Is dit een inactieve telefoonlijn?

Pagina: 1
Acties:

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:43
Ik ga binnenkort wonen in een bovenwoning onder een winkel. In de meterkast van de winkel zit een hele complexe ISDN aansluiting waar ik niets van begrijp. Ik heb twee opties; óf ik ga op één van deze ISDN nummers zitten, óf ik ga gebruik maken van een - nu - dode telefoonlijn die in die meterkast zou moeten liggen. Nu heb ik in die meterkast gekeken en daar zit inderdaad een kabel die uit de grond komt en die dus kandidaat is voor deze inactieve lijn, want de actieve lijn die naar de ISDN constructie loopt is ook blauw, net als deze en heeft verschillende vertakkingen.

Maar ik heb er dus heel weinig verstand van (en op Google zoeken naar 'telefoonlijn uit de grond' kom ik ook niet ver), dus om het zeker te weten wilde ik jullie vragen; is dit een inactieve telefoonlijn, of is dit iets anders?

Als dat zo is kan ik namelijk mijn internet gaan bestellen :)

Draad uit de grond:
Afbeeldingslocatie: http://img134.imageshack.us/img134/3272/20262943bp7.th.jpg

Actieve telefoonlijn:
Afbeeldingslocatie: http://img134.imageshack.us/img134/7034/62183235il5.th.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Atomius op 25-06-2008 20:41 ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:58
Vaak vind je twee aderparen in je meterkast, voor twee volledig onafhankelijke lijnen per adres. Best gebruikelijk, hoor.
edit: Ik moet hier wel bij aantekenen dat ik dat dan meestal aantref als tweede aansluiting bij het IS/RA punt, in dat kleine kastje.
Ik zou gaan voor een aparte lijn voor jezelf. Geen gedonder met rekeningen die je onderling moet verrekenen enzo.

[ Voor 56% gewijzigd door gertvdijk op 25-06-2008 21:36 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Atomius
Oke, maar kan jij mij verzekeren dat die blauwe lijn op het plaatje een 2e telefoonlijn is?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:58
WizZie- schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 20:46:
Oke, maar kan jij mij verzekeren dat die blauwe lijn op het plaatje een 2e telefoonlijn is?
Nee, natuurlijk kan ik dat niet. Misschien is het wel een malloot die er voor de grap een kabel in heeft gelegd. Je moet gewoon contact opnemen met KPN en vragen hoe je daar Telefonie/ADSL op kan krijgen op jouw naam. Je kunt als het goed is een soort van lijn ID krijgen die je kan doorgeven aan je provider, zodat die daar het op kan zetten. (Geen standaard bestelprocedure dus)

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Atomius
Hmm, maar de kans is zeer groot neem ik aan? Iemand moet dat toch kunnen zien aan het uiterlijk van die kabel en de hoeveelheid draadjes?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wat is er ingewikkeld aan de ISDN-constructie?

Die andere kabel lijkt idd ook een telefoonkabel te zijn, maar zeker weet je dat alleen als je KPN belt. Als 't idd een tweede invoerkabel is hebben zij dat in hun gegevens staan. Als 't een kabel van kpn is, is 'ie mischien overigens oud en vervangen. Die kabel die naar je IS/RA gaat is voorzien van extra versteviging, die andere niet. En hij ziet er niet echt nieuw uit..

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeR op 25-06-2008 21:21 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Atomius
De ISDN constructie is maar voor de helft te bekijken/bereiken, aangezien het geheel 'netjes' weggeborgen is. Verder heb ik nog nooit met ISDN gewerkt, en er lopen allerlei draden en verbindingen naar kastjes waarvan ik niet weet hoe ze werken of wat ze doen.

Edit; ik zie dus dat de blauwe grondtelefoonlijn binnenkomt in een kastje, van waaruit 2 lijnen lopen (op wikipedia staat een voorbeeld waarin de grondtelefoonlijn meteen naar het ISRA punt te gaan. In mijn situatie gaat één kabel naar het ISRA punt, de andere verdwijnt omhoog. Er komen er dus 2 uit het ISRA punt (waarom 2?). Dan gaat de andere kabel uit het ISRA punt naar die 'groene' PTT Telecom box, en daarvandaan gaat 1 lijn omhoog (waarheen geen idee) en de tweede lijn naar dat witte kastje rechtsboven in beeld (er stond iets van 'Voicebox' op). Ik vraag me af wat die 2 lijnen uit die PTT Telecom box voorstellen, de aparte ISDN nummers? Nu lijkt het me wel interessant uit te vogelen hoe dit allemaal in elkaar zit, maar verder dan dit kom ik zelf niet =(

Ik heb al een bevestiging dat er een 2e inactieve telefoonlijn naar het huis loopt van KPN, maar ik vraag me dus af of die blauwe die lijn is. Hij is nooit gebruikt geloof ik.

[ Voor 46% gewijzigd door Atomius op 25-06-2008 23:52 ]

• Tripwire999
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-03 16:25
kan je meten :) ik dacht dat een analoge telefoon lijn 48v gelijkspanning was en isdn 100v gelijkspanning maar durf ik niet met zekerheid te zeggen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

WizZie- schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 23:42:
De ISDN constructie is maar voor de helft te bekijken/bereiken, aangezien het geheel 'netjes' weggeborgen is. Verder heb ik nog nooit met ISDN gewerkt, en er lopen allerlei draden en verbindingen naar kastjes waarvan ik niet weet hoe ze werken of wat ze doen.
ISDN is niet zo moeilijk ;) D'r komt een telefoonlijn binnen, 2 aders. Dat heet de U-bus. Die lijn gaat in een NT-1 kastje, die er een vier-aderige S/T-bus van maakt. De NT-1 heeft daar twee aansluitingen voor. Daarop sluit je dan een ISDN-centrale of telefoon aan. Punt van die U-bus (en de reden dat die NT-1 bestaat) is simpelweg dat de U-bus over meerdere kilometers met twee aders werkt, en de lengte van de S/T-bus veel gelimiteerder is. Twee aders komt verder overeen met wat analoge telefonie gebruikt, dus is dat handiger om ook ISDN op die manier aan te sluiten gegeven de mogelijkheid.
Edit; ik zie dus dat de blauwe grondtelefoonlijn binnenkomt in een kastje, van waaruit 2 lijnen lopen (op wikipedia staat een voorbeeld waarin de grondtelefoonlijn meteen naar het ISRA punt te gaan. In mijn situatie gaat één kabel naar het ISRA punt, de andere verdwijnt omhoog. Er komen er dus 2 uit het ISRA punt (waarom 2?).
Twee aparte lijnen? Of verwar je de NT-1 met de IS/RA? De NT-1 is dat kastje met 'Line OK' en '230V AC' lampjes. De IS/RA zit er direct onder.
Dan gaat de andere kabel uit het ISRA punt naar die 'groene' PTT Telecom box, en daarvandaan gaat 1 lijn omhoog (waarheen geen idee) en de tweede lijn naar dat witte kastje rechtsboven in beeld (er stond iets van 'Voicebox' op).
Dat laatste is een telefooncentrale.
Ik vraag me af wat die 2 lijnen uit die PTT Telecom box voorstellen, de aparte ISDN nummers? Nu lijkt het me wel interessant uit te vogelen hoe dit allemaal in elkaar zit, maar verder dan dit kom ik zelf niet =(
Je kunt op een ISDN S/T-bus meerdere apparaten aansluiten. Dat kan op verschillende manieren, en de simpelste (voor max. 2 apparaten) is gewoon de twee uitgangen van de NT-1 gebruiken.
Ik heb al een bevestiging dat er een 2e inactieve telefoonlijn naar het huis loopt van KPN, maar ik vraag me dus af of die blauwe die lijn is. Hij is nooit gebruikt geloof ik.
Als je d'r een telefoonsignaal op laat zetten zal KPN een monteur sturen om 't aan te sluiten en er een IS/RA op te plakken. Hoef jij je dus geen zorgen om te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 26-06-2008 00:39 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

Deze "actieve" telefoonlijn bevat al 2 fysieke lijnen (de eerste en tweede dus).
Op de eerste lijn kan isdn staan en de twee kanalen en nummers bevatten. Je hebt niet perse 2 fysieke lijnen nodig voor 2 nummers.

Waar gaat overigens die kabel die uit het isra komt en rechtstreeks in die pvc buis die naar boven loopt toe? Grote kans dat dat de tweede lijn is die je nodig hebt.

[ Voor 26% gewijzigd door job op 26-06-2008 00:54 ]

• Atomius
Bedankt allemaal voor de replies!

Vandaag is een KPN mannetje gekomen en die heeft geconcludeerd dat de blauwe lijn een onboeiende draad was. De tweede lijn loopt via dezelfde blauwe kabel en is die tweede die uit het IS/RA punt komt en omhoog de PVC buis ingaat.
Waar gaat overigens die kabel die uit het isra komt en rechtstreeks in die pvc buis die naar boven loopt toe? Grote kans dat dat de tweede lijn is die je nodig hebt.
job had dus gelijk :)

• Twinlife
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11-2021
WizZie- schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 20:36:
Ik ga binnenkort wonen in een bovenwoning onder een winkel.
...
:? :? :?

Fotosite

• Atomius
Lol... Scherp idd. Maar je weet zelf ook wel wat er moet staan ;)
Pagina: 1