Erhnam schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 14:57:
[...]
Het depot is inderdaad verpand. Ik vind het lastig. Die 5.9% is op zich wel interessant. Het geld hebben we niet echt nodig maar ik weet niet of er nog andere addertjes onder het gras zitten...
Als we het geld toch niet nodig hebben is het niet een mogelijkheid om nog verder te onderhandelen? Bijvoorbeeld korting op de afsluitprovisie die nu 1% is?
Je hebt met deze constructie (iets) lagere lasten, maar het risico is wel iets groter. Je kan nl. niet meer aan het geld komen als het eenmaal in in het verpande depot zit, dus zo'n constructie doe je alleen als je voldoende eigen vermogen hebt.
Bovendien is het geleende bedrag voor het depot niet (fiscaal) aftrekbaar.
Ik zou een aantal offerte's opvragen voor de levensverzekering bij de spaarhypotheek:
- 30 jaar verzekering, 30 jaar premiebetaling, doelkapitaal / dekking naar wens, berekening lage premie.
- 30 jaar verzekering, 20 jaar premiebetaling, doelkapitaal / dekking naar wens, berekening lage premie.
- 30 jaar verzekering, 30 jaar premiebetaling, doelkapitaal / dekking naar wens, berekening hoge / lage premie.
- 30 jaar verzekering, 20 jaar premiebetaling, doelkapitaal / dekking naar wens, berekening hoge / lage premie.
- 30 jaar verzekering, 30 jaar premiebetaling, doelkapitaal / dekking naar wens, inleg depot naar wens, berekening lage premie.
- 30 jaar verzekering, 20 jaar premiebetaling, doelkapitaal / dekking naar wens, inleg depot naar wens, berekening lage premie.
- 30 jaar verzekering, 30 jaar premiebetaling, doelkapitaal / dekking naar wens, inleg depot naar wens, berekening hoge / lage premie.
- 30 jaar verzekering, 20 jaar premiebetaling, doelkapitaal / dekking naar wens, inleg depot naar wens, berekening hoge / lage premie.
Deze offerte's kan je dan vergelijking op periodieke (hoge en lage) premie, de som der premie's over 30 of 20 jaar, het wel/niet meer hebben van eigen spaargeld en het risico dat hierbij hoort.
En natuurlijk moet je onderhandelen over de afsluitprovisie en de doorlopende provisie. Ik gok dat de tussenpersoon zo'n 7% afsluitprovisie en 3% a 4% doorlopende provisie over de premie ontvangt (beide gedurende een bepaalde tijd), 1% a 1,5% afsluitprovisie over de hypothecaire geldlening en zo'n 1% over de storting in een (verpand) depot.