Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Actionscript: dynamische tijdlijn, export naar video.

Pagina: 1
Acties:

• HeidiOlstrom
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-07 15:21
Hee daar,

Omdat ik het mezelf graag moeilijk maak wil ik een flashmovie maken met een hoofdtijdlijn (vast aantal frames), die aan het eind via actionscript nieuwe scenes spawnt (sorry, kan er geen nederlands voor verzinnen), met vast aantal frames. Het aantal scenes dat gespawnt wordt verschilt echter iedere keer.
De resulterende movie wil ik exporteren naar mpeg2.

De volgende vragen.
Hoe spawn ik een scene? Kan ik bijvoorbeeld een standaard scene maken met daarin de elementen met labels die ik nodig heb en deze vervolgens met actionscript dupliceren met een opvolgende naam?

Als dit programmatisch al lukt, resulteert dit ooit in een movie die zich laat exporteren als video?
De eisen daarvoor zijn nogal uitgebreid en mij niet allemaal duidelijk.

Danks!

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 15:01

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

He hier,

(greets en 'danks' laten we meestal achterwege op dit forum </zeik modus uit>)

Ik snap wat je wilt en dat is heel goed mogelijk; feitelijk wil je een programma uitrenderen dat random movieclipjes laat zien en dat naar een video halen. Dat laatste is het makkelijkst; zet een camera voor je computerscherm en zet het programma aan ;)
Anders kun je ook googlen naar swf2avi

Dat eerste is iets moeilijker omdat je iets van flash moet weten. zo'n 'scene' noemen we een movieclip, en feitelijk is dat een flash bestand in een flash bestand (lang verhaal). Wat je dus wilt is een set movieclips in je library stoppen en die at random spawnen. dat kun je doen in AS2 met iets als (let op pseudo code)

code:
1
2
3
4
5
6
mijnFilmpjes = [ "filmpje1", "filmpje2", "filmpje3"]
_root.attachMovie(random(mijnFilmpjes.length))

onMovieComplete = function() {
_root.attachMovie(random(mijnFilmpjes.length))
}

dus je stopt een berg filmpjes in een array en haalt ze er een voor een uit. Nog eenvoudiger is het om de filmpjes op de harde schijf naast je host bestand te zetten en ze daarvandaan te halen.

Wat wil je er precies mee doen en wat voor filmpjes zijn het?

Stoer; Marduq

• HeidiOlstrom
Excuse me all over the place voor mijn hoffelijkheid ;)

Het wordt een instructie/informatie film voor in een winkel...
Instructie en informatie zijn altijd hetzelfde > hoofdtijdlijn,
daarna volgen enkele in en uitfadende schermen met aanbiedingen... simpele beelden met foto van het artikel, 1 textfield met naam van het artikel en 1 teksfield met de prijs.

Het is aan de winkeleigenaar of, en hoeveel aanbiedingen er getoond worden. Gezien het hier niet om een computerkenner gaat, wil ik dat een stuk actionscript in zijn directory kijkt of daar bestanden 1.txt en 1.jpg, 2.txt en 2.jpg etc. aanwezig zijn. Zo ja, dan wordt van ieder volgnummer een clip/scene/movieclip gemaakt met #.jpg als achtergrond en uit #.txt gelepelde prijs en artikelnaam.

Een scene met een tijdslijn leek mij het handigst gezien mijn ervaring is dat bij een geanimeerde movieclip op de tijdlijn bij export als video of reeks beelden alleen het eerste frame van de animmovieclip wordt getoond. Hierom doe ik nu al alle animaties en transities met statische symbolen op de hoofdtijdlijn. Is swf2avi hier soms makkelijker in?

Oh ja... de reden dat ik er een video van wil maken: de film wordt uiteindelijk op een dvd-speler in de winkel getoond.

• HeidiOlstrom
schopje

• Splash
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-10 19:56
Euhm, wat is je vraag nu eigenlijk? Heb je swf2avi al geprobeert? Heb je de flash al werkend? Waar loop je op vast?

Je kunt niet verwachten dat iemand hier het nu voor je gaat bouwen... ;)
Je aanpak lijkt me prima, zit nu niks anders op dan het te proberen en kijken of het werkt.

Een aantekening: wat je zegt met betrekking tot een 'vaste' tijdslijn/duur lijkt mij inderdaad als enige haalbaar, anders kan het videotooltje nooit weten wanneer hij 'klaar' is.
Het lijkt me dan alleen niet mogelijk om dan een variabel aantal scenes aan het eind te hebben, je tijdsduur staat immers vast.
Kies het aantal scenes dat je wilt, en animeer placeholders voor de plaatjes/text. Voeg dan aan het begin een scriptje toe dat hierin random gekozen content laad.

[edit]
Een mogelijkheid die ik net heb bedacht voor een variabele lengte: je maakt een flash film met een tijdlijn die zo lang is als je maximaal je film wilt hebben. Na de standaard elementen toon je je extra scenes, met overgangen, enz. Als het tooltje hier geen problemen mee heeft, kun je dit op een stilstaande frame doen, als hij er wel problemen mee heeft laat je de playhead gewoon doorlopen, en zorg je dat je actionscript ook over deze complete tijd loopt. Op het moment dat je klaar bent met je extra scenes spring je naar de laatste frame, et voila. :D

[ Voor 27% gewijzigd door Splash op 30-06-2008 01:44 ]

• HeidiOlstrom
De hoofdlijn is simpelweg geanimeerd. Die is al af. Mijn vraag was alleen of het idee dat ik had in de praktijk uitvoerbaar was... ik ben geen sterprogrammeur en het zou zonde van mijn tijd en moeite zijn om op mijn trial and error wijze dit te programmeren, terwijl iemand hier op voorhand mij kon vertellen dat het ueberhaupt niet mogelijk is, zie.

Ik doe het nu zo...ik verleng de hoofdtijdlijn met 4 in en uitfadende screens... een stuk script kijkt of er reclames weer te geven zijn. Zo ja, dan worden de screens aan het einde gebruikt. Zijn er minder dan 4 reclames, dan wordt ipv een reclame een generieke tekst en afbeelding weergegeven: reclame voor de winkel in het geheel.

Zo heb ik een tijdlijn met vaste lengte en ruimte voor maximaal 4 reclames... moet gaan lukken.

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

In de flash IDE:

File -> export > export movie;

Kies mov, en zet bij stop exporting 'After time elapsed' aan en kies hoe lang de movie moet spelen.

Het verschil met deze manier en een normale export is dat deze ook alle actionscript die hij tegenkomt uitvoert. Eigenlijk gaat deze gewoon frame voor frame de flash opvragen.

[ Voor 36% gewijzigd door Tsjilp op 01-07-2008 14:42 ]

Raar... Is zo gek nog niet

• HeidiOlstrom
Wow tsjilp,

Dat klinkt als een veelbelovende optie... ik ga het proberen.

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 15:01

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Dit is uitstekend mogelijk, dus trial en error is zeker de moeite waard. Let er wel even op dat Flash zelfstandig geen directories uit kan lezen, daar zul je dus een of andere api tussen moeten zetten.

Stoer; Marduq

Pagina: 1