Surround aansluiten op pc??

Pagina: 1
Acties:

• Pap3rclip
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Ik heb een vraagje,

We hebben pas een nieuwe tv gekocht en daarom wil ik nu hd streamen via HDMI.
Het geluid moet over een andere kabel lopen omdat mijn videokaart geen geluid via DVI kan verzenden.
Nu heb ik dus op mijn moederbord 6 jack aansluitingen voor 5.1 (groen, rood, blauw, ...).
Het surround systeem (5.1, 4-5 jaar oud) heeft hele rare aansluitingen. Het zijn gewoon koperkabels die je in de (ook erg oude) dvd speler moet steken in gewone gaatjes met klepjes boven om ze vast te zetten.
Ik heb al lang op allekabels.nl gezocht maar ik vind geen kabels die mijn pc met de boxen van het surround systeem kunnen verbinden. (die koperen draden moeten in de jack's van de pc).

Iemand een idee welk soort kabels ik hiervoor moet gebruiken?

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Een foto zegt meer dan 1000 woorden, dus maak eens een foto van die aansluitingen!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:26

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Specs?

Je kunt toch gewoon een jack-jack of jack-tulp kabel kopen en de jack-/tulp-stekkers er aan één kant afknippen? B)

Rail Away!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:12
welke tv? welke receiver? welke geluidskaart?

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik heb zo'n gevoel dat jij probeert om passieve speakers (waar normaal een losse versterker voor hangt) direct probeert aan te sluiten op je geluidskaart. Dit kan dus niet he.

Ziet het op het surroundsysteem er ongeveer zo uit?
Afbeeldingslocatie: http://www.ace4parts.com/images/products/1978B_medium.jpg

De beste oplossing lijkt mij het digitaal aansluiten van je pc op je receiver via optische of coaxiale kabels. Dat doe je hiermee:

Afbeeldingslocatie: http://img.zdnet.com/techDirectory/_TOSLINK.JPG

[ Voor 51% gewijzigd door Janssen op 25-06-2008 12:52 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:26

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Oh, wacht bedoel je met 'surround-systeem' alléén je luidsprekers? Zo ja, zie dan Janssen hierboven.
(Ik dacht dat je van je geluidskaart naar een versterker wilde, wederom specs en een duidelijke omschrijving zijn wel zo handig ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door Mad Marty op 25-06-2008 12:56 ]

Rail Away!

• Pap3rclip
Wow jullie zijn snel O+.
ff met de gsm een pic gemaakt (lage kwaliteit maar het moet wel duidelijk zijn zo ;))
Het zijn trouwens 12 draadjes van de boxen naar de dvd-speler.
Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/2usaj3a.jpg

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-02 15:42

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Janssen heeft dus gelijk. Het gaat hier over pasieve luidsprekers. Die kun je alleen aansluiten via een versterker. De dvd speler van je suroundset heeft een ingebouwde versterker, een geluidskaart heeft dat niet.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Pap3rclip
Oke... de dvd-speler heeft ook zo'n digital optical ingang. Hoe kan ik mijn pc dan met die optical ingang verbinden zodat ik 5.1 behoud? Of is dit niet mogelijk?
Ik ben nogal een leek op gebied van audio :D.

[ Voor 5% gewijzigd door Pap3rclip op 25-06-2008 13:46 . Reden: Het is toch optical ipv. coaxial ;) ]

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:16
Kijken of de geluidskaart die in je pc zit een optical uitgang heeft en deze met je dvdspeler verbinden. wanneer je geluidskaart geen optical uit heeft kan je een nieuwe geluidskaart kopen

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• Pap3rclip
Ik gebruik geen aparte geluidskaart, gewoon geïntegreerd op het moederbord en deze heeft geen andere aansluitingen dan jack's.
Toch bedankt voor al jullie hulp, ik doe het dan wel gewoon met jack->tulp en dan luister ik maar via tv ;).

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:16
In een gewone jack aansluiting kan ook een digitale aansluiting zitten dus misschien heb je geluk. Meestal zit er een rood lampje in de jack aansluiting als dit zo is.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Pagina: 1