Draadloze adapter voor PIII met usb 1.1

Pagina: 1
Acties:

• Poeh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-03 00:13
Morgen ga ik bij mijn peetoom van 80 (!) internet installeren. Hij heeft zijn computer in een schuurtje achter het huis staan (ca. 10 meter tuin tussen het schuurtje en de woning) en de draadloze adsl-router van SpeedTouch staat voorin in het huis). Even een klein en simpel schemaatje:

muur voor --- SpeedTouch --- ca. 15 meter --- muur achter --- ca. 10 meter tuin --- schuurtje

De muren zijn grotendeels voorzien van ramen en daarnaast zijn de muren erg dun (oude woning).

Nu wil hij graag op zijn computer (Pentium III 600 Mhz met USB 1.1) genieten van zijn draadloze internet. Op zich lijkt me dat de afstand goed te overbruggen is (mits het niet al te veel regent), maar ik heb geen idee wat voor draadloze adapter ik het best voor hem aan kan schaffen. PCI of USB? Het liefst natuurlijk één met een goed bereik (ik herinner me een Siemens draadloze adapter welke door de KPN meegeleverd werd bij de Experia box; daar ga je spontaan van huilen).

Heeft iemand een goede suggestie? En zou bij gebruik van een USB draadloze adapter de doorvoorsnelheid van USB 1.1 geen belemmering vormen?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

USB kan ik alleen maar afraden, antenne is meestal bagger. Neem een PCI-kaart met een aparte antenne.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Poeh
Zoiets als de Linksys WMP54G? Maakt het dan niet uit dat de computerkast met de voorkant naar het huis toe staat? Met andere woorden: de adapter komt dan ook nog eens ACHTER de kast te staan.

Ik zou daar natuurlijk ook een externe antenne (die je vervolgens OP de kast zet) op aan kunnen sluiten.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Poeh schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 12:20:
Zoiets als de Linksys WMP54G? Maakt het dan niet uit dat de computerkast met de voorkant naar het huis toe staat? Met andere woorden: de adapter komt dan ook nog eens ACHTER de kast te staan.

Ik zou daar natuurlijk ook een externe antenne (die je vervolgens OP de kast zet) op aan kunnen sluiten.
Met een aparte antenne bedoel ik inderdaad een kaart met losse antenne die je op de kast kan zetten ;) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Poeh
gambieter schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 12:25:
[...]

Met een aparte antenne bedoel ik inderdaad een kaart met losse antenne die je op de kast kan zetten ;) .
Tuurlijk ... welke aparte antenne had ik anders op een PCI-adapter verwacht? ;)

Ik ga morgenvroeg shoppen en het zooitje morgenavond aansluiten! Je hoort van me of het gelukt is.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
(jarig!)
PCI raad ik niet aan, grote kans dat dat niet gaat werken. Dan maar USB1, de doorvoerverliezen van USB1 tov 2 winnen het toch niet van de snelheid die nodig is voor beetje internet ;)

PCI kan, maar vrijwel alle 54Mbit kaarten hebben PCI 2.2 of hoger nodig,en dat kent een P3-600 niet,dus of dat gaat werken betwijfel ik ten zeerste

• Poeh
DJSmiley schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:39:
PCI raad ik niet aan, grote kans dat dat niet gaat werken. Dan maar USB1, de doorvoerverliezen van USB1 tov 2 winnen het toch niet van de snelheid die nodig is voor beetje internet ;)

PCI kan, maar vrijwel alle 54Mbit kaarten hebben PCI 2.2 of hoger nodig,en dat kent een P3-600 niet,dus of dat gaat werken betwijfel ik ten zeerste
Bij de specificaties van de Linksys WMP54G staat vermeld '32-bit PCI interface'. Heeft een P3 moederbordje dat ook?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

DJSmiley schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:39:

Ik heb een Edimax 54g PCI kaart in een Compaq PIII-500 gebruikt zonder enige problemen. Dus dit is niet iets algemeens, en iets wat de TS kan nakijken in de specs :)

• Poeh
Ik heb een beter gevoel bij een PCI-kaart met een externe antenne, vanwege de behoorlijke afstand die het draadloze signaal moet overbruggen.

• Poeh
Bij gebrek aan beter (lees: pci-netwerkkaart met losse antenne) toch maar een Linksys WMP54G aangeschaft. Eerst de drivers geïnstalleerd en vlak voordat de drivers naar een netwerk willen gaan zoeken de KPN cd-rom erin gestopt. Deze ging de draadloze verbinding stap voor stap opbouwen, met als conclusie dat alles werkte!

... even dan. Een paar minuten later was daar opeens de melding 'er kan geen verbinding worden gemaakt met SpeedTouch...'. De SpeedTouch even uit en weer aangezet (eigenlijk tegen beter weten in), maar helaas: 'u heeft een beperkte verbinding, de SpeedTouch kan u geen ip toedelen'.

Dan de SpeedTouch maar even verzet, zo'n meter verder richting de computer (nu dus circa 24 meter i.p.v. 25 meter). Weinig resultaat: even verbinding, dan weer niet. Thuis even een langere telefoonkabel (ca. 4 meter) gehaald en de SpeedTouch weer een meter verder én anderhalve meter hoger gezet: ja hoor! Goed bereik, met af en toe een sprongetje naar laag bereik! Maar een half uur kunnen internetten zonder problemen, toen was het alweer de hoogte tijd om naar huis te gaan.

Ik ben benieuwd of mijn peetoom al surfend het weekend doorkomt! Niettemin denk ik dat het vooral de SpeedTouch is die te zwak is voor de afstand. Eens kijken of ik daar misschien een wat sterkere losse antenne op aan kan sluiten.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

@TS. Indien Windows XP, welk SP gebruik je?

@Poeh. Kom op hoor, PCI=PCI (met uitzondering van de 64 bits sloten). Natuurlijk heeft een P3 mobo 32b sloten, zo oud zijn die dingen nou ook weer niet hoor ;)

• Poeh
Exorcist schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 23:53:
@TS. Indien Windows XP, welk SP gebruik je?

@Poeh. Kom op hoor, PCI=PCI (met uitzondering van de 64 bits sloten). Natuurlijk heeft een P3 mobo 32b sloten, zo oud zijn die dingen nou ook weer niet hoor ;)
Poeh = TS ;)

Mijn peetoom gebruikt SP2 (ikzelf SP3).

Ik heb de overstap van PCI 16bit naar PCI 32bit sloten een beetje gemist, volgens mij. Vandaar dat ik ook werkelijk geen idee had of dat voor of na het PIII tijdperk had plaatsgevonden. Mijn welgemeende excuses en de volgende keer zal ik mij wat beter in de materie verdiepen. :)

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Poeh schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 00:01:
[...]

Poeh = TS ;)

Mijn peetoom gebruikt SP2 (ikzelf SP3).

Ik heb de overstap van PCI 16bit naar PCI 32bit sloten een beetje gemist, volgens mij. Vandaar dat ik ook werkelijk geen idee had of dat voor of na het PIII tijdperk had plaatsgevonden. Mijn welgemeende excuses en de volgende keer zal ik mij wat beter in de materie verdiepen. :)
Ja, ik zie het :P

En ach, niemand neemt het je kwalijk :P

• Poeh
Exorcist schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 00:17:
[...]

Ja, ik zie het :P

En ach, niemand neemt het je kwalijk :P
Was de vraag naar de versie van het SP topicinhoudelijk bedoeld of louter nieuwsgierigheid? :)

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Poeh schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 00:20:
[...]

Was de vraag naar de versie van het SP topicinhoudelijk bedoeld of louter nieuwsgierigheid? :)
Topic-inhoudelijk. Met SP3 verandert er eea op Wifi gebied namelijk :)

• Poeh
Exorcist schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 00:22:
[...]

Topic-inhoudelijk. Met SP3 verandert er eea op Wifi gebied namelijk :)
Wat ik me kan herinneren is dat met SP3 de ondersteuning van WPA2 is gekomen. De SpeedTouch werkt af fabriek met WPA. Verder niets dat het bereik zou kunnen verbeteren toch?

• luteijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12-2022
Misschien zo'n reflector van http://www.freeantennas.com/projects/template/ knutselen en op de AP zetten?

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Poeh schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 00:29:
[...]

Wat ik me kan herinneren is dat met SP3 de ondersteuning van WPA2 is gekomen. De SpeedTouch werkt af fabriek met WPA. Verder niets dat het bereik zou kunnen verbeteren toch?
Nee, klopt. Wellicht wel een poging waard..

/Het kan schelen de Windows Zero Configuration te gebruiken ipv bijgeleverde softeware-meuk :)

[ Voor 12% gewijzigd door Exorcist op 28-06-2008 00:45 ]

• Poeh
Exorcist schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 00:44:
[...]

Nee, klopt. Wellicht wel een poging waard..

/Het kan schelen de Windows Zero Configuration te gebruiken ipv bijgeleverde softeware-meuk :)
Ik gebruik eigenlijk altijd standaard de Windows Zero Configuration utility. Heb zelf ook weinig vertrouwen in de bijgeleverde troep en Windows kan het wat mij betreft prima zelf af!

Zojuist ben ik er weer even geweest en hij vroeg me 'of ik per ongeluk de server meegenomen had', haha! Met andere woorden: weer geen internet. Ik zal begin volgende week mijn 3Com wireless router eens op de SpeedTouch aansluiten, kijken wat het bereik dan doet. Mocht iets dergelijks ook niet goed werken, dan moet er gewoon een kabel worden getrokken!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Je zou ook voor een Wireless<>Ethernetadapter kunnen kiezen: dan heb je geen issues met verouderde USB-poorten of PCI-sleuven.
Dus gewoon een ("wired"/bekabelde) 10/100mbit netwerkadapter in de pc proppen, en daarop de wireless-adapter op aan sluiten met een UTP-kabeltje.

Bijv. http://catalog.belkin.com...process?Product_Id=154416

Asus en Linksys hebben ze volgens mij ook nog in het assortiment.

• Poeh
Dat ziet er inderdaad wel erg gaaf uit! Volgens mij heb ik ook een keer iets dergelijks bij Brainiac gezien. Helaas heb ik twee linkerhanden en ik denk niet dat mijn peettante het een aanwinst voor haar woonkamer vindt, haha!

• Poeh
Iva_Bigone schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 13:59:
Je zou ook voor een Wireless<>Ethernetadapter kunnen kiezen: dan heb je geen issues met verouderde USB-poorten of PCI-sleuven.
Dus gewoon een ("wired"/bekabelde) 10/100mbit netwerkadapter in de pc proppen, en daarop de wireless-adapter op aan sluiten met een UTP-kabeltje.

Bijv. http://catalog.belkin.com...process?Product_Id=154416

Asus en Linksys hebben ze volgens mij ook nog in het assortiment.
Vanochtend heb ik even mijn laptop naast de computer gezet en die had ook niet bepaald een geweldige ontvangst. Ik denk dus dat het probleem toch bij de SpeedTouch ligt. Vandaar dat ik mijn 3Com draadloze router er eens op aan ga sluiten. Mocht het bereik dan nog zo beroerd zijn, dan kan ik altijd nog voor de door jou gesuggereerde optie gaan (hopende dat Vobis mijn Linksys dan nog retour wil nemen).
Pagina: 1