Jstac Victoria 236

Pagina: 1
Acties:

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Een webshop bood mij als alternatief voor een simpele PCI-X raid 1 controller het volgende aan:

Jstac Victoria 236:
  • Easy installation. No software set-up, driver set-up or hard drive partition is needed when installing Victoria 235/236 on computer.
  • When computer is switched on, hard drive back-up starts automatically, including OS & partition of System Hard Drive (or the hard drive you are going to back up).
  • LED indicator and free software (Free Software supports Windows Vista/XP/2000, Mac & Linux) enable you to monitor hard drive and system status.
  • When system hard drive crashes, the backup hard drive will replace and work as system hard drive automatically without putting your computer on hold.
  • RAID 1 auto error detection.
  • System / Hard Drive error buzzer alarm. ON/OFF design.
  • RAID 1 rebuild.
  • 100GB/hr rebuild speed without host CPU loading.
Afbeeldingslocatie: http://www.jstac.com/images/new/V236_02.jpg

Productinfo (PDF)

Als je het zo bekijkt is dit toch veel beter dan een gewone Raid1 controller (moederbord)? Dit apparaten is daarnaast ook nog eens vele malen goedkoper dan een hardware controller. Ze worden verkocht voor rond de 70 euro. Ook nemen ze geen PCI of PCI-X slot in beslag.

Nu vroeg ik me af, heeft iemand ervaring met dit ding?

[ Voor 16% gewijzigd door Rebunted op 25-06-2008 00:09 ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:41
J-Media schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 00:04:
Als je het zo bekijkt is dit toch veel beter dan een gewone Raid1 controller (moederbord)?
Het is imo geen RAID1. Het kaartje doet zich voor als S-ATA 'proxy' tussen de harddisk en je controller die ervoor zorgt dat alle data real time gemirrord wordt weggeschreven. Tot zo ver lijkt het nog RAID, maar wat ik me niet voor kan stellen is dat het ook een performance boost geeft met lezen. Een echte RAID controller in RAID1 leest simultaan van n schijven om theoretisch n keer zo snelle throughput te geven. Dat zal deze volgens mij niet doen, aangezien het niet in de gekleurde (figuurlijk) tabel staat in de spec sheet.
Verder ben ik erg sceptisch over de zogenaamde 'Free Software' die ze telkens noemen. Het mag dan wel 'free' zijn, maar is het dan ook mogelijk om bijvoorbeeld van beide harddisks de SMART status te monitoren?
Edit: een RAID1 controller is in feite ook een echte controller en dit dus niet. Afgezien van het voordeel dat dit ding geen slot op het mobo inneemt zie ik er niet het nut van in om voor zo'n proprietaire oplossing te kiezen.

[ Voor 10% gewijzigd door gertvdijk op 25-06-2008 00:25 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Rebunted
  • Niet online
gertvdijk schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 00:21:
[...]

Het is imo geen RAID1. Het kaartje doet zich voor als S-ATA 'proxy' tussen de harddisk en je controller die ervoor zorgt dat alle data real time gemirrord wordt weggeschreven. Tot zo ver lijkt het nog RAID, maar wat ik me niet voor kan stellen is dat het ook een performance boost geeft met lezen. Een echte RAID controller in RAID1 leest simultaan van n schijven om theoretisch n keer zo snelle throughput te geven. Dat zal deze volgens mij niet doen, aangezien het niet in de gekleurde (figuurlijk) tabel staat in de spec sheet.
Verder ben ik erg sceptisch over de zogenaamde 'Free Software' die ze telkens noemen. Het mag dan wel 'free' zijn, maar is het dan ook mogelijk om bijvoorbeeld van beide harddisks de SMART status te monitoren?
Edit: een RAID1 controller is in feite ook een echte controller en dit dus niet. Afgezien van het voordeel dat dit ding geen slot op het mobo inneemt zie ik er niet het nut van in om voor zo'n proprietaire oplossing te kiezen.
Je moet het eigenlijk in vergelijking stellen met een software Raid controller aangezien hardware raid controllers vele malen duurder zijn (en dus eigenlijk geen vergelijking zijn).

Die throuhgput merkt je bij een raid1 toch niet aangezien deze direct weer verdeeld wordt over 2 schijven?

Is die software relevant? Via een software matige Raid1 heb je ook geen software toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Rebunted op 25-06-2008 00:46 ]

• gertvdijk
J-Media schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 00:44:
Je moet het eigenlijk in vergelijking stellen met een software Raid controller aangezien hardware raid controllers vele malen duurder zijn (en dus eigenlijk geen vergelijking zijn).
Doe ik toch niet? Ik zeg alleen dat het geen RAID is imo, ook geen software RAID. En de RAID1 performance voor twee schijven zijn nauwelijks anders voor hardware RAID.
Die throuhgput merkt je bij een raid1 toch niet aangezien deze direct weer verdeeld wordt over 2 schijven?
Nee, met lezen is RAID1 in theorie 2x zo snel, met schrijven zo snel als je langzaamste schijf.
Ligt eraan wat je wil. Ik zou het wel nodig hebben voor wat ik wil.
Via een software matige Raid1 heb je ook geen software toch?
Dat heb je dan ook niet nodig. Je OS heeft dan direct toegang tot je individuele schijven.
Als je semi-hardware RAID doet (via je onboard controller bijv.) heb je imo geen voordeel t.o.v. van echte software RAID. Software RAID is flexibeler (je kan bijv. RAID arrays maken over partities) en niet langzamer.

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 25-06-2008 02:05 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Rebunted
  • Niet online
Als ik jou zo hoor dan vind je het geen waardig alternatief voor bijvoorbeeld de Adaptec AAR-1220SA (2x SATA300 RAID, NCQ, PCI-e)?

• gertvdijk
J-Media schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:50:
Als ik jou zo hoor dan vind je het geen waardig alternatief voor bijvoorbeeld de Adaptec AAR-1220SA (2x SATA300 RAID, NCQ, PCI-e)?
Nope. Maar dat ligt aan je vaardigheden natuurlijk. Als je een simpele oplossing voor een RAID achtige backup van je harddisk is die Jstac nog te overwegen natuurlijk. Zelf zou ik altijd gaan voor full-software RAID voor dit budget, aangezien je dan veel flexibeler bent (zie vorige post). En de Adaptec geeft je twee S-ATA poorten, dat zie ik juist als voordeel in dit geval.

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 25-06-2008 13:57 ]

• Rebunted
  • Niet online
gertvdijk schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:56:
[...]

Nope. Maar dat ligt aan je vaardigheden natuurlijk. Als je een simpele oplossing voor een RAID achtige backup van je harddisk is die Jstac nog te overwegen natuurlijk. Zelf zou ik altijd gaan voor full-software RAID voor dit budget, aangezien je dan veel flexibeler bent (zie vorige post).
Het gaat mij enkel om het back-uppen van een schijf (Raid 1), de configuratie hoeft ook nooit veranderd te worden.

Wel is deze schijf benaderbaar vanuit het netwerk waardoor ik eigenlijk wel de maximale performance nodig heb die beschikbaar is.

Puur softwarematige raid is eigenlijk voor mij geen oplossing omdat het syteem op Windows XP werkt en heb geen zin in de Raid 5 hacks.

• gertvdijk
J-Media schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:59:
Het gaat mij enkel om het back-uppen van een schijf (Raid 1), de configuratie hoeft ook nooit veranderd te worden.
RAID is geen vorm van backup! Het voorkomt alleen narigheden en downtime bij uitval van schijven. Als je zelf wat verwijdert per ongeluk is het nog steeds weg.
Wel is deze schijf benaderbaar vanuit het netwerk waardoor ik eigenlijk wel de maximale performance nodig heb die beschikbaar is.
Heb je Gigabit netwerk dan?
Puur softwarematige raid is eigenlijk voor mij geen oplossing omdat het syteem op Windows XP werkt en heb geen zin in de Raid 5 hacks.
Dan wil je opens Raid5? Juist met software ben je dan flexibel, maar ja, met Windows dan blijkbaar toch weer niet. :+

• Rebunted
  • Niet online
gertvdijk schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 14:05:
[...]

RAID is geen vorm van backup! Het voorkomt alleen narigheden en downtime bij uitval van schijven. Als je zelf wat verwijdert per ongeluk is het nog steeds weg.

[...]

Heb je Gigabit netwerk dan?

[...]

Dan wil je opens Raid5? Juist met software ben je dan flexibel, maar ja, met Windows XP dan toch weer niet. :+
Ik snap dat je bij Raid 1 zelf wat verwijdert het op beide weg is, gaat mij er meer om als 1 schijf uitvalt ik niet alle gegevens kwijt ben.

Ik heb een Gigabit netwerk ja.

Raid1 kan standaard niet in XP, alleen na een de zogenoemde Raid 5 hack is Raid 1 ook beschikbaar in XP.

Ik kan dus beter voor de Adaptec gaan?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
Een 'echte' controller zoals de Adaptec die genoemd wordt geeft je nog iets van controle over wat er gebeurt. Mijns inziens is die 70 euro voor dat Jstac kaartje dan ook veel te veel. Die kan alleen 'dom backuppen' naar een andere schijf, en het enige controlemiddel dat je hebt zijn de LED's achterop. Daarnaast verwacht ik eigenlijk niet veel van dat Jstac kaartje qua performancewinst. Niet dat je met de Adaptec 100% winst haalt, maar daar heb ik in ieder geval wel meer vertrouwen in dan een of ander vaag Aziatisch merk.

• Rebunted
  • Niet online
Fauna schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:18:
Een 'echte' controller zoals de Adaptec die genoemd wordt geeft je nog iets van controle over wat er gebeurt. Mijns inziens is die 70 euro voor dat Jstac kaartje dan ook veel te veel. Die kan alleen 'dom backuppen' naar een andere schijf, en het enige controlemiddel dat je hebt zijn de LED's achterop. Daarnaast verwacht ik eigenlijk niet veel van dat Jstac kaartje qua performancewinst. Niet dat je met de Adaptec 100% winst haalt, maar daar heb ik in ieder geval wel meer vertrouwen in dan een of ander vaag Aziatisch merk.
Ik zie dan ook maar af van het aanbod van de Jstac en wacht op de Adaptec.

Welk controllemiddel heb je dan met de Adaptec?

Verwijderd

Het is alleen jammer dat niemand deze echt geprobeert heeft en alles aannemen.

• gertvdijk
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 17:06:
Het is alleen jammer dat niemand deze echt geprobeert heeft en alles aannemen.
Tja. Het zijn wel gefundeerde aannames.
offtopic:
En mag je je als webshop hier wel aanmelden? Lijkt me (beetje) reclame, zo.

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 25-06-2008 17:15 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Raid 1 heeft gewoon dezelfde snelheid als een enkele schijf, en zeker niet sneller.
Las iets van 70 euro voor de hardware, is overbodig, met elke moederbord(raidkontroller) en gewone kontroller kan je raid 1 doen, dus 70 euro voor niks uitgegeven. Windows moet je misschien wel hacken zodat je raid 1 kan doen zonder raidkontroller.

• gertvdijk
jan99999 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 17:38:
Raid 1 heeft gewoon dezelfde snelheid als een enkele schijf, en zeker niet sneller.
bron?
Mijne:
RAID 1 performance

Additionally, since all the data exist in two or more copies, each with its own hardware, the read performance can go up roughly as a linear multiple of the number of copies.
bron
RAID 1 provides fault tolerance and generally improves read performance but may degrade write performance.
bron

Pagina: 1