H/K rec. avr145 of iets anders

Pagina: 1
Acties:

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-02 17:31

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nieuwe versterker om mijn volgende setup te vervangen (Vermogens zijn opgenomen vermogens uit het stopcontact)
JVC A-K300 (150W)
Philips F4220 (160W)
Technics SU8080 (490W) 2x72 W
Marantz 2225 () 2x25W

Bovenstaande info is niet echt interessant maar laten we ervan uitgaan dat ik mijn versterkers af en toe vrij hard heb staan. Heb er ook allerlei speakers aanhangen die het vermogen aankunnen. Nu ben ik dus op zoek naar een versterker die flink wat vermogen kan leveren voor een lage prijs. Het moet minimaal een 5.1 versterker zijn. Een 7.1 versterker zou mooi zijn maar is geen eis. Er moet een analoge 6 kanaals ingang opzitten. Max budget ligt op 300 euro. Ik als leek zou gaan voor bv een versterker van 250 euro met 5x100W. Ik zit toch wel redelijk tussen de versterkers en als ik dan naar het opgenomen vermogen kijk (mits dat aangegeven staat) zie ik 200W staan. Ik snap natuurlijk ook dat dat dus niet kan. Een goede kennis vertelde mij dat bij vrijwel alle versterkers het vermogen gemeten is op 1KHz of 100Hz. Hij vertelde mij dat bij Harman Kardon het vermogen gegeven staat en dat dit ook gehaald word op iedere frequentie. Alleen hiermee kom ik op google ook niet verder. Maar ik als leek zou kiezen voor het getalletje. Dus voor een 5x100W. Toch ben ik op de volgende versterker gekomen:

De Harman Kardon receiver AVR145. Net iets over de 200 euro. Deze heeft dus een analoge 5.1 ingang. Maar waar ik dus over struikel is de 5x40W. Komt hier genoeg vermogen uit om mijn 150W PA luidsprekers te voorzien. Want ik heb er nu dus een paar versterkers tussen zitten die "meer" vermogen kunnen leveren zoals mijn Technics versterker. Ik ga er niet graag op achteruit kwa vermogen. Zeker niet voor mijn hoofdluidsprekers. Maar mijn eigenlijke vraag is moet ik voor de Harman Kardon AVR145 gaan of voor een andere 5.1 versterker. Ik zit dus met de vraag kan de 5x40W van de Harman Kardon op tegen een zeg maar 5x75W of 5x100W "standaart" versterker. Want ik vind de Harman Kardon's best luxe. Mn kennis heeft er ook een maar heeft geen vergelijkingsmateriaal. Ik heb verder ook niet echt kwaliteitseisen. Het moet gewoon nog goed helder zonder vervorming blijven klinken op vrij hoog vermogen. Redelijk vaak word er een filmpje gekeken. Als ik het surround effect maar heb ben ik tevreden.

Wie kan me meer duidelijkheid verschaffen over de 5x40W van de HK tov 5x100W ander merk.

PS

Kan op een of andere reden geen PDFjes meer openen dus even een look in de handleiding is nu niet handig.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Begrijp ik het goed als ik zeg: Je wilt alle speakers van bovenstaande sets aansluiten op 1 versterker?

I, for one, like Roman numerals

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Def_P schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 17:31:
Begrijp ik het goed als ik zeg: Je wilt alle speakers van bovenstaande sets aansluiten op 1 versterker?
Natuurlijk vervallen er 2 speakers omdat ik dan van 7.1 naar 5.1 ga. Huidige versterkers zijn allemaal stereo. Maar het gaat me op de 5x40W van de HK, hoe die in verhouding staat tot een zeg maar 5x75W versterker. Dit wil ik weten omdat mn kennis zei dat HK op elke frequentie 40W levert en de andere merken niet. Maar ik geloof hem niet erg. Iig pers ik veel Bass uit mijn huidige setup zonder vervorming.

[ Voor 38% gewijzigd door Twazerty op 28-06-2008 00:01 ]

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Maar alle speakers die je gaat aansluiten behoren dus oorspronkelijk bij de bovenstaande verzameling of heb je andere speakers?

De 5*40w is gewoon een vrij eerlijke opgave van hk. Waarschijnlijk zul je hier meer dan genoeg aan hebben met bovenstaande. Probeer anders (onafhankelijke) testen te vinden waarbij ze het daadwerkelijk geleverde vermogen testen. Zo gaf volgens een duitse test mijn onkyo 605 ongeveer 83 watt per kanaal van de 140 die opgegeven is.

Wat ik wel even zou nakijken, of van alle speakers de ohm gelijk is. En of dit ook op de hk mag worden aangesloten. Het liefst zijn de speakers ook ongeveer dezelfde gevoeligheid(dB) omdat anders de ene speaker sneller harder gaat waardoor elke volume stand zijn eigen afstelling nodig heeft.

Tevens klinkt het meestal niet zo fraai wanneer alle speakers verschillende klankkarakteristieken hebben, vooral wanneer een geluid van de een naar de andere speaker gaat. Nu kan je dit per versterker bij draaien(bass/treb of EQ), maar dit gaat bij een "normale" versterker meestal niet mogelijk. Je zou daarom kunnen kijken naar een versterker die ook een roomEQ heeft zoals bijvoorbeeld audyssey eq, deze meten met een microfoon en corrigeren daarmee t geluid eventueel per speaker. Maar ws zijn versterkers die dit hebben weer duurder en ik gok dat je echt moet kijken of je speakers dit wel waard zijn nofi (aangezien ik totaal niet kan gokken wat je er dus op aan wil sluiten).

I, for one, like Roman numerals

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Heb een Harman Kardon versterker geleend van iemand. Een wat ouder type. Ik moet zeggen dat het geweldig klinkt. Er zit 1 8 Ohm speaker tussen. Een center speaker is dat. Heb er gewoon 4 Ohm aanhangen, aan de versterker. Alleen 1 probleem. Nouwja probleem. Wil ik er een beetje power uitkrijgen dan moet het volume al gouw naar 0 dB. Er is nu een lichte ruis waarneembaar als er geen input is. Is er wel input en er is even zachte muziek dan gaat de ruis wat harder. Das wat minder alleen totaal niet erg want als ik een film kijk staat die nooit zo hard. Ik kan aardlussen uitsluiten omdat de ruis ook te horen is als er werkelijk geeneen kabel in de versterker zit op de speakers na. Lijkt wel of de Harman kardon de schaal aanpast of zo omdat ik 4 4Ohm speakers eropaangesloten heb. Zodat je je versterker en of speakers niet kunt opblazen. Want volgens mij is er op 8 Ohm veel meer volume uit te halen of praat ik nu onzin??
De leenversterker is de AVR2550. Een verouderd type.

Btw dit zijn nu de front speakers:
# Technische specificaties:
# Max. vermogen (muziek): 300 W
# RMS-vermogen: 150 W
# Frequentiebereik: 20 - 22 000 Hz
# Geluidsniveau: 91 dB
# Impedantie: 4 Ω
# Afm.: (bxdxh): 390 x 275 x 560 mm
# Gewicht: 12 kg.
Afbeeldingslocatie: http://images.conrad.com/xl/3000_3999/3000/3030/3030/303029_LB_00_FB.EPS.jpg

Dit de rear speakers:
150W RMS @ 4 ohm. 109db Max output.
Afbeeldingslocatie: http://img.audiofanzine.com/img/produits/audiofanet/thumb2/1/0/100551.jpg

Dit de center:
# Technische specificaties:
# Impedantie 8 Ω
# Vermogen (RMS / muziek) 20 / 40W
# Frequentiebereik 100 tot 20.000 Hz
# Afm. (lxbxh) 145 x 300 x 115 mm.
Afbeeldingslocatie: http://images.conrad.com/xl/3000_3999/3300/3300/3303/330320_LB_01_FB.EPS.jpg