• xIngmarx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-05 14:32
Hoi,

Ik ben al een tijdje bezig een leuke videokaart goed werkend te krijgen op mijn aldi pc (medion 8818).
Ondertussen ben ik uitgekomen op een 3850 512MB... Enige probleem wat ik nog heb is dat mijn CPU helemaaaal volloopt (standaard al 60%) en games dus in welke setting dan ook half vastlopen (crysis speelt in high net zo goed/slecht als in low)...
Ik heb de nieuwste drivers geinstalleerd. En ook een nieuwe/zwaardere voeding gehaald (coolermaster 450watt)... Ik snap er niks meer van! Kan iemand me helpen?

Verwijderd

de 8.6 drivers geinstalleerd van ati?

windows reinstall geprobeerd?

bios update geprobeerd?

crysis is een ERG zwaar spel he? probeer het eens met iets lichts als "racer" (gratis op www.racer.com) om je 3d acceleratie mogelijk heden te testen. dan sluit je in ieder geval wat dingen uit.

• xIngmarx
ja
ja
nee, maar er zijn nergens biossen te vinden voor die kut medion's...

En ik weet dat crysis een extreem zwaar spel is. Maar lichtere spelen draaien ook niet. Sterker nog, ik kan niet eens normaal een MPG'tje kijken...

• ToasterxD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-05 22:50
Welk proces gebruikt dan zo veel processor capaciteit? (taakbeheer)

[img]http://cache.www.gametracker.com/server_info/173.199.108.129:3084/b_560_95_1.png[/img]

• xIngmarx
een 6300 dual proc.
/en daarvan uiteraard de "de eerste" processor die volledig bezet is. En de 2e die 10 tot 100% bezet is.

[ Voor 73% gewijzigd door xIngmarx op 26-06-2008 19:04 ]

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09-2025
Nee, welke proces/taak neemt die 60% voor ze rekening is de vraag. Niet wat voor processor je hebt.

• xIngmarx
sorry! Stom van me :s... Moet even wat meer aandacht besteden aan het lezen van jullie comments.

Dat is dus het vreemde, er is nergens een process te vinden in taakbeheer dat overmatig gebruikt maakt van mijn CPU
Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 19:11:
[...]

dus je zegt dat je cpu 60 % bezet is, maar er is geen programma dat 60% gebruikt... dat kan niet he.
als je minimized van een spel kost dat wel geen cpu kracht meer, mischien ligt het daar aan?
Afbeeldingslocatie: http://06tones.nl/50%20procent.jpg
Dat kan dus egt wel..

[ Voor 47% gewijzigd door xIngmarx op 26-06-2008 19:16 ]

Verwijderd

xIngmarx schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 19:07:
sorry! Stom van me :s... Moet even wat meer aandacht besteden aan het lezen van jullie comments.

Dat is dus het vreemde, er is nergens een process te vinden in taakbeheer dat overmatig gebruikt maakt van mijn CPU
dus je zegt dat je cpu 60 % bezet is, maar er is geen programma dat 60% gebruikt... dat kan niet he.
als je minimized van een spel kost dat wel geen cpu kracht meer, mischien ligt het daar aan?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

xIngmarx schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 19:07:

Klinkt als een hardware-interrupt die zit te bokken. Zie je iets meer het programma Process Explorer? Staat je HDD nog in DMA modus ipv PIO?

• xIngmarx
volgens process explorrer wordt er inderdaad veeeel CPU power verspeelt aan een hardware interrupt...

DMO of PIO?? Geen idee, maar ik weet wel dat ik dit nog nooit eerder met een andere videokaart heb gehad (tot nu toe werkende kaarten: 8600GTS en 7650GS)

Hoe los ik dit op?

Verwijderd

Klik even op processen van alle gebruikers weergeven ;)

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Tevens kun je proberen om randapp. etc tijdelijk los koppelen van je systeem, hiermee sluit je mogelijk problemen icm verschillende componenten uit. Het kan namelijk voorkomen dat doordat bijv je videokaart nu een IRQ/DMA adres gebruikt samen met een ander component. Ik heb hiermee de raarste dingen gezien.

Tot slot kun je proberen om eventuele onboard onderdelen uit te schakelen in het BIOS (denk aan onboard geluidskaart) Wellicht dat het iets uithaald :)

I browse with Vivaldi

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Collega van me had laatst precies hetzelfde, ook 60-70 procent continue usage bij welke activiteit dan ook ... het was toch echt zo dat zijn harddisk spontaan in PIO mode was gesprongen in plaats van DMA :) .

De meeste mensen deugen!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
^ lijkt mij inderdaad een mogelijk oorzaak.

• xIngmarx
Mn harde schijf staat gewoon op DMA en ik heb al geprobeerd zoveel mogelijk randapparatuur uit te schakellen, waaronder alle overbodige onboard functies.
Wil allemaal niet helpen :s:s:s...

Iemand nog een ander idee wat ik kan proberen?

Misschien helpt de informatie dat ik een 8800GS en een 9600GT ook al absoluut niet aan de praat kreeg (gewoon zwart scherm na het laad-schermpje van vista) En ik kreeg een 8600GTS alleen aan de praat met 1 bepaalde driver...

• Dazzyon
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10-2024
Ik had een soortgelijk probleem met m'n HD3650.

Bij mij was het probleem weg na het uitschakelen van Microsoft UAA Bus Driver for High Definition Audio in de Device Manager (staat in System Devices).

Verwijderd

450 Watt voeding is krap met deze videokaart . Ik heb de Sapphire 3850 256mb maar op de doos raden ze al minimaal 500 watt aan met 30 a op de 12v lijnen .

Groeten Peter

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 14:22:
450 Watt voeding is krap met deze videokaart . Ik heb de Sapphire 3850 256mb maar op de doos raden ze al minimaal 500 watt aan met 30 a op de 12v lijnen .

Groeten Peter
Pff schei toch uit man, een 450W voeding is RUIM voldoende voor een HD3850... Daarmee zou je zelfs Crossfire kunnen draaien.

• xIngmarx
ik schaam mij diep, maar de simpelle oplossing voor mijn probleem was om SP1 te installeren van vista...
Stom Stom Stom!

Wel bedankt voor alle reacties!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Vind het niet zo stom.. er zijn genoeg redenen om SP nog niet te installeren. Daarnaast zou het ook prima moeten werken onder pre-SP1 installaties. Hoe dan ook.. mooi dat het is opgelost.
Pagina: 1