GamingMoederborden? Ik word er gek van!

Pagina: 1
Acties:
  • 442 views

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-05 21:17
Hallo,

Ik wil een nieuw game-systeem systeem gaan bouwen. Daar hoort natuurlijk een goed moederbord bij. Alleen was ik gewend van vroeger dat Intel chipsets een goede betrouwbare kwaliteit hadden. Maar tegenwoordig word dit allemaal geleverd met CrossFire(X), iets wat een hoop problemen oplevert (ook onder Linux). Nu ben ik dus al overlgeleverd aan een NForce schipset. Nu wil ik graag DDR2 hebben, aangezien DDR3 niet veel verschilt en de prijs gewoon te duur is. Alleen er zijn er zoveel. Ik weet dat ASUS een A-merk is, maar daar heb je "Republic of Gamers" moederborden. Die worden geleverd met een losse geluidskaart die onder Linux veel problemen schijnt op te leveren. Ik ben al een paar weken hiermee bezig, maar ik word er niet meer wijs uit. Bij alles wat me goed lijkt zit wel CrossFire. Kan iemand me helpen?

Sef

PS: Ik wil graag Intel Socket 775.

• Sqorpius
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-10-2025
Crossfire HOEF je niet te draaien, Google zelf eerst eens wat en post je bevindingen dan even hier.. Even wat googletips voor je: intel x38, intel x48, nvidia 780i, Asus ROG, Gigabyte DQ series etc. je vind er genoeg over.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:29

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Wil je trouwens Windows draaien of Linux? Want jij hebt het over gamen en Linux?
Nu weet ik wel dat er zat Linux fanboys rondlopen, maar imo kan je beter gamen op een Windowsmachine dan een Linuxmachine.

Wil je trouwens een dubbele videokaart gebruiken? Zo ja, dan is SLI of CrossFire handig. Zo nee, ga er dan ook geen gebruik van maken.

Wauw, een sig!

• Mattijsken
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:53
Crossfire ga je inderdaad alleen nodig hebben met 2 videokaarten. Als je wil gaan overclocken zijn Intel-chipsets beter dan Nforce, die laatste hebben nogal last van warmte-ontwikkeling. Kijk anders eens naar een X38 of X48 bordje.

• Joseph
OK, Ik draai Linux en Windows in een dual boot. Ik wil graag NVidia, want een ATI videokaart in Linux veroorzaakt nogal wat problemen. En ik wil misschien twee NVidia kaarten in SLI draaien, in de toekomst...

Sef

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Ik vind toch wel dat je zelf eerst wat onderzoek mag doen hoor. Volgens mij heb je alleen maar je eisen opgesteld en mogen wij het zoekwerk maar opknappen.
Maar tegenwoordig word dit allemaal geleverd met CrossFire(X), iets wat een hoop problemen oplevert (ook onder Linux). Nu ben ik dus al overlgeleverd aan een NForce schipset.
want een ATI videokaart in Linux veroorzaakt nogal wat problemen.
Waar heb je dit vandaan? Wat betreft Linux ondersteuning is ATi (of AMD eigenlijk) vele malen beter dan nVidia. Lees ook maar eens wat nieuwsberichten van pas geleden (nieuws: Linux Foundation vraagt Nvidia om toegankelijkere drivers). Je angst voor ATi is volledig onterecht.
Alleen er zijn er zoveel. Ik weet dat ASUS een A-merk is, maar daar heb je "Republic of Gamers" moederborden. Die worden geleverd met een losse geluidskaart die onder Linux veel problemen schijnt op te leveren.
Niet alle Asus mobo's zijn RoG-borden en aangezien je angst voor ATi vraag ik me af of ook deze angst wel terecht is (dat weet ik niet, heb nooit zo'n RoG kaart gehad).
Bij alles wat me goed lijkt zit wel CrossFire.
Dan heb je alleen nog maar Intel bordjes gekeken. Kijk eens naar borden met een nForce 750i/780i/790i chipset.
Nu weet ik wel dat er zat Linux fanboys rondlopen, maar imo kan je beter gamen op een Windowsmachine dan een Linuxmachine.
Hier geef ik je gelijk in, maar vergeet niet dat Linux in aardig wat spellen sneller presteerd dan Windows (via Cedega of WINE met DX9). Voor DX10 moet je natuurlijk bij Vista zijn.

Maargoed, ik ga niet voor jouw een bord uitkiezen, dat moet je zelf ook wel kunnen. Je moet alleen wel een duidelijke lijst opstellen: Wil ik OC'en? Hoelang moet het meegaan? Wat is mijn budget? Wat verwacht is van het bord? Moet het zuinig zijn? Hoeveel en welke poorten moeten erop zitten? Standaard chipsetkoeling, dikke heatpipes of die über pre-installed WC blokjes? Etc. etc. Zoek en lees reviews, kijk in de Pricewatch en kijk ook eens in de BBG: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2008

[ Voor 3% gewijzigd door Bitage op 25-06-2008 19:44 ]

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-03 06:50
Sef24 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 19:29:
OK, Ik draai Linux en Windows in een dual boot. Ik wil graag NVidia, want een ATI videokaart in Linux veroorzaakt nogal wat problemen. En ik wil misschien twee NVidia kaarten in SLI draaien, in de toekomst...

Sef
Op dit moment zijn de nVidia drivers misschien nog ietsje beter onder linux, maar AMD is al bijna een jaar bezig een flinke inhaalslag te maken en ze stoppen daarmee voorlopig nog niet. Sterker nog, de reference designs van de nieuwste generatie AMD videokaarten worden geleverd met een Linux Tux op de doos en Linux drivers op de driver cd om aan te geven dat ze ook dit platform serieus ondersteunen. Daarnaast streeft AMD er naar om de featureset onder Linux gelijk te krijgen aan die onder Windows. Dat wil zeggen dat je binnen een paar maanden ondersteuning voor CrossfireX zult krijgen onder Linux (ik weet niet of nVidia SLI ondersteunt onder Linux, maar het lijkt me sterk).

Tenslotte maakt AMD gegevens openbaar zodat de communitie ook open source drivers kan maken, nVidia weigert dit voorlopig nog. Al met al kun je dus zeggen dat op dit moment de nVidia drivers nog iets beter zijn dan die van AMD, maar dit zal niet lang meer duren. Over een half jaar of een jaar denk ik dat je beter af bent met een AMD videokaart onder Linux dan een nVidia.

Overigens: zoals hierboven al eerder vermeld: CrossfireX heb je alleen maar iets mee te maken zodra je meerdere videokaarten tegelijk gaat gebruiken (of een X2 videokaart die eigenlijk 2 in 1 is).

The Flying Dutchman

• Joseph
Zoals ik al gezegd heb ben ik hier al vier weken mee bezig. Ik heb vroeger nog ATI Radeon kaartjes met Linux gedraaid. Bagger. De resolutie kon niet hoger dan 1024×786. Bovendien vloog de X-Interface er constant uit. Toen heb ik een GeForce kaartje genomen, en het draaide als een zonnetje. En, me dunkt dat bijna alle Linux gebruikers op fora in hun sig hebben staan dat ze NVidia hebben. Maar anders, wat zouden de voordelen van ATI zijn?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mwoeah, dat van AMD/ATi's nieuwe Linux drivers is echt maar iets van de afgelopen week. Tot die tijd was het brak gesteld (denk aan geen support van nieuwste kaarten en dan nog benchmarks in Compiz waaruit bleek dat een X800 onder Linux moeite had om een integrated Intel GMA950 bij te houden :X ). Ik heb zelf een maand of zes geleden bewust een nVidia kaart gekocht omwille van op dat moment geen andere optie in het performance-segment te hebben wat fatsoenlijke Linux drivers had. Nu is dat idd anders, maar een zekere wantrouwen van ATi drivers is helemaal niet raar te noemen.

Maar los daarvan, TS, je ziet door de bomen het bos niet meer omdat je het niet logisch aanpakt. Als je weet dat je een zomereik zoekt van 15m hoog en een stamomtrek van 1m zoekt dat wat makkelijker :)

Zo ook hier: stel allereerst je eisen op. Je hebt al een paar uitgezocht. Vul die aan. Ga dan eerst een chipset kiezen. De chipset bepaald basisfeatures en performance van een plank voor het grootste deel. Ben je daaruit, ga dan op zoek naar borden met dat chipset en selecteer een shortlist van borden met overige features die je wilt. Dan hou je als het goed is een beperkt lijstje over. Ga daar dan reviews en ervaringen van opzoeken. Uiteindelijk zul je hooguit een of twee borden vinden die helemaal aan je eisen voldoen en waar anderen goede dingen over zeggen. Op dat moment kun je kiezen op basis van kleur, merk of prijs...

Bovenstaande verwachten we trouwens sowieso van een Tweaker, daarom gaan topics als deze standaard dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.