Ik heb een vraag aan de WB studenten. Is het verstandig of aan te raden een macbook pro 2,4GHz aan te schaffen. Werkt de benodigde software voor WB ook op een Mac of moet je daarvoor windows XP installeren op je macbook pro en het daar op draaien?
Je wil een mac en je gaat WB studeren.
Of de software nou draait op osx of windows, dat kun je allebei draaien.
Wat is je probleem?
Of de software nou draait op osx of windows, dat kun je allebei draaien.
Wat is je probleem?
Ik heb bijna mijn eerste jaar erop zitten met een Macbook, en moet zeggen dat ik vrij weinig te klagen heb met het gebruik van mac OS X voor mijn studie (WB dus, aan de TU Delft).
Een van de nadelen is een tijd de crappie 802.1x ondersteuning, die vaak problemen gaf. Nu (na een jaar) weet ik eindelijk wat work-arounds. Dus dit lijkt opgelost te zijn, ook door de komst van 10.5.3.
Verder zul je genoodzaakt zijn Windows te gebruiken voor Pro Engineer, en voor Etude (een test-systeem). Maar in combinatie met Bootcamp werkt dit vlekkeloos. Maar dat betekend wel dat je elke keer opnieuw moet opstarten, wat ik normaal maar eens in de maand doe.
Verder wordt er aardig wat software ook voor macintosh aangeboden via de TU, dus top.
Bij deze, het is dus mogelijk (komt niet overeen met het aantal behaalde studiepunten wat ik gehaald heb, maar dat ligt niet aan Apple
)
@bas r: nou, die problemen met WiFi en eduroam waren anders goed vervelend, en dat zijn toch dingen die je wilt weten voordat je een duur apparaat aanschaft
Een van de nadelen is een tijd de crappie 802.1x ondersteuning, die vaak problemen gaf. Nu (na een jaar) weet ik eindelijk wat work-arounds. Dus dit lijkt opgelost te zijn, ook door de komst van 10.5.3.
Verder zul je genoodzaakt zijn Windows te gebruiken voor Pro Engineer, en voor Etude (een test-systeem). Maar in combinatie met Bootcamp werkt dit vlekkeloos. Maar dat betekend wel dat je elke keer opnieuw moet opstarten, wat ik normaal maar eens in de maand doe.
Verder wordt er aardig wat software ook voor macintosh aangeboden via de TU, dus top.
Bij deze, het is dus mogelijk (komt niet overeen met het aantal behaalde studiepunten wat ik gehaald heb, maar dat ligt niet aan Apple
@bas r: nou, die problemen met WiFi en eduroam waren anders goed vervelend, en dat zijn toch dingen die je wilt weten voordat je een duur apparaat aanschaft
Er zijn zeer veel CAD-pakketten, veel voor Windows een aantal voor de Mac. Ik zou eens gaan zoeken naar die pakketten en de beschikbaarheid. Informeer ook eens welk pakket er tijdens je opleiding gebruikt gaat worden. Een paar namen:
- SolidWorks
- SolidEdge
- Pro/Engineer
- Inventor
Daarnaast zul je waarschijnlijk ook nog eea met Eindige Elementen willen gaan doen, COSMOS, Ansys (wederom windows).
Succes!
- SolidWorks
- SolidEdge
- Pro/Engineer
- Inventor
Daarnaast zul je waarschijnlijk ook nog eea met Eindige Elementen willen gaan doen, COSMOS, Ansys (wederom windows).
Succes!
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
Maar dat was zijn vraag niet: hij wilde weten of je nou Windows of OSx moet gebruiken voor WB specifieke proggels. Aangezien zijn aanstaande flaptop dat allebei kan is er geen probleem, en stelt hij de vraag alleen om bevestiging te krijgen, want ook al zijn er win only proggels, dan nog kan hij ze draaien.@bas r: nou, die problemen met WiFi en eduroam waren anders goed vervelend, en dat zijn toch dingen die je wilt weten voordat je een duur apparaat aanschaft
@hieronder: lezen is een kunst.
Hij vraagt niet offie het draadloze netwerk van de TU delft op kan met OSx, maar of opleidingsspecifieke programma's op zijn mac kunnen draaien.
[ Voor 16% gewijzigd door bas-r op 26-06-2008 15:40 ]
Ik zou een internet verbinding op de uni toch wel een vereiste vinden onder OS X, zodat ik niet Windows hoef te booten om mijn mail of Blackboard te checken. Lijkt mij toch zeker wel aangaan, als hij vraagt om benodigde software.bas r schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 15:15:
[...]
Maar dat was zijn vraag niet: hij wilde weten of je nou Windows of OSx moet gebruiken voor WB specifieke proggels. Aangezien zijn aanstaande flaptop dat allebei kan is er geen probleem, en stelt hij de vraag alleen om bevestiging te krijgen, want ook al zijn er win only proggels, dan nog kan hij ze draaien.
blame me for being helpful(l)
@hierboven: interpreteren is ook een kunst, de TS bevestigt hieronder dat ik goed zat
[ Voor 5% gewijzigd door hans_1990 op 26-06-2008 20:19 ]
Bedankt voor jullie replies. Ik weet dat je windows kunt draaien op een mac. Ik ben alleen benieuwd naar mogelijke moeilijkheden waar je tegenaan kunt lopen tijdens het gebruik van een mac op de TU.
Tip 1: Vraag je opleiding welke software ze gebruiken. Ik gok dat dat eigenlijk alleen onder Windows is eerlijk gezegd.
Dus ik denk dat als je een MBP met Bootcamp moet uitrusten voor school. En dan is dus eigenlijk de vraag of je wel veel geld in een MBP wilt steken terwijl je ook andere goedkopere laptops (misschien via de uni/HBO) kan krijgen die beter aansluiten.
Volgens mij hebben de TU Delft en UT Twente vaak laptops met een NVIDIA Quadro of ATI FireGL welke voor CAD een stuk beter zijn als een standaard videokaart omdat die drivers bij de kaarten de garantie geven dat je alles ziet.
Dus ik denk dat als je een MBP met Bootcamp moet uitrusten voor school. En dan is dus eigenlijk de vraag of je wel veel geld in een MBP wilt steken terwijl je ook andere goedkopere laptops (misschien via de uni/HBO) kan krijgen die beter aansluiten.
Volgens mij hebben de TU Delft en UT Twente vaak laptops met een NVIDIA Quadro of ATI FireGL welke voor CAD een stuk beter zijn als een standaard videokaart omdat die drivers bij de kaarten de garantie geven dat je alles ziet.
Ik vraag mij eigenlijk af of deze kaarten zoveel meer voordeel hebben voor een student. In zakelijke context kan ik begrijpen dat er beter materiaal gebruikt wordt, omdat kwaliteit belangrijk is en tijd geld kost. Maar is het voor een student echt noodzakelijk? Een 8600 bijvoorbeeld zou ook moeten werken, en dat je rendertje 15min langer duurt is niet het einde van de wereld, toch?GENETX schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 18:56:
Tip 1: Vraag je opleiding welke software ze gebruiken. Ik gok dat dat eigenlijk alleen onder Windows is eerlijk gezegd.
Een Mac kan overal gebruikt worden, want er kan toch om het even welke OS zetten. Dus op dat gebied zit de TS goed. Of het misschien beter is om een betere machine (lees: aangepast aan zijn taken) te kopen met betere specs, dat is iets wat de TS zelf moet uitmaken.
Verwijderd
Aan de TU (althans het belgische equivalent ervan) draai je geen renders hoor, en dan nog, als je rendert dan trekt dat volledig op je cpu en niet op je videokaart. Ik heb een laptopje met een C2D 5250 en een x1400, en die videokaart levert hier nooit problemen op; het is altijd de cpu die volledig belast zit & daardoor de boel tegenhoudt.
Steek dus meer geld in een degelijke cpu, en zorg dat je iets hebt wat niet onboard is, maar voor de rest maakt dat niet zo heel veel uit welke kaart je steekt.
Steek dus meer geld in een degelijke cpu, en zorg dat je iets hebt wat niet onboard is, maar voor de rest maakt dat niet zo heel veel uit welke kaart je steekt.
Pagina: 1