Toon posts:

Constante reboots en BSOD's op Asus P4P8X

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mede gebruikers,

Onze pc heeft altijd goed gewerkt. Een jaar geleden echter, kregen we ineens een probleem dat ging als volgt: telkens bij het booten van het systeem, had de pc meerdere keren nodig om door te booten. Soms laadde Windows XP binnen 3x, soms deed de pc er 10x over. Je kunt je voorstellen dat dit erg lastig is. Oplossing toen: Win XP opnieuw installeren, klaar.

Maar nu doet zich sinds 2 weken weer hetzelfde probleem voor. Constant heeft de pc meerdere boot pogingen nodig. Wanneer de pc eenmaal geboot is, kun je er normaal onder werken: van rustige dingen tot cpu-gestresste applicaties: alles werkte naar behoren.

Echter sinds een paar dagen valt de pc soms uit en reboot deze zich automatisch. Na enig lezen op GoT kwam ik erachter dat Windows dan een fout heeft gevonden en zichzelf opnieuw opstart. De oplossing hiervoor was het uitschakelen van automatische reboots. Nu gebeurde het nog steeds dat Windows een fout gaf, maar nou krijg ik BSOD's te zien, en wel verschillende. Dit zijn enkele van de meldingen:
irql_not_less_or_equal, page_faul_in_non_paged_area ; de bestanden die dan genoemd worden, zijn atapi.sys en de laatste keer ook tcpip.sys.

Ik heb de bios gereset maar deze is ook in orde. De pc komt altijd in de bios, maar zodra de HDD opgestart wordt, beginnen de reboots.

Met de Win XP cd er in wil het soms, soms start ook deze niet goed op. Zodra er een schijfcontrole wordt uitgevoerd door Windows, net voor het laden van het besturingssysteem, start de PC altijd door. Ik heb ook al een paar keer geprobeerd de Windows installatie te benaderen vanaf de Win XP CD console, maar dan reboot de PC vaak ook.

Ik heb zelf al memtest gedraaid: deze loopt vast bij 86%. Ook heb ik de pc opengehad en alle kabels gecontroleerd,maar hier zit op het eerste oog ook geen fout in.

Mijn configuratie is als volgt:
Asus p4p8x moederbord met een intel pentium4, 512MB DDR geheugen (DDR400).
Club3D Nvidia FX5200 256MB grafische kaart
2x 80GB WD HDD
NEC DVD-brander

Ik ben zelf ten einde raad. Wat kan ik nog doen?

Groet,

Verwijderd

De ASUS P4 mobo's hebben wel eens last van lekkende condensators en deze moederborden overlijden heel vaak zonder oorzaak aan te kunnen wijzen.
Dus als de PC ook met een linux live cd vast loopt en memtest dan ligt het waarschijnlijk aan je mobo misschien eens een aantal onderdelen vervangen zover dit mogelijk is. :)

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-05 21:13

Dani86

AeroGeek

ik heb hier nog een P4Pnogwat-X liggen met verkeerd geflashde bios. Bios is socketed, overzetten en klaar.

Gratis af te halen

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-05 09:09
[b][message=30309740,noline]
Ik heb zelf al memtest gedraaid: deze loopt vast bij 86%. Ook heb ik de pc opengehad en alle kabels gecontroleerd,maar hier zit op het eerste oog ook geen fout in.
Is je geheugen dan niet gewoon kapot? BSOD's op onregelmatige tijdstippen met IRQ fouten duiden naar mijn ervaring op kapot geheugen.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Verhoog het voltage eens een beetje en zet eventueel de timings van je geheugen iets losser. Wissel het ook eens uit met een andere PC en test dan beide op fouten. Zulke dingen kun je alleen maar oplossen door dingen in een andere, werkende PC te stoppen en te testen.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-05 18:23
BobbyD82 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:43:
[...]

Is je geheugen dan niet gewoon kapot? BSOD's op onregelmatige tijdstippen met IRQ fouten duiden naar mijn ervaring op kapot geheugen.
Nee denk ook dat de condesators defect zijn..

Ik had zelfde mobo. na ruim een 1,5 jaar kreeg ik zomaar BSOD's en soms starte de machine niet door.

Hmm, mischien mem dood? Memtest gedraaid.. machine liep daar ook telkens vast. Opgegeven moment nieuw geheugen gekocht. machine bleef vast lopen ook bij installatie windows enz..

Opgegeven moment mobo maar eens nader bekeken. idd aantal condesators waren half open..en lekte een klein beetje..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Topicstarter
Mede gebruikers,

na veel testen en proberen, heb ik de volgende nieuwe memtest resultaten:
- reepje 1, 1e keer : 100%
- reepje 1, 2e keer: 98%
- reepje 1, 3e keer: 78%
- reepje 2, 1e keer: 99%
- reepje 2, 2e keer: 78%
- beide reepjes samen: 78%
de vastlopers zitten constant bij pattern: FFFFFFFF-15, -13 en 00000000-0
(ik weet niet of dit ergens op duidt, maar toch)

voorts heb ik het beste reepje laten zitten en HDD1 en de 2e DVD-speler verwijderd. Win XP geinstalleerd op HDD0. Echter na het eerste deel van de installatie (het kopieren van de bestanden), reboot de pc wederom. HDD0 ontkoppeld en HDD1 vastgekoppeld (op de Master). Probeer ik Win XP te installeren op HDD1, echter komt het systeem niet verder dan het laden van de Win XP CD-rom. Terwijl hij bij de eerste installatie nog verder kwam. Dit lijkt me erg random te lopen dus.

Ik zal eens nader naar mijn condensators gaan kijken (eerst even opzoeken wat dat zijn enzo ;))

edit:
Tijdens het schrijven is de PC weer uitgevallen en in een automatische reboot gekomen.

Groet,

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2008 19:36 ]

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Dat was al duidelijk dat het de caps. waren. Je hebt nog 1 dag anders gooi ik dat ouwe asus bord weg ( ben aan het opruimen ).

Als er van dat bruine spul uit komt en/of ze staan bol dan zijn ze kapot

Afbeeldingslocatie: http://www.asti-usa.com/support/appnotes/65/2.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Dani86 op 25-06-2008 19:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
n00bdani86 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 19:40:
Dat was al duidelijk dat het de caps. waren.
Hmm, ik kijk eens even op het moederbord, maar er komt geen bruin spul uit, en zo te zien staan ze ook niet bol (al kijk ik er niet helemaal vanaf de zijkant tegenaan omdat het moederbord nog in de kast zit). Ook de condensatoren van de VGA zien er goed uit..

Nu loopt Windows XP installatie weer vast op 53%. Ik ben eigenlijk wel ten einde raad. Ik heb beide HDD's ontkoppeld gehad en los van elkaar geprobeerd: geen voorgang. Ook het ontkoppelen van de DVD-drives heeft geen nut. Tevens heb ik een andere DDR geheugenmodule geleend van een kennis, deze geprobeerd: maar deze wordt helemaal niet opgepakt (ik heb DDR-400 - PC3200, de andere module is DDR-333 - PC2700

Ik ga verder aan het proberen..

edit:
Na wat verder onderzoek gedaan te hebben, zie ik nu dat er heel kleine beetje geel/bruin iets aan de randjes van de toppen van de condensatoren zit. Dit zit echter in een regelmatig patroon, waardoor ik vermoed dat dit er gewoon hoort. Is dit zo?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2008 19:50 ]

• Dani86

Dani86

AeroGeek

maak eens een foto. Dan kunnen we het zien :)

En ze staan meestal bol aan de bovenkant, zoals je aan de condensators rechts op de foto die ik net heb bijgevoegd kunt zien.

[ Voor 58% gewijzigd door Dani86 op 25-06-2008 19:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
n00bdani86 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 19:55:
maak eens een foto. Dan kunnen we het zien :)

En ze staan meestal bol aan de bovenkant, zoals je aan de condensators rechts op de foto die ik net heb bijgevoegd kunt zien.
Bij deze;
Afbeeldingslocatie: http://img104.imageshack.us/img104/9398/picture50zz1.th.jpg

De foto is gemaakt met de webcam van de laptop (niks anders bij de hand), maar ik denk dat het duidelijk genoeg is. De condensatoren zien er allen zo uit.

Als ik het moederbord er uit wil schroeven.. kan ik deze dan gewoon op de schoefjes neerleggen op een tafelkleed? Zodat ik een en ander beter kan zien.. ik ben namelijk er nogniet helemaal zeker van dat ik geen bruine stof zie, alleen kan ik het niet helemaal goed zien door het licht (al zal het nooit veel zijn, anders zag ik het wel). - Ik ben er van overtuigd dat de condensatoren goed zijn eigenlijk.. ik zie niks bruins.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2008 20:19 ]

• Dani86

Dani86

AeroGeek

het lijkt erop dat die links v/d koeler onderaan bol staat.

Maar als je zeker wilt zijn, kan je het beste ff je moederbord eruit halen ( CPU + koeler en geheugen kan je laten zitten ).

En ff een foto maken met een goeie camera.

[ Voor 59% gewijzigd door Dani86 op 25-06-2008 20:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
n00bdani86 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 20:19:
het lijkt erop dat die links v/d koeler onderaan bol staat.

Maar als je zeker wilt zijn, kan je het beste ff je moederbord eruit halen ( CPU + koeler en geheugen kan je laten zitten ).

En ff een foto maken met een goeie camera.
Ik probeer het moederbord er nu uit tehalen, zodat ik het vanaf de zijkant kan bekijken. Echter zit alles goed dicht en vast, dus ik zal wel even aan het klussen zijn het komende half uur..

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Idd, * Bitage with n00bdani86 Zo ziet het er wel een beetje uit ja, of het is de lichtinval, kan natuurlijk ook (weerspiegelt een beetje).
Als ik het moederbord er uit wil schroeven.. kan ik deze dan gewoon op de schoefjes neerleggen op een tafelkleed?
Schroefjes hoef je er niet eens bij te nemen, alleen het mobo. In princiepe kun je het op elke niet statische of geleidende ondergrond neerleggen. Tafelkleed is prima.

Verwijderd

Topicstarter
Bitage schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 20:24:
Idd, * Bitage with n00bdani86 Zo ziet het er wel een beetje uit ja, of het is de lichtinval, kan natuurlijk ook (weerspiegelt een beetje).
Het bordje is er inmiddels uit.. en als ik er zo even tegenaan kijk dan lijken de condensatoren links van de CPU inderdaad een beetje bol.. maar ik maak een foto, dus die voeg ik zo toe. Tevens zie ik nu dat er in het centrum van de plusjes (op de condensatoren) een heel klein beetje bruin spul zit. Ik denk dat het dus inderdaad de condensatoren zijn, zoals jullie aangeven.

edit:
De foto gaat niet lukken, ik heb geen camera bij de hand. Maar ze lijken dus bol, en er zit een heel klein beetje bruin spul aan de bovenkant. Ze lijken dus kapot. Betekent dit een nieuw moederbord? (En dus -> nieuwe processor en nieuw geheugen, nieuwe videokaart)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2008 20:51 ]

Verwijderd

De foto gaat niet lukken, ik heb geen camera bij de hand. Maar ze lijken dus bol, en er zit een heel klein beetje bruin spul aan de bovenkant. Ze lijken dus kapot. Betekent dit een nieuw moederbord? (En dus -> nieuwe processor en nieuw geheugen, nieuwe videokaart)
Als de PC goed is voor wat je er mee doet kun je ook opzoek naar een tweedehands mobo voor zo'n 30 euries. ;)
n00bdani86 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:30:
ik heb hier nog een P4Pnogwat-X liggen met verkeerd geflashde bios. Bios is socketed, overzetten en klaar.
Gratis af te halen
Of gratis. :)

Lekkende en bolle condensators is inderdaad funest voor je mobo. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2008 20:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 20:53:
[...]

Als de PC goed is voor wat je er mee doet kun je ook opzoek naar een tweedehands mobo voor zo'n 30 euries. ;)

[...]

Of gratis. :)

Lekkende en bolle condensators is inderdaad funest voor je mobo. ;)
We vonden de pc altijd al een beetje traag, en we wilden er graag een beetje geheugen bij doen. Alleen de videokaart zou dan altijd een beetje minderwaardig zijn. Deze kon nog wel vervangen worden door een nieuwe AGP kaart, alleen zijn die ook niet heel veel beter meer dan de FX5200. We zouden dan 150€ investeren in nieuwe hardware op een oude configuratie. In principe zouden we alles wel iets sneller willen hebben. Al is een nieuwe PC wel gelijk erg rigoreus. Maar als dat het beste is. Dit moederbord houden zit er dus sowieso niet in begrijp ik.

edit:
Hoofddorp is me iets te ver ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 20:56:
[...]

We vonden de pc altijd al een beetje traag, en we wilden er graag een beetje geheugen bij doen. Alleen de videokaart zou dan altijd een beetje minderwaardig zijn. Deze kon nog wel vervangen worden door een nieuwe AGP kaart, alleen zijn die ook niet heel veel beter meer dan de FX5200. We zouden dan 150€ investeren in nieuwe hardware op een oude configuratie. In principe zouden we alles wel iets sneller willen hebben. Al is een nieuwe PC wel gelijk erg rigoreus. Maar als dat het beste is. Dit moederbord houden zit er dus sowieso niet in begrijp ik.
150 euro voor oude PC is inderdaad veel, als je het goed doet heb je voor het dubbele een nieuwe PC een Core 2 Duo erin. ;)
Maar als je goed bent in solderen kun je de condensators wel vervangen hoor. ;)
edit:
Hoofddorp is me iets te ver ;)
Tegenwoordig hebben we TNT post die kan ook mobo's van A naar B brengen, of hebben jullie nog de postduif, die zal het wel wat zwaar vinden. :+

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 21:00:
[...]

150 euro voor oude PC is inderdaad veel, als je het goed doet heb je voor het dubbele een nieuwe PC een Core 2 Duo erin. ;)
Maar als je goed bent in solderen kun je de condensators wel vervangen hoor. ;)

[...]

Tegenwoordig hebben we TNT post die kan ook mobo's van A naar B brengen, of hebben jullie nog de postduif, die zal het wel wat zwaar vinden. :+
Ja dat is inderdaad veel. Maar het is niet aan mij om dit te beslissen. Het ziet er op dit moment niet naar uit dat er onderdelen vernieuwd/vervangen zullen worden (ik zat te denken aan een nieuw moederbord+nieuwe processor en 2Gb DDR2 geheugen met een leuk, maar simpel PCI-e kaartje. Totaal ±200 - ±250 euro) Maar zoals gezegd, de beslissing is niet aan mij.

en ja dat is zo, maar het geeft geen garantie dat dat werkt ;)

edit:
Ik heb alles weer in elkaar gezet en getest. De computer werkt weer, dat zij: zoals voor het de-assembleren. Dezelfde problemen blijven zich voordoen. (De eerste keer voor het laden van Windows XP installatie een BSOD met dezelfde informatie en daarna tijdens dit tweede gedeelte van de installatie krijg ik ineens een reboot)

Afgaande op jullie adviezen, denk ik dus dat het moederbord niet meer gebruikt kan worden en dien ik of een nieuw moederbord voor deze processor te kopen, of een nieuw systeem (processor, moederbord, geheugen, videokaart). Als ik een nieuw moederbord koop voor dit systeem, is het toch een beetje het in stand houden van een toch al niet al te modern systeem. Dit lijkt mij een beetje weggegooid geld. Een nieuw systeem zou ik voor €250 kunnen krijgen (AMD X2 4800+, moederbord voor ±70 euro, 2Gb geheugen voor €40 en een videokaart van ongeveer €70). Volgens mij is dat dan een redelijk systeem, maar ik heb er nog amper naar gekeken. Maar als ik het een beetje snap, dan hoef ik toch alleen deze 4 componenten nieuw aan te schaffen? Hardeschijven heb ik en ook een DVD-speler en -brander.

Bedankt voor alle hulp!

Groet,

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2008 22:35 ]

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Nieuwere moederborden hebben een ander systeem ( interface ) qua schijven en optische drives, S-ATA genaamd. Je oudere schijven gaan naar alle waarschijnlijkheid niet passen op een nieuw moederbord.

Maar voor rond de 350a400€ heb je een prima systeem hoor als je alleen basic dingen doet ( maw niet gaat gamen ). Mits je hem zelf bouwt. Kijk eens op de main tweakers site voor de Pricewatch en de Best buy guide :)

Succes.

edit: waar woon je, ik kom geregeld in Bussum ( woon daar half ) en Hilversum en Haarlem.

[ Voor 9% gewijzigd door Dani86 op 26-06-2008 00:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
n00bdani86 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 00:27:
Nieuwere moederborden hebben een ander systeem ( interface ) qua schijven en optische drives, S-ATA genaamd. Je oudere schijven gaan naar alle waarschijnlijkheid niet passen op een nieuw moederbord.

Maar voor rond de 350a400€ heb je een prima systeem hoor als je alleen basic dingen doet ( maw niet gaat gamen ). Mits je hem zelf bouwt. Kijk eens op de main tweakers site voor de Pricewatch en de Best buy guide :)

Succes.

edit: waar woon je, ik kom geregeld in Bussum ( woon daar half ) en Hilversum en Haarlem.
Ah oke, zoiets had ik wel verwacht maar ik ging er vanuit dat dit nog mogelijk was. Hangt er natuurlijk ook van af wat voor moederbord je koopt. De systemen uit de BBG zien er goed uit. Ik kan in essentie een leuk multimediasysteem maken, maar dan zonder de extra's als toetsenbord, muis e.d. Ik zal eens even kijken.

Ik woon in het Noorden, dus dat is een beetje lastig ;)

Bedankt voor de hulp.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Afgaande op jullie adviezen, denk ik dus dat het moederbord niet meer gebruikt kan worden
Dat is een beetje kort door de bocht. Die Asus P4 borden hebben een schrikbarend hoge uitval, maar als er daadwerkelijk bolle condensatoren tussen zitten is dat een heel aannemelijke oorzaak, en kan het makkelijk verholpen worden: alle condensatoren van het type dat bol staat vervangen. Kosten zijn als je al een soldeerbout hebt en wat borden die om andere reden overleden zijn met vergelijkbare condensatoren nul, en zelfs al moet je een simpele bout en condensatoren kopen zal het niet meer dan EUR 15 kosten :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog even weer bezig geweest met de computer vanmorgen. Ik heb de computer aangezet, en na een paar keer opnieuw opstarten, Windows proberen te installeren. Verrassend genoeg ging dit in 1x goed. Toen heb ik Windows opgestart en kon ik in 1x door. Zelfs na een paar keer rebooten (Start -> Afsluiten -> Opnieuw opstarten), heb ik nog geen vastloper bij het booten gehad. Ik snap er niks van.

Als ik de Ubuntu DVD er in stop, dan start de PC alsnog niet op. Ik krijg dan hetzelfde: bij het laden van Ubuntu reboot de PC opnieuw. Ik heb ook nog geen vastloper gehad in WIndows. Maar toen ik Windows voor de eerste keer opstartte, dus direct na de installatie, krijg ik nog wel een melding: "Het systeem is hersteld van een ernstige fout".

Kan dit toeval zijn dat de PC het al iets meer dan een half uur doet? Het lijkt me tenminste niet de het probleem ineens zichzelf oplost..

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Dat is gewoon simpel mazzel dat ie het heel even doet. Je moederbord is gewoon stuk, no doubt.

Pagina: 1