Voeding slaat af bij lage belasting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-06 13:16
Ik heb een perfect werkende AOpen voeding (model FSP250-60GTA). Wanneer ik deze aansluit op een moederbord en vervolgens de pc aanzet slaat de voeding aan en draait 'ie prima.

Als ik echter de groene draad (PS_ON) verbind met een zwarte draad (GND) slaat de voeding even aan en direct weer af. Ik wil de voeding graag zo aan kunnen zetten omdat ik slechts 1 apparaat op een molexstekkertje aan wil sluiten en er verder geen PC bij kan hebben.

Ik weet dat de voeding even aanslaat omdat ik een led op een molex heb aangesloten en deze even aan gaat maar ook meteen weer uit gaat.

Het lijkt een beetje alsof de voeding kortsluiting maakt en de beveiliging in dat ding alles meteen uit zet. Ik geloof echter niet dat dat het geval is.

Ik heb geprobeerd de voeding wat belasting te geven door wat harde schijven aan te sluiten maar dat werkte ook niet.

Ik denk dus eigenlijk dat er nog een kabeltje verbonden moet worden o.i.d. Weet iemand misschien welke dat is of wat ik moet doen om de voeding niet af te laten slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Laatst online: 23-06 08:14

ByteDelight

Retro computing is alive!

XhaiKhaL schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:00:
Ik heb geprobeerd de voeding wat belasting te geven door wat harde schijven aan te sluiten maar dat werkte ook niet.
Inderdaad hebben schakelende (hoogfrequent) pc-voedingen een minimale belasting nodig om te kunnen werken; een harde schijf erbij aansluiten loste bij mij in het verleden dat probleem altijd op.

Wat dan zou kunnen is dat de harde schijf toch te weinig van de 5V of 12V gebruik maakt.
Heb je een andere harde schijf om eraan te hangen? Of een dvd-speler ofzo?

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wellicht kan je nog ergens een antieke AT-voeding op de kop tikken, die hadden hier altijd aanzienlijk minder moeite mee. Of afhankelijk van het vermogen een HP printervoeding o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:56

Sebazzz

3dp

Je weet dat je PS_ON en de GND verbonden moet houden?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XhaiKhaL
bverstee schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:08:
[...]

Inderdaad hebben schakelende (hoogfrequent) pc-voedingen een minimale belasting nodig om te kunnen werken; een harde schijf erbij aansluiten loste bij mij in het verleden dat probleem altijd op.

Wat dan zou kunnen is dat de harde schijf toch te weinig van de 5V of 12V gebruik maakt.
Heb je een andere harde schijf om eraan te hangen? Of een dvd-speler ofzo?
Ik heb al geprobeerd 2 harde schijven tegelijk aan te sluiten, ook heb ik geprobeerd een harde schijf en een dvd speler tegelijk aan te sluiten, allemaal helaas tevergeefs.

Ik heb overigens ook bij een goedkoop Q-Tec voedinkje de groene (of eigenlijk de paarse) PS_ON draad met een ground verbonden, die slaat gewoon aan, ook zonder belasting.
Sebazzz schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:17:
Je weet dat je PS_ON en de GND verbonden moet houden?
Jup.

Ik heb overigens ook Antec en Tagan voedingen gehad welke gewoon aan bleven door de PS_ON met een GND te verbinden.

Edit:
Dus als ik het goed begrijp moet ik een weerstand op de 3,3v, 5v en de 12v lijnen zetten om de voeding te belasten en aan te laten slaan?

Edit2:
Ik heb een weerstandje tussen de 3,3V en een GND gezet en vervolgens een hard disk aangesloten op een molexstekker. Dit hielp helaas niet.

[ Voor 31% gewijzigd door XhaiKhaL op 25-06-2008 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ff een autolamp (niet die dure halogeen, maar gewoon zo'n mini, 2 cm ofzo peertje zegmaar) aan de 5v hangen.. dan moet et gewoon werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
XhaiKhaL schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:18:
[...] Ik heb een weerstandje tussen de 3,3V en een GND gezet en vervolgens een hard disk aangesloten op een molexstekker. Dit hielp helaas niet.
Niet zomaar 'een weerstandje'. Maar een vermogensweerstand met de juiste weerstand en vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XhaiKhaL
Elk weerstandje zorgt er toch voor dat er stroom door de betreffende lijn wordt getrokken? Dan zou elk weerstandje toch goed moeten zijn?

Maargoed, ik heb voor de makkelijke weg gekozen en een oude computer losgeschroefd om daar de voeding van te gebruiken (een oude ATX voeding), deze draait perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
XhaiKhaL schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 15:43:
Elk weerstandje zorgt er toch voor dat er stroom door de betreffende lijn wordt getrokken?
Ja
Dan zou elk weerstandje toch goed moeten zijn?
Nee,
je moet een bepaalde minimale belasting creeeren voor de voeding.
Pagina: 1