Telenet maar 5 pc's?

Pagina: 1
Acties:

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:09
Ik heb een telenet verbinding (Belgie) maar om een of andere reden kunnen maar 5 computers tegelijk internettten. De andere krijgen gewoon geen ip door de draadloze router.

Ook via vaste aansluiting kan i max 5 computers/xbox/ipod touch apparaten aansluiten.
Dit is nogal vervelend want iedere keer als ik nog een andere laptop/ipod erbij wil moet ik opnieuw de router resetten en dan de 5 nodige aansluiten .. wil ik dan terug op mijn andere pc/laptop dan moeti k weer resetten..

Kan dit niet omzeild worden, volgens mij is het geen instelling in de draadloze router dan zou het via een gewone router ervoor te zetten opgelost zijn maar dat heeft geen zin?
Ik hoef ik niet persee met meer dn 5 tegelijk, maar ik wil gewoon niet steeds resetten, conroleerd hij op mac adres ofzo?
Zoja weet iemand dan een programmatje daarvoor of heeft iemand ander seen andere oplossing?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Eigen DHCP-server opzetten?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

RVE_NL schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:54:
Kan dit niet omzeild worden, volgens mij is het geen instelling in de draadloze router dan zou het via een gewone router ervoor te zetten opgelost zijn maar dat heeft geen zin?
Een router ervoor zetten zal dit niet oplossen, misschien erachter zetten wel.

Toch denk ik dat het wel een instelling in je router is. Kijk eens hoe groot de dhcp-pool van die router is. Het zou best zo kunnen zijn dat hij maar maximaal 5 ip's uit mag delen. opnieuw instellen hoeveel ip's jij maximaal wilt hebben zou dan je probleem op moeten lossen.

Verwijderd

Je router als router gebruiken ipv als accesspoint ?

En dan nog klopt je uitleg niet want zelfs met een turbo abonnement heb je maximaal 4 public ip's. Dat komt nog niet overeen met je 5 die je aanhaalt.

Uit welke range krijgen de devices achter je 'router' een ip ?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je router de DHCP-adressen uitdeelt is de enige mogelijkheid inderdaad dat je pool van uit te geven IP-adressen (en dan hebben we het over niet-routeerbare adressen) beperkt is.

Alles wordt geNAT als het goed gaat dus Telenet kan onmogelijk weten dat je meerdere PC's achter die ene router hebt hangen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-02 00:27

Big Womly

Live forever, or die trying

Of een internetverbinding delen met een ander apparaat (bijvoorbeeld iPod gebruikt internetverbinding van je PC)

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• RVE_NL
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 16:00:
Je router als router gebruiken ipv als accesspoint ?

En dan nog klopt je uitleg niet want zelfs met een turbo abonnement heb je maximaal 4 public ip's. Dat komt nog niet overeen met je 5 die je aanhaalt.

Uit welke range krijgen de devices achter je 'router' een ip ?
Er kunnen officieel inderdaad 4 pc's, maar er werken er 5: 1 pc vast en 4 draadloos.(turbonet)

Ik wil indrdaad wel eens in de router kijken, het is zo'n D-link geval, maar als ik de stappen volg die op de telenet site staan kan ik niet inloggen.
Maar hier kan ik beter eens voor naar telenet bellen denk ik, of reset dat wachtwoord vanzelf als ik een hard reset doe ?(zat geen boekje ofzobij de router zo'n telenet monteur heeft alles geinstaleerd)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:02

Predator

Suffers from split brain

Handleiding downloaden van bij D-link.

Inloggen, en de DHCP range checken.
Misschien hebben ze die bij Telenet op slechts 5 adresses.
Zeer raar in ieder geval.

Normaal staan de meeste routers op een /24 subnet, en is de DHCP range daar zeker de helft van.
Zeker ook bij D-link.

Anders eens reset to factory default en zelf opnieuw instellen.
Voor telenet is dat toch vrij simpel.

De externe interface is gewoon DHCP (en dat is default bij de router).
Na een factory reset moet je met kabel al kunnen inloggen.

Voor je wireless schrijf je eerst de huidige settings op (SSID / encryptie en pwd).
Daarna opnieuw inzetten.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• survivor
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-12-2021
Ik heb hier ook Telenet (turbo) met 4 ip adressen,en gebruik er maar 1 van voor een WRT54GL en daar hangen een 10 tal pc's aan die allemaal tegelijk online kunnen,dus het zal wel aan je router liggen. :-)

Asus A8N-SLI SE,AMD X2 4200+,2 x 1024MB Apacer,Nvidia GeForce 8500GT,Plextor PX-708A,Plextor Premium,Plextor PX-116A2,Seagate ST3320620AS 320 GB(Vista),Seagate ST3250410AS 250GB x 2 raid0(XP),Samsung HD502IJ 500GB(Open Suse 11.0)

• RVE_NL
heb jij dan:
van modem --> draaloze router --> router (jou geval WRT54GL)?
modem --> router --> draadloze router?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Waarom zou je nog een extra router nodig hebben?

Hang gewoon je wireless router met een kabel in een van de LAN-poorten aan een laptopje (of een PC die dicht genoeg staat) en check je instellingen.

Ik heb een modem - router - meerdere PC's opstelling, de router doet ook dienst als wireless AP. Het WAN IP wordt aan m'n router gegeven, de clients krijgen subnetadressen (bij jou zal dat 192.168.x.x zijn).

[ Voor 34% gewijzigd door Borromini op 25-06-2008 17:13 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• RVE_NL
Omdat de D-Link acces point (DWL-2000AP+) van telenet geen vaste aansluitingen heeft (sorry dat ik eerst zei router .. maar het is dus een acces point zie ik net)

Dus moet wel verplicht
Modem --> router (4 poort) ((wanneer de D-Link alle 4 in gebruik heeft gaat er nog maar 1 vaste aansluiten de overige 3 geven dan geen ip meer)) --> Accespoint (geeft maar max 4 ip's weg maar ik ga bij instellingen kijken vanavond als ik thuis ben)

[ Voor 46% gewijzigd door RVE_NL op 25-06-2008 17:27 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

doe gewoon eens ipconfig van al je pcs en plak dat hier.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-03 12:57
De D-Link staat in bridge modus, net als je kabelmodem.
Telenet deelt maximaal 4 WAN ip's uit per abonnee. Dus elke computer e.d. krijgt een
WAN ip en geen interne netwerk ip. Daar ligt het probleem. Te veel apparatuur, te weinig ip's.

Je moet kijken of je D-Link als een router kunt gebruiken. Dan maak je daarmee je eigen
interne netwerk en heb je nog maar één WAN ip nodig voor de router.
De rest van je apparatuur krijgt een interne IP.

Is het niet mogelijk om de D-Link te configureren als router dan moet je alsnog een eigen
router kopen en de D-Link op de zolder gooien.

• luteijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12-2022
Een hoop vragen (en antwoorden) zouden m.i. veel duidelijker zijn als men wat consequenter was in de naamgeving van de verschillende devices.
Ik lees hier bijvoorbeeld zo vaak "je moet een 'router' neerzetten" terwijl men een PAT-apparaat bedoelt.

Ik ken de situatie in Belgie niet, maar zo te lezen (en te merken aan de antwoorden en door-vragen van een aantal andere antwoorders) is er in dit geval sprake van dat je meerdere (maar een beperkt aantal) (semi-)publieke addressen van je provider krijgt. In Nederland is het vaak zo dat je maar 1 adres krijgt, en zelf maar via port address translation (of in cisco-taal NAT-overload) moet regelen dat meerdere devices het internet op kunnen. Vaak zit de PAT functie tegenwoordig al in de modem/router combinatie-doos die je geleverd krijgt ingebouwd; maar je ziet ook nog veel modem/bridge combinatie dozen waar je dan zelf een device achter moet zetten.

In jouw geval zul je zeer waarschijnlijk ergens PAT moeten gaan doen. Als je niet zelf kunt rommelen aan je bestaande apparatuur, moet je daarvoor een apart doosje gaan kopen. Maar waarschijnlijk kom je al ene heel end door internet sharing aan te zetten op een van je PCs.

Overigens:
Als je als TS roept "het is zo'n D-link geval", dan is dat toch helemaal niet duidelijk voor mensen die je antwoord moeten geven? De antwoorders moeten toch zeker niet zelf gaan googlen wat nu weer een telenet is, en (er vanuit gaande dat het een of andere provider is) of het hier om ADSL, Kabel of wellicht inbellen over een of andere vorm van telefonie gaat?

Kom nou eens gewoon met harde gegevens over de brug, e.g.: Wat voor soort aansluiting hebben we het over, wie is de provider en hoe heet de specifieke dienst die je afneemt? Welke apparaten heb je staan en hoe zijn ze op- en ingesteld? Wat wil je bereiken? Wat zie je in plaats daarvan gebeuren? Kun je alle apparaten zelf instellen? Wat heb je zelf al getest? Wat zegt de helpdesk/FAQ/nieuwsgroep van je provider hierover?

Die vragen op zich zouden je, als ze je jezelf stelt en volledig bent, al een eind kunnen triggeren je probleem op te lossen, zeker als je de vraag niet volledig begrijpt en/of niet volledig kunt beantwoorden en (dus) eerst zelf meer informatie gaat zoeken.

P.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
als belg kan ik je meegeven die een tijd bij telenet heeft gewerkt:
is het de d-link accesspoint die Telenet zelf komt installeren ?
dan mag je al blij zijn dat het lukt met meer dan 4 toestellen: je krijgt namelijk maar 4 ip-adressen van telenet en die d-link geeft ze door naar de eerste toestellen die komen aanmelden: al de rest "te laat en dus pech".
(je modem die heeft absoluut geen invloed op dit verhaal omdat die enkel coax naar utp vertaald en langs telenet-zijde ook een tellertje bijhoudt van je verkeer en getest kan worden via een ping enzo)

is het een d-link die je zelf geinstalleerd hebt:
dn moet je eens nakijken of het een accesspoint is (zoja: zie hierboven) of een router
indien dat laatste: pak er de handleiding bij en stel die eens in dat je meer dan 5 interne toestellen kan en mag gebruiken. want dan geeft Telenet je 4 ip-adressen waarvan die d-link er dan maar 1 van zelf gebruikt. en langs interne zijde is het dan die d-link die alles moet regelen. lukt het dan maar met de helft van je toestellen dan is het die d-link die mis zit.
sommige toestellen hebben standaard een limiet van aantal dhcp-(wifi-)clients, kijk dat eens na in de config van die router en verhoog het eventueel naar het aantal gewenste pc's.

Waarschijnlijk is het een router en geen ap (mits ik lees dat het via kabel en draadloos via hetzelfde toestel kan, en dat kan enkel bij een router) en dan zit het echt wel in jouw configuratie van dat toestel: pak de handleiding erbij (of zoek die even bij d-link) en configureer die juist ipv maar default.

(ik geef even mee voor de Nederlanders dat Telenet een isp is die via kabel werkt in .be, en die afh. van het abo 2 of meerdere ip-adressen geeft aan de klant - 81.*, 213.* of nog een andere range - de modem speelt absoluut niet router of NAT/PAT-box enkel maar 'modem' - vertaler van coax naar utp)

[ Voor 9% gewijzigd door soulrider op 25-06-2008 20:25 ]

• luteijn
op http://forum.arena51.be/archive/index.php/t-12741.html staat ook 1 en ander dat op hetzelfde neerkomt en wat hints hoe in de config mode te geraken. Het lijkt me sterk je dit ding rechtstreeks op de coax aansluit, wat heb je nog meer aan spullen?

P.

• soulrider
luteijn schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 20:40:
op http://forum.arena51.be/archive/index.php/t-12741.html staat ook 1 en ander dat op hetzelfde neerkomt en wat hints hoe in de config mode te geraken. Het lijkt me sterk je dit ding rechtstreeks op de coax aansluit, wat heb je nog meer aan spullen?

P.
pst: lees mijn post even ;)
de provider komt een kabelmodem installeren waaraan men een pc, switch of in dit geval een router kan hangen via een netwerk connectie. de kabelmodem heeft maar 1 rj45-uitgang (en een coax-ingang), dus voor meerdere systemen online te krijgen is het of een switch/access-point (de manier die Telenet graag ziet) of een (wifi-)router (wat 'de klanten' graag zien) gebruiken.
op zich heeft dit probleem niet met de internet-connectie te maken maar met de instellingen op de eigen router.

de aangehaalde link is spijtig genoeg niet echt van toepassing op de TS, want daar spreekt men over de access-point van Telenet zelve, en niet van een router.
turbonet is 4 pc's volgens Telenet-site, dus voor 5 is het zowiezo al een router die gebruikt wordt
oplossing (nogmaals): router juist instellen zodat ie meer dan 5 ip-adressen uitgeeft.
hoe dit doen ? handleiding erbij nemen en/of google gebruiken.

(of ons minstens het juiste type meedelen zodat we ook iets meer tips kunnen geven, misschien is het een gekend probleem bij die routers? )

(en vraag een titel-fix: 'd-link type ***** slechts 5 dhcp-clients?')

[ Voor 7% gewijzigd door soulrider op 25-06-2008 23:12 ]

• luteijn
TS schrijft hierboven ergens:
RVE_NL schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 17:23:
Omdat de D-Link acces point (DWL-2000AP+) van telenet geen vaste aansluitingen heeft (sorry dat ik eerst zei router .. maar het is dus een acces point zie ik net)
Ergens anders meldde hij geloof ik ook dat het ding door een monteur van telenet was neergezet. Beetje jammer dat hij/zij geen duidelijk overzicht van de situatie heeft gegeven, nu zitten we tegen elkaar in te speculeren.

Uit Soulriders betoog had ik al begrepen dat het waarschijnlijk oom een kabel aansluiting gaat, en omdat die wireless bridge geen coax lijkt te eten, moet er dus minstens nog een toestel zijn, de kabelmodem-bridge (danwel -router, als TS mazzel heeft).

Er zijn in de handel vele apparaten te koop die je in de plaats van of voor die wireless bridge neer kan zetten om PAT functionaliteit toe te voegen; veel succes met je keuze..

P.

• soulrider
even alles hierlezen met de post hierboven:
TS heeft al een router tussen zijn modem en zijn access-point zitten.
(wellicht wifi door Telenet-tech er heen gezet, en nadien door TS of 'handige buur' die router ertussen gezet om met meer systemen online te kunnen)

Dus dan zit de fout in zijn eigen router mits die maar 5 ip-adressen afgeeft ipv meer.
(hij geeft zelf al aan dat de andere LAN-aansluitingen van zijn router niet meer werken, dus dan had de euro ook al lang moeten vallen dat zijn router gewoon brak is... tijd om hem te maken of te vervangen)

Al de rest ervoor heeft er gewoon geen zak mee te maken.
Haal die router er maar eens tussenuit, dus accesspoint terug rechtstreeks aan de modem, en dan kan je met max. 4 toestellen online - omdat je maar met 4 toestellen online mag van Telenet.
Jouw router kan er voor zorgen dat dat er meer zijn, maar die werkt blijkbaar met een maximum van 5.
oplossing (nogmaals): fix die router en stel daar dat maximum hoger in.
hoe: rtfm, google, ...

@bovenbuur: je groet "P." hoeft niet steeds, doen we hier al 'automatisch' ;)
nogmaals: die kabelmodem van Telenet is _nooit_ een router, enkel een modem. Leer de definitie van modem en router eens en onthou dat het 2 verschillende dingen zijn. voor adsl zitten ze vaak in hetzelfde kastje maar het blijven in weze 2 aparte dingen, dat is niet bij kabel of toch niet bij Telenet
Dus 'kabelmodem-bridge' en zulke verwoordingen zijn absoluut niet nodig. modem is modem.

offtopic:
spijtig hoe mensen toch zo vaak op hun isp kappen, terwijl het door eigen fout/materiaal die niet goed werkt veroorzaakt wordt. je provider zegt max. 4, jij zorgt dat je er met meer online kunt, maar dat werkt niet zoals je wilt. Dan moet je zelf zien, met tips van anderen en de handleidingen dat het wel goed gaat.

@TS: geef even zeer duidelijk aan welke toestellen je hebt, en hoe ze zijn aangesloten. ev. via een code-tag en ascii-tekening, of een kladje in Paint.

Je kan ook bv telkens op je pc die je loskoppelt een ipconfig /release doen vlak voor loskoppeling, en op de laptop die dan wordt aangesloten een ipconfig /renew (google of GoT-search even om daar meer over te weten te komen: de stickie in die subforum geeft je al meer dan genoeg informartie, als je er toch minstens in wilt gaan kijken)

@onderbuur: je hebt gelijk in het tegenwoordige gebruik van router/modem/...
(alhoewel winkels vaak nog correct 'router met ingebouwde adsl-modem' vermelden voor een 'adsl-router') maar hekelig ik ervan als men met vage en/of foutieve benamingen toch correcte hulp wilt.

Dan heb ik iets van: leer zelf eerst nadenken en nakijken wat voor toestellen je hebt en vraag dan hulp. Iedereen kan een kastje vastpakken, merknaam en type aflezen - staat er toch vaak groot genoeg op - en dan in google gaan zoeken naar "wat het eigenlijk is". (dit laatste is ook 1 vd redenen dat ik het er 2 jaar geleden ben afgebold bij hun 'technische support' aka 'helpdesk')

ps: zoals jij modem omschrijft 'van coax naar serieel' is het nu 'coax naar rj45' zonder meer.
(een 'adsl-modem-router' is intern ook "een modem met daarachter een router met daarachter een switch met ev. nog een accesspoint eraan", enkel zit het allemaal mbv koperbanen op een printplaat aan elkaar ipv met utp-kabels ;) )

[ Voor 92% gewijzigd door soulrider op 26-06-2008 21:32 ]

• luteijn
soulrider schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 17:46:
even alles hierlezen met de post hierboven:
TS heeft al een router tussen zijn modem en zijn access-point zitten.
(wellicht wifi door Telenet-tech er heen gezet, en nadien door TS of 'handige buur' die router ertussen gezet om met meer systemen online te kunnen)
Ik heb de bijdragen van de TS nog eens doorgelezen. Wat ik eruit op kan maken is dat hij in iedergeval een Accesspoint van D-Link heeft, type DWL-2000AP+. Er wordt toegegeven dat dit oorspronkelijk per abuis router genoemd is. Verder heeft hij een PC die hij op een of andere manier 'vast' heeft aangesloten, >4 wireless clients, en naar we mogen aannemen een doosje dat het signaal van/naar de coax (de)moduleert en omzet (op laag 2 of 3) naar ethernet; over dat doosje weten we nog steeds niets (alhoewel Soulrider en evt. andere (ex)telenet klanten misschien wel een educated guess kunnen maken); zit er bijv een switchje in (als niet, en de AccessPoint zit met z'n ethernet aansluitng aan de ethernet aansluiting van dit kastje, waar sluit TS dan zijn PC 'vast' aan? Aan een externe switch wellicht, want verder zegt hij nog
Dus moet wel verplicht
Modem --> router (4 poort) ((wanneer de D-Link alle 4 in gebruik heeft gaat er nog maar 1 vaste aansluiten de overige 3 geven dan geen ip meer)) --> Accespoint (geeft maar max 4 ip's weg maar ik ga bij instellingen kijken vanavond als ik thuis ben)
Maar omdat hij even daarvoor iets vroeg of hij M->R->AP of M->AP->R zou moeten aansluiten, is het niet duidelijk of het hier om een hypothetisch geval gaat, of dat hij echt nog een kastje heeft, dat hij router noemt en dat hij wellicht als een switch gebruikt.

Raden naar wat hij nu wel of niet heeft is echter een beetje zinloos, hij moet (zoals al eerder gevraagd) van alle apparaten het merk, type etc. doorgeven, vertellen waar wat is aangesloten en aangeven welke IP adressen er uitgegeven worden, op de verschillende aanslutingen, zodat we kunnen zien of die bijv alle vijf van telenet zijn, of uit een private range, of een rare combinatie.
Dus dan zit de fout in zijn eigen router mits die maar 5 ip-adressen afgeeft ipv meer.
(hij geeft zelf al aan dat de andere LAN-aansluitingen van zijn router niet meer werken, dus dan had de euro ook al lang moeten vallen dat zijn router gewoon brak is... tijd om hem te maken of te vervangen)
Of dat het stiekum ook een switch is, als hij al bestaat. Typenummers, aansluitschema, uitgegeven IP-addressen, en indien mogelijk software-configuratie.
nogmaals: die kabelmodem van Telenet is _nooit_ een router, enkel een modem.
Ik neem het graag van je aan, maar heb verder geen achtergrondinformatie dus kan dat toch niet weten. Ik heb zelf een kabelmodem-bridge combinatie doosje staan van 'ziggo', voorheen 'casema' kabel internet, een ADSLmodem-bridge die evt ook kan routeren en zelf iets daartussenin (verbinding via pptp). Dan heb ik ook nog een ISDN-router waar een switch in geintegreerd is liggen, en verschillende routers met enkel ethernet interfaces. Als je telefoon over de kabel neemt, heb je weer een ander "modem", en er zijn er vast ook met een wireless bridge ingebouwd.
Er zijn zoveel verschillende combinatie-toestellen, die iedereen maar lekker 'modem' of 'router' noemt, dat ik daar verder geen aannames meer over durf te nemen.
Leer de definitie van modem en router eens en onthou dat het 2 verschillende dingen zijn. voor adsl zitten ze vaak in hetzelfde kastje maar het blijven in weze 2 aparte dingen, dat is niet bij kabel of toch niet bij Telenet
Tsja, volgens mij is het zoiets:
NAT/PAT-doos,proxy: werkt op laag 4 of hoger van het OSI model. "TCP-poorten"
Router: werkt op laag 3 van het OSI model. "Ip-addressen"
Switch,Bridge: werkt op laag 2 van het OSI model. "mac-addressen"
Hub,Modem: werkt op laag 1 van het OSI model. "kabels"

Maar blijkbaar worden namen als "Modem" of "Router" ook vaak gebruikt voor combinatie dozen. "Modem" zie je vaak voor dingen die op laag 2 en/of 3 werken, en met een "Router" wordt vaak 1 of ander ding dat PAT doet bedoeld.

Bij een kabelmodem denk _ik_ eigenlijk aan wat men hier zo'n dikke 10 jaar geleden had voor kabel-internet: coax interface aan de ene kant, en serieel interface aan de andere kant. Ding hang je aan je PC, je 'belt' een speciaal nummer (bijv '1' voor een tekst verbinding (inloggen op een unix shell) of '2' voor een verbinding via ppp), en het werkt verder zoals je gewoon was met je ISP over de telefoon te verbinden.
Als het toestel een Ethernet poort heeft, is het voor mij geen 'modem' meer. Er zit wel een modem in, maar ook nog wat meer.
offtopic:
spijtig hoe mensen toch zo vaak op hun isp kappen, terwijl het door eigen fout/materiaal die niet goed werkt veroorzaakt wordt. je provider zegt max. 4, jij zorgt dat je er met meer online kunt, maar dat werkt niet zoals je wilt. Dan moet je zelf zien, met tips van anderen en de handleidingen dat het wel goed gaat.
Volledig mee eens. En als je het dan met tips van anderen wilt oplossen geef dan volledige informatie.
@bovenbuur: je groet "P." hoeft niet steeds, doen we hier al 'automatisch' ;)
Tsja, ik ben nu eenmaal gewend om schrijfsels te ondertekenen. Die 'P' is mijn voorletter.

P.

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-03 10:17
De modem van telenet is sowieso niet meer dan een bridge. Of zal het net iets anders zeggen de mensen die ik ken die bij telenet zijn (en dat zijn er heel wat) die hebben een modem die niet meer is dan een bridge.
Het lijkt me dat als je er geen hebt je een router (in de zin van PAT/NAT apparaat dan*) moet aanschaffen. De aansluiting gaat dan als volgt
code:
1
2
3
modem--router
            |--ap--wifi clients
            |--wired clients

Dit is gebaseerd op de aanname dat
je huidige opstelling als volgt gaat
code:
1
2
3
4
5
6
7
modem
         |--ap--wifi clients
         *geen wired clients*
of
modem--switch
            |--ap--wifi clients
            |--wired clients

Om zeker te kunnen weten hoe jou huidige opstelling in elkaar zit kan je ons informeren door van je werkende computers een ipconfig (start>uitvoeren>cmd /k ipconfig>enter op elke pc) in het topic te pasten. Daaraan kunnen we zien of je een public of een private ip adres hebt.

offtopic:
* vind ook dat router daarvoor gebruiken een misnomer is maar die betekenis is nu eenmaal zo verschoven. In zekere zin is heel het idee van PAT/NAT om het tekort aan ipv4 adressen op te lossen een vuile oplossing: het breekt de scheiding tussen de verschillende lagen.
Pagina: 1