[Mac & NAS] Nas is NTFS, wel kunnen schrijven?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:36
Titel is misschien wat onduidelijk dus hier komt mijn uitleg.

Ik heb een Philips NAS schijf gekocht van 500GB en die heeft alleen maar een LAN aansluiting en wordt dus d.m.v. van een stukje software wat ingebakken zit in de NAS aan het netwerk gekoppeld e.d. De NAS heeft ondersteuning voor een extra disk op USB op aan te sturen.

De ingebouwde disk is standaard als NTFS geformatteerd en dit kan ik niet wijzigen. In de handleiding staat dat als de extra USB schijf wordt gebruikt ik uit de volgende mogelijkheden kan kiezen.

1. FAT32 partitie, Lezen en Schrijven
2. NTFS partitie, alleen maar Lezen.

Het gekke is bij de mount van de 2de schijf ging mijn Mac inderdaad op zijn muil van geen rechten en hij kon er echt niet naar schrijven dus heb ik deze als zijnde FAT 32 opnieuw geformatteerd en was het probleem over.

Alleen de NAS disk zelf die dus NTFS is daar kan ik wel gewoon naar schrijven, heb namelijk gewoon mijn hele iTunes bieb daar heen gekopieerd en dat ging zonder problemen.

Dus waar zit het hem nou in, is het een Mac restrictie of ligt het aan hoe de schijf aan gesproken wordt? Mij lijkt het me dus het 2de gezien de software die in de NAS zit ook niet toelaat om op de extra disk te kunnen schrijven als deze NTFS is, dus zal de software in de NAS ook een (L)Unix variant zijn, maar waarom is er dan dus wel standaard een NTFS formatted disk aanwezig in de NAS.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 11:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Hoe weet je zo zeker dat er een NTFS formatted disk in de NAS zit? :)
Je Mac is hier overigens echt geen restrictie, aangezien je over het netwerk helemaal niets met het bestandssysteem van de schijf te maken hebt. Enkel met de software op de NAS zelf. (Waarschijnlijk Samba.)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
--MeAngry-- schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:58:
Hoe weet je zo zeker dat er een NTFS formatted disk in de NAS zit? :)
Je Mac is hier overigens echt geen restrictie, aangezien je over het netwerk helemaal niets met het bestandssysteem van de schijf te maken hebt. Enkel met de software op de NAS zelf. (Waarschijnlijk Samba.)
Omdat de ingebakken software dat zegt.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 16:57

Joran

<3 natalee

Mac kan volgens mij standaard niet naar NTFS schrijven, dit is op te lossen met het programma Paragon NTFS for Mac

http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/

Helaas niet gratis

Send me your gameboys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:52

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

jorann schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 13:05:
Mac kan volgens mij standaard niet naar NTFS schrijven, dit is op te lossen met het programma Paragon NTFS for Mac

http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/

Helaas niet gratis
Over een netwerk 'wel'. Data gaat naar je NAS en die handelt alles verder af. Je Mac schrijft dus niet op de HDD dat doet je NAS. Dus je heb ook geen extra software nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
LoeiOrdinair schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 13:27:
[...]

Over een netwerk 'wel'. Data gaat naar je NAS en die handelt alles verder af. Je Mac schrijft dus niet op de HDD dat doet je NAS. Dus je heb ook geen extra software nodig.
Jah dat idee had ik dus ook, maar waarom ondersteunt hij dan weer geen NTFS op de extra USB poort dan moet het perse weer FAT32 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 11:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Dat is een beetje vreemd inderdaad. Weet je zeker dat je niet gewoon ergens gezien hebt dat de interne schijf ook via NFS aan te spreken is? Dat is iets anders namelijk. :P
Het zou namelijk erg vreemd zijn als ze de interne schijf NTFS gaan formatteren in een Linux NAS aangezien dat een enorme aanslag op de CPU is. NTFS wordt niet native ondersteund (voor schrijven) en NTFS-3g, wat ze mogelijk gebruiken voor schrijven is dus erg inefficiënt.

[ Voor 3% gewijzigd door --MeAngry-- op 26-06-2008 14:01 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Even gruwelijk gec/p'd uit de handleiding:

Geniet van uw USB-host
􀂃 Op de USB-poort van de NAS kunnen alleen USB-opslagmedia worden aangesloten.
􀂃 Afhankelijk van het bestandssysteem (FAT32, NTFS) van het USB-apparaat dat op de USB-poort van
uw NAS wordt aangesloten, kunt u ervan lezen of erop schrijven.
FAT32: lees- en schrijftoegang
NTFS: alleen lezen

http://www.p4c.philips.co.../spd8020cc_10_dfu_nld.pdf <-- zie ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

SpoekGTi schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 14:11:

Geniet van uw USB-host
􀂃 Afhankelijk van het bestandssysteem (FAT32, NTFS) van het USB-apparaat dat op de USB-poort van

Dan is die interne disk dus nooit NTFS. Hij kan immers op een externe NTFS schijf ook niet schrijven. Dit is vrij logisch. NTFS write support is nog altijd experimenteel in de Linux kernel, en de meeste consumer NASjes draaien... Linux :P Waarschijnlijk is die disk dus niet NTFS geformatteerd. Immers ga je geen opslagprodukt verkopen dat gebruik maakt van experimentele kernelmodules

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 21:35
Crosscable dus :+

Homey — Critics are those without skills to create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Er gebeurt volgens mij precies wat er in de handleiding staat (misschien op 1 punt na: interne HDD zal echt geen NTFS zijn maar daar heeft TS ook nog geen quote van geplaatst). Op extern NTFS kan die niet schrijven en Samba/NFS vertelt dan aan je Mac dat die daar geen rechten voor heeft. Tot zover niets verrassends.

Ik gok dat een ext2/3 geformatteerde USB-schijf ook prima werkt... dan heb je een fatsoenlijk bestandssysteem dat je met enig geknutsel ook prima direct (via USB) vanaf je Mac kunt benaderen als dat een keer moet. Ook in dat geval geldt dat het daadwerkelijke bestandssysteem van de netwerkschijf er wat je Mac betreft niet toe doet, daar zit een netwerkprotocol tussen.

[ Voor 5% gewijzigd door Zpottr op 26-06-2008 16:37 ]

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Ik zal het vanavond nog eens checken van die interne disk en dat nog even laten weten. De extra USB is niet echt een optie om hem als ext2 of 3 te maken, wil hem icm met Windows Vista/XP laten werken dus FAT32 op de extra USB disk is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

SpoekGTi schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 16:46:
Ik zal het vanavond nog eens checken van die interne disk en dat nog even laten weten. De extra USB is niet echt een optie om hem als ext2 of 3 te maken, wil hem icm met Windows Vista/XP laten werken dus FAT32 op de extra USB disk is geen probleem.
Houd er wel rekening mee dat FAT32 niet erg efficiënt is als filesystem, niet erg snel, en geen files aankan die groter dan 4GB zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
SpoekGTi schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 14:11:

Geniet van uw USB-host

Bij een NAS maak je gebruik van een netwerkprotocol, bijvoorbeeld SMB (kan overweg met microsoft bestands en printerdelen), OSX ondersteund dit naast Appletalk, het bestandssysteem maakt verder niet uit, als OSX het protocol maar begrijpt. Wanneer je een USB disk aansluit is het een ander verhaal, het systeem zelf moet dan met de bestandsindeling overweg. In OSX heb je dan MacFuse en Ntfs3g nodig. Als je die installeert kan je prima NTFS schrijven,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMage
  • Laatst online: 04-09 15:04
Vergeet niet dat een heleboel vooral van die 'goedkope' nasjes niet werken met een normaal protocol zoals smb, ftp of whatever, maar doormiddel van een vreemd netwerk protocol werken (NDAS). Als het via NDAS werkt dan wordt de hardeschijf gewoon als lokale schijf gezien door het besturingssysteem en heb je dus ook 'last' van het bestandssysteem.

Maarja, grote kans dat die NDAS drivers niet standaard meegeleverd worden voor OSX, of indien ze dit wel zijn, nog gare PowerPC drivers zijn wat zo traag werkt als dikke uitwepselen door een trechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Heb even gescreenshot :) sorry voor de Vista interface.

Afbeeldingslocatie: http://i29.tinypic.com/301ms61.jpg

De schijf is dus wel degelijk als NTFS geformatteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
duncanvdlinden schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 18:05:
[...]

Bij een NAS maak je gebruik van een netwerkprotocol, bijvoorbeeld SMB (kan overweg met microsoft bestands en printerdelen), OSX ondersteund dit naast Appletalk, het bestandssysteem maakt verder niet uit, als OSX het protocol maar begrijpt. Wanneer je een USB disk aansluit is het een ander verhaal, het systeem zelf moet dan met de bestandsindeling overweg. In OSX heb je dan MacFuse en Ntfs3g nodig. Als je die installeert kan je prima NTFS schrijven,
Ehm, jah dat punt snapte ik al, maar de disk in mijn NAS zelf is dan dus NTFS, terwijl als ik dus een 2de disk op de USB van mijn NAS aansluit dan mag het weer geen NTFS zijn want dan kan ik er niet naar schrijven? Dat is dus het hele vage eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 17:52
SpoekGTi schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 18:52:
Heb even gescreenshot :) sorry voor de Vista interface.

[afbeelding]

De schijf is dus wel degelijk als NTFS geformatteerd.
Ik heb hier thuis ook even gekeken en Windows misleid je gewoon. Ik heb zelf ook een NAS (Conceptronic CH3NAS), maar dat doet er in dit geval niet eens toe. Als ik hier een Samba share als drive mount geeft Windows ook aan dat deze NTFS is. Dat is echter grote onzin! Gewoon een ext2 partitie in mijn geval.
Ik neem aan dat Windows dit aangeeft omdat de drive toegangrechten heeft en FAT32 deze niet ondersteunt. In de beperkte wereld van MS bestaat alleen NTFS en FAT32 >> het moet wel NTFS zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Ja zoiets dacht ik ook al, maar hij kan nog niet schrijven zegt hij.
Dat is eerder een rechtenprobleem, welk merk/type nas heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

onder OSX 10.5 zijn er wat issues met Samba, wanneer je geen 'full access' rechten op een folder hebt. Read+write is niet gelijk aan Full access! Onder Vista is het overigens ook belangrijk om te zorgen dat oudere NTLM standaarden wel ondersteund worden (registry hack), omdat een SMB server niet overweg kan met de NTLMv3 encrypted passwords. Zorg ook dat de firmware van je NAS up to date is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar schijnlijk heeft deze issue te maken met permissions, ntfs vs. fat permissions. Bij FAT heb je read, write, full control of no acces. Bij NTFS heb je er 7. Het kan best een ext3 partitie zijn, maar omdat de rechtensysteem niet gebasseerd is op 4 mogelijkheden (FAT) dan herkent Vista het als NTFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
duncanvdlinden schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 10:47:
Ja zoiets dacht ik ook al, maar hij kan nog niet schrijven zegt hij.
Dat is eerder een rechtenprobleem, welk merk/type nas heb je?
Tis dat philips NAS apparaat, ik kan wel naar de NAS zelf schrijven zowel van Mac als Vista. Alleen dus Vista geeft iig aan dat de NAS disk NTFS is, maar ik kan dus niet schrijven naar een NTFS disk die op de extra USB aansluiting van de NAS zit dan moet hij perse FAT32 zijn.

En dat vind ik dus raar, NAS= NTFS wel rechten voor alle OS'en, maar op de extra USB schijf moet het FAT32 zijn

Pagina: 1