Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hardware aansturen over het netwerk

Pagina: 1
Acties:

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Ik zit met een toffe uitdaging, namelijk het aansturen van een stukje hardware via het netwerk.

Als er binnen onze applicatie (Java) zich een bepaald event voordoet, dan zou er op een andere locatie een signaal moeten gegeven worden door middel van een hardware device (zwaailicht, sirene, ...). Deze locatie bevindt zich meestal in een heel ander deel in het gebouw, maar wel in hetzelfde netwerk. Vandaar dat ik eraan dacht om het via het netwerk te doen. Andere mogelijke oplossingen zijn ook welkom natuurlijk.

Vermits de applicatie op een server in het serverkot draait, kan deze zelf niet rechtstreeks een signaal geven door de COM poort aan te spreken.

Ik dacht al aan een soort stopcontact, met een eigen IP adres oid, waarnaar packetjes verstuurd kunnen worden... of zijn er misschien nog betere opties??

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:22
Wat is je budget, hoe ver reikt je kennis van electronica en hoe ver reikt je kennis van dergelijke systemen?

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-11 18:33
Om maar eens een dwarsstraat te noemen, heel veel ( ook low cost ) PLC's kunnen direct op een ethernet netwerk worden aangesloten en aangestuurd via Modbus/TCP of CAN.

Kijk maar een op beckhoff.nl of een van de andere leveranciers van PLC's.

[ Voor 9% gewijzigd door farlane op 25-06-2008 08:59 ]

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Nijn schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 08:51:
Wat is je budget, hoe ver reikt je kennis van electronica en hoe ver reikt je kennis van dergelijke systemen?
Daar kan ik vrij duidelijk over zijn, daar mijn kennis van electronica laag is. Netwerk programmatie lukt wel vrij aardig. Het budget is te laag voor een full blown domotica systeem, dus ik zou het liefst vrij basic willen houden.

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Bij Conrad(.nl/.de) kun je voor 50 eurootjes een relais bordje aanschaffen welke je kunt aansturen via een USB poort. Ook velleman.be heeft een aantal aanstuur bordjes.

Bij de meeste bordjes moet je wel even opletten wat voor soort schakeling er wordt gebruikt. Bij de meeste opto coupler relais is de maximale spanning meestal beperkt tot zwakstroom (<42 volt). Bij dergelijke bordjes zul je dus een tweede relais of een zware transistor moeten gebruiken om 230V apparatuur aan te sturen.

If it isn't broken, fix it until it is..

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik zie hier het programmeergehalte niet zo van in :?
Waar hoort mijn topic?

PRG >> EL

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Mijn duits is niet echt geweldig, maar dit zijn eerder zelfbouw systemen als ik het goed heb?

Ik ben eerder op zoek naar een semi-finished product. Verder ben ik ook niet zeker of in alle gevallen de device op hetzelfde elektriciteitsnet zal zitten als de server die voor de aansturing moet zorgen. Want ik heb ook al naar X10 zitten kijken. Iemand daar ervaringen mee?

Ideaal zou zijn dat ik een ethernet-enabled device zou kunnen aanspreken door er een signaal naartoe te zenden, en dat deze dan bvb tijdelijk de stroomvoorziening naar het device opzet?!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 10:57
Moet het betrouwbaar zijn? X10 valt dan redelijk af. Ik heb het thuis en als ik de laptop inplug gaat het licht uit.
Ik zou eens zoeken op remote power switch etc.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:16
Je zou meer aan de kant van printer-servertjes moeten kijken. Die hebben meestal netwerk + usb. Wellicht kan je op die USB kant vanalles aansluiten. Ze hebben sowieso ook een webinterface e.d. dus je bent op netwerkgebied al geheel voorzien!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:54

chromeeh

the Gnome

Ik gooi even een balletje op:
Een aparte netwerk aansluiting gebruiken voor een relais die wordt geschakeld middels een parallelle poort om zo een geschakeld signaal aan de andere kant te krijgen?
Eventueel middels een optocoupler een 230V schakelen (niet via Cat 5 natuurlijk!) en dan via een aparte voedingslijn gebruiken.

Naar mijn idee hoeft het niet verschrikkelijk complex te zijn :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
chromeeh schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 12:19:
Ik gooi even een balletje op:
Een aparte netwerk aansluiting gebruiken voor een relais die wordt geschakeld middels een parallelle poort om zo een geschakeld signaal aan de andere kant te krijgen?
Eventueel middels een optocoupler een 230V schakelen (niet via Cat 5 natuurlijk!) en dan via een aparte voedingslijn gebruiken.

Naar mijn idee hoeft het niet verschrikkelijk complex te zijn :)
Bedoel je hiermee electricteit over het netwerk?
Lijkt me wel gevaarlijk als die aansluiting voor andere dingen gebruikt zal worden (door onwetendheid)

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

-FoX- schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 10:22:Mijn duits is niet echt geweldig
URL copy-pasten in google, dan kun je de pagina laten vertalen ;)

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Er bestaat ook zoiets als netwerk-powerswitches.... die schakelen 230V via een bepaald commando dat je over TCP/IP kan sturen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-11 18:33
Er zijn zat development bordjes met daarop een controller en een ethernet poort die bijv een Linux smaak draaien of op een andere manier tcp/ip enabled zijn als het geen volledige PLC mag zijn.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• DenTeD123
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
en draadloos? Mijn ouders hadden een uitgebreid klik aan/uit systeem thuis, dat gecontrolled werd door een pc? is dat niet wat, kan alleen de naam ffkes niet vidnen

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:54

chromeeh

the Gnome

-FoX- schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:02:
[...]

Bedoel je hiermee electricteit over het netwerk?
Lijkt me wel gevaarlijk als die aansluiting voor andere dingen gebruikt zal worden (door onwetendheid)
Het kan, mits het inderdaad over stuur spanning gaat voor bijv. een relais.
Het vergt alleen wel discipline dat je heel erg voorzichtig bent met 1. de spanning 2. de stroomsterkte 3. niet de poort omprikken op een switch oid.

Over wat voor afstand praten we eigenlijk, is het mogelijk om een extra kabel te trekken voor deze situatie.

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
De situatie is eigenlijk de volgende:

Als er een specifiek express order op het systeem binnenkomt, moet er in de warehouse een signaal gegeven worden zodat dit onmiddellijk verwerkt kan worden. De server staat wel op dezelfde locatie, maar de warehouse bevindt zich wel op een aantal 100 meters van deze fysieke locatie.

In de warehouse staan er wel een aantal PC's (thin clients) die over netwerk access beschikken. Dus het netwerk is wel aanwezig.

Verwijderd

Op mn afstudeer stage op 't MBO heb ik ooit zo'n bordje ontwikkeld. Via netwerk een commando stuuren en die liet dan een relais om flipperen ;-). Helaas zitten daar bedrijfsgeheimen in dus ik kan je helaas mijn geval niet geven (het was overigens ook een "bouw pakket" geworden voor jou).

Enkele dingen die ik destijds tegenkwam in mn zoektocht en waar je misschien iets mee kunt zijn Olimex baordjes: Pic-Mini-Web Pic-Web Pic-Maxi-Web
Je kunt daar de TCP/IP stack van MicroShip in weg schrijven (heb hier zelf geen ervaring mee), die is geloof ik geschreven in C, dus als je een beetje C spreekt kun je er vast ook je eigen applicatie in programmeren.

Ik kwam overigens destijds ook nog 1tje tegen (AVR met uIP) die hetzelfde deed, maar dan over WLAN ;-).

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Ik zou dan gewoon een tooltje maken en installeren op een van die thin clients, die het signaal van de server ontvangt, en dan de signaalgever aanstuurt.

Meest basic lijkt me dan om outlook te installeren op de thin-client, stevige luidsprekers er aan hangen, sirene instellen in outlook als inkomende mail-signaal. Server moet dan gewoon een mailtje sturen naar het juiste account, en de sirene loeit.
Op die manier kun je met je beperkte electronica-kennis en budget toch een nette oplossing maken die je volledig in de hand hebt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 21:38
De meest eenvoudige en compacte oplossing die ik kan
bedenken is de Lantronix Xport serie.

Zie bv.http://nl.farnell.com/1297883

Dit zijn complete microcontrollers met TCP/IP stack in een
RJ-45 chassisdeel. Configureerbaar via een webinterface.

Heeft een ethernet naar serieel interface en daarna ook
nog wat vrij programmeerbare I/O pinnen.

Eenvoudiger kan bijna niet. Echt schitterend spul.

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Dit ziet er inderdaad indrukwekkend uit, maar hoe gebruik je een dergelijk onderdeel praktisch gezien?

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 21:38
-FoX- schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 16:36:
Dit ziet er inderdaad indrukwekkend uit, maar hoe gebruik je een dergelijk onderdeel praktisch gezien?
Zo'n ding hoort eigenlijk op een printje of op een stukje gaatjesboard.

Als je met het maken van dat soort dingen geen ervaring hebt, raad ik sterk
aan om te kijken naar een evaluatie of demo board met zo'n ding.

Dit lijkt wel iets:

http://nl.farnell.com/1345253

En anders misschien toch maar kiezen voor kant-en-klare hardware,
zoals de voorgestelde client met speakers.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Is dit niet wat? http://www.acmesystems.it/?id=4
Er draait linux op, hij heeft ethernet en rs232 maar is niet echt goedkoop, al kijken ze bij de meeste bedrijven niet op 100 euro meer of minder.

En zo hebben ze hier zelfs een module met 8 relais die over ethernet bediend kunnen worden: http://www.antratek.nl/Sollae.html

[ Voor 25% gewijzigd door bobo1on1 op 26-06-2008 19:37 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Wat ook een goede/goedkope oplossing is:

Je pakt:
- Een goedkope router (sweex lb000021 is via marktplaats nog prima te vinden bijvroobeeld)
- Aangepaste software voor het ding (kant&klaar te vinden via internet, standaard linuxje enzo)
- Sloop een led eruit, 2 draadjes eraan solderen
- Die aan een SSR (kant en klaar ding, zijn er zo tot 10A 240VAC, net wat je wil)
- Flinke lamp/sirene/beide eraan.

Totale kosten ex sirene(geen idee wat zo\n ding kost) zo'n 50 euro.

Qua soldeerwerk/electronica zit je basicly op 2 draadjes, wat verkeerdom gewoon niet werkt, gaat niet kapot ofzo.

Software is een paar uurtjes werkt hooguit, meeste kan je zo downloaden, kleine deamon erbij bouwen welke naar een signaal luisterd voor een ledje aan/uit (kan al prima met een meegevelerde ssh + setleds iets, als je goed zoekt heb je dat zo af)

Mik de meuk in een leuk doosje en je hetb iets wat nog geen 6W verbruikt, klein is en geen bal kost.

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Ik zat aan hetzelfde te denken als SA007, maar dan met een linksys WRT54GL (nog in de winkels te vinden; wel duurder dan die sweex); openwrt (linuxdistributie speciaal voor routers bedoeld) er op installeren en er is genoeg documentatie over te vinden.
Die router (die sweex heeft waarschijnlijk hetzelfde, maar die had ik niet in een winkel in de buurt gevonden) heeft een aantal general purpose I/O pinnen (waar ledjes en een knop aanhangen) die via een simpel software commando aan en uit te schakelen zijn.

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
SA007 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 23:31:
Wat ook een goede/goedkope oplossing is:

Je pakt:
- Een goedkope router (sweex lb000021 is via marktplaats nog prima te vinden bijvroobeeld)
- Aangepaste software voor het ding (kant&klaar te vinden via internet, standaard linuxje enzo)
- Sloop een led eruit, 2 draadjes eraan solderen
- Die aan een SSR (kant en klaar ding, zijn er zo tot 10A 240VAC, net wat je wil)
- Flinke lamp/sirene/beide eraan.

Totale kosten ex sirene(geen idee wat zo\n ding kost) zo'n 50 euro.

Qua soldeerwerk/electronica zit je basicly op 2 draadjes, wat verkeerdom gewoon niet werkt, gaat niet kapot ofzo.

Software is een paar uurtjes werkt hooguit, meeste kan je zo downloaden, kleine deamon erbij bouwen welke naar een signaal luisterd voor een ledje aan/uit (kan al prima met een meegevelerde ssh + setleds iets, als je goed zoekt heb je dat zo af)

Mik de meuk in een leuk doosje en je hetb iets wat nog geen 6W verbruikt, klein is en geen bal kost.
:Y Klinkt goed d:)b

Hier kan ik wel wat mee, tnx iig!

Andere ideeën zijn nog steeds welkom of course :)

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Bovenstaand idee kan je ook gebruiken met La Fonera (ongeveer 15 €). 't voordeel is dat hij klein is & draadloos :).

Hier vind je een redelijk duidelijke uitleg van een basis Fonera tot een aangepaste Fonera waarvan je de IO's kan aansturen.

[ Voor 28% gewijzigd door flux_w42 op 27-06-2008 18:26 ]

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
Die van die printerserver wil ik ook altijd nog eens inelkaar te zetten.
Dat hebben ze hier ook gedaan:
http://www.doktor-andy.de...w&id=40&Itemid=52&lang=en

Lekker belangrijk

Pagina: 1