• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 17:42
Hallo medetweakers.

Ik ben vandaag door een website bouwer benarderd die een foto van mij wou gebruiken voor de website van 1 van zijn klanten. Hij vroeg of dit mogelijk is, en wat ik ervoor vroeg.

Ik ben me bewust van de website richtprijzen.org waar prijzen voor dit soort werk staan.
(http://www.richtprijzen.org/1/files/rp-2008.pdf)

Ik ben minstens net zo hard op zoek naar de wettelijke/juridische aspecten hiervan.

Ik wil/moet(juridisch gezien) sowieso ergens ge-credit worden op deze website.
Ik kan toch veel meer vragen voor een foto die echt onderdeel word van een huisstijl, als een foto die alleen 'ergens' op de site komt te staan?

En moet ik het nu zo zien dat ik de foto verkoop aan de sitebouwer, of verkoop ik em aan de makelaar?

Hoe moet ik een contract opstellen? iets in elkaar brouwen in PDF en hem deze laten tekenen? moet ik dat zelf tekenen? Kan het gewoon middels een 'akkoord' via de mail?

Ik tast echt volledig in het duister wat dit betreft. Wat voor een licentie kan ik opstellen, en hoe?

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Een foto is een product van jou en daar kan je voor vragen wat je wil lijkt me. En je zou evt meer kunnen vragen als je niet gecredit wordt. Daarbij is het vrij moeilijk voor die klant om jou bij alle uitingen te creditten.

• Kwartjuh
ik snap dat ik er voor kan vragen wat ik wil, maar jezelf uit de markt prijzen is ook niet handig. overigens is dit ook niet primair mijn vraag. :)

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Ik ken dat lijstje wel. Persoonlijk vind ik het wat onrealistisch voor sommige dingen. Voor website's kan zo'n ontwikkelaar ook gewoon naar een beeldbank gaan. Ik zou voor niet-exclusief gebruik eerder een prijs opgeven die in die richting ligt.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:48

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik zou, maar dat ben ik, niet snel mijn foto verkopen, maar wel een licentie verkopen.
Zo hou je je foto zelf ook.
Een klein pdfje opzetten, mailen en hem terug laten sturen via de post is ook niet veel werk.
In je pdf geef je aan waar de foto gebruikt voor mag worden en tot wanneer (in dit geval onbeperkt voor dit doel lijkt me).
Tevens staan beide partijen erin en een bedrag.
Meer hoeft niet volgens mij.
Qua prijs, zelf even kijken. Ik weet niet hoe vaak je echt geld met fotografie verdient, maar als je teveel vraagt en ze willen het niet, dan lijkt me dat ook zonde.
Credits is leuk, maar in dit geval niet fijn voor de makelaar klant, dus dat zal vast hen voorkeur niet zijn. Een kleine bonus hiervoor berekenen en dan is dat ook opgelost :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 07:49

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

in ieder geval nooit de foto zelf verkopen; enkel licentie verkopen.

• Kwartjuh
Ik ga het ook zeker onder licentie doen. Maar het is wel moeilijk als je ermee geconfronteerd word.

Overigens zie ik het bedrijf niet zo snel naar een stocksite gaan omdat de foto er te specific voor is.

[ Voor 35% gewijzigd door Kwartjuh op 26-06-2008 17:00 ]

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ben recentelijk bezig geweest met het opstellen van een contractje, wellicht heb je er wat aan. Mocht iemand op- of aanmerkingen hebben hoor ik het graag, ben er zelf ook nog niet helemaal tevreden mee. Het is de bedoeling dat dit stukje tekst gepaard gaat met een of meerdere pagina's met de betreffende foto's, ook weer ondertekend door jou etc.
http://miletic.nl/tmp/foto-licentie-v0.1.pdf

Overigens is een dergelijk contract vooral van belang voor je opdrachtgever, niet zozeer voor jezelf, hoewel je er bv. wel de naamsvermelding in kan regelen.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wilko schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 17:06:
Ik ben recentelijk bezig geweest met het opstellen van een contractje, wellicht heb je er wat aan. Mocht iemand op- of aanmerkingen hebben hoor ik het graag, ben er zelf ook nog niet helemaal tevreden mee. Het is de bedoeling dat dit stukje tekst gepaard gaat met een of meerdere pagina's met de betreffende foto's, ook weer ondertekend door jou etc.
http://miletic.nl/tmp/foto-licentie-v0.1.pdf

Overigens is een dergelijk contract vooral van belang voor je opdrachtgever, niet zozeer voor jezelf, hoewel je er bv. wel de naamsvermelding in kan regelen.
Ziet er op het eerste oog goed uit. Ben wel benieuwd naar input van de 'pro' fotografen hier :)

Vind alleen je opmaak nog niet zo zakelijk by the way, maar ik gok dat die ook nog niet klaar is ;)

[ Voor 6% gewijzigd door sOid op 26-06-2008 18:09 ]

• Wortelsoep
  • Niet online
Ja de opmaak is ugly, dat komt nog wel ;)

Verwijderd

Wilko schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 18:57:
Ja de opmaak is ugly, dat komt nog wel ;)
ziet er al goed uit wilko d:)b

verder misschien qua opzet nog iets te zakelijk, er kan nog wel iets bij waarbij de opdrachtgever het gevoel krijgt dat hij ook nog wel iets mag doen met de fotos ;)

ik zit nu zelf ook nog te stoeien met algemene voorwaarden opstellen. :Y :Y :Y

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2008 19:02 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik kom net de volgende tekst tegen, waar nog wel het een en ander staat opgesomd waar je in elk geval aan moet denken. Geen kant en klaar voorbeeld dus, maar wellicht toch wel interessant:
http://www.fotografenfederatie.nl/cms/db.php3?id=397

Op die site staat zo te zien nog wel meer interessant leesvoer.

Voor Hos: op die site raden ze fotografen aan om de door de Fotografen Federatie opgestelde algemene voorwaarden te gebruiken: http://www.fotografenfederatie.nl/cms/db.php3?id=351

Misschien eens de moeite waard om te bekijken dus :)

[ Voor 43% gewijzigd door Orion84 op 26-06-2008 20:14 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Wortelsoep
  • Niet online
Erg nuttige link Orion84! Daar heb je absoluut wat aan.

• Kwartjuh
Het bedrijf is questie is trouwens geen lullig zolder-kamertjes-design bureautje. Ze hebben behoorlijk grote opdrachtgevers en een indrukwekkend portfolio. AARGH :P moeilijk
Overigens heb ik om verduidelijking van het gebruik van de foto gevraagd.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Kwartjuh schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 21:48:
Het bedrijf is questie is trouwens geen lullig zolder-kamertjes-design bureautje. Ze hebben behoorlijk grote opdrachtgevers en een indrukwekkend portfolio. AARGH :P moeilijk
Wat denk ik vooral belangrijk is, dat je naam ergens wordt vermeldt (altijd leuk) en dat je duidelijke afspraken maakt over de 'hoeveelheid' gebruik. Het moet (lijkt mij) niet zo blijken dat het hun beeldbank in gaat en ze het te pas en te onpas kunnen gebruiken.

Stiekem ben ik wel benieuwd naar de foto inmiddels!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Kwartjuh schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 21:48:
Dan zullen ze toch niet schrikken van licentiekosten voor foto's? Je kunt ze er eventueel gewoon bij zeggen dat de prijs ook gebaseerd is op het feit dat de foto redelijk uniek is.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

In het Partyfotografie topic deel 9 en deel 10 wordt dit onderwerp op het moment ook besproken (niet helemaal hetzelfde maar het heeft raakvlakken.
Ook daar komen die algemene voorwaarden van de fotografen federatie naar voren:
jules in "[Ervaringen] Partyfotografie deel 9"

Dus voor degenen die dat topic niet al volgden, neem er eens een kijkje, misschien dat daar ook nog nuttige info langskomt :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1