Ervaringen met andere/externe antenne op Speedtouch

Pagina: 1
Acties:

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik heb verschillende topics alhier gevonden over het plaatsen van een extra antenne op een Speedtouch wireless router/modem. Oa. voor een 580, 716, 780. Echter nergens echt te lezen/vinden of een andere, 'externe' antenne het gewenste resultaat gegeven heeft.

Ik heb zelf een ST 780 en die heb ik uit esthetisch oogpunt onder m'n audio/video meubel geplaatst. Hierdoor heb ik beduidend minder signaal. Kon ik vroeger toen het modem 'vrijer' stond nog prima achter in de tuin en op zolder verbinding kijrgen met laptop/pda, nu lukt dat niet meer.
De 780 meer in het zicht plaatsen (vrijer/openener) is geen optie (meer). Vrouwlief is net zo blij dat alles weggewerkt is. Een andere Speedtouch (of vergelijkbaar device) als WDS/repeater/access point installeren zou het beste zijn wellicht, maar dat wil ik ook niet, dan heb ik weer ergens een kastje wat ook weer stroom moet hebben. En lijkt me zelfs enigszins overdreven.

nu hebben de Speedtouches standaard geen mogelijkheid om een andere antenne te monteren/gebruiken. De std. antenne zit een soort van vast. Ik heb een 780 eens open gemaakt en de antenne zit met een (vrij dun) draadje middels een zgn. (kleine) UFL connector op de printplaat. Deze is eenvoudig los te halen. Ook kan ik natuurlijk de huidige connector (her)gebruiken om een andere antenne middels een stukje (antenne) draad er aan vast te knopen/solderen (goed afscheiden/isoleren natuurlijk).

Zo soort connector is het (onderste, kleine):
Afbeeldingslocatie: http://www.keenansystems.com/store/catalog/images/IMG_0971.JPG

Wellicht is bovenstaand verloopje ook wel handig, want het lijkt mij dat er aan de andere kant een standaard antenne past, toch?

Concreet is de vraag of dit het gewenste resultaat bereikt en of mensen hier ervaringen mee hebben. Een losse antenne kan ik nog wel esthetisch ergens plaatsen waar ie allicht meer effect heeft dan de huidige antenne (die onder de kast 'verstopt' zit).
En aan wat voor antenne moet ik dan denken? Een super de luxe (lees: dure) lijkt me niet nodig aangezien ik met de huidige/std. antenne op zich prima bereik heb, mits de antenne vrijer staat dan ie nu staat.
Ik zie al antennes vanaf een euro of 6. Omnidirectioneel lijkt me wel, toch? En dan een zo hoog mogelijke dBi? 5dBi? 7dBi? 9dBi? Hoeveel dBi hebben de Speedtouches eigenlijk standaard?

Alle tips zijn welkom..........

• Bargemanos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-12-2025
Het kabeltje wat je daar hebt liggen is verloop wat je zo weer kunt gebruiken.
De grotere stekker op de afbeelding is volgens mij een RP-TNC male connector.
Er zijn best veel antennes te vinden wie het zelfde type stekker gebruiken, Linksys bijvoorbeeld gebruikt zo ook erg veel op hun AP's/routers.

5 of 7 DBi lijkt me voldoende mits je de antenne, wat je zelf al aangeeft, vrijer neer zet.
Kijk bijvoorbeeld is op routershop.nl of wifishop.nl. Hier ook een aantal meer design antennes wie in de woonkamer niet altijd mis staan.

[ Voor 33% gewijzigd door Bargemanos op 24-06-2008 22:58 ]

uhuuummm