Toon posts:

Wat moet ik doen om me Set te verbeteren ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heey mensen ik ben nieuwe op Tweakers, en had een vraagje.

Ik ben al een tijdje aan het klote met OC, en heb te snel zonder op Internet te kijken een TT Bigwater 745 gekocht. Nu wil ik langzaam de Set gaan verbeteren, kan het niet in een keer doen, omdat me geldboom nog steeds niet groeit. Alleen is de vraag wat moet ik als eerst gaan verbeteren ??, De Radiator, CPU blokje ?? en het moet een beetje betaal baar blijven.

De pomp doet 400 Liter per uur, dat is lijk me voldoenden ?
De Slangmaat die ik nu gebruik is 3/8 is ongeveer 9 MM tot 9.5 MM

http://shop.freezinghardware.nl , op deze site heb ik wat Onderdelen gezien die niet duur zijn. Alleen zijn ze ook goed ??

ik heb….

1e CPU: Intel E6850
2e Mobo: Gigabyte GA-P35-DS3P rev 2
3e Kast: Thermaltake Mozart TX Silver
4e Standaard WC, TT Bigwater 745

Heb op het Forum beetje rond gekeken. De eene zeg dit de ander dat. Dus weet niet precies wat ik nu moet doen om de set te verbeteren.

Alvast bedankt :D

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-01 20:10
Kzie geen reden om te verbeteren? Hoezo wil je uberhaupt verbeteren?
Lijkt mij dat je niet hoeft te klagen met zo'n setup, of wil je harder gaan met OC, wat haal je nu dan?
Iets meer info zou wel gewenst zijn...?

Verwijderd

Topicstarter
Ik wel me PC cooler hebben, en me NB mee pakken,

Ik draai nu 3.8 GHZ en dan wordt me CPU volgens core temp en Everest als ik Orthos draai soms wel 74 grade, en ik denk dat ik Hoger kan OC als me CPU beter gekoelt wordt

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

ik zou beginnen met n andere pomp, waterblock en een NB block..
dan houd je over je radiator, die zou voldoende moeten zijn, maar desnoods upgrade je die als laatste.
hudige hoge temps zitten volgens mij vooral in het niet zo goede waterblok, en als je een NB blok toevoegt, heb je toch echt een krachtigere pomp nodig. (krachtig betekent trouwens niet meteen altijd veel liter per uur, het beste koop je denk ik een laing ddc pomp..)

Verwijderd

Topicstarter
AlexanderB schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 20:32:
ik zou beginnen met n andere pomp, waterblock en een NB block..
dan houd je over je radiator, die zou voldoende moeten zijn, maar desnoods upgrade je die als laatste.
hudige hoge temps zitten volgens mij vooral in het niet zo goede waterblok, en als je een NB blok toevoegt, heb je toch een iets krachtigere pomp nodig. (krachtig betekent trouwens niet meteen altijd veel liter per uur, het beste koop je denk ik een laing ddc pomp..)
Als ik me PC stress met Orthos en ik voel aan me water, dan is het water best wel warm, dus je zou denken dat me CPU blokje goed is, maar welke zal je mijn aanraden ?, liest niet al te duur,

zo iets als http://shop.freezinghardw...Pagina=00003&i=1903&c=205, ?? heb nu Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/product/Liguid/DIY/cl-w0076/images/16.jpg

En kan je miss een leuke en goedkope laing ddc pomp, door linken ?

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Deze set verkopen. Eerst een tijdje sparen en op een wat mindere OC draaien. Als je gaat upgraden blijf je bezig: Blokjes zijn slecht, de pomp wordt steeds minder en de radiator is nog het beste, maar ook alleen maar Alu en weinig dunne finnen. TT is gewoon jammer van je geld.

Gelukkig hoeft een leuke set niet duur te zijn: Voor €200 kom je al een enorm eind met een Eheim pomp, EK blokje en een leuke 240 radiator. Daarmee zul je al veel koeler zitten.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Een cpu blok hoeft niet super duur te zijn om voldoende te koelen. Zorg er voor dat je water goed kan afkoelen, dan zal je cpu blok ook beter koelen (omdat het warmte verschil groter is). Een goedkoop alternatief is een rad er bij hangen, met een beetje geluk kan je pomp het aan.

Wat ik zou doen. Neem een (extra) bijbaantje en spaar nog even door voor een goede, zelf samengestelde set en verkoop je huidige set. Op de manier waar jij het nu doet blijf je bezig en ben je uiteindelijk veel duurder uit. Als je een complete set koopt kun je bv. bij highflow een leuke korting krijgen. :)

Ik moet sneller typen :+

Verwijderd

Vervang je pomp met een Eheim 1046 of 1048 bijv. Daarmee heb je veel meer 'flow' in je water. Vervolgens vergroot je de radiator van een enkele naar een dubbele, en in de toekomst naar een 3dubbele (of je linked die eerste radiator samen met je 2weg-radiator). Als laatst geef je de blokjes een upgrade, want die zijn het duurst. Wat je ook doen kan om het contact te verbeteren is als de blokjes massief zijn , schuren :) Schuren met steeds fijner schuurpapier totdat je een spiegel-effect hebt op je blokje. Dan is de geleiding beter.

En meest belangrijkste is is je keuze van water. Pak geen kraanwater, maar gedistileerd / antialgen. Zelfs in de kant & klare wateren, is de kans op algen groot.

Verwijderd

Topicstarter
Hydor Seltz L30, een leuke Pomp ??

Ik wil liever, gewoon rustig uitbreiden, heb ook nog ouder's die het zonde vinden het het geld jammer genoeg :'(, Dus dat ik nu een Pomp koop, met een CPU blokje er bij, en de volgende keer een Rad, met een NB blokje er bij, ik zeg maar iets. maar zo wil ik het ongeveer doen,

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 20:51:
Vervang je pomp met een Eheim 1046 of 1048 bijv. Daarmee heb je veel meer 'flow' in je water. Vervolgens vergroot je de radiator van een enkele naar een dubbele, en in de toekomst naar een 3dubbele (of je linked die eerste radiator samen met je 2weg-radiator). Als laatst geef je de blokjes een upgrade, want die zijn het duurst. Wat je ook doen kan om het contact te verbeteren is als de blokjes massief zijn , schuren :) Schuren met steeds fijner schuurpapier totdat je een spiegel-effect hebt op je blokje. Dan is de geleiding beter.

En meest belangrijkste is is je keuze van water. Pak geen kraanwater, maar gedistileerd / antialgen. Zelfs in de kant & klare wateren, is de kans op algen groot.
gebruik dat vloeistof wat ik bij TT heb gekregen dat geel/groen wat opwekt met UVlicht ofzo, dat heb ik iederkeer opnieuwe gekocht en bijgevult

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:35
Bij FeserOne is er geloof ik geen kans op algen. Althans niet zo groot als jij beweerd. ;)
TS: Zag je post ook al op HWI. Of je moet het daar aan Coolfris vragen, of hier vragen. Hier hebben ze er wel echt verstand vind ik. :)

Verwijderd

Topicstarter
tiswat schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 20:55:
[...]

Bij FeserOne is er geloof ik geen kans op algen. Althans niet zo groot als jij beweerd. ;)
TS: Zag je post ook al op HWI. Of je moet het daar aan Coolfris vragen, of hier vragen. Hier hebben ze er wel echt verstand vind ik. :)
ja dacht kan geen kwaad om het hier is te posten, aangezien ik daar geen reactie's kreeg.

• TEAMIKKE
  • Niet online
Hydor Seltz L30, een leuke Pomp ??

Ik wil liever, gewoon rustig uitbreiden, heb ook nog ouder's die het zonde vinden het het geld jammer genoeg :'(, Dus dat ik nu een Pomp koop, met een CPU blokje er bij, en de volgende keer een Rad, met een NB blokje er bij, ik zeg maar iets. maar zo wil ik het ongeveer doen,
Over de pomp: Niet echt een verbetering. Niet echt kwaliteit. Maar nu doe je al precies wat niet slim is. Je haalt een zwakke schakel eruit en vervangt die. Maar het hele systeem is nog net zo slecht als de andere zwakke schakels. Dus als jij er een betere pomp inzet, zal dat blokje niet meer warmte gaan opnemen of de radiator het afgeven. Als je het blokje eerst vervangt kan die zijn warmte niet kwijt aan de radiator. Als je de radiator vervangt kan ie geen extra warmte afgeven omdat dat er niet is. En zo blijf je doorgaan. Dan zit je dus een hele tijd met een set met potentie maar die net niet tot z'n recht komt. Vervolgens ben je een aantal maand verder en heb je de set wel eindelijk compleet maar dan kun je die TT weer slecht verkopen omdat ie allang niet meer nieuw is.

• Akuma2000
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
TT set gebruiken voor chipsets loop.

Hard sparen en nieuwe set aanschaffen van +/- 200 euro voor CPU (en GPU) loop. :)

HighFlow.nl // PinballShop.nl

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11-2025
Wellicht half off-topic:

Maar ik zie veel mensen met de GPU en de CPU in dezelfde loop, dat is toch helemaal niet handig? De GPU word veel heter, en moet ook nog gekoeld worden met al opgewarmd water van de CPU. Dan moet je RAD hard koelen om weer een acceptabele watertemp langs je CPU te sturen.

Flow richting andersom lijkt me helemaal dodelijk. Ik stel me zo voor dat met 3 radiatortjes en loops je een veel mooier en evenwichtiger koel resultaat krijgt... Al loopt het dan wel in de kosten natuurlijk... Maar goed, wellicht onderschat ik de warmteafname van het water in de radiator.\

In geval van TS die meent een water temperatuur te voelen bij de CPU. Dit moet je even vergelijken met de temperatuur van het water vóór je CPU/na je radiator. Daar zou een aanmerkelijk verschil moeten zitten. Is dit niet zo dan zou ik zeggen OF meer airflow over je radiator, dat is niet al te prijzig, of een extra radiatortje plaatsen. (tweedehands ook nog wel te overleven.

Let verder ook de bochten en haakse hoeken in je leidingen. Deze zijn funest voor de waterflow. Probeer te werken met geleidelijke bochten en rechte koppelingen.

• TEAMIKKE
  • Niet online
lredev schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 12:25:
Wellicht half off-topic:

Maar ik zie veel mensen met de GPU en de CPU in dezelfde loop, dat is toch helemaal niet handig? De GPU word veel heter, en moet ook nog gekoeld worden met al opgewarmd water van de CPU. Dan moet je RAD hard koelen om weer een acceptabele watertemp langs je CPU te sturen.

Flow richting andersom lijkt me helemaal dodelijk. Ik stel me zo voor dat met 3 radiatortjes en loops je een veel mooier en evenwichtiger koel resultaat krijgt... Al loopt het dan wel in de kosten natuurlijk... Maar goed, wellicht onderschat ik de warmteafname van het water in de radiator.\

In geval van TS die meent een water temperatuur te voelen bij de CPU. Dit moet je even vergelijken met de temperatuur van het water vóór je CPU/na je radiator. Daar zou een aanmerkelijk verschil moeten zitten. Is dit niet zo dan zou ik zeggen OF meer airflow over je radiator, dat is niet al te prijzig, of een extra radiatortje plaatsen. (tweedehands ook nog wel te overleven.

Let verder ook de bochten en haakse hoeken in je leidingen. Deze zijn funest voor de waterflow. Probeer te werken met geleidelijke bochten en rechte koppelingen.
Helaas klopt je verhaal niet helemaal. Het water stroomt namelijk te snel door alles heen om verschillen in de loop zelf te krijgen. Daardoor zul je nooit meer dan een graad verschil hebben na of voor een onderdeel. Als dit wel zo is, dan heb je pas een probleem. Maar zelfs met deze set zou dit niet mogen. Verder geven haakse-koppelingen wel wat tegendruk maar het sloopt je flow niet compleet. Ik heb zelf 6 haakse-koppelingen met zo'n 3 meter slang, 3 blokjes, een reservoir en een 480 radiator en het water spuit alsnog uit het reservoir. Wel met een Laing-pomp maar een Eheim pompt ook prima door.

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11-2025
Ok daar zit wel wat. Als het dan zo werkt als jij zegt, dan is het helemaal absurd dat mensen GPU en CPU in dezelfde loop opnemen. Dan ben je als het ware je CPU warm aan het stoken (in verhouding tot als je de CPU exclusief zou koelen)

Dat wat die haakse bochten betreft vind ik je redenering niet logisch. Het is wel degelijk zo dat afbuigen van de rechte weg (hoe groter de hoek, hoe sterker het effect natuurlijk..) de water flow afremt. Ik bedoelde ook niet te zeggen dat het zou stoppen, wel afremmen. Dat jouw pomp krachtig genoeg is voor het bij jou geziene resultaat zegt natuurlijk helemaal niets over het feit of haakse verbindingen in een andere opstelling wel sterk belemmerend kunnen werken.

TS heeft voor zijn gevoel niet het beste spul in huis en wil goedkoop uit zijn. Op basis daarvan suggereer ik dit.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de Reactie's,

Ik ga me zooi denk halen bij http://www.highflow.nl/, of http://shop.freezinghardware.nl/,

Ik denk dat ik begin, met een Nieuwe CPU blok, en een Nieuwe Pomp. dan wil ik uitbreiden, met een Rad... alleen is de vraag ik heb nu slangmaat 3,8 is 9 MM maar is deze slang maat goed ??, en wordt het veel gebruikt ??

En weet iemand leuke CPU blokje en Pompjes ?? voor niet al te veel ??

• TEAMIKKE
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 17:54:
Bedankt voor de Reactie's,

Ik ga me zooi denk halen bij http://www.highflow.nl/, of http://shop.freezinghardware.nl/,

Ik denk dat ik begin, met een Nieuwe CPU blok, en een Nieuwe Pomp. dan wil ik uitbreiden, met een Rad... alleen is de vraag ik heb nu slangmaat 3,8 is 9 MM maar is deze slang maat goed ??, en wordt het veel gebruikt ??

En weet iemand leuke CPU blokje en Pompjes ?? voor niet al te veel ??
Weer een probleem: TT gebruikt een aparte slangmaat. Normaal is het meestal 10/8mm dus je zult opzoek moeten naar koppelingen van TT of compleet andere slangen + koppelingen. Dat laatste geval zal voor de toekomst beter zijn.

CPU-blokje: Alphacool is goedkoop en zeer goed voor die prijs. Pomp: Wil je het goed dan een Laing DDC of iets in de buurt. Voor wat minder budget is een Eheim1048 ook prima.
lredev schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:41:
Ok daar zit wel wat. Als het dan zo werkt als jij zegt, dan is het helemaal absurd dat mensen GPU en CPU in dezelfde loop opnemen. Dan ben je als het ware je CPU warm aan het stoken (in verhouding tot als je de CPU exclusief zou koelen)

Dat wat die haakse bochten betreft vind ik je redenering niet logisch. Het is wel degelijk zo dat afbuigen van de rechte weg (hoe groter de hoek, hoe sterker het effect natuurlijk..) de water flow afremt. Ik bedoelde ook niet te zeggen dat het zou stoppen, wel afremmen. Dat jouw pomp krachtig genoeg is voor het bij jou geziene resultaat zegt natuurlijk helemaal niets over het feit of haakse verbindingen in een andere opstelling wel sterk belemmerend kunnen werken.

TS heeft voor zijn gevoel niet het beste spul in huis en wil goedkoop uit zijn. Op basis daarvan suggereer ik dit.
Je stookt de CPU niet warm aangezien de CPU warmer is dan het blokje zelf. Het blokje neemt dus altijd warmte op totdat het water warmer is dan de CPU zelf. De gehele loop zal wel een paar graden warmer worden als je er meer onderdelen in stopt maar het is niet zo dat die het andere onderdeel gaat opwarmen, hooguit wordt er minder warmte opgenomen.

Over de koppelingen klopt dat natuurlijk wat je zegt. Dat bedoelde ik ook te zeggen maar dan op een andere manier ;) Maar vaak wordt er overdreven dat de haakse-koppelingen helemaal niks meer van je flow over laten en dat is natuurlijk niet zo. Mijn voorbeeldje was dan ook om aan te geven dat het opzich wel meevalt. Maar daar heb je gelijk :)

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
lredev schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:41:
Dat lijkt me niet. Zolang het water in de slang kouder is dan je CPU breng je er geen warmte naar toe. De warmte-afgifte aan het langsstromende water zal ook afhangen van hoe snel het erlangs stroomt. Ik gok (met enige mate van zekerheid) dat dit beduidend sneller gaat dan het water max aan temp op zou kunnen nemen. Het is m.a.w. nog maar sterk de vraag of je erg veel zult merken van de GPU (als eerste in de lijn).

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga over een tijdje de XSPC Delta CPU Blokje, Eheim 1048 Pomp, kopen. en misschien gelijk de Black Ice GT Stealth Lite 240 er bij.
Pagina: 1