij leek weer oneindig door te gaan... dus ik trok de usb stick waar de driver opstond eruit. nu kreeg ik daarna een BSOD ("STOP 0x0000009F DRIVER_POWER_STATE_FAILURE"). ik weet niet of het aan het uittrekken van de usb stick lag maar die fout schijnt alleen te komen bij afsluiten of uit standby/hibernate komen |:(

iig lijkt het erop dat de nieuwste drivers dus ook niets veranderen :'(

edit:

net maar meteen na het installeren usb stick eruit gehaald en weer een BSOD dit keer (tis installatie van Vista). code is dit keer: 0x0000007E even opgezocht in google en kwam dit uit vanuit microsoft:

• Als dit probleem optreedt nadat u de computer voor het eerst opnieuw opstart tijdens Windows Setup of nadat Setup is voltooid, is het computer-BIOS mogelijk incompatibel met Windows.
• Incompatibele videoadapterstuurprogramma's.
• Een beschadigd stuurprogramma of een beschadigde systeemservice.

staan er nog een paar maar die zijn het zeker niet. lijkt me dat het de eerste 2 ook niet zijn aangezien de installatie perfect gaat op de andere schijven.... ik snap er dus ook niks meer van nu :'( :'(

[ Voor 41% gewijzigd door Diamond4ever op 27-06-2008 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond4ever
ff een schopje.... probleem is er nogsteeds en nog altijd geen oplossing. ondertussen wel al weer de 1TB raid geformat en zonder ook maar een foutje vista kunnen installeren.... ik snap er nogsteeds weinig van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja ik zou zeggen: de BIOS op default zetten, dan Vista erop met een quick-format en meteen SP1 er over.
Ik heb zelf een P5B zonder raid, maar heb enorm zitten klooien met de de raid/Marvel-lan dingen.

Als ik de bios instel op een logische manier (ik zet al jaaaren zelf de computers in elkaar) dan krijg ik XP niet eens fatsoenlijk geinstalled.
Dus mijn tip: bios op default, Vista erop, SP1 erop en dan niks geen .inf drivers of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond4ever
bios op default betekend dat ik mijn schijven uit raid moet halen.... dan is het hele punt van wat ik wil weg. Maar ik heb dit dan ook geprobeerd voor beide raptors. allebij appart en dan vista installen. ik krijg exact hezelfde probleem met beide schijven. gaat oneindig door/crashed/BSOD. dus ook bios op default heeft geen zin. en verder als vista erop kom ik niet dus aan SP1 hoef ik al helemaal nog niet te denken.

het is trouwens geen marvell maar een Intel ICHR9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Oeh.
Mag ik je een aanrader doen? Bij mij zorgde de nieuwe Intel 8.2 versie van de 32bits driver en de Matrix Raid tool voor een hele dag ellende toen ik 'm geinstalleerd had.
Ik heb toen heel snel weer de voor mij werkende 7.5 versie teruggezet.

(Ik dacht ook eens te gaan upgraden - never change a winning team dus :P )

[ Voor 14% gewijzigd door alt-92 op 29-06-2008 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond4ever
helaas staat de 7.5 versie standaard op de cd van mijn moederbord. deze heb ik dus uiteraard ook al geprobeerd en werkt dus helaas ook niet. Ik zal eens gek doen en de 7.0 versie van de intel site pakken... mss dat deze werkt...

edit: nope 7.0 geeft BSOD en werkt dus ook niet.... waarschijnlijk omdat ich9r er toen nog niet instond :P maja ik moest iets proberen he

[ Voor 23% gewijzigd door Diamond4ever op 30-06-2008 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb iets dat er sterk op lijkt. Ik kan Vista niet installeren op mijn nieuwe WD Caviar500Gb. Op het eind van de installatie wordt de computer of domweg uitgeschakeld of hij blijft hangen. Na herstarten kan de setup van Vista niet worden afgemaakt. Als reden wordt meestal opgegeven dat er een verandering is geweest in de hardware (?). Installatie van XP op dezelfde computer gaat probleemloos. Maar als ik XP vervolgens upgrade naar XP krijg ik hetzelfde probleem. Het installeren van Vista op een andere harde schijf (ook een WD, maar 250Gb) gaat prima.
- AMD Phenom X3 8750
- 2GB DDR2 533
- Gigabyte GA-MA78GM-S2H
Ik heb de schijf gecontroleerd met de tools van Western Digital en er zijn geen fouten. Dit is overigens al de tweede schijf. De eerste met dezelfde symptomen is teruggegaan naar de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond4ever
even een update. het probleem van mij is opgelost..... schijnbaar was het moederbord kapot ofzow? :? of niet helemaal 100%. mijn onboard geluid ging raar doen dus ik heb het moederbord opgestuurd voor garantie en heb een nieuwe gekregen.

meteen maar ff gekeken of de installatie nu misschien wel wou werken... en ja hoor meteen in 1 keer zonder fouten vista geinstalleerd 8)7. schijnbaar dus toch een hardware fout geweest dan... blijf het vaag vinden......

Pagina: 1