Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-11 19:40

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Ik heb net de 27 gehit en ik vind dat ik klaar ben om alleen gaan te gaan wonen. Call me a lame ass mofo maar ik weet ook niet waarom ik niet eerder weg ben gegaan. Ik leef hier nu als een god in Frankrijk dus ik zal zeker 1, 2 of misschien wel 3 stappen terug moeten, maar dat neem ik voor lief.

Nu zit ik met het volgende probleem. Ik heb 300euro studiefinanciering nu (basis + prestatie). Als ik alleen ga wonen wordt dat iets van 500euro. Ik werk verder bij een call centre waar ik op basis van een 16-uur contract 600euro per maand verdien. Dat maakt het dus tot een totaal van 1100euro.

Nu wil ik via een woonstichting een appartement huren. Dat kost me ongeveer 350euro per maand aan vaste lasten voor alleen de woning. Ik weet dat er nog heleboel andere dingen bij komen zoals gemeentelijke belastingen, telefoon, internet, verzekeringen noem maar op. Daar maak ik me niet druk om want me ouders zullen mij financieel blijven steunen totdat ik me studie af heb.

Ziet een woningstichting studiefinanciering als een inkomen? Kom ik uberhaupt wel in aanmerking voor een appartement (omgeving heerlen trouwens)? Ik wil niet op kamers maar echt een appartement met minimaal 1 grote slaapkamer en een wat kleinere voor kantoor/studie kamer. Het gaat mij puur om het feit of ik in mijn situatie wel kan aankloppen bij een woningstichting. Is er iemand die in dezelfde situatie zit of misschien meer verstand van zaken heeft??

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:03
Ja dat kan gewoon.

Ik heb zelf 600 euro stufi en verder nog variabel ongeveer 5000 per jaar aan inkomsten. Het gaat er vooral om dat je niet hoger dan een bepaalde grens verdiend.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Heb je geen werk dan naast je studi? Lijkt me sterk dat wanneer je iets huurt voor 350euro je rond komt van 250euro. Ok die 5000euro per jaar er nog bij maar 420euro per maand erbij en zit je dus totaal aan 1000euro per maand. Dus jij hebt een appartement, dus geen studentenkamer oid, en je hebt dat via een woningstichting kunnen huren? Welke plaats woon je dan als ik vragen mag?

Forever raver!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ramon schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 22:38:
Ja dat kan gewoon.

Ik heb zelf 600 euro stufi en verder nog variabel ongeveer 5000 per jaar aan inkomsten. Het gaat er vooral om dat je niet hoger dan een bepaalde grens verdiend.
Dan ben ik benieuwd hoe... Heb zelf wajong+studieF en dat wordt geen van beide als (vast) inkomen geaccepteerd.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:03
Vraag het aan woningnet (Utrecht dus)? Zij willen vanalles weten en zullen ook wel de regels kennen. Ik ben daar heen geweest voor een goedkeuring om via woningstichting te kunnen wonen en dat werd mij gewoon gegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon op 25-06-2008 22:55 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Woningnet doet blijkbaar niet aan Enschede...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Vanaf 1000 euro kan je prima leven, in een huurwoning.

Een vriendin met mij doet het met 700 euro in de maand. Het is geen luxe leven, het is vaker dubbeltjes draaien dan dat je iets leuks kan doen, maar het kan ;)

Informeer eens bij wat je rechten zijn als huurder bij de woningbouw. :) Huursubsidie, Zorgtoeslag, ga een standje lager met je i-net & telefoon, leer hoe je je eigen kwijtschelding van bijv gemeentelijke belastingen kan doen, etc.

Er zijn zelfs mensen die het met veel minder doen (40 euro per week, basis-internet & aangesloten bij de voedselbank :/ )

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zoals Domijn, De Woonplaats en Ons Huis?

de 1e: kan reageren (op woningen) wat ik wil, maar wordt er niet uitgeloot.
2e: idem
3e: meerdere malen opnieuw ingeschreven maar hoor telkens niks en kan ook nergens op woningen reageren.
Daarbij willen ze bewijs zien dat ik niet (danwel wanneer) geherkeurd wordt, maar UWV wil dit niet zwart op wit zetten. En daarnaast zijn er nog van die inkomenseisen, zoals minimaal 4* de huur aan brutoinkomen moeten hebben :/ .

Meer is er niet wat hier (betaalbare) huurwoningen aanbied, alle anderen die dat wél doen beginnen pas bij 700€ huur.

[ Voor 48% gewijzigd door Raven op 25-06-2008 23:31 ]

Oscar Wilde

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Het gaat me niet zo zeer om het feit of ik wel of niet rond kom, dat komt wel goed met hulp van mijn ouders ;)

Het gaat me erom of ik in mijn situatie, dus student met studiefinanciering (€ 500,-) en bijbaan (€600,-) een appartement kan huren bij een woningstichting. Ik ga vrijdag direcht na mijn beoogde woningstichting om meer info te krijgen. Ik wil gewoon weten of er mensen zijn die weten of dit wel of niet kan of die in dezelfde situatie zitten/zaten en die dus meer verstand van zaken hebben.

Forever raver!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2010 02:09 ]

Verwijderd

Of stufi wel of niet als inkomen wordt gezien hangt natuurlijk af van waar je die vraag stelt. De belastingdienst zal het niet als inkomen zien, een woningstichting wellicht wel, omdat die laatste alleen geïnteresseerd is in de vraag of jij voldoende financieel draagkrachtig bent om in die huurwoning te kunnen zitten (en tegelijkertijd ook weer niet té financieel draagkrachtig bent om die woning met veel inkomen te blijven bezetten terwijl iemand die hem harder nodig heeft er éigenlijk in moet :P).

De vraag is alleen of je het moet willen. Na vervelende ervaringen met de appartementen van mijn vriendin weet ik vrij zeker dat je als student beter kunt kiezen om die ~350 à 400 eu per maand in een (leuke, mooie, grote) studentenkamer of -studio te steken, en niet in een zelfstandige woonruimte in een sociaal woningcomplex. In dat laatste woon je vaak tussen de harries, heb je overlast en is het vaak gesodemieter. Kun je veel beter in een huis wonen met andere leuke mensen van jouw eigen slag.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Volgens mij is er geen maximum inkomen voor een woningbouw. Er is wel een maximum om nog huursubsidie te kunnen krijgen. Men gaat er vanuit dat je vanzelf wel doorstroomt, omdat de woningbouw buurten over het algemeen wat oververtegenwoordigd zijn in het lijstje van mevrouw Vogelaar ;) Wat je wel moet uitzoeken is hoe het in jouw omgeving werkt. In Utrecht bijvoorbeeld gaat er om hoe lang je ingeschreven staat. Alle 'leuke' appartementen gaan dan naar mensen die al 10 jaar ingeschreven staan, terwijl je als je net ingeschreven bent alleen plekken in ongewenste buurten kunt krijgen. Maar er zijn ook woningbouw verenigingen die gewoon loten en dan is het gewoon een kwestie van geluk hebben.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-11 12:51

feej

giraffemeisje

Devil schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 09:55:
Volgens mij is er geen maximum inkomen voor een woningbouw.
Das niet helemaal waar, sommige woningbouwvereniging hanteren wel degelijk maximale inkomens, al dan niet voor bepaalde wijken.

Ik vraag me uit je verhaal een beetje af of je nu via een woningbouwstichting/sociale volkshuisvesting wilt huren, of particulier. Het eerste heeft vaak langere wachttijden of een lootsysteem, zoals hiervoor gezegd, maar accepteert over het algemeen wel stufi als inkomen :). Het tweede is vaak sneller, niet eens noodzakelijk duurder, maar met name verhuurbureaus stellen dan wel inkomenseisen zoals 4x de huur als inkomen of een onderpand oid, bijv van je ouders (wat ook al eerder gezegd is).

Overigens ben ik het niet zozeer eens met de stelling dat je beter in een studentenkamer kan gaan zitten. In beide gevallen loop je immens het risico dat je terecht komt in een pand/buurt waar de netheid en het medeleven nou niet fantastisch te noemen is. In beide gevallen blijft het ook kijken naar het pand, het huis, de kamer en de wijk en inschatten hoeveel overlast je al dan niet gaat krijgen en daarop je keus baseren.

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik zit als student nu 3,5 jaar op kamers en ben van plan met 1 jaar naar een eigen woningkje/appartement te gaan. Dus van onzelfstandige, naar zelfstandige ruimte. Huur via de lokale woningbouwvereniging en kan per 2 weken via reageren op advertenties punten verdienen. En met xx punten kom je in aanmerking voor huurwoningen die op dat moment beschikbaar zijn. Vaak staat er dan een leeftijdseis bij of dat er aan tweepersoons huishoudens voorrang verleend worden. Inmiddels heb ik al zovaak gereageerd en punten verkregen dat ik met nog 1 jaar zo doorgaan zo kan doorstromen.

En ik denk dat andere woningbouwverenigingen, bij jou in de buurt dus, weinig anders doen. Die hanteren ook een bepaald systeem. Verder zou ik eerst op kamers gaan. Is goedkoop, want veelal betaal je huur + servicekosten = bedrag wat de woningbouwvereniging elke maand incasseert. En als je het een beetje uitzoekt kun je ruime kamers treffen. Zo betaal ik 280 euro voor 20 vierkante meter. Met de hogeschool op 5 min loopafstand, station op 5 min loop afstand en supermarkt op 10 min fietsen. Zolang je op kamers zit kun je dan dus geld uitsparen en belangrijk: hogerop de lijst komen die in aanmerking komen voor doorstroming naar eigen woningkjes/appartementen.

Maar een eigen woning is natuurlijk wel meteen zo fijn. Geen idee wat de grens is voor 27jarigen, maar ik weet dat je tot en met je 24ste niet in aanmerking komt voor huursubsidie als je meer dan 340 euro huur neerlegt elke maand (en dat is inclusief alles). Voor 27jarigen is de grens hoger, want boven de 24 is het huurbedrag iets in de richting van 450 euro het limiet, waarbij je dus nog steeds huurtoeslag kunt ontvangen. Ik heb al uitgerekend dat je met 340 euro aan huur, 90 euro huurtoeslag krijgt. Dus dan betaal je zelf 250 euro. 30 euro minder als wat ik nu doe, met als voordeel: wc, douche, keuken is van jezelf en je hebt een eigen woonkamer + slaapvertrek. En die gemeentelijke belastingen/heffingen, daar kun je vaak kwijtschelding voor aanvragen als je nog weinig tot geen inkomen hebt. Maar ik weet niet of de gemeente studiefinanciering en 500 euro aan bijbaantje als echt inkomen ziet.

Ik zou het iig gooien op een eigen appartement + huursubsidie + kijken of je in aanmerking komt voor kwijtschelding van heffingen van de gemeente. Ga informeren ernaar zou ik zeggen bij de instanties (woningbouw, gemeente en afdeling toeslagen bij belastingdienst) en dan weet je meteen wat wel en niet kan.
Pagina: 1