Toon posts:

P965 Platinum, to Crossfire or not to Crossfire?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweaks,

het werd voor mij maar eens tijd voor een beeldkanon-update :+
Tot nog toe heb ik het volgende in combinatie met een 7900GTX:

MSI p965 Platinum
2 x Corsair TWIN2X2048-6400C4 (dus 4gb tot.)
600W voeding
Core 2 Quad Q6600

En naar aanleiding van de net geintroduceerde HD48xx serie besloot ik over te stappen.
Kheb al wat zitten googlen of m'n mobo deze reeks support, en ik neem aan van wel?
Dus mijn plan was om een 4870 te gaan nemen, tot ik bedacht dat ik mss wel eens een crossfire zou overwegen. Even zitten googlen of m'n mobo CF support, en ik kwam op de volgende review terecht, waarvan het volgende afkomstig is:

"Zoals gezegd kun je bij de P965 de lanes van de north bridge niet opdelen naar 2x 8, dus om op een P965 moederbord Crossfire werkend te krijgen moeten moederbordfabrikanten een ander trucje uitvoeren: de eerste kaart wordt met alle zestien PCI-Express lanes van de northbridge chip aangestuurd, terwijl de tweede kaart met vier lanes is aangesloten op de ICH8 south bridge. In plaats een 8x8 Crossfire-configuratie heb je op die manier een 16x4 configuratie."

Deze 16x4 zou dus in principe zorgen voor een bottleneck.
Daarom werd er CGI opgezet:

"Op Crossfire op 965-moederborden te versnellen heeft ASUS in een nieuwe BIOS voor haar P5B-reeks moederborden de zogenaamde C.G.I.-technologie geïntroduceerd, wat staat voor Cross Graphics Impeller. Hoe C.G.I precies werkt wil ASUS niet los laten, maar naar verluid heeft men enkele BIOS-optimalisaties los gelaten op de timings van de DMI-interface tussen de north- en southbridge chip. ASUS belooft zelf een flinke prestatiewinst, waardoor de P965 Crossfire-scores veel dichter in de buurt komen bij die van een 975X bord. "

Ik vraag me af of deze technologie nog steeds van toepassing zou zijn, mocht ik twee 4850's in CF zetten (de review is namelijk al ietsje oud), of als ik toch beter voor de 4870 single zou gaan.

Alvast een dikke bedankt :) _/-\o_

Verwijderd

Ik denk dat je wel gebottlenecked word als je 2 HD4850 in CF doet, aandezien die ook op PCIe 2.0 x8 gebottlenecked worden zal het wel net zo zijn bij PCIe 1.x 16x

Verwijderd

Topicstarter
Dus in feite zou een HD4870 al ietwat minder goed lopen omwille van de PCIe 1.x ? :(
Of staat dit los hiervan?

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:57
1 kaart zal in je setup primma draaien. Maar met 2x 48x0 kaarten zal je flink wat prestaties missen. Ik heb dit bord ook gehad en ik weer dat het officieel 2x 10x draait ipv 2x 8x maar dan nog steeds zelf als draai je CF op een P45 bord met pcie 2.0 en 2x 16x merk je heel veel verliezen tov een X48 moederbord. Dus wil je CF draaien raad ik je zeker aan om een X38 of X48 bord te kopen. Maar ik denk dat je met 1 HD4870 tegenwoordig wel voorruit komt :D

Specs

Verwijderd

Topicstarter
K, bedankt voor je reply Solid_Aapie!

Ik ben er dan uit. Als ik de HD4870 optimaal kan draaien, dan wordt deze m'n keuze :)
Nogmaals bedankt, ik verlang al :P