Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

we hebben hier drie servers waar SQL 2000 op draait met diverse tabellen, SP (stored procedure's) en DTS-sen, zodat er data van de ene server naar de andere server wordt overgezet.

1 van de servers moet naar SQL 2005. De andere blijven wel onder SQL 2000 draaien.

Ik ben bang dat er dingen fout gaan als er 1 onder een nieuwere versie gaat draaien. Heeft iemand hier ervaring mee en kan dit wel? Volgens Google kunnen bepaalde SP niet meer werken, omdat de fout gevoeligheid groter is.

Als iemand ervaring heeft graag

• Ascathon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-02 22:46
Wat zou je zeggen van het systeem eerst eens in een testomgeving te controleren? Das toch wel vrij normaal denk ik in zulke situaties.

Edit: Dat eigenlijk sowieso. Al zou iemand je informatie leveren over SP. :P

[ Voor 22% gewijzigd door Ascathon op 25-06-2008 09:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ascathon schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 09:30:
Wat zou je zeggen van het systeem eerst eens in een testomgeving te controleren? Das toch wel vrij normaal denk ik in zulke situaties.
Dit idee heb ik ook al doorgegeven hier intern (Had ik ook al in mijn openingspost moeten zetten), de baas zou er naar kijken ofdat we tijdelijk ergens een paar servers konden krijgen, ik hoop dat mensen al ervaringen hebben gehad in dit soort situatie's

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
En dit gaat over programmeren omdat... :?
Waar hoort mijn topic?
PRG >> WSS

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
RobIII schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 09:37:
En dit gaat over programmeren omdat... :?
Waar hoort mijn topic?
PRG >> WSS
Omdat ik heb gezocht op GOT en "bijna" alle forums kwamen uit bij PRG, dus daarom zetten ik het hierin.

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Allereerst de vraag waarom je overstapt naar 2005 en niet naar 2008? Beide hebben vrijwel dezelfde licentie prijzen. Zowel van SQL 2005 en 2008 zijn evaluatie versies verkrijgbaar welke 120 dagen werken. Bij ik dacht vanaf MSDN Professional krijg je ook een development licentie voor sql server.

Bij ons bleven alle SP's gewoon werken. Wel is het denk ik handig dat je voor de Sql Server Management Studio de SQL2000 compabiliteits packages installeerd waardoor je vanuit Management Studio je gewoon met DTS packages kunt blijven werken (op SQL2000 uiteraard).

If it isn't broken, fix it until it is..

Verwijderd

Topicstarter
Niemand_Anders:

De leverancier had het over 2005, maar ik zal deze vraag doorzetten naar de leverancier.

Ik zal de "SQL2000 compabiliteits packages" eens gaan onderzoeken wat dit is. Het is de bedoeling dat een DTS die vanaf een SQL2000 data uit de SQL2005 haalt en deze verwerkt en andersom

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
2008 is nog niet in RTM. Dit komt in het derde kwartaal. De vraag is of je daar dus op kunt wachten? Ik voel me niet helemaal veilig om SQL 2008 RTM te implementeren als je getest hebt met de RC0 versie... Dan zal je toch weer de RTM moeten testen.

Verwijderd

Topicstarter
Daarom moesten we ook 2005 hebben. In deze link staat veelinfo over DTS onder 2005 en andersom
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms143706.aspx

Ik ga nu eerst kijken ofdat ik een paar servers kan krijgen om te testen

Bedankt voor de reactie's

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Bij mijn weten kun je SQL2K DB's ook gewoon onder SQL2005 hangen en desnoods gewoon het compatibility level op 80 zetten; dan moet het volgens mij sowieso gewoon werken. Skl2K5 is inderdaad her-en-der wat stricter geworden dus het zou problemen kunnen geven. Er is echter maar 1 manier om er (goed) achter te komen: testen. Simple as that.

[ Voor 36% gewijzigd door RobIII op 25-06-2008 10:28 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Acid__Burn
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-02 14:45
Wij hebben exact hetzelfde gedaan, van 2000 naar 2005. We hebben een traject gehad dat ongeveer een half jaar duurde (grote organisatie, veel data) om te kijken wat er mee moest, en wat weg kon. Daarna zijn we gaan inventariseren wat voor rechten er nodig waren (ook anders in 2005), en daarna functionaliteit.

Bij de functionaliteit zijn we tegen een aantal problemen aangelopen. O.a. het gebruik van XP_CMDSHELL is anders. Deze gebruiken wij om textfiles te renamen e.d. Maar voor de rest is het niet heel veel anders. Dus ik zou adviseren, ga eens kijken naar je exotische SP's. Die hebben de meeste kans om te falen. Maar voor de rest moet het geen probleem zijn.

Check anders eens de Upgrade Advisor (correct me if i'm wrong). Daarmee kun je zien wat je moet aanpassen in je DB's.

Maar wat je ook kunt doen is een normale workstation pakken, en daar VM op draaien. Pak een DB, zet deze in een SQL 2000 VM, en een SQL 2005 VM. Kun je exact zien wat er wel en niet werkt zonder dat een serverpark nodig is.

[Edit]
Wat RobIII zegt is waar. Compatibility level kun je op SQL 2000 zetten. Draai je wel op de 2005 engine, maar met een SQL 2000 syntax en support.

[ Voor 7% gewijzigd door Acid__Burn op 25-06-2008 10:30 ]

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-02 13:46
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 09:34:
[...]

Dit idee heb ik ook al doorgegeven hier intern (Had ik ook al in mijn openingspost moeten zetten), de baas zou er naar kijken ofdat we tijdelijk ergens een paar servers konden krijgen, ik hoop dat mensen al ervaringen hebben gehad in dit soort situatie's
Je zou dit ook kunnen oplossen met Virtual PC / Virtual Server, dan heb je geen (of weinig) nieuwe hardware nodig.

Daarnaast hangt de compatibiliteit erg af van welke functies je in je DTS packages en SP's gebruikt.

Voor stored procedures geldt dat alle SQL 2000 gedocumenteerde functies ondersteund worden. Gebruik je functies waarin in de SQL 2000 help al vermeld wordt dat deze in de volgende versie niet ondersteund worden dan zal je deze moeten aanpassen.Voor ongedocumenteerde truukjes gaat dit natuurlijk ook op.

DTS packages worden ondersteund, je kan ze migreren naar SSIS, maak dan zeker gebruik van de SQL Server upgrade advisor, deze inspecteerd de packages.

SSIS backwards compatability: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms143706.aspx
Upgrade Advisor: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms144256.aspx

offtopic:
Kansloos verslagen door Acid__Burn... :)

• Acid__Burn
KoeKk schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 10:48:
[...]
offtopic:
Kansloos verslagen door Acid__Burn... :)
offtopic:
Dat valt op zich nog wel mee. Wel een beetje })
KoeKk schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 10:48:
[...]
Je zou dit ook kunnen oplossen met Virtual PC / Virtual Server, dan heb je geen (of weinig) nieuwe hardware nodig.

Daarnaast hangt de compatibiliteit erg af van welke functies je in je DTS packages en SP's gebruikt.

Voor stored procedures geldt dat alle SQL 2000 gedocumenteerde functies ondersteund worden. Gebruik je functies waarin in de SQL 2000 help al vermeld wordt dat deze in de volgende versie niet ondersteund worden dan zal je deze moeten aanpassen.Voor ongedocumenteerde truukjes gaat dit natuurlijk ook op.

DTS packages worden ondersteund, je kan ze migreren naar SSIS, maak dan zeker gebruik van de SQL Server upgrade advisor, deze inspecteerd de packages.

SSIS backwards compatability: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms143706.aspx
Upgrade Advisor: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms144256.aspx
Dit is helemaal waar. Alleen kan je in SQL 2005 nog steeds gebruik maken van DTS packages. Aangezien SSIS nog wat "kinderziektes" kent (worden wel gebugfixt door Microsoft) is het misschien verstandig om je DTS packages (voorlopig) te behouden.

Maar wil je klaar zijn voor de toekomst, zou ik langzaam overgaan naar SSIS. Voornamelijk omdat de functionaliteit is uitgebreidt. Wij gebruiken deze bijvoorbeeld om data over te zetten, of te importeren uit flat text files. Stukken beter dan DTS, en sneller!

Maar dit zijn keuzes die je zelf zult moeten maken, ook in overleg met het bedrijf.

offtopic:
Maar schroom niet om contact op te nemen als je nog vragen hebt

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 09:34:
[...]

Tja, je hebt het blijkbaar over een specifieke applicatie die iets tussen de 3 sql servers (3 databases?) doet. Dat is zowieso maatwerk dus alles uitzoeken wat je moet aanpassen etc. SP's blijven gewoon prima werken zeker als je de database op 2000 compatible mode laat staan.

De enige bug waarvan ik op de hoogte ben is als je "linked servers" gebruikt en x64 sql2005 gebruikt. Dan gaat het mis naar 32bits SQL2000 machines, maar daar is gewoon een patch voor...

Verwijderd

Ik heb een vraag die hier bij aansluit, vandaar dat ik hem in dit topic plaats. We hebben hier een een SQL2000 server staan die iedere nacht een kopie ophaalt vanuit een Progress database via ODBC. In SQL2000 kun je dat eenvoudig doen, maar het probleem is dat we naar 2005 gaan.

In 2005 kun je via Import Data bij ODBC niet de tabellen selecteren. Je moet dus zelf een query schrijven. Ik wil de hele database vanuit Progress via ODBC in SQL 2005 krijgen, maar hoe kan ik dit eenvoudig doen. Moet ik in 2000 een soort DTS package maken en dit converteren naar een SSIS package?

Is er iemand die dit probleem ook heeft gehad?

• Acid__Burn
Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2008 @ 11:41:
Ik heb een vraag die hier bij aansluit, vandaar dat ik hem in dit topic plaats. We hebben hier een een SQL2000 server staan die iedere nacht een kopie ophaalt vanuit een Progress database via ODBC. In SQL2000 kun je dat eenvoudig doen, maar het probleem is dat we naar 2005 gaan.

In 2005 kun je via Import Data bij ODBC niet de tabellen selecteren. Je moet dus zelf een query schrijven. Ik wil de hele database vanuit Progress via ODBC in SQL 2005 krijgen, maar hoe kan ik dit eenvoudig doen. Moet ik in 2000 een soort DTS package maken en dit converteren naar een SSIS package?

Is er iemand die dit probleem ook heeft gehad?
Als ik me niet vergis kun je in SSIS makkelijk een package maken om data over te zetten.

Misschien is log shipping iets voor je? Of anders misschien de tools van Red Gate (heb ik redelijke ervaring mee). Die hebben verschillende tools om zowel de structuur als de data te synchroniseren.

Anders is er ook altijd nog Replicatie. Weet niet of je daar al naar gekeken hebt?

Weet niet of dit is wat je bedoeld?

[ Voor 4% gewijzigd door Acid__Burn op 05-12-2008 10:49 ]

Pagina: 1