• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Beste medetweakers,

Vanavond is mij een tragisch voorval overkomen. Mijn E8400 is defect geraakt :'(.
Ik heb dit geconstateerd nadat ik alle combinaties getest had (E8400 op ander mobo, andere proc getest etc.) en uiteindelijk kon ik dus concluderen dat 'ie defect was. (specs zijn hier te zien)

Het probleem heb ik dus al gevonden, maar ik kan me geen duidelijke oorzaak bedenken. Toen ik wat nieuws aan het lezen was hier op t.net reageerde mijn pc ineens niet meer, waarna hij niet meer wilde booten (geen beeld/bios signals etc). Ik heb geen veranderingen aangebracht in de bios voordat dit gebeurde, vandaar dat ik de oorzaak niet weet. De temperaturen waren constant lager dan 55 graden, en de cpu was niet overgeclockt/voltages aangepast. Overigens heb ik ook een stevige voeding (Coolermaster RP 550W) en zijn er geen andere onderdelen beschadigd.

Nu moet ik dus sowieso een andere processor kopen, maar ik zou wel graag weten wat een eventuele oorzaak hiervan zou kunnen zijn :/ Alvast bedankt voor tips/comments :)

Verwijderd

Kabouters? Nee dat is moeilijk. Klinkt raar zo. Mss is er een hoekje afgekomen onder de heatspreader. Maar die kans is niet groot. Weet je zeker dat je temps goed uitgelezen worden?

Ik zou sowieso kijken of je geen RMA kunt doen. Binnen de garantieperiode mag zoiets sowieso niet voorkomen en ook niet binnen een redelijke termijn daarna eigenlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2008 02:55 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Zo oud kan een E8400 nog niet zijn dus garantie heb je waarschijnlijk nog wel. De E8400 is pas sinds begin 2008 op de markt.

https://discord.com/invite/tweakers

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Ik heb geen idee. Erg vreemd CPU's gaan vrijwel niet kapot, bij de oude AMD's lag de core bloot (zo'n klein rechthoeking vlakje), waar wel eens hoekjes vanaf konden brokkelen (als dat te erg was clockte cpu minder of deed het niet meer).Maar dit gebeurde alleen bij het loshalen/bevestigen van de koeler..

CPU's jaren overgeclockt, op hogere voltages en tegen de 50-60 graden (koeler wel eens uitgezet=passief, 80-100graden, maar cpu wou niet kapot:D).

Verwijderd

De andere processor werkt dus op jouw moederbord en op het andere moederbord, en de E8400 werkt op geen van beiden? Dan kun je er inderdaad van uit gaan dat hij stuk is. Een oorzaak zou ik niet kunnen noemen. Misschien een productiefoutje oid.

Kijken in ieder geval of je nog garantie hebt, scheelt je weer geld.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja RMA sturen en vragen of intel als ze het onderzoeken je bericht wilt geven wat de oorzaak was, weet niet of ze dat doen. :) Heb dit nog nooit mee gemaakt, wel dat cpu's doorgebrand waren maar dan was het moederbord ook kapot. En de bekende core-crunch.

Maar kan altijd iets fout gaan in de productie hoe goed het ook word getest, kan er altijd een tussendoor glippen die het later toch begeeft.

• finsdefis
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 02:55:
Kabouters? Nee dat is moeilijk. Klinkt raar zo. Mss is er een hoekje afgekomen onder de heatspreader. Maar die kans is niet groot. Weet je zeker dat je temps goed uitgelezen worden?

Ik zou sowieso kijken of je geen RMA kunt doen. Binnen de garantieperiode mag zoiets sowieso niet voorkomen en ook niet binnen een redelijke termijn daarna eigenlijk.
RMA ga ik inderdaad nog proberen, vind het maar een apart geval. Temperaturen werden consistent uitgelezen (ongeveer hetzelfde in de BIOS en verschillende programma's, en hij heeft 3-4 maanden goed gedraaid). Er is overigens fysiek niets aan te merken op de processor, zelf zat ik in eerste instantie dan ook te denken aan een instabiliteit in de stroomtoevoer voor een korte periode. Maar dat leek me dan weer onwaarschijnlijk aangezien er niets anders beschadigd is en ik een goede voeding heb.
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 02:57:
De andere processor werkt dus op jouw moederbord en op het andere moederbord, en de E8400 werkt op geen van beiden?
Inderdaad :)

Verwijderd

Weet je zeker dat de tweede moederbord wel een E8400 aankan (45nm support + bios update?) ?

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-03 10:38

Big Womly

Live forever, or die trying

Oorzaak lijkt me gewoon malle chance. Terugsturen of brengen en een nieuwe in ontvangst nemen ;)

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• finsdefis
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 09:08:
Weet je zeker dat de tweede moederbord wel een E8400 aankan (45nm support + bios update?) ?
Jep, daar zit nl. een E8200 in nu ;).

Het lijkt me helaas ook een vorm van bad luck, rare quirks hebben sommige dingen nou eenmaal wel eens. Nou maar hopen dat de RMA niet al te lang gaat duren :|

In ieder geval nog bedankt voor de suggesties :)
Pagina: 1