kast voor mini-itx atom?

Pagina: 1
Acties:

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-01 18:58
Doel is: mini servertje/NAS te bouwen maar dan goedkoop. Hij hoeft niet veel te doen, beetje data serveren, heel misschien sabnzbd draaien, maar zelfs dat is geen vereiste.
Wil dit dan wel doen op basis van dat nieuwe intel atom bordje (50-60 euro dacht ik).

Maar vaak zijn de mini-itx kasten peper duur. is er niet een goedkope oplossing? Hoe kan het zo duur zijn? voor een paar tientjes heb je vaak een aopen full atx kast met 350wat voeding etc... maar een mini-itx kastje wat de helft metaal bevat moet gelijk weer 2x zo duur zijn?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-01 12:10
Hoe kan het zo duur zijn?
Simpel: er niet veel animo voor. Het zijn verder hele leuke systeempjes, die mini-itx'jes, alleen ze zijn nog verre van mainstream. Tot die tijd wordt het dus in de buidel tasten, helaas.

De goedkoopste in de Pricewatch is €75,- en dan weet ik nog niet eens of die aan je wensen voldoet. Je zou kunnen kijken naar een niet te duur mATX kastje en dan eventueel de schoefgaten zelf boren, als ze nog niet goed zitten.

• Jacub86
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10-2025
Ik denk dat hoge kosten te wijten zijn aan het feit dat ze veel minder gewild zijn en er dus in minder grote getalen geproduceerd kan worden. Hierdoor zijn opstartkosten een grote onkostenpost die wel terugverdient moeten worden.

Misschien een optie om zelf iets in elkaar te zetten? Met wat alu profielen en wat alu platen moet dat vrij makkelijk te doen zijn. Ziet er misschien niet zo mooi uit, maar je bent wel een heel stuk goedkoper uit.

• sharkzor
ben niet zo handig, dus zelf prutsen is denk ik geen optie.
een standaard micro atx kastje fixen zou nog een optie zijn, alleen gaat dan wel het voordel van "klein" verloren.

Bij salland hadden ze alles wat ik nodig heb (letop! ex btw)

# Omschrijving Aantal Prijs p.s. Subtotaal
49255 Intel Little Falls A230 € 42,02 € 42,02
21127 Salland Administratiekosten IDEAL 1 € 0,84 € 0,84
34130 Procase Noah Zwart, Zilver, 80 Watt Extern € 69,71 € 69,71
13475 Kingston ValueRam 2048 MB, PC4200, 533 MHz, 4 € 28,57 € 28,57
30904 WD Caviar SE16 500 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300 € 54,58 € 54,58

Te Betalen € 242,39 (das dan weer inc btw)

volgens mij ben je voor een goede professionele NAS met 500gb ook zoiets kwijt?

Eventueel nog een gigabit kaartje erbij en dan zullen de transfer snelheden wel toenemen :)

• Bitage
Ik weet niet wat jij onder een professionele NAS verstaat, maar je hebt al een WD MyBook 500GB voor iets meer dan €100,-. Ook beschikt het over 1Gbps LAN en kun je er met wat getweak allerlei dingen op zetten die je kan draaien (het ding heeft iirc een Linux-achtig OS, zie ook Hacken van de Western Digital Mybook World Edition).

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Kant en klare single disk NAS kastjes zijn niet zo duur (vanaf €100 heb je 500GB), maar dan heb je soms ook wat minder mogelijkheden en deze zijn veel (3.5 tot 4.0MB/s :') )langzamer.

Als je een NAS wil die goede prestaties levert en maximale flexibiliteit biedt is zelfbouw van zo'n mini itx systeem de beste optie. Bij kant en klare opties ben je vaak gebonden aan beperkingen m.b.t. besturingssysteem of hardware.

Onderstaande opties zijn al met al wel flink goedkoper dan zo'n mini itx systeem en leveren -gezien hun prijs- zeker geen slechte prestaties.
De Netgear SC101T Storage Central Turbo is bijvoorbeeld redelijk snel, maar is niet uit te breiden naast de SAN mogelijkheid.

De Conceptronic CH3SNAS is wat langzamer, maar die is te funpluggen voor bijv. mediaserver/webserver functies.

edit:
Bitage schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 14:09:
Ik weet niet wat jij onder een professionele NAS verstaat, maar je hebt al een WD MyBook 500GB voor iets meer dan €100,-. Ook beschikt het over 1Gbps LAN en kun je er met wat getweak allerlei dingen op zetten die je kan draaien (het ding heeft iirc een Linux-achtig OS, zie ook Hacken van de Western Digital Mybook World Edition).
Die levert bedroevende prestaties (3.5 tot 4.0MB/s :')) , hoewel dat geen probleem hoeft te zijn als je er niet zo vaak gebruik van maakt . Dan laat je de pc gewoon alles in één nacht overpompen, waarna je er sporadisch wat afhaalt/opzet.

[ Voor 49% gewijzigd door MuisM4t op 25-06-2008 14:20 ]

Verwijderd

Ha leuk, ik ga dit topic in de gaten houden, ik ben zelf namelijk ook opzoek :) (en wil ook een dergelijk systeem bouwen).

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Je kan ook een Shuttle K45 nemen daar kunnen 2 schijven in. Hoef je alleen een CPU, RAM en HDD toe te voegen.

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

• sharkzor
Dothan schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:05:
Je kan ook een Shuttle K45 nemen daar kunnen 2 schijven in. Hoef je alleen een CPU, RAM en HDD toe te voegen.
ook wel eens overwogen. maar vreet meer energie dan zo'n atom geval. Stroom verbruik is ook zeker een overwegen.

Die Western Digital NAS is te traag voor mij. Bedoelling is dat ik er in niet al te lange tijd spullen op kan zetten en ze vervolgens vanaf mn xbox in de woonkamer af te spelen.
Voordeel van een servertje is dat ik er gelijk fatsoenlijk sabnzbd op kan draaien.. scheelt weer een schakel.

Mijn overweging was dus: of een NAS, maar dan ultra cheap en toch goede performance (voor een dubbeltje op de 1e rij 8)7 ) Of voor een beetje meer een goedkoop servertje waar ik toch heel wat meer mee kan.

Verwijderd

Het gaat er juist om de extra low-power cpu.. Aangezien je wel wat snelheid wilt hebben, maar het geen 1080p hoeft de decoden :)

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-01 18:20
Mooi kastje vind ik deze. Zeker ook geschikt als NAS.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

gertvdijk schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:20:
Mooi kastje vind ik deze. Zeker ook geschikt als NAS.
UK£ 155 = 195.787379 Euros :O

• Bitage
Die levert bedroevende prestaties (3.5 tot 4.0MB/s :')) , hoewel dat geen probleem hoeft te zijn als je er niet zo vaak gebruik van maakt . Dan laat je de pc gewoon alles in één nacht overpompen, waarna je er sporadisch wat afhaalt/opzet.
Hmm, dat is inderdaad bagger dan :/ Had ik in eerste instantie niet gedacht van zo'n ding (goedkoop, maargoed, mag van een HDD wel wat beters verwachten...). Als ik zo de T.net reviews ervan zie heb je gelijk, echter heeft willieNL snelheden van 40-45 MB/s (klik). Vreemde verhalen allemaal.

Verwijderd

Net nog even gekeken op marktplaats en ebay, helaas levert dit ook geen echte goedkope oplossingen op. Iemand nog ideeën? :D

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-12-2025
Heb hier op GoT wel eens gelezen dat iemand een case had gemaakt van zo'n ikea-doos:

Afbeeldingslocatie: http://www.piensatelier.nl/images/myScrapbook/jan2006/foto7gr.jpg

Gewoon gaatjes prikken waar de schroeven gaan :)

Moet je wel nog ergens een Pico-PSU vandaan toveren

EDIT: Leuke site: http://www.mini-box.com/site/index.html

[ Voor 10% gewijzigd door Crackh34d op 26-06-2008 11:48 ]

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-01 15:54

Offtrack

Ondertitel

Dit is een topic dat ik in de gaten ga houden! Ik wist niet dat er al mini-itx bordjes met de atom in de verkoop waren... ik vind hem verder ook niet niet in de pw (zal ws aan mij liggen).
M-ITX kasten zijn idd wel prijzig! Wel een mooie gevonden: pricewatch: Silverstone LC06 (Mini-ITX, 60W extern, Zwart)

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-01 18:20
Let erop dat de bordjes die je nu vindt een chipset hebben met een hogere tdp dan die van de Atom CPU.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:23
http://www.samenkopen.net/action_products/590054/804215
Hier staat een kast voor 40 euro.

Snelheden van nas zie: http://www.smallnetbuilde...option,com_nas/Itemid,190
Op deze site staan ook howto's op.

[ Voor 61% gewijzigd door jan99999 op 26-06-2008 16:09 ]

Pagina: 1