Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:48
Goedemiddag,

Ik heb even een vraag met betrekking tot de huurprijs van een tijdelijke woning. Ik heb namelijk sinds eind mei een tijdelijke woning (via loting) toegewezen gekregen. De wijk gaat over ongeveer een jaar tegen de grond en voor voornamelijk studenten of starters is dit een ideale mogelijkheid om voor een jaar onderdak te hebben en verder te kijken. De woningen waren eerst in beheer van een stichting puur gericht op beheer van tijdelijke woningen en is per april overgenomen door een woningbouw stichting.

Bij de 1e ronde waren er 5 huizen te vergeven en was ik helaas niet ingeloot. De woningen zijn onder- en bovenverdiepingen en bestaan meestal uit minimaal 2 slaapkamers (waarvan 1 grote), woonkamer, badkamer, aparte toilet en tuin danwel balkon. Deze 5 huizen varieren van prijs tussen de 275 euro en 450 euro ( dit was dan 1 huis, met zowel een boven- en onderverdieping).

Een week later stond was er weer een leegstaande woning, maar helaas niet ingeloot.

Weer een week later was er 1 woning en was ik zowaar ingeloot.
Op het oog was dit wel de minste woning qua oppervlakte die ik had gezien. De woonkamer was het kleinste van wat ik gezien had tot nu toe, de slaapkamers waren beide veel kleiner dan ik gezien had (past in beide kamers net een 2 persoonsbed in), en het toilet zit in de badkamer (geen apart toilet). Bovendien zitten beide slaapkamers met de deur naar de woonkamer, iets wat ik bij de overige huizen ook niet had gezien. Ik jhad uiteindelijk wel besloten om de woning te nemen omdat het voor mijzelf groot genoeg is en ik al langere tijd op zoek was naar iets voor mezelf. Bovendien wonen er een aantal vrienden van mij in dezelfde wijk.

In ieder geval is de huurprijs voor deze woning op 350euro "bepaald". In vergelijking met de andere huizen vind ik dit echt een belachelijk hoge prijs en had ik deze woning meer in de categorie 275eu geplaatst. Van de huizen die ik had gezien in de 275eu categorie waren deze zelfs groter en hadden ze in ieder geval 1 grote slaapkamer waar ruim een 2 persoonsbed in past.

Nu is mijn vraag waar deze prijs op gebaseerd is en tot stand is gekomen. Ik heb inmiddels contact gehad met de woningstichting, maar die vertelde dat het een prijs is die zij (logisch) zelf mogen bepalen en ze draaiden er nogal omheen. Maar ik kan zelf totaal niet de prijs verklaren. Alles is in opzicht van de andere huizen die ik heb gezien kleiner en toch zit deze woning in een redelijk hoge categorie. Mijn onderbuurman betaald 275eu en die heeft dus eenzelfde oppervlakte en zelfs nog een tuin. Iemand een verklaring? Kan dit zomaar?

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Het lijkt mij dat de prijs 'wat de gek er voor geeft' is, zoals wel vaker. :)

Je hebt de woning dus al genomen maar gaat achteraf pas klagen over de prijs? :?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Kijk eens op de site van de woonbond. Daar kan je de maximale huurprijs berekenen.

Zoeken op bepaling huurprijs levert ook aardig wat links op

op aanbodhuurwoningen
De huurprijs van een woning of kamer wordt bepaald door het zogenaamde puntenstelsel. Aan de hand van het van een aantal vaste criteria wordt de maximale huurprijs van een woning en kamer bepaald. Ook bij huurwoningen die eigendom zijn van een particulier! De maximale huurprijs is bindend, ook als je een contract hebt getekend voor een veel hoger bedrag. Via een procedure bij de huurcommissie kan je de huur laten verlagen. Soms zelfs nog met terugwerkende kracht! Het is dus heel slim om nu even de maximale huurprijs van jouw kamer of huurwoning te controleren!
Dus even kijken of de huur boven het maximale uitkomt. Zo niet, dan heb je niets te klagen ;)

[ Voor 63% gewijzigd door Standeman op 27-06-2008 15:59 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Ik snap het niet. Je weet al vantevoren dat je 350 te duur vindt voor die woning en dat je 275 nog net aanvaardbaar vindt, maar toch neem je 'm? Dan moet je niet zeuren.

Overigens, ja, het kan zomaar. het zal wel afhangen van de snelheid waarmee ze iets verhuurd krijgen, de onderhoudskosten die ze er nog aan (verwachten te moeten) maken, weet ik veel. Dit soort dingen is net als de vlooienmarkt: take it or leave it.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tja, de prijs hangt van verschillende factoren af, en ja, dat kunnen ze zomaar doen.

Aan de andere kant moet je een gegeven (geloot) paard niet in de bek kijken.
350 euro voor een apartement is altijd nog een stuk beter dan een gemiddelde studentenkamer ;)

Edit:
Houd er trouwens rekening mee dat de woningbouw (hoogstwaarschijnlijk) jou niets verplicht is als je er over een jaar uit moet. Ik weet niet wat je verdere plannen zijn, maar het scheelt wel als je nu alvast vooruitdenkt :)

[ Voor 31% gewijzigd door anandus op 27-06-2008 16:00 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik denk dat het puntensysteem van toepassing is op deze woning, en je kan gewoon (laten) bereken of de prijs rechtvaardig is. Misschien krijg je zelfs wel vanzelf een brief van de huurcomissie daarover.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• anandus
  • Niet online
pedorus schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 16:01:
Ik denk dat het puntensysteem van toepassing is op deze woning, en je kan gewoon (laten) bereken of de prijs rechtvaardig is. Misschien krijg je zelfs wel vanzelf een brief van de huurcomissie daarover.
Hier is het document voor een zelfstandige woning.

Overigens is die site niet zo duidelijk over antikraak-woningen, dus ik weet niet zeker of het puntensysteem in dit geval van toepassing is?

[ Voor 13% gewijzigd door anandus op 27-06-2008 16:03 ]

• Roncom
Ik klaag niet zozeer over de woning, want de woning is voor mij goed genoeg. Het enige vreemde vind ik dat de prijsverhouding scheef is naar mijn mening tussen de verschillende woningen.

Take it or leave it is inderdaad goed gezegd, voor mij stond vast dat ik de woning zou nemen. Ik had ook geen keuze...het is nemen of niet. Ik was al langer op zoek naar een woning en voor de prijs mag je in principe ook niet zeuren in vergelijking tot een studentenflat. Als je alleen achteraf de prijs hoort van de onderburen en de ruimte vergelijkt met woningen die je eerder gezien hebt dan voel je je toch even gen***t. Dan mag de prijs nog gunstig zijn tov een studentenflat, ik kan er niet zo goed tegen als de 1 meer betaald dan de ander voor hetzelfde of zelfs minder en dit maakt mij ook enigzins naïef in het niet direct in twijfel stellen van de prijs. Helaas is dit dus de realiteit dat er (willekeurig) gevarieerd kan worden met de prijzen.

Ik ben er inderdaad van op de hoogte dat wanneer ik er uit moet ik zelf voor een nieuwe woning zal moeten zorgen en ik geen voorrang oid zal krijgen.

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
De TS vergelijkt alleen woonoppervlak en de indeling, maar er zijn natuurlijk meer factoren die de huur bepalen. Ik denk even aan dubbel- of enkelglas, de leeftijd en staat van vloeren, keuken en sanitair, bergruimte, glasoppervlak, positie t.o.v. de zon, enz.

Verder is het inderdaad "graag of niet". 350 is nog steeds spotgoedkoop overigens...

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Roncom
Je mag er vanuit gaan (van wat ik gezien heb) dat de staat van de huizen allemaal hetzelfde is. Het zijn qua bouw en indeling bijna allemaal hetzelfde. Alle huizen hebben enkel glas en zijn erg gehorig (dunne vloeren en wanden). Sommige huizen waren paars geverfd en andere hadden weer geen ondervloer. Wat dat betreft heeft iedereen dezelfde kosten om het op te knappen. Het is net wat je zelf wil voor een jaar..

Die site waar je de max. huur kunt berekenen vind ik een beetje krom. Een woning in Amsterdam is natuurlijk veel duurder dan een woning in het noorden of zuiden van het land. Hierdoor ligt de maximale grens natuurlijk altijd te hoog voor dit soort huizen en kunnen ze er in principe altijd tegen aan gaan zitten.

Het verbaasd mij gewoon dat je 10 nagenoeg identieke huizen hebt en de prijzen hier flink van variëren. We hebben het hier over woningen die over een jaar tegen de vlakte gaan. Ik heb al vaker gelezen nu hier in de reacties dat ik niet moet zeuren om de prijs, maar toch wil ik na alles wat ik al gezegd heb over de grootte nog het volgende zeggen:
- ik heb een bovenwoning en plat dak, dus enorm warm en benauwd nu in de zomer tov een benedenwoning.
- mijn woning zit het dichtst bij het gedeelte wat al afgesloten is en tegen de vlakte gaat met als gevolg het meeste last van geluidsoverlast van de sloop.

Nogmaals, ik begrijp dat ik alsnog tevreden mag zijn met de prijs tov andere woningen en studentenflats. Het enige waar ik mij druk om maak is het verschil in prijzen die naar mijn idee nergens op gebaseerd zijn. Ik wil best meer betalen, ik heb zelf de keuze gemaakt om op mezelf te willen wonen met het gevolg dat ik meer vaste lasten zal krijgen, maar dan wel met een gegronde verklaring voor het prijsverschil.

• anandus
  • Niet online
Roncom schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 17:06:
Het verbaasd mij gewoon dat je 10 nagenoeg identieke huizen hebt en de prijzen hier flink van variëren.
Bij huurhuizen is dit ongeveer altijd het geval (van wat ik weet).

Bij mij in de straat betaald ook bijna niemand hetzelfde, terwijl het toch echt identieke woningen zijn :)
Heeft vaak te maken met hoe lang iemand erin woont, aangezien vanaf dat moment de huurprijs alleen met een wettelijk maximum mag stijgen.

Sommige mensen hier betalen ongeveer de helft van wat ik betaal (maar die wonen er dan ook best lang ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door anandus op 27-06-2008 17:09 ]

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11 07:00
Bij huurhuizen geld een puntentelling. Afhankelijk van het puntenaantal wordt de maximaal redelijke huur bepaald. Dit is dus 100%.

Woningcorporaties zullen echter nooit op dit percentage gaan zitten, meer richting de 70%.

Huurprijzen tussen gelijkwaardige woningen kunnen sterk fluctueren door huurharmonisatie. De huurstijgingen worden door de corporatie bepaald en moeten binnen de grensen van het ministerie zijn. Dit kan betekenen dat de economische huur harder groeit dan de woningcorporatie mag groeien. Bij wisselingen harmoniseren de woco's hun huurprijs veelal richting hun target (de genoemde 70%).

De kale huur zal van een gelijkwaardige woning gelijk zijn (als ze dit al transparant laten zien).

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Pagina: 1