sOid schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 18:56:
Het kan zijn dat ik het mis heb, maar even mijn visie.
Een geportretteerde, een bandlid dus, mag de foto zonder jouw tussenkomst verder verspreiden onder het mom van portretrecht.
Heb je hier een bron van? Volgens mij is dit niet waar, je hebt als fotograaf gewoon auteursrecht.
Ik geloof dat hierbij wel altijd jouw naam vermeld moet worden (ik heb stage gelopen bij een soortgelijke krant en daar gebeurde dat wel altijd).
In beginsel heb je, als auteursrechthebbende, recht op naamsvermelding.
Het mag echter niet zo maar voor commerciële doeleinden gebruikt worden: verspreiding mag alleen binnen de familie- en vriendenkring.
Klopt.
Voor zo ver ik weet had de krant (of die vriend van je) contact met jou op moeten nemen voor het plaatsen van de foto. Het is hoe dan ook fout dat je naam er niet bij staat. Vind het ook behoorlijk slordig dat 't bandlid daar niet aan heeft gedacht.
Overigens hoef je geen coypright informatie ofzo op je website te zetten want dat heb je standaard al, het auteursrecht.
Klopt
Het bandlid had niet zomaar toestemming moeten geven aan de krant om de foto te publiceren, dat mag namelijk alleen gebeuren door de auteursrechthebbende, en dat ben jij. Dus: band aanspreken, in ieder geval duidelijk maken dat je er niet van gecharmeerd bent en dat het in het vervolg niet meer gebeurt.
De krant heeft er volgens mij niet zoveel mee te maken; zij konden erop vertrouwen dat het OK zat met publiceren.
Niet waar, je hebt auteursrecht, pas als je daar (gedeeltelijk) afstand van doet met een licentie (
nooit een volledige auteursrechtoverdracht doen, tenzij je er echt heel goed voor betaald wordt!) moet je afspraken maken.
Ik zou zeggen, leer je les en maak voortaan duidelijke afspraken met die band omtrent wat ze wel of niet met je foto's mogen en spreek in elk geval af dat als ze je foto ergens willen (laten) publiceren dat ze altijd eerst jou om toestemming moeten vragen.
Verder de IPTC velden duidelijk invullen, zodat daaruit blijkt dat jij de fotograaf en rechthebbende bent en dat voor elke publicatie naamsvermelding en voorafgaande toestemming verplicht is. Geen idee of elke krant daar naar kijkt, maar alle beetjes helpen zullen we maar zeggen en die velden zijn er niet voor niets.
Eensch met beide punten.
tomtom137 schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 19:03:
Ik heb eigenlijk nooit deze foto in origineel naar dat bandlid gestuurd, hij heeft ze van Flickr moeten halen bij wijze van spreken. Ik heb echt de ballen verstand van auteursrecht, dus ik was gewoon benieuwd hoe het zat. Inderdaad wel jammer dat alles volkomen achter m'n rug om is gegaan

. Bedankt voor de heldere info.
In dat geval is het al helemaal een kwalijke zaak. Ik zou het er niet bij laten zitten. Je kunt rectificatie vragen (eisen?).
[
Voor 35% gewijzigd door
Wortelsoep op 24-06-2008 19:07
]