Faxen via satelliet?

Pagina: 1
Acties:

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op dit moment hebben mijn ouders een ISDN lijn voor telefonie, fax en internet. In het verleden was dat altijd toereikend maar om een beetje te kunnen internetten heb je tegenwoordig aan ISDN al haast niet meer genoeg. Bovendien betaal je je blauw aan telefoontikken. Aangezien ze flink ver van een telefooncentrale wonen, is ADSL geen optie. UMTS ontvangst is buiten minimaal en binnenshuis mogen ze blij zijn als GPRS gaat werken.

Het enige breedband alternatief dat over blijft is via de satelliet. Enige tijd geleden heeft Astra in Nederland de Astra2Connect service aangeboden, waarmee je (uit mijn hoofd) zo'n 1 Mbit download krijgt. Daarnaast is een VOIP abonnement beschikbaar waarmee je voor een vast bedrag per maand onbeperkte telefonie via de satelliet hebt.

Dit klinkt als een goed alternatief, maar er zitten wat haken en ogen aan. De aanschafkosten van alle apparatuur (schotel + ontvanger, VOIP telefoons etc) lopen al gauw over de 500 euro, al is dat geen probleem als je dat kunt afschrijven over een paar jaren. Wat wel een probleem is, is dat ze bedrijfsmatig gebruik maken van de ISDN lijn en de fax daarbij in principe moet blijven bestaan. Een locale dealer claimt dat faxen niet gaat werken via VOIP en dat je daarvoor een aparte telefoonlijn moet laten liggen. Doe je dat, dan krijg je ineens meer vaste kosten dan in de huidige opstelling.
Faxen via de computer is geen optie, i.v.m. "digibetisme".... ;-)

Vanwege recente ontwikkelingen is een overgang van ISDN naar een andere verbinding op niet al te lange termijn noodzakelijk. KPN heeft bijvoorbeeld al aangekondigd om inbelvoorzieningen te gaan schrappen aangezien er nog te weinig klanten zijn die daar gebruik van maken.

Heeft iemand ervaring met breedband via de satelliet? Hebben jullie nog tips over alternatieven?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Faxen via VoIP kan best, mits de goede codecs gebruikt worden. We hebben 't dan niet over de 8kbps-uber-low-bandwidth codecs maar gewoon over a- of ulaw.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je maakt mij trouwens wel nieuwsgierig waar je ouders wonen? Mogen we dit weten?

Heb je aangaande UMTS/GPRS meerdere providers geprobeerd?

[ Voor 27% gewijzigd door Falcon op 26-06-2008 10:18 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Mini-me
  • Niet online
Falcon schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 10:18:
Je maakt mij trouwens wel nieuwsgierig waar je ouders wonen? Mogen we dit weten?
Dat mag. Ze wonen precies halverwege de dorpjes .. en .. , dus midden op het platteland. De telefooncentrale staat in .. , zo'n 7.5 km verderop.
Heb je aangaande UMTS/GPRS meerdere providers geprobeerd?
Op dit moment alleen T-Mobile; ik ben me er van bewust dat dat niet de provider met de meeste dekking is. Volgens de UMTS dekking kaarten van de verschillende providers zitten ze overal op de grens van buitenshuis ontvangst; er lijkt weinig verschil tussen de providers te zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Mini-me op 12-03-2010 00:32 ]

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Zou ik toch even een Vodafone toestel van iemand lenen met UMTS of KPN.

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-03 21:25
Binnen enkele jaren gaat kpn VDSL uitrollen, daarvoor wordt er glasvezel naar de straat verdeelkasten getrokken. Een groot deel van de telefooncentrales wordt dan overbodig, en de afstand van je huis tot de centrale wordt waarschijnlijk korter omdat het VDSL vanuit de straatkast gelevert wordt.
Investeren in satelliet lijkt me daarom niet verstandig. Ik zou de betrouwbare ISDN verbinding nog even aanhouden, en dan overstappen zodra VDSL beschikbaar wordt.

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-03 16:19
ik denk dat je ook moet overwegen dat de meeste satteliet internet systemen gebruik blijven maken van een teleoonlijn om data te verzenden.

je hebt nog steeds een lijn nodig om data van jouw kant op te sturen. dus dan ben je nog steeds niet van je ISDN en telefoontikken af. daarnaast wordt dus een gedeelte van de snelheid ook daardoor bepaald.

de mogelijkheid bestaat om inderdaad ook terug signalen naar de satteliet te sturen. maar volgens mij praat je dan niet meer over een investering van 500 maar van veel meer

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

dangerpaki schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 15:47:
ik denk dat je ook moet overwegen dat de meeste satteliet internet systemen gebruik blijven maken van een teleoonlijn om data te verzenden.

je hebt nog steeds een lijn nodig om data van jouw kant op te sturen. dus dan ben je nog steeds niet van je ISDN en telefoontikken af. daarnaast wordt dus een gedeelte van de snelheid ook daardoor bepaald.

de mogelijkheid bestaat om inderdaad ook terug signalen naar de satteliet te sturen. maar volgens mij praat je dan niet meer over een investering van 500 maar van veel meer
Juistem, 'probleem' bij internet via satelliet is dat je bij de goedkoopste abbo's en hardware alleen de downstream via satelliet hebt, de upstream via je telefoonlijn.
Voordeel voor de TS is dan dat ie geen probleem heeft met de fax. :)
De duurdere sat verbindingen heb je up- en downstream via satelliet.
Houd in beide gevallen wel rekening met de reistijd van je data. Vooral bij voip, up en down via satelliet krijg je gigantische vertragingen van meer dan een halve sec (gokje). Dat praat niet lekker, kan ik je zeggen.
Het aanklikken van een link kost dan altijd nog een seconde (500 ms up, 500 msec down) voordat de gevraagde website bij je binnen gaat komen, om maar wat te noemen.

Even een heel ander idee:
Er zijn denk ik wel legale draadloze dataverbindingen op 10GHz (met van die witte schoteltjes), heb je wel een vergunning voor nodig, ik weet niet of die aan particulieren word uitgegeven, daarmee kan je meer dan 10 KM draadloos overbruggen.
Zoek een kennis die wel ADSL heeft of kan krijgen, en leg daar zo'n verbinding naartoe.
Nadeel van deze sets is dat er een zicht verbinding moet zijn en als er een boom tussen groeit, is je signaal weg. (Bij hevige mist ook trouwens).

Alles kan stuk.

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-03 16:19
was het laatst niet dat een paar gasten door het aanpassen van hun antenne van de draadloze router best ver konden komen met hun bereik?

misschien is dat een optie... maar denk eerlijk gezegd dat je met satteliet niet echt vooruit zult gaan en alleen maar meer geld zult moeten neertellen.

hoe ver is de dichtsbijzijnde centrale voor jou?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

dangerpaki schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 16:03:
was het laatst niet dat een paar gasten door het aanpassen van hun antenne van de draadloze router best ver konden komen met hun bereik?
Zo moeilijk is dat niet, probleem is dat je een set in gebruik hebt die dan illegaal is. (lees: niet binnen het vastgestelde toegestane ERP zendvermogen ligt van een paar mW).
Dat zegt dan niets over hoe goed het wel of niet kan werken, het mag gewoon niet.
En voor iets wat je dag in en dag uit gaat gebruiken en er afhankelijk van bent, is dat geen goed idee.

offtopic:
Ik zou natuurlijk de TS nooit aanpraten omdat te gaan doen, zoals ik hierboven deed.
Ik zou dus nooit zeggen dat de TS er eens op moet googlen. Ik zou ook nooit zeggen dat 5 tot 10 KM (met wat simpele aanpassingen en aanschaf van hardware voor een paar tientjes) wel te overbruggen moet zijn met een natuurlijk niet gemodificeerd 2.4 GHz netwerk setje. Of het stabiel werkt, geen idee.
Ik zou wel zeggen: eigen risico, Agentschap Telecom is redelijk aktief hierin, boetes zijn niet leuk en je hardware word in beslag genomen.

[ Voor 30% gewijzigd door remco_k op 26-06-2008 16:20 ]

Alles kan stuk.

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-03 21:25
Bysky heeft een 2-weg satelliet oplossing, maar dat vergt een eenmalige investering van 2000 euro.
Daarnaast betaal je maandelijks 30 euro voor een 1024/512 verbinding.

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-03 12:00
bigall007 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 15:43:
Binnen enkele jaren gaat kpn VDSL uitrollen, daarvoor wordt er glasvezel naar de straat verdeelkasten getrokken. Een groot deel van de telefooncentrales wordt dan overbodig, en de afstand van je huis tot de centrale wordt waarschijnlijk korter omdat het VDSL vanuit de straatkast gelevert wordt.
Investeren in satelliet lijkt me daarom niet verstandig. Ik zou de betrouwbare ISDN verbinding nog even aanhouden, en dan overstappen zodra VDSL beschikbaar wordt.
Helemaal juist!
De marktleider in de Nederlandse ADSL-markt, KPN, verwacht tussen 2008 en 2010 heel Nederland te hebben voorzien dan VDSL[1]. Daartoe migreert het bedrijf zijn netwerk van 1400 geschakelde telefooncentrales naar 200 centrales in volledig IP-netwerk.

Naast KPN is bbned bezig met het testen van VDSL. Anders dan KPN verwacht bbned niet iedereen te kunnen voorzien van VDSL, simpelweg omdat de investeringen hiervoor te hoog zijn. Via de bbned Mach partners zal VDSL beschikbaar komen in een beperkt aantal gebieden vanaf zomer 2007.

Zoals het er nu voorstaat gaat bbned gebruikmaken van het all-IP netwerk van KPN. In juli 2007 is er een zogenaamde MoU (Memorandum of Understanding) getekend door beide partijen.
Heel nederland.. Ok dat heb ik KPN ooit vaker horen zeggen, wil dit dan zeggen 99.9% gedekt?

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voor installaties op 10GHz moet je gecertificeerd zijn.
( De enige particulieren die dat zijn, zijn zendamateurs. )
Dit moet aanvragen bij het Agentschap Telecom.

De beste optie is een site2site wireless verbinding.
2 Cisco 1310 bridges met Dish antennes halen zo'n 11 Mbps @ 9 km. (Dat is incl. overhead.)

Een 2 way satelliet link is schreeuwend duur. ( Zelfs op 128kbps ! )
Voor internet kun je de WLAN verbinding gebruiken en voor faxen de ISDN lijn.
Zo moeilijk is dat niet, probleem is dat je een set in gebruik hebt die dan illegaal is. (lees: niet binnen het vastgestelde toegestane ERP zendvermogen ligt van een paar mW).
Dat zegt dan niets over hoe goed het wel of niet kan werken, het mag gewoon niet.
En voor iets wat je dag in en dag uit gaat gebruiken en er afhankelijk van bent, is dat geen goed idee.
Dat is 100mW. Er zit nieuwe wetgeving aan te komen waardoor Agentschap Telecom hier makkelijk mee om gaat. (Stoor je geen anderen = geen probleem.)

Dit betekend bijvoorbeeld dat FM zenders in TomToms / MP3 spelers ook legaal worden.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Mini-me
  • Niet online
dangerpaki schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 15:47:

Dat was in het verleden inderdaad het geval. De Astra2Connect abonnementen zijn tegenwoordig volledig 2-weg via de satelliet; er wordt expliciet genoemd dat er geen telefoonlijn meer nodig is voor het internetten. Zie bijvoorbeeld ook in deze webwinkel. De investering die ik dus noemde, klopt wel aardig.
remco_k schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 15:58:
[...]
Even een heel ander idee:
Er zijn denk ik wel legale draadloze dataverbindingen op 10GHz (met van die witte schoteltjes), heb je wel een vergunning voor nodig, ik weet niet of die aan particulieren word uitgegeven, daarmee kan je meer dan 10 KM draadloos overbruggen.
Zoek een kennis die wel ADSL heeft of kan krijgen, en leg daar zo'n verbinding naartoe.
Nadeel van deze sets is dat er een zicht verbinding moet zijn en als er een boom tussen groeit, is je signaal weg. (Bij hevige mist ook trouwens).
Juist door die line-of-sight wordt het lastig; er staan redelijk wat bomen om huis en de dichtstbijzijnde hoogbouw zit op zo'n 30 km afstand. Met een zelf in elkaar gekluste oplossing heb je totaal geen garanties op kwaliteit en apparatuur aanschaffen is ook behoorlijk prijzig. Bovendien moet je een ander zover zien te krijgen zijn breedband beschikbaar te stellen. Aangezien het om bedrijfsmatig gebruik gaat, is dat niet wenselijk.
the-edge schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 16:17:
[...]
Heel nederland.. Ok dat heb ik KPN ooit vaker horen zeggen, wil dit dan zeggen 99.9% gedekt?
Die uitspraken zijn inderdaad totaal onbetrouwbaar. Het gaat dan om een 100% postcode check, maar de lijnmeting moet nog plaatsvinden. Tele2 heeft een tijdje terug dezelfde claim gehad, dat ze 100% dekking gaven. Zodra je meer informatie vraagt, blijft het verdacht stil.

• Mini-me
  • Niet online
Inmiddels weer terug van vakantie, dus even een kickje.

Ondertussen is de satelliet installatie geplaatst. Het abbo is 256 kbit down/64 kbit up dus niet heel erg ruim, maar moet bruikbaar zijn. Het is ook mogelijk om voor een paar euro per maand een VoIP abbonnement er bij te nemen; je krijgt dan aparte VoIP bandbreedte voor telefonie.

Om weer even terug te komen bij de oorspronkelijke vraag: is het mogelijk om met de huidige (analoge) fax via een dergelijke VoIP verbinding te faxen?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:33

BCC

Mini-me schreef op maandag 14 juli 2008 @ 18:08:
Om weer even terug te komen bij de oorspronkelijke vraag: is het mogelijk om met de huidige (analoge) fax via een dergelijke VoIP verbinding te faxen?
Dat staat toch in het oorspronkelijke antwoord?
Faxen via VoIP kan best, mits de goede codecs gebruikt worden. We hebben 't dan niet over de 8kbps-uber-low-bandwidth codecs maar gewoon over a- of ulaw.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:13

The Third Man

The Third Jellyfish

Met slechts 64 kbit/s up vraag ik me af of dat genoeg is voor a-law of u-law, want daar wordt (ivm overhead verkeer) meestal 80 kbit/s voor gereserveerd.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Faxen via internet:

Je hebt toch faxservices op internet? Je legt je fax onder de scanner en mailt dit plaatje (jpg of tiff) naar een emailadres (of upload op de website) en je zet het telefoonnummer in het onderwerp. Daarna wordt door een server het jpg gefaxt.

In principe zou je dit zelfs voor je ouder kunnen "hosten" bij jouw thuis. Maar om er zeker van te zijn dat dit altijd beschikbaar is zou ik dit voor een kleine 5 tot 15 euro in maand uitbesteden.

Hoe het terugfaxen precies werkt heb ik geen idee van,, maar goed dat staat hier onder wel beschreven.

Zal even voor je zoeken wie dit aanbied.

http://home.efax.com/s/r/nl_home?CMP=OTC-nl
http://www.faxservice.nl/?gclid=CI6Enf7nwZQCFRSA1QodmgE8FQ

Faxen via een mobiele telefoon:

Wat ook nog een mogelijkheid is, om gebruik te maken van een mobiele telefoon. Je hebt namelijk genoeg aan alleen een GSM/GPRS signaal. Koppel de telefoon via bluetooth aan je laptop/pc en probeer eens via Fax Manager van Windows dit uit. Terug faxen is dan ook gewoon mogelijk op het 06 nummer. Hoe snel dit werkt geen idee. Maar ik krijg de indruk dat het belangrijker is dat het maar gewoon werkt.

Faxen via een analoge lijn:

Een ISDN lijn is nu al mogelijk, dus downgraden naar een analoge lijn bestaat ook tot de mogelijkheid. Kost je misschien 15 euro per 3 maanden + telefoontikken. Ze kunnen dan gewoon hun fax blijven gebruiken. Is denk ik persoonlijk het simpelst. Ook kunnen ze hier natuurlijk gewoon over bellen. Satteliet zou je dan alleen gebruiken voor internet.

Wat het goedkoopst is weet ik niet, dat zou je dan even moeten uitzoeken.

[ Voor 66% gewijzigd door Falcon op 15-07-2008 14:04 ]

Pagina: 1