Toon posts:

[Server] Filesharing - gebruikers zien alle mappen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er staat hier een OS X Server (Leopard) die oa gebruikt wordt voor het delen van bestanden. Het probleem is - en bij Tiger was dit ook al zo - dat de mappen als volgt weer worden gegeven:

Afbeeldingslocatie: http://img365.imageshack.us/img365/9533/afbeelding1xy5.png

Er wordt gebruik gemaakt van de ingebouwde Workgroup Manager om accounts te maken en de Server Admin tool om het filesharing gebeuren te regelen. Via de access lists (ACL's) wordt bijgehouden welke personen/groepen waar access tot hebben.

Dit werkt prima, iedereen kan enkel in de mappen waar diegene recht op heeft. Maar het vervelende is dat mensen die geen rechten hebben tot een map, deze wel zien (zoals hierboven). En het idee is natuurlijk dat mensen die geen recht hebben op een map, ook niet weten dat die bestaat.

Ik kom er niet uit, vandaar dit topic. Iemand die weet hoe filesharing op een Apple zo in te richten dat gebruikers die geen rechten hebben op mappen, deze ook niet te zien krijgen?

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-02 23:51
Wat denk je van niet ?

Je mappenstructuur anders inrichten is een beter idee.

[ Voor 12% gewijzigd door Uberprutser op 26-06-2008 21:25 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

[pure gok]
Een . ervoor zetten?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Uberprutser
Snake schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 21:36:
[pure gok]
Een . ervoor zetten?
Dan ziet niemand die mappen meer.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 20:09

SpamLame

niks

Security by obscurity, werkt vast wel erg goed.
Persoonlijk vraag ik me af wat er erg aan is dat gebruikers de mappen zien waar ze geen recht toe hebben. Je kunt zelfs argumenten bedenken om het wel zichtbaar te houden. Linkjes of andere verwijzingen die naar afgeschermde (en dan verborgen) map wijzen, kunnen doen voorkomen alsof het bestand verwijderd zou zijn (vanuit de gebruiker gezien). Dat kan mogelijk ongewenste restore verzoeken als gevolg hebben, en wat als dat restore verzoek ingewilligd wordt en voor de aanvragen op de plek gezet wordt waar er wel toegang is...

Door de map zichtbaar te houden is gelijk duidelijk dat een bestand zou kunnen bestaan, maar dat jij er geen rechten hebt deze informatie in te zien.

• slazh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-02 23:13

slazh

Here To Stay

Volgens mij maakt OSX gewoon gebruik van samba voor filesharing?

Dan zou je bij die share de optie browseable = no kunnen zetten?

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 20:09

SpamLame

niks

slazh schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 22:59:
Volgens mij maakt OSX gewoon gebruik van samba voor filesharing?

Dan zou je bij die share de optie browseable = no kunnen zetten?
Zou een optie kunnen zijn, maak ik neem aan (uit de screenshot) dat het apple client betreffen, waarbij er eerder met afp, rendezvous en bonjour gewerkt wordt dan met CIFS/SMB. TS is echter degene die er uitsluitsel over geven kan.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat inderdaad om Apple clients. Windows clients (die ook in het netwerk zitten) connecten via SMB en zien de mappen sowieso niet. Ik heb al Apple clients via SMB ipv AFP laten connecten, maar dat levert weer andere problemen op, dus dat is helaas geen oplossing. Het zorgde er zoals verwacht wel voor dat er de situatie is dat als je geen toegang hebt tot de map, je de map ook niet kan zien.

En ga nou niet zeggen: "ow, het is juist goed dat mensen mappen zien waar ze geen toegang toe hebben". Ik wil juist de situatie hebben dat mensen dat niet zien, anders had ik dit topic niet gestart ;) Ik snap de voordelen van beide kanten en ik wil gebruik maken van de voordelen van dat mensen enkel de mappen zien waar ze toegang toe hebben.

Verwijderd

Topicstarter
*schop*

Ik ben nog steeds niet tot een oplossing gekomen. Het gaat er in een notendop om dat op dit moment gebruikers die geen rechten hebben tot een map, deze wel zien (zoals het plaatje in de topicstart).

Iemand enig idee hoe je een Apple X Server (10.5 / leopard) zó inricht dat mensen alleen de mappen zien waar ze toegang toe hebben?

• Uberprutser
Zoals ik eerder al zei: Daarvoor is geen oplossing of het is zooo exotisch dat ik hem niet ken / kan vinden.

Pagina: 1