Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• truegrit
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-11 23:52
Vroeger was ik weg van computers. Fantastische dingen waren het, je kon er zelfs mee je eigen programma's schrijven. Elke avond spendeerde ik er uren aan, ik kreeg er geen genoeg van!

Totdat ik naar een HBO voor informatica ging. Al die zooi met vergaderingen, presenteren, constant alles moeten verantwoorden waardoor het plezier gewoon verdween. Ik heb nog wel een tijdje van het programmeren gehouden maar sinds kort (nu ik op relatiegebied wat ervaring heb) weet ik dat er meer is dan computers, en erger nog, ik weet hoe veel leuker het is dan de hele dag in een saai kantoor te moeten zitten!

Nu klinkt dit alsof ik gewoon de hele dag met meisjes wil rondlopen enzo, maar dat is niet waar. Ik ben computers gewoon zat. Het is allemaal hetzelfde gezeik met dezelfde buzzwords (web2.0, ajax, pojo), dezelfde werkzaamheden, dezelfde soort mensen. Ik kon vroeger niet wachten tot ik een leaseauto zou krijgen met een programmeerbaan, maar nu kijk ik er al tegenop om elke dag in die auto te zitten om weer naar een kantoor te gaan met dezelfde schoonmaakmiddellucht en de koffierondjes. Ik wil gewoon het plezier in programmeren terugkrijgen, en ik heb het idee dat dat alleen maar kan door er niet langer mijn werk van te maken.

Met andere woorden, ik zou graag uit de IT willen stappen en een hele andere richting op gaan, maar ik weet niet hoe of wat. Iets avontuurlijks zou fantastisch zijn, iets om in mijn ogen de verloren internetjaren uit mijn jeugd te compenseren. Overigens ben ik pas 22 en zit ik in mijn laatste jaar van mijn opleiding, dus ik ga het wel afmaken om tenminste die diploma op zak te hebben.

Als ik aan avontuurlijke banen denk denk ik gauw aan werken als piloot (wat vrij saai blijkt te zijn), werken op een boot die de wereld rond gaat, werk doen wat je op veel plekken brengt. Het hoeft niet eens wat te verdienen, maar ik wil gewoon avonturen beleven zodat ik later leukere verhalen kan vertellen dan mijn avonturen op IRC of in bijvoorbeeld Oblivion. Ik wil dus weg van computers.

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel met avontuur. Het is niet zo dat ik verwacht dat ik opeens een indiana jones achtige baan op monsterboard kan vinden.

De vraag is eigenlijk wat ik kan doen om dit te bewerkstelligen. Is er ergens een soort van uitzendbureau die dit soort avontuurlijke banen heeft? Zijn er mensen die hetzelfde hebben gedaan? Is dit gevoel met betrekking tot de IT wereld tijdelijk of is dit gewoon het teken dat het niet iets voor mij is?

En wat eigenlijk nog belangrijker is: stel dat ik na mijn avonturen weer motivatie heb om te gaan werken in de ICT, en ik ben dan 25 jaar oud met 1 jaar relevante werkervaring van toen ik 21 was. Is er dan nog een makkelijke manier om in die wereld in te stromen? Aangenomen dat de markt dan net zo goed is als nu, of tenminste niet zo slecht als in 2002 enzo. Want ik kan me voorstellen dat als ik 3 jaar lang van alles en nogwat heb gedaan zonder computers en ik klop aan bij een willekeurige werknemer dat ze mij niet willen hebben omdat ik een achterstand van 3 jaar heb.

Overigens heb ik ook nagedacht over vrijwilligerswerk, wat natuurlijk ook avontuurlijk is, maar dan heb je alsnog het probleem met de achterstand van enkele jaren.

Alvast bedankt en ik ga er zelf ook nog even proberen rationeel over na te denken.

hallo

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:59
ik zou mijn idee maar wat concretiseren als ik je was. Daarbij kan je gewoon een cruise-rederij aanschrijven als je dat wil.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 07:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik denk zelf dat je eerst na je studie een orienterend jaar moet gaan oppakken. Een soortemet sebatical. Ga rare dingen doen.. backpacken enzo.. en probeer uit te zoeken wat je nu eigenlijk interreseerd.

Als je dit gevonden hebt ga je je daar helemaal opstorten. Misschien met korte opleiding erbij. Voor mij part wordt je boer.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
De marine vergroot je wereld zeggen ze :P Een IT opleiding is goed te combineren met een baan bij de marine, zo beleef je zat avonturen en kan je toch nog een beetje nerd blijven :)

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
truegrit schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:38:
...

Als ik aan avontuurlijke banen denk denk ik gauw aan werken als piloot (wat vrij saai blijkt te zijn), werken op een boot die de wereld rond gaat, werk doen wat je op veel plekken brengt. Het hoeft niet eens wat te verdienen, maar ik wil gewoon avonturen beleven zodat ik later leukere verhalen kan vertellen dan mijn avonturen op IRC of in bijvoorbeeld Oblivion. Ik wil dus weg van computers.

...
Even het eerste wat zo in mij opkomt als ik dit lees;

Als ICT-er/programmeur op een bagger boot van Dredging in Arabië/weet ik veel waar. Je wordt goed betaald, geen kantoorlucht, aparte sfeer, je ziet wat van de wereld.

Ik denk dat je in zoiets wel een uitdaging kan vinden.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Verwijderd

Geen idee of je nog iets met ICT wil gaan doen, maar is een combinatie van ICT en het onderwijs niks voor je?

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ga backpacken! Ga ik ook doen in november, lekker een jaar weg van alles en naar Australie :D en je houdt er vast veel mooie verhalen aan over ;)

[ Voor 21% gewijzigd door LifeTecH op 25-06-2008 15:55 ]

• truegrit
Backpacken lijkt me sowieso niet iets voor mij omdat ik totaal geen type ben om de hele dag met 30 kilo op mn rug door landen heen te lopen waarvan ik de taal niet spreek. Daarnaast hou ik er ook niet van om dit alleen te doen, want alleen zijn kan altijd nog.

En ik wil eigenlijk een tijdje absoluut niks met computers doen behalve ze misschien gebruiken. Maar zelfs dat zal ik niet missen.

Ik zoek eigenlijk iets tijdelijks om niet mijn jonge jaren te verpesten in kantoorgebouwen of op school. Boer worden is eigenlijk ook zoiets waarvan je denkt: de hele dag in de mest staan met bijzonder weinig vrije tijd?

Ik zat trouwens net tijdens mijn rookpauze even te denken en bedacht toen dat ik een maand geleden nog een huis heb opgeknapt waar ik in ging samenwonen met mijn ex. Hoewel er wel wat ruzie was enzo en het uiteindelijk de relatie heeft kapotgemaakt vond ik het fantastisch om gewoon met mn handen bezig te zijn en iets te bouwen. Daarom zat ik te denken om iets te gaan doen met huizen bouwen in ontwikkelingslanden ofzo, op vrijwilligersbasis. En dan niet 3 jaar lang op dezelfde plek, maar bijvoorbeeld een paar maanden in afrika, dan een tijdje in azie en dan weer in zuid amerika. Hier ga ik serieus naar kijken want hoe meer ik er over nadenk hoe meer het me gaat aantrekken. En als het toch niets lijkt kan ik altijd nog op een cruiseschip gaan werken of ander ongeschoold werk gaan doen, net wat er op mijn pad komt!
Jegapia schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:47:
[...]

Even het eerste wat zo in mij opkomt als ik dit lees;

Als ICT-er/programmeur op een bagger boot van Dredging in Arabië/weet ik veel waar. Je wordt goed betaald, geen kantoorlucht, aparte sfeer, je ziet wat van de wereld.

Ik denk dat je in zoiets wel een uitdaging kan vinden.
hier voel ik ook wel iets voor, een baggerboot bijvoorbeeld.

Maar dan zit ik nog steeds met de vraag of een sebatical van 2 of 3 jaar niet schadelijk is voor een eventuele carriere in de IT?

[ Voor 17% gewijzigd door truegrit op 25-06-2008 15:56 ]

hallo

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-11 12:38

bord4kop

maximaal 100KB!

Persoonlijk denk ik dat het probleem niet zozeer met PC 's te maken heeft, maar meer met jezelf.

Volgens mij baal je gewoon van werken (je werk) op zich. Iedere dag hetzelfde, het "moeten", etc
Vergis je niet, dat zal in jouw gemoedstoestand met iedere baan zo zijn. Dus een andere baan, andere branche, maakt denk ik niet veel uit.

Zit je wel lekker in je vel?

Hierboven werd geopperd om in het buitenland aan de slag te gaan, baggerschip.
Dat lijkt me inderdaad een erg goed idee voor je (al zul je erachter komen dat op termijn ook daar het werk en leven een sleur wordt ;))

Ik zie nu dat TS een nog post heeft gemaakt over zijn ex, denk nu nog meer dat ik het bij t recht eind heb...

[ Voor 9% gewijzigd door bord4kop op 25-06-2008 16:04 ]

| Security Management |

Verwijderd

Ga voor een half jaartje in de zomer druiven plukken bij een franse boer :) Kost & Inwoning, en je hebt precies datgeen wat je wilt. Kan je prima je gedachten over wat je wilt, ook verder mee op orde krijgen.

Verwijderd

God, het is toch wel zulke crap dat je van backpacken 'leert wat je interesses zijn'. Alsof je door een beetje door de rimboe te hobbelen met 30 kg op je rug ineens een brainwave krijgt en het tot je doordringt dat je liever gaat schilderen dan aan computers gaat knutselen. Nog een jaar verliezen en kosten maken, yay, dat is de way to go.

Verwijderd

bord4kop schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:57:
Persoonlijk denk ik dat het probleem niet zozeer met PC 's te maken heeft, maar meer met jezelf.

Volgens mij baal je gewoon van werken (je werk) op zich. Iedere dag hetzelfde, het "moeten", etc
Vergis je niet, dat zal in jouw gemoedstoestand met iedere baan zo zijn. Dus een andere baan, andere branche, maakt denk ik niet veel uit.

Zit je wel lekker in je vel?
Of het heeft te maken met het feit dat het uit is met zijn vriendin, hij momenteel zo een idee heeft van 'wat moet ik met mijn leven', bang is omdat zijn toekomst nu niet meer zeker is, angst voor het 'echte' leven van 40u per week werken, etc etc :P

Maargoed, dat is psychologenvoer en iets dat TS zelf moet gaan bedenken.

Nooit een bijbaantje gehad wat je wel beviel? Of wil je perse weg van huis, weg uit Nederland?

• Jegapia
Als je een sabbatical neemt en deze nog wat "nuttig" gebruikt, zoals bv. ontwikkelingshulp, dan moet je dat zelfs op je cv plaatsen. Bij onze firma wordt je zelfs nog ondersteund als je voor zo'n zaken bv. 2 jaar loopbaanonderbreking neemt.

Als het is om wat op je lui gat te zitten en 2 jaar te leven op kosten van je ouders dan gaat dat iets minder goed uitpakken wanneer je gaat solliciteren. Een bedrijf gaat het normaal gezien niet afkeuren dat iemand vrijwilligerswerk/ontwikkelingshulp doet. Ikzelf zou zelfs durven zeggen dat een bedrijf dat dat afkeurt mij zelfs geen baan moet aanbieden vanwege een negatieve asociale bedrijfsvisie.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:06

BCC

Volgens mij zijn er zat internationale bedrijven die slimme technische jongens graag een jaar naar het buitenland willen sturen. Bijvoorbeeld in de offshore (all seas, mamoet) of de electronica fabricage (nedap, strukton, thales). Volgens mij kun je bij zo'n bedrijf prachtige ervaringen opdoen in je vakgebied zonder een letter te programmere.

Volgens mij heb je zowieso een nogal eenzijdige blik op je mogelijke toekomstige banen. Een heel groot deel van de mensen die IT als opleiding hebben doen heel wat anders dan koffievlekken kijken in een lease-auto.Tegenwoordig is bijna overal ICT bij betrokken en kun je dus eigenlijk in elke sector van het bedrijfsleven aan de slag. Als je een leuke baan wil hebben, moet je daar wel zelf voor zorgen: hij komt je niet aanwaaien!

[ Voor 93% gewijzigd door BCC op 25-06-2008 16:11 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:36
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:59:
God, het is toch wel zulke crap dat je van backpacken 'leert wat je interesses zijn'. Alsof je door een beetje door de rimboe te hobbelen met 30 kg op je rug ineens een brainwave krijgt en het tot je doordringt dat je liever gaat schilderen dan aan computers gaat knutselen. Nog een jaar verliezen en kosten maken, yay, dat is de way to go.
Volgens mij leer je van backpacken niet zo zeer wat je interesses zijn, maar wel wat voor een kansen er voor je liggen en dat het zonde zou zijn om er geen gebruik van te maken. Het kweekt een stukje motivatie om als je terug bent hier dingen op te pakken waar je nu eigenlijk geen zin in hebt. Ik kan me voorstellen dat sommigen dat verwarren met dingen leren over jezelf.
Maar dan zit ik nog steeds met de vraag of een sebatical van 2 of 3 jaar niet schadelijk is voor een eventuele carriere in de IT?
Absoluut niet (als je nu 22 bent)

[ Voor 10% gewijzigd door MrAngry op 25-06-2008 16:07 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Verwijderd

TS, als ik het goed begrijp: je vind programmeren op zich wel leuk, maar de onzin er omheen niet?

wat je dan moet doen: zoek een werkgever die niet in de IT zit, maar waar ze wel een kleine (2-5 man) IT-afdeling hebben om wat (bedrijfsspecifieke) software te schrijven.

leuk man!
ik loop nou stage bij zoiets en het valt me niet tegen :P

• Jivecar
  • Laatst online: 12-11 07:00
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:59:
Met backpacken leer je misschien niet wat je interesses zijn, maar een verrijking kan het wel zijn.
Back on topic omdat de TS eenmaal niet wil backpacken ;-)

Ik herken wel iets uit het verhaal van de TS, niet zozeer het IT verhaal want daarin ben ik niet werkzaam. Maar ik denk dat eenieder wel op een punt kan komen dat "de zin in het leven" beantwoord moet worden. Een fase waarin jij nu aangeeft een kantoorbaan/it baan niet ziet zitten. Leef je de rest van het leven met deze kantoorbaan? etc.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-11 05:43

Nik

Ik ken iemand met hetzelfde probleem. Hij heeft dit opgelost door naar een uitzendbureau te gaan, en aan te geven dat hij wat meer wil, maar wel in dezelfde richting. Waar ze toen mee kwamen?

ICT / infrastructuur op cruise schepen! Hij vertrekt steeds richting het buitenland, mag daar de hele dag klussen aan netwerken (zowel programmatuur als infrastructuur zelf) en zorgt dat alles draait.

Voordelen:

- avontuurlijk (in de zin van afwisseling, uitdaging);
- verdient erg goed;
- cruise schepen zijn luxe, dus van alle gemakken voorzien

Nadelen:

- werkdagen van 8 tot 8 (of zolang als nodig is);
- veel reizen, vervelend met relaties;
- onregelmatige werktijden;
- op basis van oproep (dus wanneer het hén uit komt)

Moraal van dit verhaal: ICT is te combineren met iets 'avontuurlijks'!

• truegrit
Nou eigenlijk wil ik het liefst helemaal uit de ICT, want ik wil mij gewoon niet vastbinden aan de omgeving waarin ik mij nu dagelijks bevind. Het geld zal me een worst wezen, ik geef toch bijna nooit wat uit. Dat dat later anders zal zijn weet ik wel zeker, maar nu ga ik liever voor iets avontuurlijkers.

Ik moet er wel bij vertellen dat dus inderdaad niet echt lekker in mijn vel zit en dat kwam de meeste tijd door het werk wat ik moest doen. En het was geen saai werk, maar het ontbrak me gewoon aan motivatie. Constant denken "waarom doe ik dit in godsnaam?" maakt zelfs van de leukste klussen een vervelende taak.

Daarom lijkt vrijwilligerswerk in het buitenland mij leuk, want je hebt zowel het idee dat je iets nuttigs doet voor mensen die het zelf niet kunnen en het nodig hebben, en je ziet wat van de wereld! En als je het op je CV kan zetten en ze vinden het nog goed ook hoef ik me daar geen zorgen over te maken.

Als ik de berichten zo lees zie ik dat veel mensen aanraden om ICT met iets avontuurlijks te combineren. Nou voel ik daar op het moment niks voor, maar ik hou het zeker in het achterhoofd mocht ik computers toch gaan missen, want mocht het na een half jaar toch weer gaan kriebelen weet ik dat die mogelijkheden er zijn :)

Heeft elk uitzendbureau dat soort banen of zijn dat speciale uitzendbureaus?

hallo

• Dethroned
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-11 16:33

Dethroned

Liev

Hoe erg is je drang om niet meer met computers te werken ? Ook niet meer als eindgebruiker ? Want dan vallen natuurlijk heel veel kantoorbanen af...

Is een sabbatical op 22 jarige leeftijd schadelijk .... JA en NEE.
Ja, elke sabbatical is schadelijk als je het vanuit een topcarriere perspectief bekijkt. Op een punt van je leven besluit je dan dat werken (in de ICT) niet het belangrijkste in je leven is. Sterker nog, je wilt er afstand van nemen. Hoe je het ook uitlegt, er zullen altijd mensen daar negatieve asociaties mee koppelen. Bijv. dat je niet tegen druk kan, dat je niet weet wat je wilt, dat je niet wilt inzetten voor wat je wilt, enz.

NEE. Wellicht is het voor jou als persoon/mens nu nodig dat je een andere uitdaging aangaat om te groeien. Weten wat je echt wilt, waar je passie ligt, waar je goed in bent, waar je mogelijkheden liggen enz.

Ik kan uit je tekst niet goed opmaken wat je nou precies dwars zit. Het bedrijsleven, werken met/aaan computers of het stereotype.
Voor je ook maar iets zinnigs kan doen, is het wel zaak dat eerst wel helder te krijgen.

I got a problem-solver and its name is revolver

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-11 20:15

Tuxie

En WeL nU!

Je KUNT er ook voor kiezen om inderdaad een Afrikaanse school te helpen, bijvoorbeeld binnen een SOS kinderdorp. Toevallig ben ik een paar maanden terug in Gambia geweest en daar zie je een hoop SOS kinderdorpen met scholen die Westerse hulp goed kunnen gebruiken, zowel bij het bouwen, het lesgeven en waar ze ook veel behoefte aan hebben, zijn computers en infrastructuur en kennis om lokale mensen op te leiden, die dan hun eigen schoolnetwerkje kunnen beheren.

Echt waar, je kunt zoveel doen als je wilt....

• truegrit
Dethroned schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 16:31:
Hoe erg is je drang om niet meer met computers te werken ? Ook niet meer als eindgebruiker ? Want dan vallen natuurlijk heel veel kantoorbanen af...

...

Ik kan uit je tekst niet goed opmaken wat je nou precies dwars zit. Het bedrijsleven, werken met/aaan computers of het stereotype.
Voor je ook maar iets zinnigs kan doen, is het wel zaak dat eerst wel helder te krijgen.
Mijn drang is erg groot, en ik wil absoluut niet meer op een kantoor zitten.

Het bedrijfsleven vooral, het stereotype bestaat eigenlijk niet meer en computers zijn wel leuk maar in mijn ogen alleen als ik er zin in heb, wat dus eigenlijk alleen kan als je het op hobbybasis doet. Maar zelfs dat wil ik niet op dit moment want ik ben de computers even beu. Ik wil uit het sociale issolement getrokken worden en als ik achter mijn computer zit gebeurt dat niet, daarom wil ik zelf initiatief gaan nemen om mijzelf te ontwikkelen door middel van "avontuurlijke" werk.

Ik zie veel tips die handig zijn, zeer bedankt er voor, ik ga zeker kijken naar dingen zoals SOS kinderdorpen of soortgelijke stichtingen.

hallo

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

M.i. heb je 'n te romantisch beeld van vrijwilligerswerk in derde wereldlanden. Voor zover ik weet is 't behoorlijk zakelijk, zijn die mensen niet "zielig" en in veel gevallen moet je niet alleen je eigen tijd investeren, maar vaak ook je eigen kost en inwoning betalen. Nu is dat in die landen meestal 'n stuk goedkoper dan in Nederland, maar toch.

Ik heb zelf 2 grote hobby's: computers en mensen helpen (liefst op financiëel vlak). Omdat je mensen helpen niet als hobby kan doen (of iig niet makkelijk) en computeren wel, heb ik ervoor gekozen om van mensen helpen m'n beroep te maken ('k ben schuldhulpverlener geworden), en computers als hobby te houden. Overdag mensen helpen, en 's avonds lekker achter de pc kruipen en knutselen (modden). En 't heeft nog als voordeel ook dat ik nu (met mijn toch wel beperkte pc-kennis) gezien wordt als computer-goeroe op m'n werk ;)

Heb je er al 'ns over na gedacht dat als je van je hobby je beroep maakt, je geen hobby meer hebt? Want: wat heb je over naast je werk? Ik hoor je (buiten de dames) helemaal niet praten over hobby's. Als je geen afwisseling hebt, wordt alles minder leuk, lijkt me zo.

De ideeen waar ik me wel achter kan scharen zijn idd: off-shore, grote vaart of "free-wheelen". Als je toch geen kosten hebt, waarom ga je dan niet 'n jaartje via 't uitzendbureau van alles en nog wat doen? Productiewerk, koffers sjouwen op Schiphol, telefoniste bij 'n bedrijf, magazijnwerk, vuilnisman, plantsoenen schoffelen, verkoper, horeca etc. etc. Heb ik ook 'n paar jaar gedaan, en buiten dat ik er idd niet rijk van geworden ben, ben ik er ook niet slechter van geworden. Wie weet kom je zo iets tegen wat je wel heel erg leuk vind.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-10 10:54

harlekein

Creator Owner

Backpacken heb ik ook gedaan. Rugtas in de kofferbak en Australië doorgecruised. Ook dat kan backpacken zijn. Je krijgt er niet zomaar een brainwave van maar je krijgt in korte tijd heel veel verschillende ervaringen mee en ontmoet veel verschillende mensen.

Dat terzijde, je maakt iets heel normaals mee denk ik. Zelf zit ik ook nooit echt lang stil. Daar komt bij dat ik Nederland een ontzettend negatief land vind. Ik heb al in het buitenland gewoond en ben van plan om binnen 5 jaar permanent te emigreren.

Er zijn al suggesties genoeg geweest in dit topic, maar wat je zelf wil doen zul je toch echt zelf moeten ontdekken. Ga vrijwilligerswerk doen met opbouw in een derde wereldland. Wat let je? Alleen je zelf.

• RgR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-11 15:38

RgR

Ik herken mijzelf deels in jouw verhaal. Ook ik heb 'vroeger' echt ontzettend veel tijd achter de computer doorgebracht. Computers in elkaar zetten, programmeren, problemen oplossen, ik vond het helemaal geweldig en kon al mijn vrije tijd er wel in stoppen. Het leek iedereen in mijn omgeving dan ook een logische stap dat ik daar iets mee zou gaan doen qua studie.

Na de middelbare school had ik daar alleen helemaal geen zin in. Ik had het gevoel dat ik toe was aan een enorme uitdaging, en ik zag die uitdaging niet voldoende in zo'n studie. Ik wilde iets leren wat misschien eigenlijk wel helemaal niet bij me paste.

Ik heb toen besloten om de politieacademie te volgen. Na 4 jaar opleiding werk ik nu al een tijdje bij de noodhulp (112-dienst) van de politie en scheur ik elke dag met sirene door de stad naar echt de allergekste situaties. En het is dan aan mij en mijn colega om het even op te lossen. Voor mij is dit echt precies wat ik zocht: een schitterende afwisselende superspannende baan waarbij ik trouwens mijn computerkennis vaak ook nog goed kan gebruiken. Eigenlijk is het voor mij precies die Indiana Jones-achtige baan waar jij het over hebt. Alleen niet via Monsterboard maar via http://www.kombijdepolitie.nl Het enige nadeel is dat je salaris waarschijnlijk een stuk lager wordt dan wat je nu verdient ;) .

Dagje meerijden en kijken of het wat voor jou is? Als je na een tijdje terug zou verlangen naar een wat 'normalere' baan dan heb jij (zeker met straks een afgeronde HBO op dat gebied) een aardige achtergrond om te solliciteren als digitaal rechercheur.

In mijn vrije tijd heb ik trouwens nog steeds veel plezier met van alles en nog wat op computergebied.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
truegrit schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:55:
Daarom zat ik te denken om iets te gaan doen met huizen bouwen in ontwikkelingslanden ofzo, op vrijwilligersbasis. En dan niet 3 jaar lang op dezelfde plek, maar bijvoorbeeld een paar maanden in afrika, dan een tijdje in azie en dan weer in zuid amerika. Hier ga ik serieus naar kijken want hoe meer ik er over nadenk hoe meer het me gaat aantrekken. En als het toch niets lijkt kan ik altijd nog op een cruiseschip gaan werken of ander ongeschoold werk gaan doen, net wat er op mijn pad komt!
Dan doe je dat toch gewoon? Er zijn genoeg organisaties die enorm zitten te springen om mensen die precies dat willen doen.

http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=

Asje.

https://niels.nu

• Striker2k2
  • Laatst online: 22-09 20:14
En nou bannen die gast anders blijft hij nog achter die pc kruipen :+

Nu zonder dollen. Zet eens goed op een rijtje wat je nu echt wilt en ga ervoor. Succes met wat je ook kiest.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Zorg ook dat je een goed beeld hebt van bepaalde beroepen. Er zijn genoeg mensen met een kantoorbaan die niet de hele dag louter op kantoor zitten en weinig boeren staan de hele dag in de mest. Wanneer dat beeld niet zuiver is dan is de beoordeling van die beroepen dat ook niet. Dat kan een vertekend beeld geven.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:44
Ik zit in hetzelfde bootje als jij zit, al wil ik wel mijn studie nog even afmaken (1.5jaar nog) en dan toch echt even wat anders. M'n hele leven achter de PC zie ik ook niet zo zitten, en ik denk dan ook dat een half jaar backpacken mij wel goed zal doen!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-10 10:47
Ik lees dit topic en ik moet zeggen dat ik zelf ook weleens dezelfde soort gedachten heb gehad een (korte) periode, maar nu in aan het werk ben in de ICT ben ik toch blij dat ik dat ben blijven vasthouden.

Zodra je aan het werk bent word het toch anders (zo ervaar ik het iig). Ik ga er in iedergeval nu een stuk anders mee om dan toen ik op school zat, toen was het echt op school achter de pc hangen, en vervolgens thuis weer tot diep in de nacht verder gaan klooien met allerlei programmeer talen / server installaties proberen etc. Nu werk ik gewoon overdag in de ict, ik zit wel in een groot kantoorgebouw maar saai vind ik het echt niet. Veel contact met klanten, hier en daar gezellig een praatje maken bij de koffie automaat. En, ik heb zelfs het idee dat ik als ict'er minder achter de computer zit dan al die mensen die ik moet supporten die administratief werk doen en de hele dag achter een excel sheetje hangen.

En ik moet zeggen dat als ik nu s'avonds thuis kom van het werk dat ik dan ook gewoon lekker andere dingen ga doen dan thuis een beetje met pc's rommelen zoals ik dat eerder deed. Ik heb nu gewoon een doel voor ogen waar ik heen wil met mijn carriere en heb voor mezelf een pad in mijn hoofd om te kunnen gaan doen wat ik wil, en dat maakt het gewoon hardstikke leuk, verder is het gewoon een vak waarmee je ook op heel veel verschillende functies terecht kan komen, en je kunt het zoals eerder al gezegt ook zo spannend maken als je wil omdat tegenwoordig in elke branche en op bijna elke plek in de wereld wel wat te doen is voor it'ers.

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 10:45

MicroWhale

The problem is choice

Nou eigenlijk wil ik het liefst helemaal uit de ICT, want ik wil mij gewoon niet vastbinden aan de omgeving waarin ik mij nu dagelijks bevind.

En ik wil eigenlijk een tijdje absoluut niks met computers doen behalve ze misschien gebruiken.

wat wil je nou? Iets anders gaan doen en daarna toch de IT weer in? hoe zie je jezelf over 5 jaar? wat zijn je doelen voor de eerste twee jaar van je loopbaan? waar denk je dan te staan?

Ga eerst maar eens werken. Ik weet niet wat je verstaat onder avontuurlijke banen, maar werken is in geen geval flierefluiten en aankloten. Ook vrijwilligerswerk in ontwikkelingslanden is aanpoten en hard werken. Als je dat leuk vindt (wat ik me heel goed voor kan stellen!!), kun je je aanmelden bij een bedrijf wat mensen een 'stageplek' (vaste aanstelling is vrijwel moeilijk zonder relevante opleiding (dierenarts ofzo)) in een reservaat geven. Dan ga je dieren eten geven en poep scheppen.

No offence, maar het komt op me over alsof je een naieve kijk op het leven/werken hebt:
- Ja, de wereld ligt aan je voeten.
- En nee, je krijgt het niet alles zomaar in je schoot geworpen.

Werken zorgt ervoor dat je (een deel van) je dromen kan verwezenlijken, omdat je er voor betaald krijgt. Wij hebben de mazzel om in Nederland te wonen en werken, zodat we de kans krijgen om met relatief weinig werk, relatief veel te verdienen (tov de rest van de wereld). Dit maakt dat we kunnen gaan backpacken, een jaartje ertussenuit kunnen knijpen of andere leuke dingen kunnen doen. Maak daar optimaal gebruik van!

Make up your mind.

[ Voor 13% gewijzigd door MicroWhale op 26-06-2008 08:06 ]

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Verwijderd

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2010 17:05 ]

• truegrit
De ICT is geen droom meer voor mij. Ik zie mezelf wel in een kantoor zitten om software te ontwikkelen, want zo erg is het eigenlijk ook niet. Maar over enkele jaren zal ik weer in deze situatie zitten en dan heb ik weer het idee dat ik weg wil. Nu ik nog jong en vitaal ben denk ik dat ik dit gewoon moet doen om mezelf een plezier te doen. Gaat het niet goed dan weet ik dat het niks voor mij is en dat de ICT toch wel mijn ding is. Gaat het wel goed dan ben ik weer een leuke levenservaring rijker. Daar gaat het mij eigenlijk om, dat ik niet terug hoef te kijken op mijn leven om tot de conclusie te komen dat ik toch iets mis.

En dat het hard werken is weet ik ook, en daar ben ik ook niet misselijk van. Het is niet alsof ik denk dat ik nu elke dag in een jeep in afrika kan gaan rondtuffen en af en toe een spijker in een plank hout moet slaan. Daar ben ik wel realistisch in.

Ik ga me er na de vakantie mee bezig houden, dan voel ik me waarschijnlijk ook anders. In ieder geval bedankt voor de tips, ik zal er wat aan gaan hebben!

hallo

• Dethroned
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-11 16:33

Dethroned

Liev

Weet je trouwens ook heel zeker dat het geen (onderbewust) vluchtgedrag is ?

Alleen jij kan dat natuurlijk voor jezelf bepalen.

I got a problem-solver and its name is revolver

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik kan me wel vinden in de beginpost. Al heb ik dit terwijl ik nog studeer al doorlopen. Ik heb er niet voor tussenuit hoeven gaan, vrijwilligerswerk te doen of te backpacken. Wat ik dan wel gedaan heb? Terwijl ik studeerde bij mezelf te rade gegaan wat ik wil bereiken in mijn eigen leven. Dus een beetje lopen filosoferen over dingen als inderdaad "de zin van het leven" e.d. En hoe ik dat dus wil gaan aanpakken. Zo heb ik dus zelf ook besloten niet mijn leven te "verslijten" door 40 jaar lang, 40 uur per week, dag in dag uit naar dezelfde plek van huis naar kantoor te rijden enzovoort. Als ik er bijvoorbeeld bij stil sta dat mensen vroeger 40 jaar lang bij hetzelfde bedrijf werkte heb ik daar veel respect voor. Zelf zou ik er niet aan moeten denken. Ik denk dat wat jij graag wil is je tijd "nuttig" besteden. Je leven dusdanig "nuttig" indelen waardoor je veel ervaringen meekrijgt en echt iets van je leven gemaakt hebt. Voor iedereen is dat anders.

Nu heb ik ouders die in het buitenland wonen, genieten van het buitenleven terwijl ze hard werken om brood op de plank te krijgen. Maar ze krijgen er wel voldoening van, wat ze niet kregen in Nederland. Misschien dankzij mijn ouders denk ik er ook over om permanent te emigreren. Want ik wil mijn leven niet verdoen door in NL te blijven. Ik wil dingen meemaken, ik wil het leven indelen naar mijn eigen goeddunken. En zoiets wil jij volgens mij ook als ik je berichten lees. Geen standaard, doorsnee huisje, boompje, beestje verhaal. Maar juist iets waardoor je later, als je oud bent en terugkijkt op je leven, van kunt zegen: "Blij dat ik het zus en zo gedaan heb" Dat je dus tevreden bent met wat je zoal bereikt hebt in ´t leven. Buiten de gebaande paden wil jij je het liefste begeven, althans die indruk heb ik. Ik zou zeggen: ga een beetje filosoferen en voor jezelf bedenken hoe en wat je belangrijk vind.

Uiteindelijk zorgt dat ervoor dat het voor jezelf helder is, waar je nu staat en waar je naar toe wilt. En als je daar eenmaal mee klaar bent moet je er voor zorgen dat wat je zojuist zelf vastgesteld hebt dus ook gaat doen hé ;) Want filosoferen/dromen over dingen is erg leuk, maar het is en blijft de harde werkelijkheid dat je moet overleven. Vroeger deden ze dat door te jagen e.d., tegenwoordig door werken opdat je geld hebt opdat je voedsel kunt kopen. Principe blijft hetzelfde, mettertijd is er alleen een andere invulling aan gegeven :P Dus niet alleen maar denken, nadat je nagedacht hebt ook gewoon gaan doen. Succes ermee!

• RgR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-11 15:38

RgR

Ik heb misschien nog een tip om een nieuwe uitdaging of nieuw werkgebied te vinden. Lees de krant, en omcirkel de berichten die je aandacht trekken. Bij veel mensen komt zo plotseling een onbewuste interesse naar boven.

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2010 17:06 ]

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2010 17:06 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
4 maanden weg van huis en dan 2 maanden compleet niks doen, en nog eens goed geld verdienen, en met computers blijven werken? Ik heb een tijd als computer officer gewerkt aan boord van cruise schepen, heel erg afwisselend, veeeeeeel van de wereld zien, altijd andere mensen, uitdagend, maar ook vermoeiend, maarja 4 maanden per jaar vakantie + riant salaris :) Geen verplichtingen, geen kosten etc...

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 09:24:
[...]
Volgens mij hoef je a) niet te emigreren voor het buitenleven, b) hoef je niet te emigreren om dingen mee te maken, c) hoef je niet te emigreren om je leven in te delen naar eigen goeddunken en d) hebben de meeste emigranten ook huisje boompje beestje.

Uiteraard is een buitenlands avontuur spannend en kan dat ook heel mooi zijn maar de realiteit is wel dat heel veel emigranten financieel of emotioneel vastlopen in het buitenland en vaak ook financieel en emotioneel zwaar beschadigd naar NL terugkomen. Dat is de andere kant van de munt.
Natuurlijk hoef je daarvoor niet naar het buitenland toe. En aan een emigratie is ook niks romantisch, tis verhuizen naar een andere plek, maar niet in NL maar uit NL. Bovendien kun je inderdaad in zwaar weer terecht komen, maarja, alsof dat niet mogelijk is wanneer je in NL blijft.

Het is ook maar net waar jezelf voor kiest en waar je jezelf het prettigst bij voelt. Daarom moet truegit zelf voor zich uit gaan maken wat ie nu wil en hoe ie dat wil bereiken. Elk persoon wil andere dingen, dus dan kan je moeilijk zeggen: doe zus en zo want, terwijl die dat misschien wel helemaal niet aanstaat. Oftewel, Truegrit maak voor jezelf uit wat je wil, daar kunnen we je niet bij helpen. We kunnen wel ideeen aandragen, maar jij bent degene die moet beslissen.

Verwijderd

Ga lekker huisjes bouwen in New Orleans...
Uitdaging zat, lekker spannend, je doet iets voor de medemens en een uitgaansleven waar je U tegen zegt... Helemaal te gek!

Verwijderd

Ik herken mezelf totaal in je verhaal.

Tijdens studietijd & eerste werkjaren totaal verslingerd aan computers, dan het eeuwige kantoorzitten & vergaderen beu geworden.

Vertrokken voor 6 maanden, uiteindelijk 5 jaar Azië rondgezworven en de gekste dingen gedaan (in Nepal zelfs tot boven de 6000 meter geraakt, ik zou het nu niet meer aankunnen),... Heb mijn vrouw in Zuid-Korea leren kennen, heb daar een tijd gewoond & wat gewerkt,...

Uiteindelijk financieel aan de grond en werkloos in België teruggekeerd met mijn Zuid-Koreaanse vrouw. Ondertussen weer interesse in IT gekregen, weer in de rat race geraakt, weer de leasebak & riant salaris opgepikt,... maar deze keer doe ik het weer heel erg graag en heb ik een doel voor ogen.

Ik voel me wel vaak niet zo goed in het in een moeras wegzinkend Europa, maar nu heb ik de tijd & mogelijkheden om online-werk voor mezelf te maken via Internet en binnen de eerste jaren terug naar Zuid-Korea te trekken, eens er kinderen komen.

Je ziet, pieker er niet te veel over, vertrek gewoon op reis (en dat hoeft niet te zijn 30 kilo door de rimboe sleuren hoor, ik heb altijd goed geleefd & gegeten en nooit ook maar meer dan 2 kilo zelf gesleurd), en je ziet wel wat er komt.

PS Als je besluit te gaan reizen, volg dan niet de massa "Lonely Planet backpackers". Dat zou een beetje een vergissing zijn en defeats the purpose of "getting away from the rat race". Je HOEFT niet in 6 maanden de wereld rond te gaan met een RTW ticket en een reisgids in je hand en de geijkte bestemminen aan te doen.

Als je zin hebt om eerst 10 maanden in Thailand rond te hangen en dan een jaar rond te trekken in Zuid-China om dan vervolgens een jaar in India the most wonderful & weird things te gaan zien & beleven, en daarna een jaar in Zuid-Korea te gaan uitblazen en wat geld verdienen door Engelse les te geven en dan nog de liefde van je leven te vinden ook, dan doe je dat toch gewoon...

(SteveIT krijgt bijna weer heimwee naar zijn zwerversjaren...)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2008 10:13 ]

• MarCreative
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-09 17:02
Ikzelf ben student informatica, ik denk dat ik mijzelf ook wel zie in wat jij schetst. Elke keer de zelfde sleur en elke dag de zelfde mensen en de koffie geur...

Wat ik nu voor mijzelf bedacht heb, is een eigen bedrijf beginnen als ik klaar ben met mijn studie. Dan heb jij alles zelf in de hand, en kun jij doen wat jij (min of meer) wilt. Dit heb ik ervaren bij een stage in een eenmansbedrijf.

Je doet dan waar je goed in bent en wat je leuk vindt om te doen en kunt zelf contacten leggen en onderhouden. Is dit misschien een idee?

• Jegapia
Ik weet niet of het nog tot de mogelijkheden behoort, maar als jij er niets mee bent is het misschien nuttig voor anderen, een stage of (gedeeltelijke) opleiding in het buitenland. Dan ben je al eens weg uit je dagelijkse sleur, je leert hetgeen je ook interesseert maar in een andere omgeving. Je leert een andere cultuur kennen, andere mensen etc..

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2010 17:07 ]

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2010 17:07 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 13:48:
[...]

Niet om flauw te doen maar ik kom wel eens in Zuid-Korea en andere oost Aziatische landen maar ik kan niet zeggen dat het leven er fundamenteel anders is dan in Europa. Veel mensen schijnen te vergeten dat de huidige maatschappij buitengewoon complex is (hoge bevolkingsdichtheid, hoog welvaartsniveau, minderheden, verschillende levenswijzen enzovoorts enzovoorts) en dat daarom de zaken niet vergelijkbaar zijn met veel derde wereldlanden. Daarom zijn Zuid-Korea, Japan, de Verenigde Staten enzovoorts net zo bureaucratisch als Europese landen. Misschien met een accentverschil maar ze zijn niet fundamenteel anders.
Ik had het eigenlijk vooral over de "naïeviteit" die hier in België heerst (misschien is dat in Nederland iets anders). Natuurlijk zijn er ook heel veel corrupte en incompetente politici in Zuid-Korea (zoals overal ter wereld), maar daar wordt het "verkopen van eigen land en eigen cultuur" niet gesubsidieerd en gepromoot zoals hier in België. Ik zie dit land iedere week verder en verder in de afgrond glijden. In Korea zorgt men voor het eigen land, de eigen economie, de eigen mensen. Ze zijn open tegenover "vreemdelingen", maar enkel indien deze een meerwaarde voor het land betekenen. Hier is het andersom, en moét je al bijna een strafblad en een crimineel verleden hebben om hier als buitenlander binnen te komen.

... en het feit dat ik dit "eigen land in Korea eerst" goedvind is dan natuurlijk ietwat tegenstrijdig met het feit dat ik er als "vreemdeling" wil gaan wonen, maar ik ben dan toevallig wél van de opvatting dat IK me moet aanpassen aan het land en niet andersom...

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:41

polthemol

Moderator General Chat
zelfde gevoel hier, daardoor gestopt met een opleiding (was het kots en kotsbeu) en al het werk gaan doend at ik kon krijgen. Had daardoor het budget ook om vanalles te doen dat ik eerst niet kon, maar verveelde op den duur ook weer. Kwam uiteindelijk nergens meer aan de bak, dus maar weer terug naar school en nu misschien over een jaartje eindelijk een hbo-diploma binnen.

Denk dat de clou is, hetgeen mij iig geholpen heeft, om een hobby ernaast te nemen (of meerdere) die helemaal totaal niets te maken hebben met je opleiding / vakgebied. Ik doe riant wat vrijwilligerswerk (oa. kampen organiseren met anderen ed.), stort me volledig op dingen als fotograferen / gitaar spelen, enz. Je krijgt dan veel meer afwisseling en perspectief. Nu heb je het risico dat je voor iets aan het weglopen bent waarvan je eigenlijk niet weet wat het is.

Overleg het eerst maar duchtig wat je precies wel wilt, anders sta je straks vol in je nieuwe hoofdstuk en kom je erachter dat dat het ook niet is en blijf je zo verder gaan.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Waarom overweeg je het leger niet; als HBOer kan je de verkorte officiersopleiding in. www.kma.nl. http://www.nlda.nl/kma/

[ Voor 6% gewijzigd door bombadil op 27-06-2008 14:21 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:59

Markie

Voorheen BBE

Ik herken me een beetje in jouw verhaal. In 2005 ben ik afgestudeerd als bouwkundig ingenieur. Na verloop van (werk)tijd werd het mij steeds duidelijker dat dit niet de kant is waarin ik me verder wil ontwikkelen. Ook de opleiding tot architect gaf niet de gehoopte voldoening.
Door bij mezelf na te gaan wat ik wel en niet wilde en wel en niet leuk vond, ben ik op een iets ander spoor terecht gekomen. Sinds kort volg ik een sociaal geografische opleiding aan de universiteit waarin ik erg veel plezier heb. In de toekomst verwacht ik het resultaat van die opleiding te kunnen combineren met mijn werkzaamheden bij het architectenbureau waar ik werk.
Dus mijn tips: praat, kijk, luister, proef, ervaar, zoek uit en ga vooral de uitdaging aan.

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

• 455451n
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik zal ook mijn verhaal hier maar even neerzetten. Ik hoop dat het je een beetje helpt met je denken. Ik herken namelijk ook wat jij nu hebt. Ik vond dat ik eigenlijk steeds op het lab(HBO Chemie) stond en ik werd het een beetje zat. Toen was ik er een jaartje uitgeweest en heb ik gewerkt(ik vond het niet kunnen dat ik op me ouders ging teren en niks ging doen). Nadat ik had gewerkt(niet mijn eigen vakgebied) ben ik daarna weer begonnen met het nieuwe schooljaar en ik heb het gevoel dat ik me nu gemotiveerder ben dan ervoor. Het heeft denk ik ook te maken met omdat ik nu een beetje een doel heb om naar te werken en toekomstplannen heb. Persoonlijk heb ik dat avontuurlijke dan niet gehad, maar ik kan het me best voorstellen, omdat het op den duur eentonig wordt en dat je dan niet weet waar je naartoe wilt. Misschien heeft het zin om met een professional te praten. Je schooldecaan ofzo? (Er zou volgens mij iemand op school moeten zijn die je kan aanspreken als je persoonlijke problemen hebt). Ik raad je aan om bij een professional aan te kloppen, omdat die misschien wel de juiste vragen stelt en daardoor voor je kan analyseren wat je nou eigenlijk wilt.Dit zijn maar enkel ideeen. Voor alle duidelijkheid, ik probeer de meningen/ervaringen van de rest die je ook proberen te helpen niet de grond in te boren.
Pagina: 1