Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Problemen met zelfbouw radio & buizen*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet waar dit topic hoort, dus heb ik hem maar hier bij gezet.

Ik heb hier drie ouderwetse buizen liggen die ik graag zou willen gaan testen. Het zijn een AF2, een E446 en een E443H. (uit de jaren 30). Nu ik geen buizentester heb zal ik het op een andere manier moeten doen. Maar hoe?

De buizen zijn trouwens alle drie penthodes.

btw, als ik ze ga testen, wat meet ik dan precies, de stroom die er nog gaat lopen?

Verwijderd

Ik denk, dat je die buizen maar beter als curiositeit kunt bewaren, want na zo'n lange tijd zal je bij testen meer vernielen, dan je lief is.
Normaliter wil je aantal parameters weten; zoals electronenemissie, steilheid, ingangsimpedantie en regelbereik.
Om dat voor 3 bejaarde buizen na te gaan zonder hippe buizentester, lijkt me echt teveel moeite,
waarbij je dan nog het risico loopt, dat gloeidraad sneuvelt of interne sluiting optreedt in de roosters, omdat die zijn gaan "doorhangen" in de loop der jaren.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-11 09:20
Dit hoort in ieder geval meer thuis in onze elektronica-afdeling :)

OH=>EL dus.

Verwijderd

Topicstarter
Bij alle drie doet de gloeidraad het nog en ik heb ze doorgemeten en er is geen inwendig contact. (tenminste niet als ze koud zijn)

De E443H heb ik net aan de gang gekregen. Het is een eindbuis die ik met een schema van google zo ver heb gekregen dat er geluid uit kwam.

Maar nu de andere twee, de E446 is volgens mij een HF versterker en de AF2 een detectorlamp.

Kun je zoiets gewoon simpel testen op ongeveer de zelfde manier als bij de eindbuis? Gewoon een signaal naar binnen sturen en horen wat er uit komt...?

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

AF2: http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_af2.html
E446: http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_e446.html

Hier kan je zien hoe ze in elkaar zitten :)

Verder is het testen van lampen best wel een kunstje, je zou eens kunnen kijken naar een buizentester, maar deze zijn ook 2e hands nog erg duur ( http://www.baco-army-goods.nl/product_1290.html )

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
Nou, de reden waarom ik dit vraag is omdat ik een radio heb gebouwd met deze buizen, die het helaas niet doet. Het is een Erres KY140.
Op het moment dat ik hem aanzet komt er een ligt gebrom uit de luidspreker van de eindbuis, maar meer niet. Dus daarom dacht ik dat misschien de AF2 en E446, of een van de twee hetniet deden.

Achteraf heb ik ook nog andere dingen ondekt die niet zouden kunnen kloppen.
Als de afstemcondensator nu niet de waarde heeftdie hij moet hebben, krijg je dan ook geen geluid?

Ik zal het project van het weekend eens hier op zetten.

P.S. Zou een mod misschien de titel kunnen veranderen? Het ging mij eigenlijk eerst om de buizen, maar nu heb ik ook fouten ontdekt in de radio zelf.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Gratis en voor niks aangepast ;)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
Dat is mooi, ik ga nog eens wat onderzoek doen met mijn radio, en als jullie willen kunnen we daar dan over gaan discusseren.
Pagina: 1