soulrider schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 17:46:
even alles hierlezen met de post hierboven:
TS heeft al een router tussen zijn modem en zijn access-point zitten.
(wellicht wifi door Telenet-tech er heen gezet, en nadien door TS of 'handige buur' die router ertussen gezet om met meer systemen online te kunnen)
Ik heb de bijdragen van de TS nog eens doorgelezen. Wat ik eruit op kan maken is dat hij in iedergeval een Accesspoint van D-Link heeft, type DWL-2000AP+. Er wordt toegegeven dat dit oorspronkelijk per abuis router genoemd is. Verder heeft hij een PC die hij op een of andere manier 'vast' heeft aangesloten, >4 wireless clients, en naar we mogen aannemen een doosje dat het signaal van/naar de coax (de)moduleert en omzet (op laag 2 of 3) naar ethernet; over dat doosje weten we nog steeds niets (alhoewel Soulrider en evt. andere (ex)telenet klanten misschien wel een educated guess kunnen maken); zit er bijv een switchje in (als niet, en de AccessPoint zit met z'n ethernet aansluitng aan de ethernet aansluiting van dit kastje, waar sluit TS dan zijn PC 'vast' aan? Aan een externe switch wellicht, want verder zegt hij nog
Dus moet wel verplicht
Modem --> router (4 poort) ((wanneer de D-Link alle 4 in gebruik heeft gaat er nog maar 1 vaste aansluiten de overige 3 geven dan geen ip meer)) --> Accespoint (geeft maar max 4 ip's weg maar ik ga bij instellingen kijken vanavond als ik thuis ben)
Maar omdat hij even daarvoor iets vroeg of hij M->R->AP of M->AP->R zou moeten aansluiten, is het niet duidelijk of het hier om een hypothetisch geval gaat, of dat hij echt nog een kastje heeft, dat hij router noemt en dat hij wellicht als een switch gebruikt.
Raden naar wat hij nu wel of niet heeft is echter een beetje zinloos, hij moet (zoals al eerder gevraagd) van alle apparaten het merk, type etc. doorgeven, vertellen waar wat is aangesloten en aangeven welke IP adressen er uitgegeven worden, op de verschillende aanslutingen, zodat we kunnen zien of die bijv alle vijf van telenet zijn, of uit een private range, of een rare combinatie.
Dus dan zit de fout in zijn eigen router mits die maar 5 ip-adressen afgeeft ipv meer.
(hij geeft zelf al aan dat de andere LAN-aansluitingen van zijn router niet meer werken, dus dan had de euro ook al lang moeten vallen dat zijn router gewoon brak is... tijd om hem te maken of te vervangen)
Of dat het stiekum ook een switch is, als hij al bestaat. Typenummers, aansluitschema, uitgegeven IP-addressen, en indien mogelijk software-configuratie.
nogmaals: die kabelmodem van Telenet is _nooit_ een router, enkel een modem.
Ik neem het graag van je aan, maar heb verder geen achtergrondinformatie dus kan dat toch niet weten. Ik heb zelf een kabelmodem-bridge combinatie doosje staan van 'ziggo', voorheen 'casema' kabel internet, een ADSLmodem-bridge die evt ook kan routeren en zelf iets daartussenin (verbinding via pptp). Dan heb ik ook nog een ISDN-router waar een switch in geintegreerd is liggen, en verschillende routers met enkel ethernet interfaces. Als je telefoon over de kabel neemt, heb je weer een ander "modem", en er zijn er vast ook met een wireless bridge ingebouwd.
Er zijn zoveel verschillende combinatie-toestellen, die iedereen maar lekker 'modem' of 'router' noemt, dat ik daar verder geen aannames meer over durf te nemen.
Leer de definitie van modem en router eens en onthou dat het 2 verschillende dingen zijn. voor adsl zitten ze vaak in hetzelfde kastje maar het blijven in weze 2 aparte dingen, dat is niet bij kabel of toch niet bij Telenet
Tsja, volgens mij is het zoiets:
NAT/PAT-doos,proxy: werkt op laag 4 of hoger van het OSI model. "TCP-poorten"
Router: werkt op laag 3 van het OSI model. "Ip-addressen"
Switch,Bridge: werkt op laag 2 van het OSI model. "mac-addressen"
Hub,Modem: werkt op laag 1 van het OSI model. "kabels"
Maar blijkbaar worden namen als "Modem" of "Router" ook vaak gebruikt voor combinatie dozen. "Modem" zie je vaak voor dingen die op laag 2 en/of 3 werken, en met een "Router" wordt vaak 1 of ander ding dat PAT doet bedoeld.
Bij een kabelmodem denk _ik_ eigenlijk aan wat men hier zo'n dikke 10 jaar geleden had voor kabel-internet: coax interface aan de ene kant, en serieel interface aan de andere kant. Ding hang je aan je PC, je 'belt' een speciaal nummer (bijv '1' voor een tekst verbinding (inloggen op een unix shell) of '2' voor een verbinding via ppp), en het werkt verder zoals je gewoon was met je ISP over de telefoon te verbinden.
Als het toestel een Ethernet poort heeft, is het voor mij geen 'modem' meer. Er zit wel een modem in, maar ook nog wat meer.
offtopic:
spijtig hoe mensen toch zo vaak op hun isp kappen, terwijl het door eigen fout/materiaal die niet goed werkt veroorzaakt wordt. je provider zegt max. 4, jij zorgt dat je er met meer online kunt, maar dat werkt niet zoals je wilt. Dan moet je zelf zien, met tips van anderen en de handleidingen dat het wel goed gaat.
Volledig mee eens. En als je het dan met tips van anderen wilt oplossen geef dan volledige informatie.
@bovenbuur: je groet "P." hoeft niet steeds, doen we hier al 'automatisch'

Tsja, ik ben nu eenmaal gewend om schrijfsels te ondertekenen. Die 'P' is mijn voorletter.
P.