Toon posts:

Stabiliteits en performance problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst eens beginnen met de specs:
- Intel pentium 4 2,53ghz processor (hiervoor een celeron d 320 2,4ghz)
- Asus p4p800-mx moederbord
- 2gb ddr pc2700 dual channel ram geheugen (4x 512mb twinmos)
- 40gb western digital ide harde schijf voor besturingssysteem)
- 120gb maxtor ide harde schijf (als 2e schijf voor data)
- 64mb onboard intel videokaart
- Linksys draadloze netwerkkaart
- Pinnacle pctv 110i tv kaart
- Samsung dvd brander en lezer
- Fsp group 350watt silent voeding

Dan, toen de pc nog "orgineel" was liep hij perfect, dit met een celeron d en 1 strookje van 512mb geheugen erin. Onder windows xp pro sp2 en ubuntu liep hij toen goed, gewoon snel (bleef gewoon lopen) en stabiel.

Nu heb ik doen besluiten om deze pc nog een laatste upgrade te geven om er nog een tijdje mee verder te kunnen. Eerst is het geheugen vergroot door identiek twinmos geheugen van 1 naar 4 volle bankjes. Moederbord ondersteund dual channel en max 4gb aan ram. Toen was de pc nog niet veel sneller en heb ik de celeron d vervangen voor een pentium 4.

Windows xp pro sp2:
Loopt goed en vrij snel, maar bij vlagen loopt processor gebruik en geheugen gebruik ontzettend op en lijkt de harde schijf weinig tot niks meer te doen en loopt de pc voor een aantal tot een tiental minuten echt niet meer. Is of wachten tot ie weer verder gaat (en dan loopt hij ook weer gewoon door) of een reboot. Vooral bij zwaardere programma's waar meer van de computer nodig is gebeurd dit.

Ubuntu 7.04/7.10/8.04:
Geen enkele versie van deze loopt goed, installeren duurt uren en als hij er eindelijk opstaat loopt het laadbalkje onwijs traag (mm voor mm) en als hij eindelijk is opgestart dan is het systeem niet vooruit te branden.

Fedora 9:
Deze had ik nadat ik ubuntu eraf had gehaald geinstalleerd, gaf gelijk aan dat een kernel problemen zijn geweest?! Fedora liep voor zover ik het kon testen erg goed, snel en stabiel.

Nu heb ik het volgende gedaan:
- Harde schijf divers aantal keren geformateerd en opnieuw besturingssystemen geinstalleerd.
- Bios update uitgevoerd (en bios reset voordat om te kijken of dat hielp)
- Onder xp divers aantal drivers etc geprobeerd
- Geheugen getest (0 fouten)
- Onboard videogeheugen teruggeschroefd
- Processor is goed werkend uit een andere computer gekomen maar met de celeron zelfde problemen dus deze kunnen we wegstrepen
- Voeding is getest, erg stabiel en met de minste afwijking, veel minder afwijking als dat maximaal mag. Wattage is ook genoeg voor deze pc
- Pc gestript tot alleen het noodzakelijke, bood geen soebaat
- Rare is dat met 1 bankje geheugen loopt ubuntu wel maar is hij nog niet stabiel (geheugen is ok en zelfde als wat er al inzit, welke combinatie ook, 1 bankje loopt ubuntu wel, 2 of meer niet meer)
- Temperaturen zijn dik in orde, kast rond de 30 graden, harde schijven rond de 25, processor rond de 38 graden (pentium 4) en de vorige processor 36 (celeron d)
- Andere combinaties en volgordes van geheugen geprobeert, non dual channel, dual channel, 1,2, 3 of 4 bankjes vol in welke volgorde dan ook. Daar ligt het probleem dus niet. Dat verhaal ziet er goed uit

Wat ik dus kan afschrijven:
- Geheugen is goed
- Processor is goed
- Moederbord lijkt in orde
- Voeding is goed
- Extra hardware is in orde
- Software en drivers zijn geen probleem

Enigste wat in mijn ogen overblijft is de harde schijf, raar maar waar vertrouw ik die toch niet helemaal. Hij maakt aardig wat herrie (oudere western digital caviar serie) met wat bijgeluiden. Harde schijf lampje brandje niet als de pc freezed, processor en geheugen werken dan volle toeren maar hdd doet dan even niks. Ide controller op moederbord kan brak zijn maar andere schijf werkt zonder problemen.

Verder zou ik het niet echt weten, ik heb hierboven alles duidelijk proberen op te schrijven maar het is zoveel inmiddels wat ik geprobeerd en gedaan heb. }:O
Maar extra geheugen zorgt er dus alleen voor dat ubuntu niet meer wilt werken, fedora en windows lopen gewoon door. Processor kan ook geen probleem zijn, en de rest van de hardware is in orde, behalve de harde schijf die ik niet helemaal vertrouw maar dat is ook het enigste. Maar waar zou ik verder naar kunnen kijken? En is er iets om de harde schijf goed te testen op bad sectors en andere problemen?

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Harde schijf zou kunnen, ja.

Ik zou zeggen, ga eens systematisch een 'undo' doen: zet eerst dat ene geheugen reepje weer eens terug (zonder ander geheugen); test; zet dan je Celeron eens terug (zou toch best kunnen dat je bordje er om de een of andere reden problemen mee heeft. Dat die P4 het in een andere computer prima doet is leuk, maar dat zegt niks over hoe hij gaat lopen met jouw hardware).

Het is ook niet ondenkbaar dat je chipset zich toch wat anders gedraagt met 4 reepjes geheugen, dan met 1. Zou niet moeten mogen, natuurlijk. Maar met name idd de wat oudere ASUS bordjes wilden daar nog wel eens last van hebben: dat ze gaan trippen wanneer alle slots gevuld zijn. In je mobo manual van ASUS staat ook altijd welke combinaties van je geheugen ook met alle slots gevuld ondesteund wordt; en dat is lang niet altijd het geval. Misschien zul je toch de timings wat losser moeten zetten (al is het maar even voor de test).

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Rare is dat met 1 bankje geheugen loopt ubuntu wel maar is hij nog niet stabiel (geheugen is ok en zelfde als wat er al inzit, welke combinatie ook, 1 bankje loopt ubuntu wel, 2 of meer niet meer)
Zet eens wat meer voltage op het geheugen? 4 volle banken vragen iets meer stroom dan 1. Kijk verder eens naar kapotte condensatoren, vooral oudere FSP Group voedingen hebben hier na een tijdje last van.

Verwijderd

Topicstarter
Voeding is net een jaar oud, en ziet er goed uit.
Moederbord is een 2002 model als ik mij niet vergis, maar ziet er ook nog goed uit, geen bolle condensators en geplofte hoedjes.

En de timings aanpassen, doet hij dat niet automatisch uit zichzelf? En de timings van de 4 bankjes zijn hetzelfde dus moet ook wel goed gaan. Meer voltage op het geheugen, is dat wel zo'n goed idee?
En een undo van de pc, lijkt me niet echt nodig want van de celeron met 512 mb ram naar 2gb had ik deze problemen, met de pentium 4 is er verder niks qua problemen bijgekomen. Het lijkt er meer op dat meer als 1 slot in gebruik er voor zorgt dat de boel wat scheef gaat lopen.
Moederbord is btw ook geschikt voor de pentium 4 en het logo van intel inside met de celeron is verandert naar intel pentium 4 inside, dus dat zit wel snor denk ik zo.

Maar albatross, jij zegt dat de harde zou kunnen, maar hoe kan ik dat testen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En de timings aanpassen, doet hij dat niet automatisch uit zichzelf? En de timings van de 4 bankjes zijn hetzelfde dus moet ook wel goed gaan.
Eh, nee :o

Als je meerdere DIMMs plaatst wordt de belasting op de geheugencontroller hoger. Als je timings al vrij strak zijn kun je door gewoon meer van hetzelfde te plaatsen het over het randje duwen.

Daarom ook dat we in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter aanraden om de timings handmatig los te zeteen...

Trouwens, hoe weet je dat het om 4 banks gaat en niet 6 of 8 :?

Alleen als je DIMMs enkelzijdig zijn is een enkele DIMM ook een enkele bank. Als je DIMM dubbelzijdig is omvat het twee banks. De specs zoals je ze post zijn niet nauwkeurig genoeg om dat te bepalen :o

Veel geheugencontrollers gaan bij >=6 banks moeilijk doen.
Meer voltage op het geheugen, is dat wel zo'n goed idee?
Ja. Sterker nog, bij 'performance' geheugen *moet* het vaak hoger om de geadverteerde timings te kunnen halen. En dat gaat nadrukkelijk niet automatisch :o

DDR1 kun je vrijwel altijd veilig op 2.6 of 2.7V draaien, dat heb je zo geprobeerd. VDIMM verhogen staat trouwens ook in de troubleshooter...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
:X

Ok, nou het zijn dubbelzijdige geheugen reepjes, dus 8 banks neem ik dan aan? Dan nog het voltage omhoog schroeven kijken of dat werkt en de timings los zeten. Ben benieuwd!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eh, volgens mij ga je weer te kort door de bocht. Als je de RAM FAQ er eens bij zou pakken lees je:
Een DIMM met twee chiprijen (banken). Veelal te herkennen omdat er aan beide kanten geheugenchips zitten. Echter, zoals bij ‘Single-sided’ opgemerkt kan een DIMM met aan beide zijden chips ook single-sided zijn. Om een DIMM daadwerkelijk als double-sided te kenmerken moeten alle chips op de DIMM gezamenlijk 128 datalijnen hebben, dit door bijvoorbeeld 16 chips met elk acht datalijnen (16x8 = 128).
Kortom, het feit dat er op de DIMMs op beide kanten chips zitten maakt ze nog niet dubbelzijdig. 64 datalijnen is enkelzijdig, 128 datalijnen is dubbelzijdig, en de enige manier dat te weten is daadwerkelijk exacte specs op te zoeken (vandaar dat je dus *altijd* volledige typenrs van je DIMMs en liefst de opschrift van je chips moet posten)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ok ok, ik las het zelf nu net ook pas, excuus.

Net even in het bios gesnuffeld naar de settings die met het geheugen te maken hebben:
1. DDR Reference Voltage
2. DRAM frecency
3. Configure DRAM Timing by SPD

Nummer 1 stond op auto, die kon je omzetten naar 2,55v of 2,65v, ik heb voor de laatste gekozen.
Nummer 2 stond ook op auto en kan naar 266mhz of 333mhz worden gezet, heb ik op auto laten staan
Nummer 3 staat op enabled en daarvan moet ik nog uitzoeken wat het is en of ik dat beter kan aanpassen

Dan nog even de bankjes eruit liften en opschrijven wat het is, dat maakt het wat duidelijker en makkelijker.

Edit:
Reepjes heb ik eruit gehaald en ze voelden lauw warm aan, maakt dat uit?

Dan, de eerste 2 reepjes in dual channel opstelling:
2x TwinMOS PC2700(CL2.5) 512MB DDR-DIMM
Met P/N: M2G5J16AJAmK5F0811DDT
(1gb dual channel van 2x een reep van 512 twinmos geheugen, set hoort bij elkaar)

In de 2 overgebleven sloten zitten deze, als mogelijke dual channel opstelling maar of deze 2 ook identiek zijn? Maar goed, de ene:
TwinMOS PC2700(CL2.5) 512MB DDR-DIMM
P/N: M2G5J16AJAMK5F081AADT
MODEL NO: M2G5J16A-MK

En de ander die erin zit is deze:
TwinMOS PC2700(CL2.5) 512MB DDR-DIMM
P/N: M2G5J16AJATT5F081AA4T
MODEL NO: M2G5J16A-TT
+ Extra sticker waarop staat "2dimm 512mb ddr"

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2008 15:53 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mbt die DIMMs:

Je geeft hier de info van op de stickers, maar niet van op de chips. Bij de eerste hit op Google voor de tweede en derde wordt duidelijk dat het om 32Mx8 chips gaat. Elke chip is dus 256Mb groot. 8 chips zijn dus 256MB (let op hoofdletters!), dus als het 512MB DIMMs zijn moeten er 16 stuks op zitten.

En die "x8" geeft aan hoeveel datalijnen er per chip zijn. 8 datalijnen x 16 chips =128 datalijnen, dus dubbelzijdig.

Gezien hoeveel de P/N van de eerste set op de andere twee lijkt vermoed ik sterk dat dat ook dubbelzijdige DIMMs zijn met 32Mx8 chips, maar voor de zekerheid zou je de opschrift van de chips moeten posten.

Kortom, naar alle waarschijnlijkheid zijn deze DIMMs dus wel dubbelzijdig, dus heb je het over 8 banks als alle vier de DIMM slots gevuld zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Wat een verhaal, maar als ik je kan volgen klopt het wat je zegt, en ze zijn ook zeer zeker dubbelzijdig. Dus dan heb ik 2 banks per geheugenreep in elk slot.

Maar goed, voltage is iig iets omhoog gezet en als ik mij niet vergis loopt ie wat soepeler maar daar kan ik mij in vergissen. Met name pinnacle media center zorgde voor een korte vasthanger, dat is nu ineens niet meer zo.

Verwijderd

Topicstarter
Kickje, vandaag wat test programma's gedraaid, programma's verwijderd en geinstalleerd en de pc houd zich goed, loopt naar mijn idee ook een stuk harder als eerst dus dat voltage verhogen was denk ik de oplossing. Harstikke bedankt allemaal, en dion_b jij helemaal, toppie. d:)b
Pagina: 1