Windows MCE 2005 op Asus EEE of Atom (945G)?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:58

ByteDelight

Retro computing is alive!

Topicstarter
Ik ben al effe bezig met het zoeken naar de beste oplossing voor een PC in de auto.

Laptop met grote energie honger
Een week of twee geleden had ik een complete setup klaar, bestaande uit een Acer laptop (AMD 2600+), 9" touchscreen TFT, FM modulator (geen FM zender) en nog wat onderdelen.
Deze setup gebruikte echter zoveel vermogen (ca. 100 Watt peak) dat ik moeite had met het bedraden van de setup (rookontwikkeling - iets wat je niet wenst in een auto ;) ).

Dus ben ik op zoek naar een echte zuinige oplossing waar Windows Media Center 2005 op draait, het OS dat ik graag in mn auto terug zie.

Asus EEE of Intel 945G
Nu heb ik een paar ideeën:
1. Intel Atom bordje (945G, dus met i950 onboard graphics)
2. Asus EEE

Nu is mijn vraag of Windows Media Center Edition met alle functies op i950 graphics draait; lang niet alle grafische chips worden door MCE2005 ondersteund.

Wat de grafische oplossing van de EEE betreft: heeft iemand ervaring met MCE2005 op de EEE???

Tevens hoop ik dat dit topic een hulp voor anderen is.

Waar ik niet naar op zoek ben:
a. Tips in de richting van: 'Waarom geen Media Portal' of whatsoever...
b. Vragen / info over de kosten; het gaat me vooral om de mogelijkheden.
c. Andere ideeën zoals een in-dash car PC ofzo

[ Voor 26% gewijzigd door ByteDelight op 27-06-2008 08:58 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:11
Ik denbk wel dat de Intel GMA wordt ondersteund, het is gewoon Windows XP eigenlijk. Er is echter 1 ding: Die Intel GMA heeft geen HD support. Daarmee bedoel ik dat hij de CPU niet kan ontlasten bij het encoden van HD video zoals de X3100 en alle NVIDIA en ATI kaartjes wel kunnen.

Dus wanneer je van plan bent geen HD spul te gebruiken dan zou dit prima kunnen. Anders zou je ook kunnen kijken naar de nieuwste VIA oplossing. Deze verbruikt net zoveel of zelfs minder als de Atom meende ik maar biedt wel deze HD ondersteuning. Daarnaast presteerd de VIA Isiah ook een stukje beter. Hiervoor zijn ook kleine bordjes te krijgen.

In ieder geval een interessant iets dit. Misschien kijk ik zo nog wel even voor je naar dat VIA gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:52
het intel atom bordje gebruikt kwa chipset nog redelijk wat stroom (meer dan zou moeten), dus denk dat een asus EEE tettie meer geschikt zal zijn. kan je m ook nog eens makkelijk loskoppelen en heb je buiten de wagen er ook nog wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
GENETX schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 10:28:
Ik denbk wel dat de Intel GMA wordt ondersteund, het is gewoon Windows XP eigenlijk. Er is echter 1 ding: Die Intel GMA heeft geen HD support. Daarmee bedoel ik dat hij de CPU niet kan ontlasten bij het encoden van HD video zoals de X3100 en alle NVIDIA en ATI kaartjes wel kunnen.

Dus wanneer je van plan bent geen HD spul te gebruiken dan zou dit prima kunnen. Anders zou je ook kunnen kijken naar de nieuwste VIA oplossing. Deze verbruikt net zoveel of zelfs minder als de Atom meende ik maar biedt wel deze HD ondersteuning. Daarnaast presteerd de VIA Isiah ook een stukje beter. Hiervoor zijn ook kleine bordjes te krijgen.

In ieder geval een interessant iets dit. Misschien kijk ik zo nog wel even voor je naar dat VIA gebeuren.
Thanks!

Gezien het 9" TFT touchscreen met 840x400 resolutie is HD totaal niet in beeld.

Nadeel van de VIA oplossingen is:
1. Dat ze wat duurder zijn.
2. Ik dacht dat de Atom juist minder stroom gebruikte, maar dan vergis ik me misschien: de Atom CPU zelf zal misschien minder verbruiken, maar de 845G chipset is misschien de boosdoener.

XP Media Center Edition is niet 'gewoon' XP; er is een misverstand bij velen:
a. Het is gebaseerd op XP Home
b. Het heeft enkel features van XP Pro zoals remote desktop
c. De Media Center applicatie is gedeeltelijk in de kernel ingebakken - die is dus niet gelijk aan die van XP Home

Daarnaast gebruikt de Media Center applicatie in XP MCE2005 wat GPU-features die niet direct door XP zelf gebruikt worden.
En vandaar dat er eisen aan de videokaart gesteld worden.

Een lijstje met ondersteunde graka's:
De Groene Knop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Over Windows MCE 2005. Dan is het toch Windows XP, of dat nou home of pro is. Waar het mij vooral om ging is de echte kernel welke dus bij zowel Windows XP als Windows MCE NT 5.1 is. Qua drivers zou het dus gewoon moeten werken. Verder gok ik dat het wel goed zit met een Intel GMA 950 Graphics aangezien die ook Windows Vista Aero ondersteund.

Daarnaast vraag ik me af of je wel effecten nodig hebt, waarschijnlijk kan dat ook uit voor oude hardware. Maar dit is spul dat je makkelijk kan uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
GENETX schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 11:02:
Qua drivers zou het dus gewoon moeten werken.
Ja, drivers zijn geen probleem, maar het gaat om de features van de drivers.

Een praktijk-voorbeeld:
De AMD laptop die ik in eerste instantie gebruikte had een Mobile Radeon 6200 GPU.
Deze werd door XP MCE prima ondersteund, maar de Media Center applicatie gaf bij het starten een waarschuwing dat de grafische kaart niet ondersteund werd.
Je kon Media Center dan wel starten, maar de vloeiende animatie was uitgeschakeld, dus moest je het doen met 'statische', niet scrollende menus.

(Gelukkig was er een oudere driver - in het ATI archief - die nog wel werd herkend als ondersteunde driver, dus was dat probleem getackled.)
Verder gok ik dat het wel goed zit met een Intel GMA 950 Graphics aangezien die ook Windows Vista Aero ondersteund.
Klopt, maar ik wil geen Vista, maar XP :P
Je redenatie gaat helaas niet helemaal op, al zou ik het graag willen...; als Aeroglass en Aero onder Vista werkt met een bepaalde GPU, hoeft dat nog niet te betekenen dat de Media Center applicatie onder XP m ondersteund.

Intel heeft gewoon een slimme zet gedaan door drivers beschikbaar te stellen waarmee zijn onboard oplossingen geschikt zijn voor Vista.
Daarnaast vraag ik me af of je wel effecten nodig hebt, waarschijnlijk kan dat ook uit voor oude hardware. Maar dit is spul dat je makkelijk kan uitzoeken.
Ja, ik wil! :*)
Ik bedoel, dat is juist een grote wens!
Degenen die een IPhone kopen, doen dat toch ook voor de gelikte menu's? Mag ik dan met een PC niet hetzelfde verwachten?

[ Voor 3% gewijzigd door ByteDelight op 27-06-2008 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik bedoelde meer dat als Vista het ondersteund voor Aero het bij MCE2005 ook geen probleem is. Ik kan me moeilijk voorstellend at de effecten in MCE2005 DX10 vereisen :+

Als zelfs een Mobility 6200 het ondersteund (die niet bestaat overigens :? ik veronderstel een 9200 hier :+ ) zal ook de intel GMA geen problemen geven. Die Radeon is nog DX8, de GMA daarintegen DX9. Die laatste (DX9) is dan ook de eis voor Aero, dat zijn echt geen Intel drivers hoor! Maar nogmaals, Microsoft zal wel een lijstje hebben waar je dat zo uit op kan maken.

Ik vindt je iPhone verhaal nonsense. Je wilt een MediaCenter in je auto die niet teveel slurpt, dan zul je ook concessies moeten doen op je performance.

offtopic:
* GENETX vindt mensen die spul kopen vanwege gelikte menu's dan ook prutsers, het gaat tenslotte om de performance en werking.

Ik koop een MP3 speler om muziek mee te luisteren, ik ben dan ook tevreden met mn Creative Zen Touch..
/offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
GENETX schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 11:25:
Ik bedoelde meer dat als Vista het ondersteund voor Aero het bij MCE2005 ook geen probleem is. Ik kan me moeilijk voorstellend at de effecten in MCE2005 DX10 vereisen :+
Je hebt gelijk, ik bedoelde M Radeon 9200; ik had net effe gekeken naar PCI kaartjes, waar ik een GF 6200 tussen zag staan; in de war met getalletjes.

Maar helaas gaat je stelling dus echt niet op...

Vele wijze mensen zeggen: je mag er niet vanuit gaan... Onderzoek het en je weet het.
En dat is wat ik probeer te vinden: feiten.
Als zelfs een Mobility 6200 het ondersteund (die niet bestaat overigens :? ik veronderstel een 9200 hier :+ ) zal ook de intel GMA geen problemen geven.
...
Maar nogmaals, Microsoft zal wel een lijstje hebben waar je dat zo uit op kan maken.
Was het maar zo...

De link die ik net heb gepost van De Groene Knop bevat zo'n beetje de meest uitgebreide lijst met ondersteunde kaarten.
Meer info over MCE in combinatie met i950 is er niet, zover ik heb kunnen vinden.
Ik vindt je iPhone verhaal nonsense. Je wilt een MediaCenter in je auto die niet teveel slurpt, dan zul je ook concessies moeten doen op je performance.

offtopic:
* GENETX vindt mensen die spul kopen vanwege gelikte menu's dan ook prutsers, het gaat tenslotte om de performance en werking.

Ik koop een MP3 speler om muziek mee te luisteren, ik ben dan ook tevreden met mn Creative Zen Touch..
/offtopic
Dat mag jij vinden.
Het gaat mij in dit topic toch om mijn wensen?.... :?
Waarom zijn anderen zo snel geneigd te zeggen: "Dat vind ik onzin"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Bij Aldi komt binnenkort een Medion laptop met 10". De MEDION AKOYA Mini E1210

Het is eigenlijk een MSI Wind in een andere verpakking.
Het voldoet aan je eisenpakket, volgens mij. Ik weet alleen niet hoe groot het stroomverbruik is.
Je kan beste het MSI Wind topic in de gaten houden.

Lijkt me een redelijk alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:52
bverstee schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 10:50:
[...]

XP Media Center Edition is niet 'gewoon' XP; er is een misverstand bij velen:
a. Het is gebaseerd op XP Home
b. Het heeft enkel features van XP Pro zoals remote desktop
c. De Media Center applicatie is gedeeltelijk in de kernel ingebakken - die is dus niet gelijk aan die van XP Home

Daarnaast gebruikt de Media Center applicatie in XP MCE2005 wat GPU-features die niet direct door XP zelf gebruikt worden.
En vandaar dat er eisen aan de videokaart gesteld worden.

Een lijstje met ondersteunde graka's:
De Groene Knop
Ffe een correctie voor de boeken:

MCE 2005 is gewoon XP professional met 1 verschil. Je kan het kreng niet aanmelden bij een domein. en dat is te fixen met een reg setting ;)
Het is dus gewoon xp pro met een programma er bovenop. Meer niet.

enige kutte eraan vind ik dat er geen 64bit versie van is. 4gb ram, maar 3gb word aangesproken. jammer voor vmware...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
cornfed99111 schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 19:44:
Bij Aldi komt binnenkort een Medion laptop met 10". De MEDION AKOYA Mini E1210

Het is eigenlijk een MSI Wind in een andere verpakking.
Het voldoet aan je eisenpakket, volgens mij. Ik weet alleen niet hoe groot het stroomverbruik is.
Je kan beste het MSI Wind topic in de gaten houden.

Lijkt me een redelijk alternatief.
Ik heb er over gelezen ja, leuk ding. 400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
sharkzor schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 21:04:
[...]

Ffe een correctie voor de boeken:

MCE 2005 is gewoon XP professional met 1 verschil. Je kan het kreng niet aanmelden bij een domein. en dat is te fixen met een reg setting ;)
Het is dus gewoon xp pro met een programma er bovenop. Meer niet.
Volgens mij klopt dat niet helemaal: functioneel zal dat misschien het enige verschil zijn, maar ik heb eerder gelezen dat een belangrijk deel van de Media Center functionaliteit in de kernel ingebakken zit.
En dat moet ook wel, omdat bijvoorbeeld het opnemen van programma's ongestoord voorrang moet krijgen op al het andere.

Ik zoek het effe op...
...
Hmmm, heb ik het dan toch verkeerd gelezen?
De meeste bronnen geven aan dat de kernel (nagenoeg) identiek is aan die van XP Pro.
Enige verschil is, zoals je zei, de Media Center applicatie.

Maar als je die sluit, blijft er toch e.e.a. lopen, voornamelijk als je aan het opnemen bent.
Is de opname functionaleit onderhuids dan gerealiseerd door een service ofzo?

Wel lachen dat velen XP MCE kochten om als XP Pro te gebruiken; scheelt bijna de helft in kosten!

[ Voor 24% gewijzigd door ByteDelight op 30-06-2008 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Ik heb van het weekend een PC-tje voor een collega gebouwd met een 845G chipset en een E1200 (dual core) CPU.

De 845G ondersteund MCE prima, dat was eigenlijk mijn initiele vraag van dit topic.

Ik las echter wel dat de variant van de 845G die op de Atom bordjes van Intel zit, een tragere versie is: deze zou op 133 MHz lopen in plaats van 400 MHz bij de desktop-chipsets.
Dat is de reden waarom HD content niet lekker draait op dat Atom bord.

Gelukkig is dat mijn doel ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Nee, HD wordt door de CPU gedaan en daar is de Atom te traag voor. De Videokaarten die met de Atom en EeePC meekomen hebben geen HD ondersteuning itt de X3100 en alle recente NVIDIA en ATI kaarten. Bij HD staat de videokaart van de Atom dus uit zijn neus te vreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
GENETX schreef op maandag 30 juni 2008 @ 10:34:
Nee, HD wordt door de CPU gedaan en daar is de Atom te traag voor. De Videokaarten die met de Atom en EeePC meekomen hebben geen HD ondersteuning itt de X3100 en alle recente NVIDIA en ATI kaarten. Bij HD staat de videokaart van de Atom dus uit zijn neus te vreten.
Zou dat met die nieuwe chipset voor de Atom wel ondersteund worden?

Effe kijken...
Die hier in zit: Eerste atom-tablet met Intel US15W-chipset aangekondigd

Hmmm...
Deze Intel-sch propt een GMA500, een geheugencontroller en een i/o-controller in een pakketje van 22x22mm en het totale platform, inclusief Atom-cpu, zou een verbruik van slechts 5W hebben.
Hier staat echter dat de GMA500 (dus onderdeel van de nieuwe zuinige US15W chipset voor Atom) wel HD ondersteunt:

EEEuser forum:
I believe it's the Intel GMA 900, same as the Eee 4g because it shares the same integrated chipset.

The Atom version of the Eee 900 will have a different graphics chip. Some sources say this is the Intel GMA 950, but I believe this to be incorrect. I believe it will be the GMA 500 licensed from Imagination Technologies by Intel. Even though the model number is 'lower' the chipset is newer and in many ways better. Superior video decode and HD support, superior 3d support and lower power.

For further information on the graphics side page 17 of this article is a good place to start:

http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=3276&p=9

Edit: 915GM/GMS is the name of the chipset, not the graphics core. However, knowing the name of the chipset does enable you to find the name of the graphics core
En die link in dat artikel naar Anandtech verklaart dat die nieuwe chipset een GPU-core gebruikt van een andere firma, die inderdaad HD ondersteunt. Interessant.

Anyway, ik ga met de Atom i.c.m. 945G chipset aan te slag.

[ Voor 75% gewijzigd door ByteDelight op 30-06-2008 13:34 ]

Pagina: 1