Toon posts:

[HDD] Seagate RMA's, ervaringen

Pagina: 1
Acties:

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:42

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

Topicstarter
Ik wil een kappotte disk naar Seagate sturen. Ik heb al een RMA confirmation gehad, maar blijkbaar doen ze nogal moeilijk over de packaging. Ze nemen naar eigen zeggen alleen Seagate approved packaging aan, en anders is je warranty void. De verpakking is te bestellen bij http://transpac.co.uk, maar omgerekend €10 euro voor een doosje met wat plastic vind ik een beetje prijzig, zeker gezien het feit ik ook nog m'n disk zelf op moet sturen a ~8€ verzendkosten.

Het gaat om een 250GB 7200.10 seagate barracuda die me €40 gekost heeft. Dat terugsturen moet toch wel goedkoper kunnen dan voor de helft van wat de disk gekost heeft? Doen ze echt zo moeilijk over de verpakking? Iemand met ervaringen hieromtrend?

You see, killbots have a preset kill limit. Knowing their weakness, I sent wave after wave of my own men at them until they reached their limit and shut down. Kif, show them the medal I won.

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Maand of 2 geleden nog mijn Seagate teruggestuurd.

Geen 'approved packaging' gebruikt, maar gewoon een doosje van 30x20x20 of zo.
Doos wel helemaal met schuim (foam) opgevuld (dat harde spul, waar vroeger ook wel van die noppen matrasjes gemaakt van werden).

Geen enkel probleem, kreeg mijn nieuwe schijf keurig terug in een 'approved package' van Seagate, welke ik nu bewaar tot er weer een schijf terug moet.

Kosten van verzending, tja, ik was 6 euro kwijt dacht ik voor aangetekend (met 3S nummer), en wat is 6 euro nu om een 250 gb schijf erbij te krijgen? (mijn geval ging het om 500 GB)

If you choose to criticise you choose your enemies

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:44
Ooit één op gestuurd naar seagate, deze idd zeer goed verpakt, maar niet via hun besteld.

Toen ik een paketje terug kreeg had ik nooit verwacht dat er een HDD in zou zitten, ja of er moesten er 10 in zitten.
Maar hij zat er wel degelijk in, speciaal 'schuim' helemaal rondom de HDD, tja kennelijk willen ze dat graag, om zich enigszins in te kunnen dekken?

Verder wat emmeau hierboven mij zegt, de doos bewaard voor evt. in de toekomst. :)

[Voor 10% gewijzigd door Onno_Devine op 25-06-2008 12:47]

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09-2020
Geen probleem, zo lang je hem goed verpakt kan je hem prima opsturen. Ze zullen hem terug sturen in een "Seashell" zoals zij het noemen. Doosje vol met schuim waar in het midden je harde schijf zit, wel goed verpakt van Seagate :)

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:36
Volgens mij is het belangrijkste dat de harddisk zelf niet kan verschuiven in de doos en dat de schijf zelf in een anti-statisch zakje zit. Dus de schijf in een zakje en dan de verzenddoos vullen met losse pipi's is misschien niet voldoende.

Heeft Seagate trouwens geen Advanced RMA zoals WD? Dus eerst een nieuwe opgestuurd krijgen en dan de defecte binnen 1 maand terugsturen? Dat was bij mij meestal de oplossing van het packaging probleem.

[Voor 23% gewijzigd door DaCoTa op 25-06-2008 13:11]

• Jism
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Lol.

Ik had ooit eens een schijf in een antistatische bag gewikkeld en daar die sticker opgeplakt die je zelf mag uitprinten. Kreeg gewoon een schijf retour hoor :)

Maar dat ligt er maar een beetje aan wat er aan de hand is met je schijf. Pak gewoon een doos, vul deze met spul wat klappen kan opvangen en stuur 'm retour :) Zelf doen ze een ook erg mooi vierkant doosje met foam om de schijf in te versturen.
Terw_Dan schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:12:

Seagate heeft verder een uitstekende RMA service.
Zeker. De 5-jaar garantie-term is super te noemen. Meestal na ontvangst HDD bij Seagate heb je met een paar werkdagen al een nieuwe schijf retour.

[Voor 27% gewijzigd door Jism op 25-06-2008 13:13]

M'n magische bol werken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je het goed verpakt is het geen probleem. Seagate is doorgaans vrij snel met dit soort dingen en soms kan er nog wel eens een grotere disk voor in de plaats terugkomen. Van de 4 320GBers die ik heb moeten RMAen (brakke voedingen :()kwamen er 2 750GBers, een 500 GB en 400GB voor in de plaats :)

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Topicstarter
Ok thanks. Ik dacht idd ook dat ze dat meer zeiden zodat ze zichzelf konden indekken :). Gewoon goed verpakken in een doosje dus met foam of ander opvulmateriaal. Anti statisch zakje heb ik nog wel liggen.
Kosten van verzending, tja, ik was 6 euro kwijt dacht ik voor aangetekend (met 3S nummer), en wat is 6 euro nu om een 250 gb schijf erbij te krijgen? (mijn geval ging het om 500 GB)
6 euro prima (8 euro met verzekering). Maar 18-20 euro vind ik een beetje overdreven :), zeker gezien het feit dat ik daarvoor ook nog eens naar Engeland moet bellen en moeilijk moet gaan zitten doen. En dat terwijl er een distributeur van dat Transpac in Nederland zit 8)7.

You see, killbots have a preset kill limit. Knowing their weakness, I sent wave after wave of my own men at them until they reached their limit and shut down. Kif, show them the medal I won.

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:12:
Als je het goed verpakt is het geen probleem. Seagate is doorgaans vrij snel met dit soort dingen en soms kan er nog wel eens een grotere disk voor in de plaats terugkomen. Van de 4 320GBers die ik heb moeten RMAen (brakke voedingen :()kwamen er 2 750GBers, een 500 GB en 400GB voor in de plaats :)

Nice :). Maar hij was onderdeel van een RAID array dus ik heb aangegeven een disk met dezelfde specs terug te willen ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

.oisyn schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:16:
[...]

Nice :). Maar hij was onderdeel van een RAID array dus ik heb aangegeven een disk met dezelfde specs terug te willen ;)
tja, in dat geval is het nadelig. Maar goed, bij mij waren het singledisk, dus dan is extra ruimte alleen maar handig :)

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:22
Ik heb met Seagate tot nu toe betere ervaringen dan met Maxtor, bij Seagate was me hardeschijf binnen een week weer terug en ik kreeg een grotere versie (400 GB ipv 320 GB).

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:04

Outerspace

Moderator General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ook ik heb goede ervaringen met het verzenden van een kapotte disk van Seagate. Netjes gecheckt op warranty en dmv een doosje + foam teruggestuurd. Nog wel eventjes in een antistatische zak gewikkeld. Heb helaas niet een grote schijf teruggekregen, maar eentje van even groot.

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Topicstarter
@Termi: Maar Maxtor heeft (had) dan weer zo'n policy dat ze eerst de nieuwe opstuurde en je daarna de oude in de verpakking van de nieuwe kon terugsturen :). Dat doet Seagate helaas alleen in de US.

[Voor 13% gewijzigd door .oisyn op 27-06-2008 16:57]

Anoniem: 170345

Vorig jaar een kapotte Maxtor retour gestuurd (naar Seagate Amsterdam dus). Had kortsluiting oid in mijn externe behuizing (die was ook kapot). Gewoon in zo een zakje gedaan en wat kranten er om heen. Had binnen paar dagen een nieuwe.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-05 13:13
Anoniem: 170345 schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 17:14:
Vorig jaar een kapotte Maxtor retour gestuurd (naar Seagate Amsterdam dus). Had kortsluiting oid in mijn externe behuizing (die was ook kapot). Gewoon in zo een zakje gedaan en wat kranten er om heen. Had binnen paar dagen een nieuwe.
Tja, niet gehinderd door enige kennis zeggen ze dan wel eens. ;)

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-05 17:19

Sorcerer8472

Mens sana?

Zo, laat ik dit topic eens omhoog schieten (aangezien dit het meest relevante in de search is).

Even mijn onvrede uiten over Seagate Certified HDDs. Zakelijk hebben we een tijd geleden een hele batch nieuwe Seagates besteld, stuk of 15, varierend van 750 GB tot 1 TB. Daarbij hebben we na een jaar een uitval van 3 stuks.

Maargoed, die dus opgestuurd. En wat krijg je dan terug? Inderdaad, een gerepareerde disk, die het beter zou moeten doen dan een originele. Maargoed, nu hebben we die schijven in een devbak gehangen in raid1 (raid1 omdat we toch schijven over hebben en geen gerepareerde meuk in productie willen hangen)... Maargoed, ze zijn werkelijk allemaal met write-errors uitgevallen, één voor één. Schijf vervangen en ook die nieuwe ging stuk.

SeaTools vindt ook errors in alle schijven (op een pc hier op kantoor getest), dus het is niet zo dat de controller van die server stuk is (tenzij die de schijven elektrocuteert ofzo). Laatste schijf is nog niet getest want die hangt er nog. Intussen zijn we met uren+brandstof (2x heen en terug) duurder uit dan wanneer we gewoon nieuwe schijven hadden besteld.

De ene schijf geeft een "electrical test element failed" bij de smarttest, de andere schijf kan niet eens uitgelezen omdat "firmware corrupt" :+

Vanaf nu weer Western Digital dus. Die sturen tenminste nieuwe schijven terug en lijken tot nu toe een iets lagere uitvalrate te hebben (als ik die repaired meuk niet meetel tenminste)...

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Topicstarter
Laat ik dan ook maar weer even reageren, het opsturen van de nieuwe disk ging vrij vlot, al duurde het even voordat ik die ontving (ik had m'n werk als afleveradres, maar zat niet na te denken en had daarbij m'n thuis-postcode ingevuld - d'Oh!). De vervangende disk doet het op zich prima, maar maakt echt een teringherrie (hij resoneert heel erg). Daarom ligt ie nu stof te happen :/.

[Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 27-07-2010 10:05]

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Helaas, Seatools geeft defect aan op mijn HD van vorig jaar.
Wat ontzettend lastig.

RMA procedure doorlopen met alle codes en nummers en RMA nummer gekregen en alles uitgeprint.

Nu zie ik opeens doodleuk op de site staan dat ...
Replacement products are factory-repaired units. ???????????!!!
Replacements carry the greater of : original warranty balance or 90 days ???????

Dat wil ik zeker niet, dus ik heb helemaal niks aan de "garantie" in feite.
Ik wil een nieuwe disk met weer 5 jaar garantie daarop.

Ook geeft de site aan dat de garantie tot 2013 loopt.
Dus 3 jaar garantie, ik dacht dat er 5 jaar garantie op zat op Seagate disks?????
Het doet er in dit geval niet toe, maar dat was wel de reden om voor Seagate te kiezen.

Ik lees hier dat je inderdaad een kapotte schijf gaat terugkrijgen, nu vraag ik me af of ik niet beter de mijne kan houden tot ie helemaal kapot vliegt en dan een nieuwe kopen ipv al die moeite te doen? Ik moet blijkbaar ook zelf het opsturen betalen.

En is het nou 3 of 5 jaar garantie?

:(

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:51
jayjey schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 12:32:
Nee, je krijgt een product waarvoor je 5 jaar garantie hebt. Jammer voor jou of een geluk voor jou dat je schijf binnen 5 jaar stuk gaat, maar het gaat erom dat je 5 jaar lang een werkend product krijgt. Anders weet ik het wel. Elk 5e jaar even de schijf "stuk" maken om vervolgens levenslang van hardeschijven voorzien zijn. :D

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:47

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Of je nu 3 of 5 jaar garantie is afhankelijk van het type hardeschijf, enterprise hardeschijfen hebben bijvoorbeeld 5 jaar garantie, consument hardeschijf hebben over het algemeen 3 jaar garantie.

Wat betreft replacements zijn inderdaad over hat algemeen refurbished/gerepareerde hardeschijfen, waarom denk jij dat jij het recht hebt op weer een nieuwe hardeschijf met weer 3 of 5 jaar garantie? Je hebt recht op een vervangende hardeschijf met dezelfde sepcificaties meer niet. Daarbij loopt de garantie gewoon door tot tenminste 90 dagen.

Verder is dit meer iets voor het shopping forum, daarom even een een kleien verhuizing.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• jayjey
  • Niet online
Ok, sorry, maar het sluit toch goed aan bij de eerdere posts?

Waarom een nieuwe krijgen? Lijkt me redelijk, ik moet nogal wat moeite doen om alles weer te installen!
Een HD is (deels) iets mechanisch, dus een slijtage product. Alleen de mate van slijtage kun je niet goed meten.

Het is hopelijk opgelost trouwens.
Ondertussen Alternate gebeld.
Je kunt de schijf daar afgeven omdat ie binnen 1 jaar is gekocht, zij testen hem meteen en RMA-en hem dan voor mij. Ik koop meteen een nieuwe niet-Seagate disk daar.

Seagate crediteert een bedrag naar Alternate als ie defect is en Alternate doet weer een terugstorting naar mij dus ik kan direct bij Alternate een andere HD meenemen.

[Voor 32% gewijzigd door jayjey op 08-06-2011 13:05]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:47

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Niet echt de makkelijkste weg, maar als jij je daar in kunt vinden, prima. Let er wel op dat je kans loopt dat je en dagwaarde gecrediteerd krijgt, omdat de hardeschijf inprincipe al een jaar prima gewerkt heeft. :)

Overigens bewandel jij wel de weg, zoals het zou moeten, omdat de leverancier ten alle tijden verantwoordelijk is voor de garantie afhandeling.

[Voor 25% gewijzigd door _Dune_ op 08-06-2011 13:02]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

jayjey schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 12:32:
Helaas, Seatools geeft defect aan op mijn HD van vorig jaar.
Wat ontzettend lastig.

RMA procedure doorlopen met alle codes en nummers en RMA nummer gekregen en alles uitgeprint.

Nu zie ik opeens doodleuk op de site staan dat ...
Replacement products are factory-repaired units. ???????????!!!
Replacements carry the greater of : original warranty balance or 90 days ???????

Waarom zou je niets hebben aan die garantie? Je koopt een product met een garantie van 5 jaar (of tegenwoordig weer 3 jaar), dus Seagate zal gedurende die periode zorgen dat je een schijf hebt die goed werkt.
Ze geven er zelfs nog 90 dagen voor als de garantie korter is als je originele garantie. Dus ik zie niet in waarom je niets zou hebben aan de garantie.

• Nielson
  • Nu online
Onlangs nog een Seagate schijfje rma gestuurd, met een paar dagen had ik een nieuwe (refurbished) in huis.

• jayjey
  • Niet online
ok, dus is normale procedure blijkbaar, maar ga toch liever meteen een nieuwe halen.

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-02 11:56

Paulus0013

pom pom

Hier nog even op inhaken:
Ondertussen Alternate gebeld.
Je kunt de schijf daar afgeven omdat ie binnen 1 jaar is gekocht, zij testen hem meteen en RMA-en hem dan voor mij. Ik koop meteen een nieuwe niet-Seagate disk daar.
Dat zullen ze zelfs moeten tot aan die 3 jaar dat jij garantie hebt. De argumentatie die ze gebruiken gaat dus niet helemaal op.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-05 17:19

Sorcerer8472

Mens sana?

Ik heb hier 3 van die factory-repaired dingen liggen, maar die gingen alledrie binnen een paar maanden weer stuk. Voor mij is dat reden om naar WD over te stappen. Zij sturen wel nieuwe HDD's op bij RMA.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

WD stuurt ook recertified disks op bij RMA. Ik heb hier nog wat 73GB Raptors liggen met Recertified printje op het label. Die prak je dan in een server als de zoveelste is uitgevallen en een paar maand later kan je de volgende erin prakken.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Sorcerer8472 schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 15:51:
Ik heb hier 3 van die factory-repaired dingen liggen, maar die gingen alledrie binnen een paar maanden weer stuk. Voor mij is dat reden om naar WD over te stappen. Zij sturen wel nieuwe HDD's op bij RMA.
WD stuurt ook refurbs op. En dat je Seagates doodgaan kan ook gewoon de pech zijn dat je een brakke serie hebt hoor, daar heb ik er ook heel wat van gehad.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:08

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Refurbs heb je overal, heb er een draaien die het al anderhalf jaar uithoudt. Nieuw is meestal beter idd, maar net als met nieuw kun je met refurbs ook pech/geluk hebben.

Ben over zowel Seagate als WD tevreden over de garantie.
WD iets meer, want daar heb ik een keer een Advanced RMA oid gedaan en dat vond ik een super manier van RMA afhandelen. Dat hield zo ongeveer in dat je je disk RMA aanmeldt, een creditcard aanmeldt en met die creditkaart sta je garant terwijl zij je een (nieuwe) schijf toesturen als vervanging. Zodra je die nieuwe disk dan binnen hebt, mag je je oude opsturen. En zodra ze die dan hebben is het prima.
Krijgen ze die niet binnen zoveel weken, dan reken ze je de waarde van de disk aan op je creditcard.
Verder een keer met WD gebeld, prima geholpen.
Misschien biedt Seagate deze mogelijkheid ook, dat weet ik niet.

Ik heb het afgelopen jaar een lucky streak gehad, geen enkele defecte disk. Niet in mijn bakken, niet in mijn server, niet in de bakken van familie, niet van mijn paar klanten. Prima de bima.
Dit jaar wordt de kans dus weer groter.

[Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 17-06-2011 20:27]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• ReVision
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-08-2018
Ik heb zaterdag 3 schijven als RMA opgestuurd. Volgens track&trace hebben ze deze maandag middag ontvangen. Als ik vandaag dan kijk bij de status van de RMA dan geven ze aan de schijven nog niet binnen te hebben.

Iemand enig idee hoelang een gemiddelde RMA afhandeling duurt?

| Discogs | Flickr |

Duur meestal een of twee dagen extra. Ik had laatst 10 schijven opgestuurd, 8 zijn vervangen door gerepareerde exemplaren, 2 heb ik ongerepareerd teruggekregen van Seagate omdat ze niet stuk zouden zijn... heb ze net even in mijn QuickPort gestoken, idd geen meldingen in de SMART en de errorscan doet het ook gewoon... gek voor een hdd die destijds uit een RAID array is gegooid met vele bad sectors en een laptop hdd die van een meter hoog van een bureau is geschoven en vervolgens alleen maar klikte.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee