CPU warmer na BIOS update???

Pagina: 1
Acties:

• Yigal76
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-04 21:49
Ik had al een half jaar een Asus A7V met Duronneke erop. De laatste paar dagen liep hij vrolijk op 800MHz en 45 graden. Nu dacht ik gooi er eens een BIOS update tegenaan. Resultaat Duon @800 is 51 graden. Is dit nu een meer realistische waarde dan de oude BIOS aangaf of loopt ie gewoon te fukken?

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-08 07:36

Speedy-J

AMD Enthusiast

Het is een Vreemd verschijnsel.
Ik heb het ook gehad toen ik van 1.8 naar 2.2 ging in bios versie.
Ik moet zeggen ACPI werkt totaal niet op MSI K7T pro en mijn MSI K7T pro2a
2 stuks van die heethoofden die niet idle willen raken .
Wie heeft hier een oplossing voor ?
//Edit//
typo foutjes smorgens sorrie
//Edit//

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Yigal76
  • Laatst online: 16-04 21:49
Weet niemand wat dit veroorzaakt :?

Verwijderd

heumm mijnes was ook altijd 900@1000 en dan 51.5 graden [ nooit hoger ] en nu naar 1005d ofzo redt ie 60 graden - oplossing helaas die is nog kwijt ;)

• Genius2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025
Wat is er gaande bij asus?

Het is algemeen bekend dat er van de temperatuur van een asus processor meestal 10°C van afgetrokken mag worden. Als de BIOS dus 58°C aangeeft, dat heb je in principe 48°C.

Verder is het ook zo dat vanaf een bepaalde bios versie de processor harde begint te werken en bijgevolg meer warmte produceert.

Hoe en waarom is voor mij nog een mysterie.

• Exirion
  • Laatst online: 23:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Op de KT7 zit een setting in het BIOS (Enhance Chip Performance) die invloed heeft op de temperatuur van de CPU. Het scheelt niks in performance (niet meetbaar), maar kan idle zo'n 18 graden schelen. Stressed scheelt het ook een stukkie. Misschien hebben ze ook iets dergelijks aangepast in de A7V BIOS. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze de interpretatie van de temp sensor hebben aangepast ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 13:30

WiD

Ik heb iets soortgelijk ook gehad op m'n bp6 met 2 celerons. Om de warmteproduktie te beperken had ik het voltage verlaagd naar 1.7V. Na een biosupdate (nieuwe hpt366 drivers voor win2000) moest ik opeens m'n voltage verhogen om een perfekt stabiel systeem te behouden. Iemand hier een verklaring voor?

Verwijderd

Ik heb effe de proef op de soms genomen en terug geflashed :-) nu zijn er waarschijnlijk 2 prob's opgelost :-)

---

mijn snelheid springt na uitzetten van pc niet meer op 900 terug [ 2x getest ]

--

en temperatuur scheelt zo'n 9 graden (minder)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Goh, ik zou haast zeggen dat ze misschien de temperatuursensor hadden gecorrigeerd, maar 18 graden is wel een beetje veel... Leuk dat ze je proc sneller (willen) maken, maar zo wil ik dat dus niet :(

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 23:09
mogelijk een andere tabel om de thermokoppeluitgang om te rekenen naar de temperatuur.

de vraag is: welke is juist! de eerste temp. of de tweede (nieuwe) temp.

• Bass64
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-10-2023

Bass64

Be Good, Be There, Bye Bye

Op donderdag 22 februari 2001 13:08 schreef Genius2000 het volgende:
Wat is er gaande bij asus?

Het is algemeen bekend dat er van de temperatuur van een asus processor meestal 10°C van afgetrokken mag worden. Als de BIOS dus 58°C aangeeft, dat heb je in principe 48°C.

Verder is het ook zo dat vanaf een bepaalde bios versie de processor harde begint te werken en bijgevolg meer warmte produceert.

Hoe en waarom is voor mij nog een mysterie.
uhhh dan is mijn cpu 9 graden ?!?!?
want in bios geeft hij aan 19 C'

heb nu een externe temp. meter er opgezet en nu geeft hij aan dat hij ongeveer 27C' is

AMD XP2400+, ASUS A7V333, ATI 9800 Pro 128mb, SBlive Audigy 2, 768MB DDR 2700, 96.4GB HDD + 120 GB in raid 2+0

Verwijderd

De a7v heeft door een biosaanpassing van 1003 naar 1004 een hogere idle temp. Dat scheelt soms wel 8 a 9 C. Verder heeft de a7v een compensatie van 10 C hoger omdat de temp sensor onder de proc zit en dus moet schatten hoe warm het is in de die van de proc. Als je een temp sensor tegen de core plaatst is de temp zo'n 10 C lager als de sensor onder de proc. Dit kan ook een verklaring zijn waarom andere mobo's veelal lagere temps geven bij de zelfde proc en de zelfde cooler. Mijn a7v draait met tb 1000@1184 en coolermaster groot op 51 idle en 58 stressed, twee sunoncasefans op 7v.
Pagina: 1