Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen

Mij is verteld dat de 50mm lichtsterk lens van canon erg goed is voor zijn prijs van 99 euro.
Toen ik hem wilde halen vertelde iemand me echter dat deze lens een heel laag bereik heeft op een 350d omdat het in feite meteen een soort telezoom wordt.
Klopt dit? Moet ik deze lens niet halen?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Zoek eens in dit Canon lenzen topic. Dan zul je zien dat de meningen verdeeld zijn.

This footer is intentionally left blank

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

De meningen zijn verdeeld.
Het is een leuke lens voor het geld: erg scherp en lekker lichtsterk. Bouwkwaliteit is minder (plastic alom), maar dat heb in die prijsklasse.

Of het bereik (of gebrek daaraan) nuttig is, moet je voor jezelf afwegen. Ik heb het ding ook, en met een paar concerten heb ik er leuke foto's mee gemaakt, maar omdat hij op een crop-camera ~80mm wordt is hij niet echt vaak bruikbaar.
Sommigen vinden het een fantastisch portretbereik, anderen willen daar juist een nog langere lens voor (de 'echte' 80mm schijnt dan weer populair te zijn, die wordt ~135mm geloof ik).

Ik zelf vind het een leuk ding, maar alleen met concerten (weinig licht, en je maakt toch een soort portretfoto's). Als je een bruikbaar item zoekt kan je het geld waarschijnlijk beter even opsparen en een lichtsterke/scherpe standaardlens halen, of een flitser.

En verder:
Het grote Canonmount-objectieven-topic v10.0 :)

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb een 350D met die el cheapoo 50mm en dat is het ook zo'n beetje, de kitlens komt er niet meer op. Ik vind het een te gekke lens, niet alleen door de lichtsterkte maar ook doordat je er zo'n fijne DOF mee kan maken. En ik vind juist de beperkingen wel leuk (zoomen met je voeten, etc). Hij is ook lekker klein. Doen dus :)

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 27-06-2008 14:11 ]

specs

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 15:42

Gutteguttegut

CEO of TFD

Men is alleen niet zo tevreden over de bokeh, maar dat is erg persoonlijk.

Je kunt er wel leuke dingen mee doen ;)
http://www.diyphotography.net/diy_create_your_own_bokeh

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:20

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb je zelf een zoomlens waar 50mm binnen het bereik valt? Zet hem eens vast op 50mm en ga eens aan de wandel. Ik heb zelf ook de 50mm 1.8 (weliswaar van Nikon, die naar horen zeggen beter is dan die van Canon), en ik gebruik hem te weinig. Het bereik is gewoon vervelend, niet wijd genoeg om alles erop te krijgen, en niet tele genoeg om je te focussen op 1 ding.

Maar de DOF (scherptediepte) die je met 1.8 hebt, voor die prijs, is leuk speelgoed. Maar is de Canon 50mm 1.8 overigens al vanaf 1.8 scherp?

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Een stuk beter dan de Nikon als ik dit zo zie:
Afbeeldingslocatie: http://www.photozone.de/images/8Reviews/lenses/canon_50_18/mtf50.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.photozone.de/images/8Reviews/lenses/nikkor_50_18/mtf.gif

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12
Huh, henk, licht het aan mij of is die Nikkor in elk geval een slag scherper.

|>

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Center wel, borders niet, zo te zien.

• simon
Border verschil is wel major grande huge.

|>

• Henk
Simon: je mag de getalletjes niet 1:1 vergelijken, die zijn o.a. afhankelijk van het type sensor dat er achter hangt, de gebruikte versie van ACR en nog wat dingetjes. De Nikon-tests zitten overwegend met wat hogere MTF-scores... De Canon zit wat betreft getallen een aardig eind in de buurt van de 17-55/2.8, en dat is één van de scherpste lenzen op de EF-mount. Op Nikon zitten er boven de 50mm nog wel wat beter presterende kandidaten :P

En juist dat verschil border-center is de reden dat ik eerder de voorkeur zou geven aan de Canon :) Meukbokeh hebben ze allebei :+

• simon
Verschil met border-center bij Nikon is wel raar groot zeg..

|>

• Henk
simon schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 15:01:
Verschil met border-center bij Nikon is wel raar groot zeg..
Tja... en toch, het kán erger :+

Afbeeldingslocatie: http://www.photozone.de/images/8Reviews/lenses/helios_85_15/mtf.gif

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:20

CyBeRSPiN

sinds 2001

Henk schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 15:01:
Simon: je mag de getalletjes niet 1:1 vergelijken,
(...)
En juist dat verschil border-center is de reden dat ik eerder de voorkeur zou geven aan de Canon :) Meukbokeh hebben ze allebei :+
Je mag ze inderdaad niet vergelijken. Maar aangezien Nikon mounts wel op Canon passen, zouden ze het evt wel "écht" kunnen meten ;)
De build quality van de Nikkor is iig wel beter, maar ja, hij is ook 30% duurder.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Op slrgear.com hebben ze een andere meting daar doet de Nikon 50mm het een stuk beter dan de Canon zeker als je hem nog wat afstopt.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~oce/lens/nc50mm.jpg

• Henk
bouwfraude schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 16:03:
Op slrgear.com hebben ze een andere meting daar doet de Nikon 50mm het een stuk beter dan de Canon zeker als je hem nog wat afstopt.
[afbeelding]
Vraag me af hoe ze dat op deze manier willen vergelijken, want ook hier zou het sterke AA-filter van de D200 de MTF's stevig moeten beinvloeden...

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

De telezoom van de lens is eigenlijk best vervelend. Als je binnen een cafe of trouwerij zit dan heb je idd een lichtsterke lens nodig... en met 50 mm (dus ei'k 80 mm) kan je onmogelijk een persoon vastleggen. Een gezicht met schouders lukt, maar enige settingen enzo lukt niet dankzij de zoom.

Ga je echter buiten spelen en met de bokeh aan de gang dan is iedere lens met 1.8 aperture erg prettig, dat beetje uitzoomen extra kan je met de voeten wel doen.

Het is maar wat je ermee wilt, maar als je lichtsterk voor kroegen oid wil doen ben je beter af met een 35 mm lens (die dan omgerekend wel ongeveer 50 mm haalt).

Ikzelf had beide (50 en 35 mm) en die van 50 is inmiddels verkocht wegens stofhappen.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik vraag me eerlijk gezegd af of de TS de helft van de begrippen die hier gepost word(incl. zijn eigen post) überhaupt wel begrijpt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Verwijderd

voor de canon 350d heb ik altijd de 28mm 1.8 gebruikt. heerlijk lensje alleen niet zo goedkoop :)

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
50mm f1.8 is een fijn lensje (kun je goed expirmenteren met scherptediepte et cetera).

Grootste nadeel vind ik de ubertrage autofocus. Heb regelmatig dat een plaat niet scherp is daardoor.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 15:17

Zoefff

❤ 

Verwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 14:00:
Hallo mensen

Mij is verteld dat de 50mm lichtsterk lens van canon erg goed is voor zijn prijs van 99 euro.
Toen ik hem wilde halen vertelde iemand me echter dat deze lens een heel laag bereik heeft op een 350d omdat het in feite meteen een soort telezoom wordt.
Klopt dit? Moet ik deze lens niet halen?
Wat de betreffende persoon waarschijnlijk bedoelde is dat de 50mm lens zich als een 80mm lens gedraagt op een camera met een cropfactor van 1.6. Meer daar over vind je ook in onze technische FAQ waarvan we eigenlijk verwachten dat je die eerst doorkijkt voordat je een technische vraag stelt :)

Wat betreft de Canon vs Nikon 1.8mm, die is hier natuurlijk volledig offtopic. Let daar a.u.b. een beetje op, en houd je in ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.