Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Wouter7
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08-2022

Wouter7

Enjoy every day.

Topicstarter
Ik zou graag een weerstand uitlezen via mijn Parallelle poort van mijn computer. Tijdens mijn zoektocht kwam ik in het boek ‘PC-poorten onder windows’ een schakelschema tegen:

ZIE:
Afbeeldingslocatie: http://img517.imageshack.us/img517/439/schemacom3yn9.th.jpg

Dit schema is voor de weerstand uit te lezen van een potmeter via een seriële poort (dus COM1). De werking gaat als volgt:
1) Het programma zet een ‘1’ signaal op de + kant.
2) De condensator laad dus op. De Ingang krijgt ook stroom maar niet genoeg om een ‘1’ signaal te hebben. Dus de ingang blijft laag op 0.
3) De condensator is opgeladen na een tijdje. Daarna krijgt de ingang nu een ‘1’ signaal.
Het programma berekent gewoon de tijd tussen stap 1 en stap 3. Zo kan je de weerstandswaarde weten van de potmeter.

Het is de bedoeling dat dit werkt op de Parallelle poort (omdat deze meer in- en uitgangen heeft). Maar deze poort werkt anders. Zo is een ingang standaard al hoog, en moet je hem verbinden met de GND om een ander signaal te krijgen.

Weet er iemand hoe ik dit schema kan aanpassen zodat het werkt op de LPT poort?

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik weet zo snel niet een geschikte schakeling te bedenken, maar daar gaat het ook niet direct om neem ik aan, alleen gaan mijn gedachten wel in een bepaalde richting:

Als je simpel de polariteit omdraait in het schema, dus de plus aan de condensator en de min aan de weerstand. Bij start bij een nog lege condensator is de ingang dan volgens mij hoog, en wordt geleidelijk laag naarmate de C oplaadt.

• bart0l0meus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-11-2022
Ik vind het een beun schema! hoe wil je dit gaan doen, sowiso laadt een condensator niet lineair op!
Wat je veeeeeeeeeeel beter kunt doen is gebruikt maken van een constante stroombron, deze op een weerstand zetten, voltage over de weerstand uitlezen met een ucontoller en doorgeven via serieel of parallel!

“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Zo ben je erg beperkt in waarden die je kan meten: 0.2 ohm zal zo klaar zijn, terwijl 2 Mohm nooit van z'n leven die condensator vol krijgt...

• Techneut
  • Niet online
N.a.v. antwoorden van bart0l0meus en RemcoDelft,
Natuurlijk, mijn antwoord was dan ook alleen maar bedoeld als tegenhanger op het schema voor de seriële poort. Want blijkbaar had TS daarvoor al iets in orde. Of dat naar tevredenheid werkt en hoeveel electronica er daarbij nog aanhangt weet ik natuurlijk niet.

@ Wouter7
Waarom doe je het zo ingewikkeld i.p.v. een gewone multimeter te gebruiken. Ik wed dat die veel nauwkeuriger is. Of wil je een heleboel weerstanden meten en de meetwaarden automatisch in een Excel-file zetten of zoiets. Of is het alleen maar "ter lering ende vermaak"?

@RemcoDelft,
Hangt er natuurlijk vanaf hoe zwaar die condensator is. Voor 1µF zou de 5RC-tijd 10 seconden zijn, voor 1000µF wordt het inderdaad wel "een beetje" moeilijk.

• Wouter7
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08-2022

Wouter7

Enjoy every day.

Topicstarter
De bedoeling is dus niet dit te gebruiken als ohm meter.

Ik wil het gebruiken als 'externe invoerbron'. Zo wil ik via potmeters mijn programma aansturen.

De waarde van de condensator zal ik zien te weten als ik een gepast schema heb.

[ Voor 61% gewijzigd door Wouter7 op 26-06-2008 19:37 ]

• Techneut
  • Niet online
O.k., duidelijk. Eén bedenking heb ik nog wel, het gaat zoals ik denk te hebben begrepen om het kantelpunt tussen een logische "0" en een "1". Zou op zich wel kunnen werken. Het niet lineair opladen is niet het voornaamste, je hebt gewoon de RC-tijd waarin 63% van de voedingspanning wordt bereikt. Dat zou geen probleem moeten zijn. Maar wat wel een struikelblok is, dat is het vage gebied tussen gegarandeerd een logische "0" of een "1". Dat is niet scherp afgebakend, maar je hebt tussen die twee een vrij brede "aarzelzone". B.v. bij een voedingsspanning van 5V is elke waarde lager dan 0,5V een "0" en elke waarde hoger dan 4V een "1". Als wat daar tussen zit is onzeker.

• bart0l0meus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-11-2022
Als je via potmeters je programma wilt aansturen kom je toch uit op een ADC en dan blijft serieel ook nog het makkelijste. Simpel via de UART uitgang van je uController. Als je beetje uContoller pakt zoals de Mega8, dan bezit je al 8 ADC kanalen, als je aan elke een potmeter hangt en continu de waarden van de ADC via RS232 doorstuurt met een mooie baudrate, dan loopt jou programma perfect! Gebruik dan bijvoorbeeld een simpel protocal zoals #"ADCPoort" "waarde ADC", dus dan krijg je iets dergelijks als #1210, wat neerkomt op ADC poort 1, die een waarde heeft van 210.
Simpel toch?
Maar ik weet natuurlijk niet hoe jou elektronica kennis is.
Maar het is onmogelijk om direct en fatsoenlijk een analoge waarde via de parallelle poort te sturen, ik weet verder niet of er ic`s bestaan die de analoge meten en direct serieel of parallel doorsturen.

@Techneut, comparator gebruiken, en definieer zelf het kantelpunt!

[ Voor 3% gewijzigd door bart0l0meus op 26-06-2008 20:06 ]

“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)

• Techneut
  • Niet online
bart0l0meus schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 20:04:
.......@Techneut, comparator gebruiken, en definieer zelf het kantelpunt!
Tuurlijk, zou ik ook doen, maar mijn bedenking gold het basisschema. En ik ben bang dat dit daarom zonder verdere electronica te simpel zal zijn voor dit doel.

• aidb
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-07 08:08
Een kaart met een game port doet in feite een weerstandsmeting. In de joystick zit een potmeter (0-100 kohm meen ik) en de kaart bepaalt op simpele wijze (dus niet erg nauwkeurig, is niet nodig voor een joystick) de weerstandswaarde. Moet simpel aan zo'n kaartje te komen zijn, maar dan is 'ie waarschijnlijk alleen met ISA interface. Google maar eens op 'game port interface'.

• rauzer
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-04-2024
of je sloopt een aantal goedkope joysticks met usb aansluiting, naar het aantal potmeters dat je nodig hebt :+ .

Uitlezen van de data van de potmeters is appeltje eitje

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11 12:23
Techneut schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 18:53:
@RemcoDelft,
Hangt er natuurlijk vanaf hoe zwaar die condensator is. Voor 1µF zou de 5RC-tijd 10 seconden zijn, voor 1000µF wordt het inderdaad wel "een beetje" moeilijk.
Je kan natuurlijk ook meerdere condensatoren aansluiten (ik bedoel pinnetjes genoeg op je LPT ;) ) en zo het tijd probleem verhelpen door te beginnen bij de kleinste capaciteit
Pagina: 1