HD niet gedetecteerd

Pagina: 1
Acties:

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik ben bezig met het upgraden van mijn harde schijf en heb de partities van mijn oude schijf succesvol naar de nieuwe gekopieerd. Daarbij was de oude primaire master (sda), de nieuwe secundaire master (sdb). Het zijn dus beide PATA schijven. Ik maakte daarbij gebruik van een Ubunte live cd.
Als ik mijn nieuwe schijf als primaire master in mijn systeem hangt, blijft het bios een halve minuut hangen op de detectie van IDE schijven, maar detecteert ze wel allemaal, inclusief de nieuwe schijf. Als ik vervolgens mij systeem start van de livecd, wordt mijn (nieuwe) schijf niet herkend! dmesg | grep sd levert niets op dmesg | grep hd ook niet.
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? De schijf werkt wel (ik kon kopieren), maar geeft toch problemen, blijkbaar al voordat het OS start. Jumpers staan goed. Iemand een idee?

Verwijderd

Tsja, als ik bij mezelf kijk is dit soort gedrag eerder regel dan uitzondering.

Probeer eens een andere kabel (eventueel 40 pins) of zet de schijf eens op cable select.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik neem aan dat we het over een linux OS hebben (ubuntu?)

Hoe hebt ge gekopieerd? Met nautilus? Of met dd?

Indien met het eerste: dan mist ge het boot record, en met u GRUB waarschijnlijk opnieuw worden ingesteld.

Over het hangen in de bios: haal de oude eruit, zet de nieuwe als MASTER/SINGLE, en probeer dan eens?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:51
Sir Isaac schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 00:10:
Als ik mijn nieuwe schijf als primaire master in mijn systeem hangt, blijft het bios een halve minuut hangen op de detectie van IDE schijven, maar detecteert ze wel allemaal, inclusief de nieuwe schijf.
Ik zou toch eerst het probleem zoeken in je BIOS/aansluiting/jumpers/hdd's. Heeft niets te maken met het OS en iets ongewoons kan best problemen geven.
Heb je wat meer output van dmesg? doe eens greppen met
code:
1
2
dmesg | grep -i ata
dmesg | grep -i scsi

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
@snake: kopieren is partititie voor partitie gedaan mbv gnome-partition editor (gebruikt dd). Grub moet idd nog geinstalleerd worden op een nieuwe schijf maar dat heeft er niets mee te maken. Het probleem is dat de livecd mijn schijf niet herkent.
De schijf hangt als master, zonder slave, aan mijn eerste IDE controller.
@Gert / Grizzly: Ik heb de kabels al opnieuw bevestigd, en de jumpers gecontroleerd.

meer dmesg output volgt vanavond.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Sir Isaac schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 10:14:
@Gert / Grizzly: Ik heb de kabels al opnieuw bevestigd, en de jumpers gecontroleerd.
Dezelfde kabel opnieuw bevestigen en de jumpers controleren gaat niet helpen. Het gaat er om een andere kabel te proberen en andere jumperinstellingen.

Als je BIOS een halve minuut blijft hangen, dan is er sowieso iets mis. Ik heb nog nooit een harde schijfconfiguratie gevonden waarbij dat het geval was en die toch goed werkte. Ook niet onder Windows trouwens.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1