Pata schijf niet meer benaderbaar

Pagina: 1
Acties:

• burlapp
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-02 21:52
Ik heb op een externe HD (samsung 60 Gig 2,5") wat probleemjes gehad. Bepaalde bestanden wilde niet meer gelezen worden, dus ik dacht: hoog tijd om de boel eens te herformatteren. Dit had ik gedaan, dit duurde erg lang (ongeveer 12 uur), hierna nog een checkdisk gedaan, en nu is mijn schijf niet meer benaderbaar.

Via USB wordt hij niet meer herkend. Ik heb nog een oude laptop gevonden waar PATA schijven in kunnen, maar FDISK zegt ook dat hij geen toegang heeft tot de schijf. De tool van de samsung site wil ook niet draaien... Met FDISK /MBR krijg ik de melding dat de MBR niet weggeschreven kon worden.

Is er nog een mogelijkheid om deze schijf te repareren, of is hij gewoon dood... :(

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:41
Wat zegt de SMART data?
Spint de harde schijf nog op?
Beetje basic vragen die we horen te vinden in je OP imo.

[ Voor 36% gewijzigd door gertvdijk op 25-06-2008 18:34 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• burlapp
De drive spint wel op. Als ik geen HD in mijn Laptop zet, krijg ik ook de melding dat er geen HD aanwezig is. Nu krijg ik die melding niet...

SMART data lukt mij nog niet om uit te lezen... De samsung HD tool geeft een foutmelding voordat hij geladen is...

• gertvdijk
burlapp schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 18:44:
De drive spint wel op. Als ik geen HD in mijn Laptop zet, krijg ik ook de melding dat er geen HD aanwezig is. Nu krijg ik die melding niet...
Van welk iets of wat krijg je de melding dat er geen HD aanwezig is? BIOS?
burlapp schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 18:44:
SMART data lukt mij nog niet om uit te lezen... De samsung HD tool geeft een foutmelding voordat hij geladen is...
Wat is dan die foutmelding?!
Met 'hij doet het niet' en 'een foutmelding' kunnen we natuurlijk niks. Ik heb geen glazen bol in elk geval.

[ Voor 13% gewijzigd door gertvdijk op 25-06-2008 18:47 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• burlapp
De melding van geen HD krijg ik van de BIOS: De melding precies is: HDC ERROR
Dus ik neem daarom aan dat de laptop in ieder geval wel iets van respons geeft

Ik gebruik nu HDAT2 als SMART tool, dit programma krijgt in ieder geval contact met de schijf...Als ik de SMART data wil uitlezen, krijg ik als error: Error to enable SMART..Dit krijg ik nadat het programma ongeveer 30 seconden op WORKING... heeft gestaan.

Hieronder staat: !ATA MODE: MWDMA 2 [max. UDMA5/ATA100] !SMART: WARNING+DISABLED !POWER:ACTIVE

Error reading of the IDENTIFY DEVICE data. Press any key...

[ Voor 29% gewijzigd door burlapp op 25-06-2008 19:20 ]

• gertvdijk
burlapp schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 19:14:
Ik gebruik nu HDAT2 als SMART tool, dit programma krijgt in ieder geval contact met de schijf...Als ik de SMART data wil uitlezen, krijg ik als error: Error to enable SMART..Dit krijg ik nadat het programma ongeveer 30 seconden op WORKING... heeft gestaan.
Een ander SMART programmaatje proberen zou je ook nog kunnen proberen, maar het lijkt er iig op dat de harddisk elektronica/firmware aardig stuk is. Eventueel kan het nog een probleem zijn in de controller, maar dan zou je usb case nog moeten werken.

• burlapp
Hmm, case werkt uitstekend met een andere schijf erin, dus het moet de HDD zijn... Is het mogelijk om de HDD zelf te flashen oid? Hij is inmiddels al een maandje of 15 oud, dus garantie zal er wel niet meer op zitten :(

Nieuwe dan maar. Thnx voor de hulp

[ Voor 3% gewijzigd door burlapp op 25-06-2008 20:00 ]

Pagina: 1