Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• RedruM
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11 17:30
Ik probeer al een paar dagen wat duidelijkheid voor mezelf te scheppen over hoe ik nu precies belasting betaal en of ik recht heb op een teruggave over de afgelopen jaren. Ik hoop echt dat iemand hier een verhelderende uitleg over kan geven, want ik word niet veel wijzer van de site van de belastingdienst/wikipedia etc.

Voor het gemak zal ik even m'n jaaropgaaf over 2007 neerzetten (dit werk is niet via uitzendbureau).

Loon loonheffingen: 4985
Loon zorgverzekeringswet: 4681
Ingehouden loonheffing/premie volksverz: 147
Ingehouden inkomensafh. bijdrage ZVW: 305
Verrekende arbeidskorting: 140

De loonheffingskorting is gedurende het hele jaar toegepast. Als ik het goed begrijp is er alsnog 147 euro aan loonheffing ingehouden. Die 305 euro bijdrage ZVW is de som van een bedrag dat elke maand eraf wordt gehaald om vervolgens direct weer erbij geschreven te worden door de werkgever. Ik heb nu dus zo'n T(J?)biljet online ingevuld om te kijken of ik wat terug kon krijgen over 2007. De uitkomst was dat ik E147,- zou terugkrijgen. Dit is dus gewoon de ingehouden loonheffing? Hoe zit het met die verrekende arbeidskorting? Als ik het goed begrijp wordt dit bij de algemene heffingskorting opgeteld.

Moet ik nog kijken naar die algemene heffingskorting? Die is als het goed is ~2000 euro per jaar. Moet ik dat zo zien: Bij een jaarlijks inkomen van ~6000 euro zou je in schijf I vallen en dus 33% belasting over dit inkomen betalen. Dit is dus ongeveer ~2000 euro aan belasting, maar door die algemene heffingskorting zou je dan 2000-2000 = 0 euro belasting betalen en zou dus je brutoloon praktisch je nettoloon zijn?

M'n tweede vraag betreft mijn tweede bijbaantje wat ik sinds een week heb via een studentenuitzendbureau. Mijn brutoloon is hier 9 euro. Ik heb aangegeven dat ik bij dit werk loonheffingskorting wil krijgen (omdat ik vanaf nu hier de meeste uren ga maken). Nu heb ik m'n eerste loon vandaag gestort gekregen: 23 uur gewerkt voor E184,81. Dit komt dus neer op een nettoloon van E8,05 per uur. Ik vraag mij af of er in mijn geval echt een euro per uur van m'n brutoloon af moet ?

Ik ben gister 23 jaar geworden en ik denk trouwens niet dat ik meer in aanmerking kom voor die speciale studentenregeling (ik studeer nog wel, maar krijg geen basis beurs meer, heb een 0-lening met OV kaart).

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 12:41

Scighera

swim-bike-run

dat je geld kwijtraakt ontkom je niet aan:P ik ben ook student, en heb ongeveer hetzelfde bruto en netto loon als jij gehad (nu even WW)

en dat je ongeveer 12% kwijtraakt aan de belasting is helaas normaal (overuren zelfs 33.6%)

www.triathlete.nl

• RedruM
Ja, maar als m'n belastbaar inkomen aan het eind van dit jaar 0 blijkt te zijn, dan kan ik dus alles wat ingehouden is terug ontvangen?

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Wat is er mis met gewoon aangifte doen? Als je dat digitaal doet, dan kan je direct zien of je iets terug zou moeten krijgen of niet.

Die speciale studentenregeling ken ik niet, heb je daar 'n linkje van?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RedruM schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 23:26:
Ik ben gister 23 jaar geworden en ik denk trouwens niet dat ik meer in aanmerking kom voor die speciale studentenregeling (ik studeer nog wel, maar krijg geen basis beurs meer, heb een 0-lening met OV kaart).
Je komt wel in aanmerking voor die "speciale studentenregeling". Dat houd in de je studiekosten af kunt trekken, hiervoor gelden normbedragen ( en een drempel ) die je op de BD site kunt vinden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
RedruM schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 23:26:
De loonheffingskorting is gedurende het hele jaar toegepast. Als ik het goed begrijp is er alsnog 147 euro aan loonheffing ingehouden. Die 305 euro bijdrage ZVW is de som van een bedrag dat elke maand eraf wordt gehaald om vervolgens direct weer erbij geschreven te worden door de werkgever. Ik heb nu dus zo'n T(J?)biljet online ingevuld om te kijken of ik wat terug kon krijgen over 2007. De uitkomst was dat ik E147,- zou terugkrijgen. Dit is dus gewoon de ingehouden loonheffing?
Klopt, je kunt natuurlijk nooit meer terugkrijgen dan dat je betaald hebt.
Hoe zit het met die verrekende arbeidskorting? Als ik het goed begrijp wordt dit bij de algemene heffingskorting opgeteld.
Klopt.
Moet ik nog kijken naar die algemene heffingskorting? Die is als het goed is ~2000 euro per jaar.
Nee, dat is integraal onderdeel van het aangifteformulier of -programma.
Moet ik dat zo zien: Bij een jaarlijks inkomen van ~6000 euro zou je in schijf I vallen en dus 33% belasting over dit inkomen betalen. Dit is dus ongeveer ~2000 euro aan belasting, maar door die algemene heffingskorting zou je dan 2000-2000 = 0 euro belasting betalen en zou dus je brutoloon praktisch je nettoloon zijn?
Ja, mits het loon gelijkmatig over het jaar is verdeeld. De heffingskorting wordt namelijk wel gelijkmatig verdeeld. Wanneer jij dus iedere maand €500 verdient betaal je geen belasting. Wanneer jij in januari €6.000 verdient en de rest van het jaar niets betaal je dan circa €.2000 belasting wat je later weer terug kan vragen.
M'n tweede vraag betreft mijn tweede bijbaantje wat ik sinds een week heb via een studentenuitzendbureau. Mijn brutoloon is hier 9 euro. Ik heb aangegeven dat ik bij dit werk loonheffingskorting wil krijgen (omdat ik vanaf nu hier de meeste uren ga maken). Nu heb ik m'n eerste loon vandaag gestort gekregen: 23 uur gewerkt voor E184,81. Dit komt dus neer op een nettoloon van E8,05 per uur. Ik vraag mij af of er in mijn geval echt een euro per uur van m'n brutoloon af moet?
De heffingskorting is circa €2.000 per jaar ofwel circa €40 per week. Wanneer je 23*9=€207 verdient gaat daar circa 207*0.33=€70 belasting af. De heffingskorting is echter €40 dus blijft er nog €30 aan te betalen belasting over. Je nettoloon wordt dus circa 207-30=€187.
Studenten zijn gewoon burgers en hebben geen speciale status in het belastingrecht. Studenten zouden wel studiekosten kunnen aftrekken, iets wat iedereen kan overigens. Een speciale studentenregeling bestaat dus niet.

Het aftrekken van studiekosten is alleen niet interessant bij een brutoloon van circa 5k, je krijgt immers alle betaalde loonheffing al terug.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Sowieso kan je alleen je studiekosten als aftrekpost gebruiken als die echt enorm hoog zijn, je studiefinanciering moet je er tenslotte nog vanaf halen. Dan hou je vaak 0 over aan studiekosten of zelfs een negatief bedrag omdat je meer studiefinanciering hebt ontvangen dan aan kosten hebt gemaakt.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Sick Nick schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 12:04:
Sowieso kan je alleen je studiekosten als aftrekpost gebruiken als die echt enorm hoog zijn, je studiefinanciering moet je er tenslotte nog vanaf halen. Dan hou je vaak 0 over aan studiekosten of zelfs een negatief bedrag omdat je meer studiefinanciering hebt ontvangen dan aan kosten hebt gemaakt.
Of als je geen studiefinanciering meer ontvangt natuurlijk. Wanneer je bijvoorbeeld een jaar langer over je opleiding doet. Dan kan het interessant zijn.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• RedruM
Helemaal geweldig, ik snap het nu perfect. Hartelijk dank (ook voor de overige reacties)!

[ Voor 7% gewijzigd door RedruM op 27-06-2008 15:39 ]

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
Typische WI-vraag :) -> WI
Pagina: 1