Toon posts:

Niet verder te oc'en ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi all,

Mijn P3 750 is met een FSB van boven de 116 mhz niet stabiel te krijgen . De Cpu temp wordt niet hoger dan 45 C , lijkt me ok.
Ook het verhogen van het voltage heeft geen suc6 .

Volgens mij heeft de Stepping mask ( cA2) hiermee te maken. De cC0 en cB0?? zijn beter geschikt om te oc'en vanwege het hogere voltage waar de core op draait ???

Weet iemand of dit klopt ?

Thx
2Bad

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

116 is wel heel weinig. Ik heb gisteren een 700 (ook al cA2:() naar 868 gekregen (FSB=124) en later naar 933.

Wat ik vermoed is dat het niet de CPU is, maar je geheugen. Het was ook mijn tweede (oudere) reepje van 128MB die de boel bij 868 tegenhield. Toen ik die eruithaalde en verder ging met alleen m'n 7ns reepje, was 933 (FSB=133) geen probleem. Toch miste ik die extra 128MB, en was 868 ook een goede vooruitgang na m'n oude 541, dus draait hij nu vrolijk verder op 868. Hoger dan 933 trok hij niet, maar dat zal aan de core liggen :( (AGP had ik soms met m'n oude Celly op 92, dus daar zal het niet aan gelegen hebben)

Eerste om op te letten is de CAS latency- als die op 2 staat is het zaak om het op 3 te gooien. Dat kan flink schelen. CAS2 is leuk, maar CAS2@116 is echt langzamer dan CAS3@133.

Vervolgens is je VGA kaart ook verdacht. De mijne kan gelukkig heel wat hebben, maar die van jou misschien niet. Als je een i815 of VIA Apollo133A (694) chipset hebt, kun je proberen de AGP divider alvast op 1/2 in te stellen. Als dat niet los kan, kun je de gok wagen om ineens naar 1000(FSB=133) te gaan- waardoor de AGP automatisch ook op 1/2 moet springen. Heb je (zoals ik) een goede oude BX chipset, dan kun je verder weinig doen behalve AGP 2x uitzetten (BX heeft toch geen 4x)- dat kan nog een schelen als het aan je videokaart ligt.

Als je de FSB verhoogt zit je ook je PCI te verhogen. Sommige controllers (VOORALTX (100Mb/s) Ethernetkaarten) willen dwars gaan zitten. Heb je een ethernet kaart, probeer hem eruit te rukken. Opgelost? Dan kijken of je een andere hebt waar het wel mee gaat (10Mb/s is over het algemeen minder gevoelig- ik heb er hier wel eens eentje op 43MHz PCI draaiend gehad). Eventueel kun je ook een USB-ethernet adapter vinden- die zijn ook niet zo vatbaar. Ook harde schijf (RAID!!) controllers willen soms tegenzitten.

Als dat allemaal niet helpt, kan het de CPU zelf zijn, maar dat vind ik idd erg onwaarschijnlijk.

Oslik, blyat! Oslik!