Toon posts:

Debian server bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 453 views

Verwijderd

Topicstarter
Geachte dames en heren

ik wil zelf thuis een debian server opzetten maar ik kan er geen informatie over vinden,
want er komt niks te staan op het server moet alleen via remote control toegankelijk zijn.
weet iemand waar ik een tutorial over kan vinden over het installatie procedure van debian + remote control gedoe...

alvast bedankt

groeten,
Bas

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:40

Nobby

Nuts!

Wat wil je remote gaan doen? Soort van remote desktop? Installeer dan gewoon een desktopversie die te bereiken is via VNC (moet je wel instellen in de firewall).

Die kun je gewoon installeren met een tobo, muis en scherm eraan en alles in te stellen in de desktop enviroment die je prefereert.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Verwijderd

Ik durf het bijna niet te vragen, maar heb je de Debian documentatie al bekeken? Staat heel wat informatie op, ook over de installatie. Remote Control van een (Linux) server kun je gewoon doen via de command-line, met SSH, of via een Webinterface met bijv. Webmin, ook daarvan zijn handleidingen op de desbetreffende website te vinden. Verder is dit topic openen in Professional Networking & Servers, een beetje teveelvan het goede ;)

Verwijderd

Nobby schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 03:35:
Wat wil je remote gaan doen? Soort van remote desktop? Installeer dan gewoon een desktopversie die te bereiken is via VNC (moet je wel instellen in de firewall).

Die kun je gewoon installeren met een tobo, muis en scherm eraan en alles in te stellen in de desktop enviroment die je prefereert.
Het gaat om een server ;)

Edit: @hieronder: Volgens mij wil-ie gewoon een kale server, zonder desktop environment, en die hij op afstand moet kunnen bedienen. Maar alleen TS kan hier uitsluitsel over geven ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2008 05:07 ]

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:40

Nobby

Nuts!

Maakt met een debian install niet veel uit, als hij toch remote wil gaan werken (niet-SSH) is het makkelijker om een debian DE install te doen. De TS geeft aan dat hij verder niets wil draaien. Hij kan het wel een server noemen, maar wat hij wil is juist een server zonder draaiende demons (apache, SMB etc.) maar met een desktop enviroment.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Nobby schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 04:02:
[...]
maar met een desktop enviroment.
Maar dan draait hij toch een gui?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Verwijderd

Sorry maar ik kan hieruit echt niet opmaken wat hij bedoelt. Een systeem is een server als het zijn primaire taak is om diensten aan te bieden en te verlenen aan gebruikers. Dit kan werkelijk vanalles zijn. Het belangrijkste is blijkbaar "remote control", maar hoe en wat precies is niet helemaal duidelijk. Typische servers worden over het algemeen uitsluitend bediend vanaf de command line, meestal via SSH. Servers die aan het internet hangen worden zelden bediend via een GUI.

Als je een bare bones server wilt, moet je bij het installeren van Debian geen enkele taak selecteren. Geen Desktop Environment dus. Na de eerste boot is het een kwestie van openssh-server installeren, en dan ben je klaar. Als er services bij moeten komen kun je dat later toevoegen.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

ik wil zelf thuis een debian server
ga je gang, maar dat heeft niets met Professional Networking & Servers te maken :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.