Cisco Catalyst 3750 configuratie kopieeren

Pagina: 1
Acties:

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-03 16:00
Ik heb een nieuwe Cisco catalyst 3750 liggen. Er is op dit moment dezelfde switch in gebruik in het netwerk maar we willen een extra switch hebben liggen met exact dezelfde configuratie, voor het geval de switch die in gebruik is kapot gaat.

Ik heb hier de handleiding (pdf, 12mb) gevonden. Op pagina 1084 staat het een en ander over het uploaden van een image naar een FTP server. Ik heb dus die image gehaald van de switch die in gebruik is en heb die vervolgens op de nieuwe switch gezet.

De nieuwe switch zei het volgende via hyperterminal:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
extracting c3750-ipbase-mz.122-25.SEE1/html/images/led_yellow.gif (80 bytes)
extracting c3750-ipbase-mz.122-25.SEE1/html/images/blinkgreen_amber.gif (242 byt
es)
extracting c3750-ipbase-mz.122-25.SEE1/info (667 bytes)
extracting info (106 bytes)
Installing (renaming): `flash:update/c3750-ipbase-mz.122-25.SEE1' ->
                                       `flash:c3750-ipbase-mz.122-25.SEE1'
New software image installed in flash:c3750-ipbase-mz.122-25.SEE1

All software images installed.
Requested system reload skipped due to unsaved config changes.

Daarna de switch gereboot:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Switch#reload

System configuration has been modified. Save? [yes/no]: y
Building configuration...
[OK]
Proceed with reload? [confirm]

01:01:24: %SYS-5-RELOAD: Reload requested by console. Reload Reason: Reload Comm
and.

Toen de switch weer was opgestart werd bijvoorbeeld niet om het wachtwoord van de switch gevraagd, de naam van de switch was anders, IP adressen die op bepaalde poorten zijn ingesteld waren niet pingbaar. Dus om de een of andere reden werkt dat niet. Ik kreeg alleen niet de auto-configuratie wizard die vroeg of ik allemaal dingen wou configureren dus ergens is er wel wat nieuws opgezet.

Nou had ik al eerder een poging gedaan de software van de switch over te zetten met het copy system:running-config commando, van de oude switch geexporteerd en op de nieuwe gezet. Toen vroeg de nieuwe switch wel om het wachtwoord wat hetzelfde is als op de oude switch om aan te loggen, maar verder waren de poorten niet pingbaar, en toen ik het systeem restartte kwam de hele autoconfig weer tevoorschijn, dus ik heb het schijnbaar op de switch gezet maar hij overschreef de oude running-config niet ofzo. Daarna heb ik het geprobeerd met de image over te zetten wat ik hierboven verder beschreef, maar ergens gaat het gewoon mis. Is er iemand die weet hoe dit wel moet?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Wat je moet doen is op de "oude switch" copy run tftp. Dan kopieer je de running config van die switch naar een tftp server (die je zelf dan wel even op je pc moet zetten).

Vervolgens doe je op de "nieuwe" switch copy tftp run. Wel moet je natuurlijk zorgen dat je met die switch je pc kan bereiken. Nu wordt de tftp-configuratie over de running config van de switch heen geschreven. Doe daarna nog even copy run start om de running config over de startup config heen te zetten (anders ben je na een reboot inderdaad je config kwijt), en klaar is kees.

Vicariously I live while the whole world dies

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ohja, en wat jij net kopieerde was de flash image. Daarop staat de firmware van de router. Ook neit verkeerd om gelijk te houden, maar daar staat de configuratie niet in.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

niet zo moeilijk doe Vicarious met tftp servers.
Op je huidige switch.
write
show start

alle deze output van show start kopieren naar een notepad en goed bewaren.

op je nieuwe switch
conf t
en alles plakken wat je net hebt gekopieerd van de huidige switch.
en een write geven om het op te slaan.

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Dat kan natuurlijk ook nog... alleen vind ik het altijd verrot om de output uit Hyperterminal fatsoenlijk in kladblok te krijgen :P

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

daarom gebruik je ook securecrt :p

• Widow
Ik heb het intussen via een ftp server gedaan (had ik toch al draaien) en met copy run start lijkt ie het inderdaad te doen. Nu even kijken of mn routing nog klopt, bedankt iig sofar!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Jaja, ik gebruik zelf ook geen hyperterminal, maar de TS blijkbaar wel (zie openingspost) :P

Maargoed, you're welcome!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

sowieso is het handig om gewoon elke keer als je een wijziging doet in de config deze weg te schrijven naar de ftp server. Als je dan een keer een fuckup maakt kan je makkelijk terug.

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

als je een fuckup maakt kun je gewoon rebooten, dan staat het nog niet in de startup config :P

• Widow
Routing klopt gelukkig ook op de nieuwe switch, dus hij kan de huidige switch zo vervangen. Bedankt voor de hulp!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Vicarious schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 13:12:
als je een fuckup maakt kun je gewoon rebooten, dan staat het nog niet in de startup config :P
Soms kom je er pas achter als je het al hebt weggeschreven en soms is rebooten geen optie natuurlijk. Ik krijg echt ruzie als ik een core router zomaar ff reload.

• HiepHoi82
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:47
Vicarious schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 10:10:
Dat kan natuurlijk ook nog... alleen vind ik het altijd verrot om de output uit Hyperterminal fatsoenlijk in kladblok te krijgen :P
Gelukkig kan je hyperterminal ook de output naar een bestand laten wegschrijven ;)

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Gebruik je ook vlans in het netwerk?
Zoja, dan moet je ook je flash:vlan.dat van de oude naar de nieuwe copieren.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Is niet heel erg belangrijk hoor. Als je een poortje in een vlan stopt wordt dat vlan aangemaakt als die niet bestaat.

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Moet jij eens een nieuwe switch die standaard als vtp server ingesteld is eens in je verder standaard netwerk hangen :P

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

In principe hoeft dat ook geen kwaad te kunnen, omdat je waarschijnlijk ook nog een andere switch als VTP server hebt staan. Deze heeft dan een nieuwer revisie-nummer van zijn VTP tabel, dus zal die van de nieuwe switch overschrijven. Wel gevaarlijk inderdaad, dus nieuwe switches wil je eigenlijk altijd als client instellen totdat ze alles geleerd hebben.

Over dat hyperterminal naar bestand laten wegschrijven: dat kan wel, maar dan krijg je overal van die regels met allemaal blokjes en more ertussen. Moet je dat weer weghalen met zoeken->vervangen etc.

• luteijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12-2022
Over dat hyperterminal naar bestand laten wegschrijven: dat kan wel, maar dan krijg je overal van die regels met allemaal blokjes en more ertussen. Moet je dat weer weghalen met zoeken->vervangen etc.
Tsja... terminal length 0
(of op een CatOS doos: set length 0)

Die pager van cisco is toch niet veel nuttiger dan de scrollback button van je terminal-emulator.
Ik prefereer overigens PuTTY..
P.
Pagina: 1