Video ingang voor iMac

Pagina: 1
Acties:

• NeORay
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:46
Hallo mensen,
Na enkele maanden jaloers naar de macbook van mn zusje te hebben gekeken sta ik nu zelf op het punt mijn Windows pc weg te doen en een 24" Imac te kopen.
Ik zit echter nog met het volgende; de Imac is niet als beeldscherm te gebruiken.. tenminste, niet voor externe apparaten.
Ik wil m'n dvd-speler en eventueel later ook een spelconsole aan kunnen sluiten op de Imac. Direct kan dus niet. Dus nu ben ik op zoek naar een usb of firewire kastje met RGB of HDMI ingang. Hiermee moet ik direct, realtime kunnen afspelen. (Dus geen capture box).
Bestaat dit?
Ik heb zelf al behoorlijk rond gekeken. Het enige wat anderen gebruiken voor het aansluiten van externe apparaten op de imac is de Elgato EyeTV. Deze heeft echter allen composiet en s-video aansluitingen.
Heeft iemand misschien een suggestie? Of zoek ik naar iets dat niet bestaat?

Verwijderd

Bij mijn weten bestaat zoiets niet in het consumenten-segment, ongetwijfeld zijn er wel peperdure oplossingen voor de pro's.

Let er echter wel op dat je altijd een kleine delay hebt met dit soort kastjes, omdat het signaal gedigitaliseerd moet worden en dan over USB naar een stuk software gestuurd moet worden die het weer moet uitpakken en op het scherm zetten. Dit kan funest zijn als je een console aan wilt sluiten, omdat timing uiteraard alles is bij games.

De Elgato's hebben hiervoor een speciale game-mode die de timeshift-functies uitschakelt, maar een paar tienden van secondes delay hou je altijd.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:58
hier ook iemand met de zelfde vraag :)

|>

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Waarom een DVD speler? Die zit toch gewoon in je iMac..?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

DVD kun je natuurlijk gewoon simpelweg in de iMac zelf doen. Maar wat je kunt doen is overgaan in aanschaf van een (firewire, usb) TV kaart die werkt op een mac. Kwaliteit, aansluit mogelijkheden (hdmi, rgb, s-vhs) en prijzen moet je zelf maar even bekijken via google. Daarna kun je een verdeel box/hub aansluiten die er voor zorgt dat je meerdere apparaten kunt aansluiten.

Maar je hebt dus ten alle tijden een TV kaart nodig om dit voor me kaar te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Falcon op 25-06-2008 11:22 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
NeORay schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 11:08:
Hallo mensen,
Na enkele maanden jaloers naar de macbook van mn zusje te hebben gekeken sta ik nu zelf op het punt mijn Windows pc weg te doen en een 24" Imac te kopen.
Ik zit echter nog met het volgende; de Imac is niet als beeldscherm te gebruiken.. tenminste, niet voor externe apparaten.
Ik wil m'n dvd-speler en eventueel later ook een spelconsole aan kunnen sluiten op de Imac. Direct kan dus niet. Dus nu ben ik op zoek naar een usb of firewire kastje met RGB of HDMI ingang. Hiermee moet ik direct, realtime kunnen afspelen. (Dus geen capture box).
Bestaat dit?
Ik heb zelf al behoorlijk rond gekeken. Het enige wat anderen gebruiken voor het aansluiten van externe apparaten op de imac is de Elgato EyeTV. Deze heeft echter allen composiet en s-video aansluitingen.
Heeft iemand misschien een suggestie? Of zoek ik naar iets dat niet bestaat?
vergeet het maar, geen bruikbare of betaalbare oplossingen voor. Ik loop al jaren hier tegenaan. Wil graag overstappen op Mac, maar de enige mac die bij mij past qua hardware is de iMac. Maar ja; geen vga/hdmi/dvi ingang betekend geen iMac voor mij.
Mac mini is te traag, mac pro overkill/te duur.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Phusebox schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 11:20:
[...]

vergeet het maar, geen bruikbare of betaalbare oplossingen voor. Ik loop al jaren hier tegenaan. Wil graag overstappen op Mac, maar de enige mac die bij mij past qua hardware is de iMac. Maar ja; geen vga/hdmi/dvi ingang betekend geen iMac voor mij.
Mac mini is te traag, mac pro overkill/te duur.
Mac Mini en Mac Pro hebben standaard ook geen video-ingang, alleen maar uitgangen.

• simon
Mja, maar die hebben geen scherm he Falcon. Het gaat mij om 't aansluiten van een Wii of Xbox 360

|>

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Voorbeeld van zo'n firewire/usb videoadapter is bijv:

- DIT WAS INCORRECT -

[ Voor 59% gewijzigd door Falcon op 25-06-2008 11:29 ]

Verwijderd

Falcon schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 11:21:
[...]

Mac Mini en Mac Pro hebben standaard ook geen video-ingang, alleen maar uitgangen.
Maar daar heb je toch soieso een scherm bij moeten kopen...

EDIT/ traag traag traag...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2008 11:24 ]

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

simon schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 11:23:
Mja, maar die hebben geen scherm he Falcon. Het gaat mij om 't aansluiten van een Wii of Xbox 360
Ja duh.. maar we hebben het hier toch over video-ingangen? Als je een scherm wilt aansluiten op een mac mini of macpro dan is dat op een video-uitgang.

• NeORay
Falcon schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 11:19:
DVD kun je natuurlijk gewoon simpelweg in de iMac zelf doen. Maar wat je kunt doen is overgaan in aanschaf van een TV kaart die werkt op een mac. Kwaliteit, aansluit mogelijkheden (hdmi, rgb, s-vhs) en prijzen moet je zelf maar even bekijken via google. Daarna kun je een verdeel box/hub aansluiten daarvoor die er voor zorgt dat je meerdere apparaten kunt aansluiten.

Maar je hebt dus ten alle tijden een TV kaart nodig om dit voor me kaar te krijgen.
Het gaat om een hifi dvd speler. Vandaar dat ik die los gebruik.
Ik zoek inderdaad naar een tv-kaart.
Ik ben er alleen nog geen externe tegengekomen met hdmi of rgb. En dan heb ik er nog niet eens op geschiktheid voor de mac.
Voor meerdere apparaten had ik inderdaad al bedacht een swichbox te gebruiken.

• simon
Falcon schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 11:25:
[...]

Ja duh.. maar we hebben het hier toch over video-ingangen? Als je een scherm wilt aansluiten op een mac mini of macpro dan is dat op een video-uitgang.
nee, wat ik bedoel is, de iMac is een geintegreerde oplossing, en soms wil je 't scherm 'los' van de mac functie gebruiken..

|>

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Falcon schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 11:25:
[...]
We hebben het over de mogelijkheid om een iMac te gebruiken als extern scherm. Daarvoor moet een iMac een video-ingang hebben, omdat het scherm geïntegreerd zit in het apparaat. Bij een Mini zou dat niet nodig zijn, die heeft immers een extern scherm, dus de video-ingangen zouden dan op het externe scherm moeten zitten (idem met een Mac Pro).

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

simon schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 11:31:
[...]

nee, wat ik bedoel is, de iMac is een geintegreerde oplossing, en soms wil je 't scherm 'los' van de mac functie gebruiken..
Prima.. dat snap ik inderdaad.. alleen snap ik het niet in de context van dit topic. Maar wat je zegt heb je gelijk in.
marcieking schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 11:32:
[...]

We hebben het over de mogelijkheid om een iMac te gebruiken als extern scherm. Daarvoor moet een iMac een video-ingang hebben, omdat het scherm geïntegreerd zit in het apparaat. Bij een Mini zou dat niet nodig zijn, die heeft immers een extern scherm, dus de video-ingangen zouden dan op het externe scherm moeten zitten (idem met een Mac Pro).
Zeg maar dat je gebruikt maakt van de VGA en DVI ingang van de monitor.. en dat je switcht op de monitor zelf. Ja inderdaad daar had ik nog niet aangedacht.
Wel vind ik het nog steeds offtopic aangaande het hier om een iMac gaat

Ik heb trouwens ondertussen een antwoord op je vraag gevonden. Het kost wat, maar dan heb je ook wat :)

Een ADVC-HD50.. deze kan realtime van HDMI naar HDV omzetten en is mac compatible. Kosten zitten rond de 600 euro excl. btw. Deze zou dan in principe alleen nog zijn om het HD signaal van de XBOX 360 door te voeren naar het scherm van iMac. Mocht je genoegen nemen met DVD kwaliteit, dan kun je uit met veel goedkopere tvkaart zonder HDMI ingang.

Toch vraag ik mij af of het niet goed koper is (na aanleiding idee van Phusebox) om een 2de monitor aan te schaffen en die als 2de scherm voor je iMac te gebruiken (via mini-dvi naar VGA) en je xbox daarop aan te sluiten via (HDMI naar DVI). Moet je alleen nog wel regelen dat je geluid van XBOX of op de inline van je iMac uitkomt of op een extern hifi/dolbysurround set

[ Voor 67% gewijzigd door Falcon op 25-06-2008 11:48 ]

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Falcon schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 11:40:
[...]

Prima.. dat snap ik inderdaad.. alleen snap ik het niet in de context van dit topic. Maar wat je zegt heb je gelijk in.
uit de topicstart:
NeORay schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 11:08:
Hallo mensen,

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• NeORay
Falcon schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 11:40:
[...]

[...]

Zeg maar dat je gebruikt maakt van de VGA en DVI ingang van de monitor.. en dat je switcht op de monitor zelf. Ja inderdaad daar had ik nog niet aangedacht.
Wel vind ik het nog steeds offtopic aangaande het hier om een iMac gaat

Ik heb trouwens ondertussen een antwoord op je vraag gevonden. Het kost wat, maar dan heb je ook wat :)

Een ADVC-HD50.. deze kan realtime van HDMI naar HDV omzetten en is mac compatible. Kosten zitten rond de 600 euro excl. btw. Deze zou dan in principe alleen nog zijn om het HD signaal van de XBOX 360 door te voeren naar het scherm van iMac. Mocht je genoegen nemen met DVD kwaliteit, dan kun je uit met veel goedkopere tvkaart zonder HDMI ingang.

Toch vraag ik mij af of het niet goed koper is (na aanleiding idee van Phusebox) om een 2de monitor aan te schaffen en die als 2de scherm voor je iMac te gebruiken (via mini-dvi naar VGA) en je xbox daarop aan te sluiten via (HDMI naar DVI). Moet je alleen nog wel regelen dat je geluid van XBOX of op de inline van je iMac uitkomt of op een extern hifi/dolbysurround set
Het is jammer dat de ADVC-HD50 dan ook gelijk weer alleen een hdmi ingang bied. Ik kon het nog wel voor deze prijs doen omdat ik ook nog een capture box nodig heb. (voor anoloog video) Maar dat zit hier dan weer niet op.
Ik zie op de site van Canopus ook geen kastje dat beide heeft.

Een 2e scherm wordt het sowieso niet. Ik heb een vrij kleine kamer met een klein bureau. Daar ga ik geen twee schermen op kwijt kunnen. (buiten dat het ook niet mooi zou zijn)

Maarja, het lijkt er dus op dat dit niet echt gaat lukken. Echt wel een misser van Apple..

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

De volledigste hardware (Firewire) die ik heb kunnen vinden is op dit moment de Matrox MXO 2 (1600 euro excl btw). Misschien via dollar - eu koers interresant te kopen in het buitenland.

BREAK -> Lees net in het onderstaande artikel dat hij niet op een iMac werkt, omdat hij verbonden moet zijn met een PCIe kaart of een kaart in een laptop.

http://lfhd.blogspot.com/2008/04/matrox-mxo-2.html

En verder is er op dit moment nog geen video capture card die in een externalcase zit met een firewire aansluiting. (ja op een hele dure na die iets van 6000 euro moet kosten, naam weet ik niet meer)

[ Voor 50% gewijzigd door Falcon op 25-06-2008 14:07 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:03

BCC

NeORay schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 12:38:
[...]
Maarja, het lijkt er dus op dat dit niet echt gaat lukken. Echt wel een misser van Apple..
Tja.. gezien de verkoopaantallen van de iMac denk ik dat toch niet veel mensen het een struikelblok vinden. Ik heb het zelf iig nog nooit als een gemis ervaren.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• NeORay
BCC schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 14:06:
[...]

Tja.. gezien de verkoopaantallen van de iMac denk ik dat toch niet veel mensen het een struikelblok vinden. Ik heb het zelf iig nog nooit als een gemis ervaren.
Hoe kun je daarvoor nou naar de verkoopantallen kijken? Wie hoe die aantallen waren geweest als..
Maar ik denk inderdaad dat veel mensen dit net als jij niet als een gemis ervaren.
Ik weet overigens nog wel wat mensen in mijn omgeving die dit wel als serieus minpunt aanmerken.

Maar ik snap niet dat iets wat op mn huidige dell schermpje zo extreem makkelijk is niet mogelijk is met een Apple.

Heeft iemand misschien enig idee of je met dit apparaatje alleen kunt opnemen of ook direct kunt kijken?

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Er is nog 1 workaround:

Sluit een firewire variant van een http://www.magma.com/prod...ss/expressbox1/index.html aan op je iMac en zet dan in deze case een BlackMagic Design Intensity. (400 euro) ... maar die Firewire variant kan ik alleen nog niet vinden :(

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

NeORay schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 14:19:
[...]

Hoe kun je daarvoor nou naar de verkoopantallen kijken? Wie hoe die aantallen waren geweest als..
Maar ik denk inderdaad dat veel mensen dit net als jij niet als een gemis ervaren.
Ik weet overigens nog wel wat mensen in mijn omgeving die dit wel als serieus minpunt aanmerken.

Maar ik snap niet dat iets wat op mn huidige dell schermpje zo extreem makkelijk is niet mogelijk is met een Apple.

Heeft iemand misschien enig idee of je met dit apparaatje alleen kunt opnemen of ook direct kunt kijken?
Kun je mee opnemen, maar van andere merken zijn daar ook wel goedkopere varianten op.

• NeORay
Falcon schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 14:22:
[...]

Kun je mee opnemen, maar van andere merken zijn daar ook wel goedkopere varianten op.
Ja dat weet ik. Maar direct kijken gaat hiermee dus niet lukken?
Falcon schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 14:21:
Er is nog 1 workaround:

Sluit een firewire variant van een http://www.magma.com/prod...ss/expressbox1/index.html aan op je iMac en zet dan in deze case een BlackMagic Design Intensity. (400 euro) ... maar die Firewire variant kan ik alleen nog niet vinden :(
mm.. best een goed idee. ik ga eens even zoeken

[ Voor 44% gewijzigd door NeORay op 25-06-2008 14:35 ]

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

NeORay schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 14:31:
[...]

Ja dat weet ik. Maar direct kijken gaat hiermee dus niet lukken?
Niet standaard met de software die erbij zit. Die heil moet je vinden bij Elgato. Hey succes verder!

• NeORay
Falcon schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 14:48:
[...]

Niet standaard met de software die erbij zit. Die heil moet je vinden bij Elgato. Hey succes verder!
Ok, bedankt. Heeft iemand enig idee of de Elgato software dit apparaatje dan ook ondersteund?

edit:
Ik zag net dat de Canopus TwinPact100 ook een RGB video ingang heeft. Eigenlijk weer dezelfde vraag als over de Blackmagic, kan je hiermee direct afspelen of alleen opnemen?

[ Voor 34% gewijzigd door NeORay op 25-06-2008 15:01 ]

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Grappig dat je er mee komt trouwens. Heb er wel eens overdacht waarom een laptop bv niet als KVM switch te gebruiken is..

Heb vaak zat dat je met je laptop bij een server komt en deze alleen remote is over te nemen. Soms wil je ook even op de server zelf kijken en dan is er geen tobo + monitor...

Gouden idee...

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Las net een opmerking van iemand anders en ik denk dat hij gelijk heeft. Als je het al aangesloten krijgt (zelfs al is het op RGB) dan zul je te maken met delay. Dit kan zelf bij 1 seconde al irritant zijn. Dus als jij een knop indrukt op je xbox kan het zo zijn dat dit een seconde later pas op je imac gebeurt. Is niet wenselijk in combi met je xbox.

• NeORay
Falcon schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:20:
Las net een opmerking van iemand anders en ik denk dat hij gelijk heeft. Als je het al aangesloten krijgt (zelfs al is het op RGB) dan zul je te maken met delay. Dit kan zelf bij 1 seconde al irritant zijn. Dus als jij een knop indrukt op je xbox kan het zo zijn dat dit een seconde later pas op je imac gebeurt. Is niet wenselijk in combi met je xbox.
mja, maar of er ooit een spelconsole aan komt de hangen is nog maar de vraag.
Mn dvd speler is even het belangrijkst en daar maakt die delay niet uit aangezien je de delay van het geluid kunt instellen.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Dus dan is zo'n cheap elgato dingetje voldoende.

• NeORay
Falcon schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 19:53:
Dus dan is zo'n cheap elgato dingetje voldoende.
Nee, want de dvd speler scaled up naar 1080p. En misschien dat er ooit ook nog wel een Blu-ray speler aan mn receiver komt te hangen.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

NeORay schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 20:22:
[...]

Nee, want de dvd speler scaled up naar 1080p. En misschien dat er ooit ook nog wel een Blu-ray speler aan mn receiver komt te hangen.
Dan denk ik toch een oplossing gevonden hebben. Namelijk de Slingbox Pro (230 dollar) + HD Connect. (50 dollar)

http://store.slingmedia.com

Met dit kastje wordt je HD signaal gestreamt over je vaste netwerk. Op je iMac open je deze stream met de SlingPlayer Desktop (http://downloads.slingmedia.com/go/desktop-us)

[ Voor 49% gewijzigd door Falcon op 26-06-2008 08:57 ]

• NeORay
Sow, dat ziet er zeker goed uit zeg!
Bedankt!
Ik denk wel dat dit het wordt!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kun je voor die bedragen niet beter een apart scherm kopen? :X

🌞🍃

• NeORay
Datafeest schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:45:
Kun je voor die bedragen niet beter een apart scherm kopen? :X
Dan heb ik eindelijk een mooi clean bureau met een imac erop en dan ga ik er nog een of ander gaar scherm bij zetten. want een Apple scherm kun je hiervoor niet kopen..
Trouwens, ik heb, zoals ik eerder al zei, geen ruimte voor twee schermen. :)

• Octagen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-12 19:54
NeORay schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 14:19:
[...]

iets over appels en peren... (no pun intended)

Een iMac is geen losstaand scherm, basta. Het is een all-in-one oplossing. Dat dell schermpje van jou is puur een beeldscherm. Vergelijk dit liever met een Cinema Display ofzo....

Lijkt me echt totaal niet vergelijkbaar dus! In alle opzichten. |:(

• Octagen
NeORay schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 18:16:
[...]

Dan heb ik eindelijk een mooi clean bureau met een imac erop en dan ga ik er nog een of ander gaar scherm bij zetten. want een Apple scherm kun je hiervoor niet kopen..
Hoezo niet? :?

"Mini-DVI output port with support for DVI, VGA, S-video, and composite video connections via adapter"

Dan kan je er toch een Cinema Display aan hangen? http://www.apple.com/imac/specs/

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:43

Tarin

Just plain weird.

Een Cinema-display is hier niet geschikt, want:
- geen extra inputs (video/compsiet in zoals bijv. de Dells dat wel hebben)
- vrij duur.

En ik kan me goed voorstellen dat je op een opgeruimd bureau geen Dell-scherm naast je iMac wil zetten, niet dat het een lelijke dingen zijn, maar het botst wel behoorlijk qua design.

[ Voor 42% gewijzigd door Tarin op 28-06-2008 15:22 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• Octagen
Tarin schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 15:20:
Een Cinema-display is hier niet geschikt, want:
- geen extra inputs (video/compsiet in zoals bijv. de Dells dat wel hebben)
- vrij duur.

En ik kan me goed voorstellen dat je op een opgeruimd bureau geen Dell-scherm naast je iMac wil zetten, niet dat het een lelijke dingen zijn, maar het botst wel behoorlijk qua design.
eens... op die manier klopt wat je zegt...

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

NeORay schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:41:
Sow, dat ziet er zeker goed uit zeg!
Bedankt!
Ik denk wel dat dit het wordt!
Ondertussen al aangeschaft? Ik moet wel even je nog op 2 dingen wijzen, want anders voel ik mij schuldig wanneer er achteraf achter komt ;)

1. Het hd signaal word met de HD connect omgezet naar een SD signaal (dus geen HD op je iMac hierdoor)
2. Met de Slingbox in combi met de Slingplayer is het niet mogelijk om met meerdere tegelijke tijd kijkt naar de stream. In jouw geval zal je hier geen last van hebben.

Verwijderd

Voor het geld van alle genoemde opties kan je toch ook gewoon een externe monitor erbij kopen, deze kan je dan op je iMac als 2de scherm aansluiten en op gamen.

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 11:35:
Voor het geld van alle genoemde opties kan je toch ook gewoon een externe monitor erbij kopen, deze kan je dan op je iMac als 2de scherm aansluiten en op gamen.
Spuit-11, dat wil hij toch helemaal niet ? Ik zit zelf ook al jaren met hetzelfde probleem, ik zou het zelfs nog op mijn macbook willen gebruiken zonder extra beeldscherm om bijv. te capturen, zoals gezegd zijn die oplossingen op dit moment onbetaalbaar...

Deze plek is te koop.

Pagina: 1