Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

welke versie van Vista heb ik nu precies?

Pagina: 1
Acties:

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
het is een beetje een vage vraag, maar ik zal 'm toch zo duidelijk mogelijk proberen te stellen.

achtergrond verhaaltje:

op mijn werk gaan we PC's vervangen, de huidige win98 pc's zijn echt te oud en inmiddels is de directie daar ook achter :P
dit zijn gekochte machines met een OEM licentie.

nu gaan we de boel vervangen door gehuurde pc's op basis van operational-lease (beetje vergelijkbaar met leaseauto;s)
beheer e.d. blijven we allemaal gewoon zelf doen, maar ipv dat we in 1x een zak geld neerleggen bij een leverancier, leasen we deze apparaten en over 3 jaar krijgen we dan de mogelijkheid om ze te kopen of om te wisselen voor nieuwe.

de machines zijn HP DC5800, opzich niets mis mee, behalve dan dat ze vol staan met bloatware :o
en dan kun je dus niet gebruiken in een bedrijfsomgeving.
de leverancier heeft de pc's zelf ingericht, dmv een image met windows vista Business, en dan met een corporate key. hierover hebben wij contact gehad met deze leverancier.

de vraag:
nu willen we zelf die pc's zelf inrichten, dus een schone Vista SP1 install, met alleen de programmatuur die wij wensen, zonder blaotware of andere freeware trialtroep

maar hoe kom je er nu achter welke versie er precies op de pc draait? ik weet de key waar de pc nu momenteel op draait, zowel vernomen via de pc leverancier als via een keyfinder.
maar op het moment dat ik de pc opnieuw wil inrichten met die key krijg ik 'm niet geactiveerd. :'(

de cd die ik daarvoor gebruik zit in een mediakitje die we aangeschaft hebben naar aanleiding van het verhaal van de pc leverancier. die overigens niet de mediakit heeft geleverd, omdat hun die niet verkopen. (het is immers een verhuur/ leasebedrijf)
op de cd staat; "vista business volume license product key required" en volgens de leverancier is het idd een corporate key.

hoe kom ik er nu achter of ik wel de juiste mediakit heb? ik vermoed namelijk van niet, omdat het activeren dus gewoon niet lukt. ik krijg er 3 dagen voor om te activeren.
kan het zijn dat ik een mediakitje van vista enterprise nodig heb? en zo ja.. kan ik dat aan de key zien dmv een bepaalde tekenreeks ofzo?

overigens is het me wel gelukt om een pc bloatware vrij te krijgen dmv pc decrapifier.
maar wil toch eens kijken om echt met een schone lei te beginnen, onder het motto: wat er niet opstaat, hoeft er ook niet af 8)

wie weet raad?

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:23

Kettrick

Rantmeister!

Je kan toch gewoon even MS bellen ?, had je het nu al geweten :+

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:20
kost dat niet heel veel om te leasen?? weet niet hoeveel pctjes jullie hebben op je werk maar je kan al voor 300 euro een pc kopen als je echt je best doet zelf voor minder. waarom installeerd die lease maatschappij bloatware als jullie gewoon zeggen wij willen PC met alleen windows vista geinstalleerd dan moeten zij dat gewoon doen als ze dat niet doen zou ik niet eens klant worden bij dat bedrijf.

https://bettyskitchen.nl

• Shanquish
  • Niet online
halo schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 14:48:
kost dat niet heel veel om te leasen?? weet niet hoeveel pctjes jullie hebben op je werk maar je kan al voor 300 euro een pc kopen als je echt je best doet zelf voor minder. waarom installeerd die lease maatschappij bloatware als jullie gewoon zeggen wij willen PC met alleen windows vista geinstalleerd dan moeten zij dat gewoon doen als ze dat niet doen zou ik niet eens klant worden bij dat bedrijf.
om te leasen ben je ongeveer hetzelfde kwijt in 3 jaar als wanneer je het koopt, echter wil het bedrijf niet zo een grote investering doen, er is voorgaande jaren geen budget voor gereserveerd vanwege een overname.
en daarbij wordt de investering nu niet van het netto resultaat afgehaald.

en over die software al niet installeren... tja.. daar valt idd ook wel wat voor te zeggen.
maar ja.. helaas is dat dus niet het geval, dit heeft me collega gevraagd en ze werken alleen met die image.
en tja, over wel of geen zaken doen met die maatschappij gaat ik helaas niet over ;)

Edit: bellen is idd ook een optie, maar wilde eerst eens even kijken of dat het hier opgelost kon worden, zoniet dan kan ik altijd nog bellen, kost tenslotte 72 euro :O

[ Voor 14% gewijzigd door Shanquish op 26-06-2008 16:05 . Reden: Editje... ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Neem contact op met je leverancier.

Echt.
Dat is de enige manier waarop je dit afdoende kan regelen - tenslotte betalen jullie voor een afgenomen dienstverlening, en als die niet naar je zin is moet je daar gaan aankloppen.

Ga alsjeblieft niet zelf lopen hannessen want daarmee loop je de kans op contractuele boetes omdat je zelf de spullen (beheer!!) hebt verhaspeld.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

alt-92 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 16:06:
Ga alsjeblieft niet zelf lopen hannessen want daarmee loop je de kans op contractuele boetes omdat je zelf de spullen (beheer!!) hebt verhaspeld.
Wat een onzin. Zodra die pc's opnieuw uitgeleverd zouden worden worden deze helemaal gewist en wordt er een nieuw image op gezet. Iets anders als een nieuw image erop zetten is meer werk.

De vraag van de topic starter is simpel: hij heeft een corparete key: hoe komt hij aan een schone install disk die werkt met die key.
Ik weet dat in ieder geval de taal hierbij belangrijk is.

Maar dat zie ik zo snel hiet hier:
https://www.microsoft.com...vicecenter/home.aspx?1033

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

leuk_he schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 16:16:

De vraag van de topic starter is simpel: hij heeft een corporate key: hoe komt hij aan een schone install disk die werkt met die key.
De install DVD hoor je bij je contract waarbij de MAK of MKS key hoort te krijgen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Shanquish
  • Niet online
leuk_he schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 16:16:
[...]

De vraag van de topic starter is simpel: hij heeft een corparete key: hoe komt hij aan een schone install disk die werkt met die key.
Ik weet dat in ieder geval de taal hierbij belangrijk is.
je slaat de spijker op z'n kop :) en de taal is gewoon nederlands.
ik het liever UK gehad maar ja.. het betreft werkstations voor users.

maar het verhuurbedrijf heeft een licentie en die zit op alle pc's die ze verhuren/ leasen e.d.

overigens heeft mijn collega het al gevraagd aan het verhuurbedrijf, maar diegene waar we contact mee hebben is alleen een verkoper, en die weet niet beter dan dat hun een image incl. bloatware erop geinstalleerd word, en daarmee is voor hun de kous af.
ik ga nog even een poging wagen om de leverancier zover te krijgen dat ik iets van een technische dienst van oid te spreken krijg, naar wat ik begreep zit die niet in NL, maar goed.. daar hebben ze telefoon/fax/e-mail voor uitgevonden.

en een boete lijkt me stug, ik doe niets illegaals, zolang de key maar hetzelfde blijft.
in plaats van een vuile install wil ik gewoon een schone install die ik makkelijk kan deployen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

shameete schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 20:27:
maar het verhuurbedrijf heeft een licentie en die zit op alle pc's die ze verhuren/ leasen e.d.
[...]
en een boete lijkt me stug, ik doe niets illegaals, zolang de key maar hetzelfde blijft.
in plaats van een vuile install wil ik gewoon een schone install die ik makkelijk kan deployen.
Ik bedoelde dan ook niet dat je illegaal bezig bent, maar dat je mogelijk tegen de contractsbepalingen met je verhuurder ingaat.
Al heb ik de indruk dat ze gewoon de standaard HP image erop hebben laten zitten vanwege alle cruft :) Dan had je net zo goed zelf de bestelling kunnen doen bij HP of een willekeurige reseller.

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Wat een goede snelle service daar, beloofd wat bij defecten.

Maar los van dat, wellicht kan je gewoon zo een dvd downloaden, of via microsoft een dvd aanvragen. Werkt een normale dvd van vista trouwens niet, daar staan toch alle versies op?

• Shanquish
  • Niet online
0X55AA schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 20:45:
Wat een goede snelle service daar, beloofd wat bij defecten.

Maar los van dat, wellicht kan je gewoon zo een dvd downloaden, of via microsoft een dvd aanvragen. Werkt een normale dvd van vista trouwens niet, daar staan toch alle versies op?
tja, daar zullen we vanzelf achterkomen, maar ik heb zo'n idee dat het bedrijf gewoon HP inschakelt, en die levert best goede service.

maar we hebben via een softwareleverancier (misco) een mediakitje aangeschaft, Vista Business icm. corporate key

maar die werkt dus niet, alsook niet een OEM install DVD die je koopt in de winkel bij bijv. een stukje hardware.

het enige dat we nog niet geprobeerd hebben is een mediakitje van vista business enterprise edition.
omdat die produkey in combinatie is met een software assurance, en volgens mijn collega heeft de leasemaatschappij die niet.

Verwijderd

welke versie je hebt bekijken?

Control Panel\System and Maintenance\System

dan zie je bovenin beeld staan wat je draait

• Shanquish
  • Niet online
alt-92 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 20:38:
[...]

Al heb ik de indruk dat ze gewoon de standaard HP image erop hebben laten zitten vanwege alle cruft :) Dan had je net zo goed zelf de bestelling kunnen doen bij HP of een willekeurige reseller.
nee, het is een eigen image van het bedrijf zelf, want hun logo staat bij systeemeigenschappen :|
en default username staat ook op livingston.
en daarbij wordt dus de corp. key op het systeem gebruikt, want op de kast zelf zit nog een sticker voor vista business OEM, en dat is een andere key.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

shameete schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 15:26:
om te leasen ben je ongeveer hetzelfde kwijt in 3 jaar als wanneer je het koopt
Lief leasebedrijf zeg... :)

Zo'n één ben ik er nog nooit tegen gekomen. Normaal betaal je op z'n minst 10x de waarde van zo'n PC in die drie jaar. EN gezien jullie het onderhoud zelf gaan doen heeft het leasebedrijf in mijn ogen een wereldklant.
shameete schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 15:26:
en tja, over wel of geen zaken doen met die maatschappij gaat ik helaas niet over ;)
Een goede werknemer geeft ook ongevraagd advies aan zijn leiding. Met een simpel rekensommetje had je volgens mij de leiding kunnen overtuigen dat een kleine investering al dan niet geleend geld een stuk voordeliger is.

[ Voor 32% gewijzigd door Han op 26-06-2008 21:56 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Shanquish
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 21:48:
welke versie je hebt bekijken?

Control Panel\System and Maintenance\System

dan zie je bovenin beeld staan wat je draait
volgens mij staat er alleen vista business..
weet het niet zeker, maar zal morgen op mijn werk er even naar kijken.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als dat standaard HP doosjes zijn zitten daar OEM keys op geplakt :)
Verklaart wel de problemen die je ondervind, kan zijn dat de OEM image een bios lock heeft zodat je geen HP image op een zelfbouw PC kan zetten bijvoorbeeld.

• Shanquish
  • Niet online
alt-92 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 21:52:
Als dat standaard HP doosjes zijn zitten daar OEM keys op geplakt :)
Verklaart wel de problemen die je ondervind, kan zijn dat de OEM image een bios lock heeft zodat je geen HP image op een zelfbouw PC kan zetten bijvoorbeeld.
ik ben bang dat ik je nu niet ff kan volgen...

de key die op de OEM sticker staat wordt niet gebruikt.

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Ik vind het allemaal wel erg vreemd klinken, waarom niet gewoon een normale oplossing gezocht?
Als je het budget niet hebt voor zo'n aanbesteding kan je leasen, maar dan heb je nog steeds de mogelijkheid om een fatsoenlijk werkstation er neer te zetten i.p.v. een rare 'lease-pc' zoals deze.
De key die op de kast zelf zit hoort bij de PC, ik zit sterk te twijfelen aan de legaliteit van de huidige installaties

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Is dit misschien een mogelijkheid?

• Shanquish
  • Niet online
RolfLobker schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 22:00:
Ik vind het allemaal wel erg vreemd klinken, waarom niet gewoon een normale oplossing gezocht?
Als je het budget niet hebt voor zo'n aanbesteding kan je leasen, maar dan heb je nog steeds de mogelijkheid om een fatsoenlijk werkstation er neer te zetten i.p.v. een rare 'lease-pc' zoals deze.
De key die op de kast zelf zit hoort bij de PC, ik zit sterk te twijfelen aan de legaliteit van de huidige installaties
in mijn ogen probeer ik een gewone oplossing te vinden, namelijk een schone install zonder bloatware ;)
en het is ook een normaal werkstation, alleen die key die op de pc geplakt zit, wordt niet gebruikt.

maar ik geloof niet dat de verhuurmaatschappijn er illegale key's oid op installeert, als ze dat doen en MS komt erachter kunnen ze wel opdoeken.

@koifim; is idd een goeie link, zal die morgen op mijn werk even nalezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Shanquish op 26-06-2008 22:18 ]

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:13
Nu vraag ik me toch iets af :
Op iedere PC zit een OEM-sticker
Je schrijft : maar die werkt dus niet, alsook niet een OEM install DVD die je koopt in de winkel bij bijv. een stukje hardware.

Waarom het nummer van de OEM-sticker niet gebruiken ?
Vista op één PC installeren zonder nummer
Image maken
Image uitrollen op iedere PC, en na het uitrollen het nummer van de OEM-sticker gebruiken.

Is toch ook een oplossing ?

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Dus eigenlijk wordt er tweemaal voor de Vista licentie betaald? Wat idd kan is dat het bedrijf een image heeft gemaakt met een key die overal werkt, en ff op hun pc gooien. Als er controle is zien ze dat er een plakker op de bakken hangt. Als ze verder kijken zeggen ze wel dat de gebruiker dat gedaan heeft.

Maarja, dat weten we dus niet zeker, wat zegt je leverancier hier nu van? Of nog steeds geen contact mee gehad?

Verwijderd

Ik denk dat er genoeg opties zijn om een unattended dvdtje te maken. Lijkt mij het meest efficient..

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
shameete schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 22:18:
[...]

@koifim; is idd een goeie link, zal die morgen op mijn werk even nalezen.
Het is echt een aanrader hoor! Ik heb me de laptop van mijn broer ook gedaan, het is een makkelijk proces, je moet alleen even opletten dat je de juiste drivers er weer opzet en natuurlijk de goede versie van Vista kiezen.

• Shanquish
  • Niet online
0X55AA schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 08:44:
Dus eigenlijk wordt er tweemaal voor de Vista licentie betaald? Wat idd kan is dat het bedrijf een image heeft gemaakt met een key die overal werkt, en ff op hun pc gooien. Als er controle is zien ze dat er een plakker op de bakken hangt. Als ze verder kijken zeggen ze wel dat de gebruiker dat gedaan heeft.

Maarja, dat weten we dus niet zeker, wat zegt je leverancier hier nu van? Of nog steeds geen contact mee gehad?
vandaag ben ik er helaas niet aan toegekomen om de contact met de leverancier te zoeken, moest even wat andere dingen afhandelen.

als ik zo de reacties hier 's lees, denk ik dat het idd verstandig is om het balletje bij de verhuurtoko te leggen, hun leveren iets, en laat ze dat maar goed doen dan, of in elk geval melden welke versie hun precies gebruiken. of een mediakit opsturen.

overigens is het geen doen om bij het terugzetten van een image de key op de sticker in te gaan vullen, alles moet gewoon goed ingesteld staant in zo'n image.. niet alleen de key, maar ook user settings. diegene die ook grote LAN/WAN's beheren snappen waarom ;)

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:49
als je al die troep eraf wilt hebben heb je toch een programma voor.
kwam dat laats tegen hier op tweakers weet alleen de naam zo niet meer maar daar heb ik mijn asus laptop ook alle troep vanaf gehaald geen reinstall maar toch alle troep kwijt

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Pc-decrapifier meen ik :)
Maar het beste is dat de leaseboer alleen maar het kale OS op de machines zet - zodat ze zelf de rest kunnen inrichten zoals ze willen.

• Shanquish
  • Niet online
yup, da's pc decrapifier, helaas is dat ook niet zaligmakend.
het programma werkt super hoor, alleen als je op de pc een nieuwe user aanmaakt, dan verwijst de default website weer naar HP, er staan aanbiedingen van Symantec tussen bij de firewall settings.
Pagina: 1